نقد و بررسی بازی DIRT Rally 2.0

همیشه دوست داشتم فرصتی فراهم شود تا دلایل بی‌نظیر بودن گیم پلی Dirt Rally نسبت به بازی‌های دیگر سبک شبیه ساز رانندگی را تشریح کنم و چه بهتر که این فرصت بر سر نقد بهترین نسخه این سری فراهم شد. با پردیس‌گیم همراه باشید تا به نقد جدیدترین شاهکار کدمسترز بپردازیم.

نقد و بررسی بازی DIRT Rally 2.0

نقد و بررسی بازی DIRT Rally 2.0

"به قلم آرش پیکاری"

نقد این بازی براساس نسخه ارسالی سازندگان برای سایت پردیس‌گیم نوشته شده است.

تولد Dirt Rally نقطه اوج جنون کدمسترز بود؛ یعنی خلاص شدن از شر تمام چیزهای اضافه و پرداخت روی گیم پلی که با گذر از سال‌ها تجربه بازی‌های این سبک، می‌توانم به جرات ادعا کنم که قوی‌ترین و بالانس‌ترین گیم‌پلی را بین بازی‌های شبیه‌ساز اتوموبیل‌رانی در اختیار داشته و دارد. 4 سال از عرضه Dirt Rally گذشته و حال با شماره دوم Dirt Rally رو به روییم، عنوانی مهجور که میان بازی‌های شبیه‌ساز مشهوری نظیر گرن توریسمو فورتزا، تجربه‌ای بی‌نقص و ارزشمند از رانندگی کردن را ارائه می‌دهد.

همیشه دوست داشتم فرصتی فراهم شود تا دلایل بی‌نظیر بودن گیم پلی Dirt Rally نسبت به بازی‌های دیگر سبک شبیه ساز رانندگی را تشریح کنم و چه بهتر که این فرصت بر سر نقد بهترین نسخه این سری فراهم شد! همانطور که می‌دانید بازی‌های سبک شبیه ساز رانندگی را باید با فرمان‌های شبیه‌ساز بازی کرد تا بتوان حس واقعی رانندگی را تجربه کنیم، اما قدرت شبیه سازی Dirt در اینجا مشخص می‌شود که شما حتی با کنترلر معمولی کنسول هم می‌توانید متوجه عظمت کار کدمسترز شوید.

از وجه تمایز‌های بزرگ Dirt این است که شما به هیچ عنوان نمی‌توانید با یک استایل ثابت از رانندگی با همه ماشین‌ها مثلا در سر پیچ‌های تند بپیچید، اما چرا؟ دلیل این است که تک تک ماشین‌های درون بازی به شکل خارق العاده‌ای از همدیگر متمایز هستند و به قدری شبیه‌سازی اتوموبیل‌ها و فیزیک آن‌ها دقیق انجام شده است که ریزترین تغییرات در ساختار ماشین براحتی برای مخاطب قابل لمس است. برای درک بهتر یک مثال بزنیم، مثلا ماشین Alpine A110 به خاطر وزن کمتر از 800 کیلوگرم اگه سر پیج‌ها با سرعت بالایی بپیچید، ماشین به راحتی از زمین بلند شده و چپ می‌کند، حالا برای رفع این موضوع با تکیه بر قوانین ساده فیزیک و قابلیت‌هایی که بخش Tuning بازی تدارک دیده، می‌توانیم با کوتاه کردن فنرهای ماشین و نزدیک‌ کردن آن به زمین و در بخش Spare Tyre اضافه کردن لاستیک زاپاس به ماشین، تعادل و وزن ماشین را افزایش دهیم؛

نکته ارزشمند کار Dirt Rally که از نظر من آنرا متمایز کرده، در این است که بازی دریایی از احتمالات را برای شما در نظر گرفته است و این خود شما هستید که باید راه حل را پیدا کنید؛ تجربه‌ای که از Alpine A110 برایتان گفتم، کاملا توسط خود من و ایده‌های شخص من شکل گرفته بود و بازی هیچ راهنمایی‌ای در این مورد نداشت؛ ارزش اصلی بازی به نظر من در همین هسته مرکزی گیم‌پلی و کلنجار رفتن با اتوموبیل‌ها است؛ Dirt Rally برخلاف شبیه‌سازهای دیگر شما را به سمت تغییر مداوم ماشین که عملا در تجربه تفاوت زیادی ندارند و یا حداقل چالش‌برانگیز نیستند، نمی‌برد، بلکه شما را در دریایی از احتمالات رها می‌کند و این شما هستید که براساس توانایی و خلاقیت خود باید آماده‌ی رقابت شوید.

یکی دیگر از نکات مثبت بازی سیستم درجه‌سختی و Difficulty بازی است که به دو شکل اجرا می‌شود، حالت اول تنظیم پرفورمنس هوش مصنوعی و بخش دوم و مهم‌تر اعمال Assists روی گیم‌پلی است که شامل بخش‌های کلیدی‌ای مثل Launch Control یا سیستم ترمز ضد قفل یا Traction Control می‌شود که هرچقدر این ابزارهای کمکی را بیشتر فعال کنید، کنترل ماشین‌ها ساده‌تر شده و در نتیجه میزان سختی بازی کاهش پیدا می کند.

گرافیک و ابعاد فنی بازی به لطف تغییرات عمده در انجین EGO که از چند سال پیش استارت آن زده شد و البته ملحق شدن اعضای ارشد استودیو Evolution به تیم پیشرفت‌های غیرقابل انکاری کرده است؛ این پیشرفت‌ها در دو حوزه نورپردازی‌ها و رندرینگ تکسچر‌ها کاملا دیده می‌شود و اوج این پیشرفت‌ها را زمانی متوجه می‌شوید که در مسیرهای بارانی همراه با گِل و لای قرار گیرید. در این مسیرها گل و لای خیس و چسبنده به زیبا‌ترین شکل ممکن پیاده سازی شده و علاوه بر جلوه ظاهری به شدت بر روی کنترل ماشین شما تاثیرگذار هستند. با این حال متاسفانه در این شماره خبری از مسیرهای برفی نیست؛ با این حال مسیرهای موجود نیز بسیار زیبا و متنوع هستند و در 6 کشور آرژانتین، اسپانیا، نیوزلند، لهستان، استرالیا و آمریکا قرار دارند و شامل مسیرهای جنگلی، کوهستانی، کویری و آسفالت‌های برون شهری اسپانیا می‌شوند.

Dirt Rally 2.0 قطعا توان مالی گرن توریسمو و فورتزا را ندارد و این موضوع در لایسنس کردن ماشین‌ها و تعداد پایین آن‌ها نمایان شده است؛ در مجموعه 10 کلاس ماشین وجود دارد که در این 10 کلاس، تعداد ماشین‌ها به 50 ماشین می‌رسد. همچنین نرخ فریم بازی هم روی 60 قفل است و تحت هیچ شرایتی افت نمی‌کند که با توجه به پیشرفت‌های بصری نسبت به Dirt 4 این مسئله قابل تحسین می‌باشد.

اما شاید بتوان گفت که ضعیف‌ترین بخش بازی موسیقی‌های کم تعداد و بی اثر آن است که در مجموع شاید به 10 قطعه هم نرسد؛ از طرفی این موسیقی‌ها هیچ نقشی هم در خلق حس هیجان و طراوت در منوها و لودینگ‌ها ندارد؛ متاسفانه این مشکل در Dirt 4 و Dirt Rally 1 هم وجود داشت و جای تعجب است که همچنان پیشرفتی در این بخش مشاهده نمی‌کنیم. با این حال هر چقدر ترک‌های موسیقی ضعیف هستند نباید از صداگذاری بی‌نقص بازی براحتی عبور کنیم؛ فقط برای درک بهتر قدرت صداگذاری بازی کافیست چند دقیقه بازی را Mute کنید تا متوجه شوید نیمی از جذابیت بازی و القای حس واقع‌گرایانه به آن به صدای موتور و برخورد کلوخ و سنگ به منبع اگزوز کف ماشین وابسته است! پس بهتر است پیش از تجربه بازی یک سیستم صوتی عالی را برای خود فراهم کنید!.

همچنین در اولین تجربه از بازی، چیزی که بسیار خودنمایی می‌کند منو و رابط کاربری آن است؛ منوی اصلی از 4 بخش اصلی My Team ، FreePlay ، Store و Options & Extras تشکیل شده است. تب My Team را می‌توان بخش اصلی بازی معرفی کرد که شامل ایونت‌های اصلی بازی مثل Career Rally و Career Rallycross می‌شود و هیچ محدودیتی در اینکه اول از کجا شروع کنید وجود ندارد؛ اما خب وقتی اسم Career مطرح می‌شود، متوجه میشیم که باید اول از همه این بخش را بازی کنیم. همونطور که از اسم این دو بخش پیداست رالی و رالی کراس به دو قسمت مجزا تقسیم شده‌اند که هر کدام شامل یک ChampionShip هستند و شما باید با پشت سر گذاشتن 6 استیج آنرا به اتمام برسانید و با این کار به اصطلاح لول آپ کنید و پول به جیب بزنید.

اما بخش جالب ماجرا اینست که با هر میزان بازی کردن با هر ماشین، تیم فنی شما تجربه کسب کرده و شما می‌تونید آپگریدهای ماشین را آزاد کنید، به بیان بهتر یکی از هدف‌های بخش Career این است که با پیشروی در این بخش ماشین‌های گاراژ خود را ارتقا دهید تا هم در Career و هم بخش FreePlay تجربه بهتر و راحت‌تری داشته باشید. تب Events شامل دو بخش دیگر هم می‌شود که چالش‌های روزانه و چالش‌های هوش مصنوعی هستند و در هر کدام از این دو بخش با تعدادی مسابقه با مدت زمان محدود رو به رو هستیم که به صورت آنلاین آپدیت شده و ارزش محتوای بازی را بیشتر می‌کند.

بخش Staff مثل نسخه های گذشته در این شماره هم وجود دارد و شما می توانید هر کدام از اعضای بخش فنی تیم خود را انتخاب و استخدام کنید و با پیشبرد بازی آن‌ها را هم ارتقا داده که این بخش حکم PerkShop بازی‌های دیگر را دارد و به عنوان مثال شما می‌توانید Co Driver تیم را ارتقا دهید تا سرعت تعویض لاستیک حین مسابقه افزایش پیدا کرده یا تیم تعمیرکار با سرعت بیشتری کار ترمیم اتوموبیل شما را در Service Area انجام دهد.

اما می‌رسیم به بخش جذاب FreePlay؛ قسمت Historic شما را در رکاب آیکانیک‌ترین اتوموبیل‌های تاریخ رالی قرار داده و شما باید از قدیمی‌ترین ماشین‌ها مثل Mini Cooper شروع کنید تا قفل ماشین‌های بروزتر مثل Ford Mustang باز شود. همچنین بخش FIA World Rallycross Championship شامل مسابقات با قوانین FIA می‌شود که کلاس‌های خاص اتوموبیل را دربر میگیرد و می‌توان گفت این بخش از بخش‌های به شدت چالش بر انگیز بازی به حساب می‌آید که بی‌رحمی هوش مصنوعی بازی را به صورت فیزیکی تجربه می‌کنید!

نکات مثبت

هسته گیم پلی قدرتمند و بی ایراد

پیشرفت فنی و بصری فوق العاده نسبت به نسخه های پیشین

ارزش بسیار بالای محتوای بازی

ارزش یادگیری و تکرار بالا

تاثیرگذاری کوچک‌ترین جزئیات بر روی گیم‌پلی

نکات منفی

موسیقی‌هایی کم تعداد و کسل کننده

فقدان حالت آب و هوایی برفی برخلاف گذشته

و در پایان

بازی Dirt Rally 2.0 برای من، بهترین شبیه‌ساز رانندگی این نسل بوده است؛ اگر شما هم وقت خود را صرف تمرین و یادگیری کنید و مهم‌تر از آن صبور باشید، بعد از مدت کمی طعم شیرین Dirt Rally 2.0 را می‌چشید و آنگاه به معنای واقعی عاشق بازی می‌شوید.

Verdict

For me, Dirt Rally 2.0 is the best racing simulator of this generation. If you spend time training and learning and more than anything be patient, You'll embrace Dirt Rally 2.0 and love it in every possible sense

Score: 9.5 – PS4 Version