چرا Microsoft به عرضه سرویس Xbox Game Pass برروی Nintendo Switch نیاز دارد؟

در دنیای جنگ‌های کنسولی، طرفداران و فن‌بوی‌ها از هر جنس و سنی هنوز بر سر آمار فروش کنسول‌ها و اینکه کدام شرکت مسابقه فروش و آمار گروه NPD در آمریکا را برده است، جروبحث می‌کنند. در حالیکه در واقعیت، به نظر می‌رسد انقلاب و تحولی بزرگ برای کنسول گیمینگ در راه باشد؛ چرا که بزرگان عرصه تکنولوژی نظیر Amazon و Google نیز در حال آماده‌سازی خود برای ورودی بزرگ به صنعت بازی هستند. در نتیجه چشم‌انداز و چیزی که به عنوان "موفقیت" شناخته می‌شود، در آینده بسیار متفاوت خواهد بود. این شرکت‌های بزرگ که بر تکنولوژی ابری نیز استوار هستند، زیر بار یک پلتفرم یا جعبه پلاستیکی نخواهند رفت، و این کار می‌تواند به آن‌ها نسبت به شرکت‌هایی که هنوز خودشان را به یک اکوسیستم و سخت‌افزار خاص محدود می‌کنند، مزیت و برتری بزرگی دهد.

شایعات اخیر نیز نشان می‌دهند که Microsoft به زودی همانند Minecraft محصولات و عناوین انحصاری بیشتری را برروی دیگر پلتفرم‌ها عرضه خواهد کرد. Minecraft که در حال حاضر به عنوان موفق‌ترین بازی Microsoft شناخته می‌شود، توسط منابع Microsoft به عنوان یک "کسب‌وکار متکی به خود" شناخته می‌شود. چرا که تنها لایسنس و حق استفاده از آن متعلق به Microsoft است ولی برروی تمامی پلتفرم‌های موجود بدون توجه به طبیعت و شرکت سازنده آن‌ها عرضه شده است. آینده صنعت بازی نیز در نهایت چنین چیزی خواهد شد؛ جایی که برای فروش نرم‌افزارها و ارائه خدمات به سخت‌افزاری خاص نیاز نخواهد بود.

به همین دلیل است که عرضه Xbox Game Pass برروی دیگر سیستم‌ها حرکتی هوشمندانه خواهد بود.

Xbox Game Pass برروی کنسول Switch؟


من برای بیش از یک سال است که می‌شنوم Microsoft قصد دارد Xbox Game Pass را برروی Switch و حتی زمانی برروی PS4 در دسترس کاربران قرار دهد. با این حال در ابتدا اصلا نمی‌توانستم این شنیده‌ها را باور کنم. اگر به صورت سطحی به قضیه نگاه کنید، با خود می‌گویید که چرا Microsoft باید باید ارزش خرید کنسول خود را با از بین بردن نیاز به خرید کنسول Xbox برای انجام بازی‌های Xbox، کاهش دهد. خب Microsoft هم‌اکنون نیز انحصاری‌های Xbox را برروی PC نیز منتشر می‌کند و علیرغم این کار، فروش سخت‌افزارهای Xbox هم‌چنان سیری صعودی داشته‌اند چرا که Xbox One X قوی‌ترین کنسول حاضر در بازار است و می‌تواند بسیاری از بازی‌های بزرگ و مالتی‌پلتفرم را به صورت 4K اجرا کند.

موضوع این است که این شایعه هنوز رنگ حقیقت به خود نگرفته است. رپیس بخش Xbox شرکت Microsoft یعنی فیل اسپنسر سال گذشته در مصاحبه‌ای با GameSpot گفته بود برنامه آن‌ها برای همیشه چنین چیزی بوده است.

خب ما سرویس Game Pass را ایجاد کردیم؛ این سرویس کارش را برروی کنسول شروع کرد، به PC خواهد آمد و در نهایت برروی تمامی پلتفرم‌ها عرضه خواهد شد؛ ما از این چرخه و مشتریانی که برروی Xbox داریم جهت رشد سرویس Xbox Game Pass استفاده خواهیم کرد. ولی به عنوان کسی که چشم‌انداز دور و جهتی که کسب‌وکار ما پیش می‌رود را می‌بیند، شما باید به این کار به چشم یک مدل و برنامه‌ی تجاری نگاه کنید که برخلاف خرده‌فروشی‌ها که به چند صد میلیون نفر سرویس می‌دهند، به میلیاردها کاربر سرویس و خدمات خواهد داد."

هم‌چنین من شنیده‌ام که بازی‌هایی نظیر Ori and the Blind Forest و Cuphead می‌توانند بهترین نمونه برای آزمایش SDK جدید Xbox Live برای توسعه‌دهندگان تردپارتی باشند. این کار باعث آسان‌تر شدن پیاده‌سازی سرویس‌ها و ویژگی‌های Xbox Live برروی Nintendo Switch و دستگاه‌های موبایل خواهد بود. ویژگی‌هایی که قبلا تنها محدود به عناوین داخلی Microsoft نظیر Minecraft بودند.

منبع اصلی این شایعه‌های اخیر تنها یک کانال یوتیب با چندهزار دنبال‌کننده بوده است ولی دلیل اینکه تا این حد این شایعه بزرگ شده این است که اگر برنامه‌ها و حرف‌های Microsoft در چند ماه اخیر را دنبال کرده باشید، این شایعه چندان دور از ذهن و دروغین به نظر نمی‌رسد.

ولی خب چرا؟


جاه‌طلبی‌های Microsoft از داشتن بخش کوچکی از صنعت بازی که مربوط به عرضه کنسول‌های خانگی بوده تغییر کرده است. بازیکنان و شرکت‌های بزرگ نظیر TenCent، اولویت خود را برروی پلتفرم موبایل قرار داده‌اند و نتیجه آن را نیز با جذب تعداد زیادی مخاطب دریافت کرده‌اند. علاوه بر رقابت کنسول Xbox با کنسول PlayStation شرکت Sony، Microsoft با غول‌های تکنولوژی نظیر Amazon و Google که آن‌ها نیز با ساخت پلتفرم‌های جدید خود براساس پردازش ابری قصد واردشدن به صنعت بازی را دارند، در حال رقابت است. اگر Microsoft سرحای خود بنشیند و هیچ کاری نکند، رقابت با PlayStation در مقیاس کوچک و هم‌چنین رقابت با Google و Amazon می‌تواند سبب تضعیف‌شدن آن‌ها و از دست دادن بازار شود. در اینجا صحبت از برنامه‌ریزی و تفکری طولانی‌مدت است.

در سال 2019، تکنولوژی 5G از طریق قلمرو بازار سنتی Microsoft شروع به کار خواهد کرد و با اینکه شاید چندین سال طول بکشد تا سرعت بیسیم به معنای واقعی گسترش بیابد، ولی در نهایت این اتفاق رخ خواهد داد. Microsoft با سرویس استریم خود یعنی پروژه xCloud نیز آماده است تا به محض وقوع این انقلاب بیسیم،‌از آن نهایت استفاده را ببرد. چیزی که در آینده‌ای نه چندان دور بازی به صورت 1080p را از طریق استریم برروی هر دستگاهی ممکن خواهد ساخت.

با توجه به تهدید و ورود Amazon و Google به این صنعت، عدم در دسترس قراردادن این سرویس‌ها برروی دیگر پلتفرم‌ها نشان‌دهنده بی‌فکری Microsoft خواهد بود. چرا وقتی می‌توان سرویس‌ها را برروی پلتفرم‌های موجود عرضه کرد، میلیون‌ها دلار پول برای ساخت سرویسی مبتنی بر تنها یک کنسول خانگی خرج شود؟ اما خب شاید هم این سرویس استریم بازخورد موردنظر را نداشته باشد؛ البته این چیزی بود که شرکت Blockbuster Video (خدا بیامرزد!) هم در رابطه با Netflix می‌گفت.

منظور چیست؟ به احتمال زیاد بازی‌کردن از طریق استریم تبدیل به بخش مهمی از صنعت بازی خواهد شد.

پس سخت‌افزار Xbox چه می‌شود؟


سخت‌افزار Xbox هیچ جایی نمی‌رود. مهندسین، توسعه‌دهندگان، و سرمایه‌گذاری‌ بیشتری برروی سخت‌افزار Xbox و لوازم جانبی این کنسول خواهد شد؛ و بدین ترتیب ارائه‌ی تجربه‌ یک کنسول خانگی در کنار مخاطبین یک سرویس بزرگ خارجی، به Microsoft برتری خواهد داد.

هر باری که Microsoft به پروژه xCloud اشاره می‌کند، درباره "سخت‌افزار آینده Xbox" نیز صحبت می‌کند که همین موضوع احتمالا دغدغه افرادی که نگران از بین رفتن و کم‌رنگ‌تر شدن سخت‌افزار Xbox هستند را از بین می‌برد. تقریبا همانند کاری که Microsoft با ساخت و بالابردن ارزش خط تولید محصولات Surface کرد تا بهترین تجربه ممکن از Windows را ارائه دهد، به ساخت خط تولید خود از کنسول‌های خانگی برای ارائه‌ی بهترین تجربه ممکن از Xbox و سرویس‌های آن ادامه خواهد داد.

همان‌طور که پیش از این شنیده‌اید، طبق شایعات Microsoft برروی چندین کنسول نسل بعدی کار می‌کند. این پروژه که با نام رمز Scarlett شناخته می‌شود، شامل یک کنسول با استراتژی استفاده از دو SKU با نام رمز Lockhart و کنسولی دیگر با نام رمز Anaconda می‌شود. Microsoft قصد دارد با Lockhart ارزان‌ترین سخت‌افزار ممکن برای ورود به نسل بعدی را فراهم کند و Anaconda نیز قرار است برای کسانی که به دنبال قوی‌ترین کنسول خانگی هستند، بهترین انتخاب ممکن باشد.

محصولات پرچم‌دار، اعم از سخت‌افزار پیشرفته Surface و سخت‌افزار Xbox، چیزی هستند که صنعت در میان اکوسیستم محصولات خود آن‌ها را با نام Halo Effect می‌شناسد، که تعریف‌کننده وفاداری مشتری است. Microsoft قصد ندارد اسم خوبی را که در طول سال‌ها در صنعت بازی از خود ساخته را به راحتی به خاطر استریم بازی‌ها به صورت 1080p برروی دستگاه‌های موبایل از دست بدهد و یا مشتریانی که به دنبال استفاده از تجربه‌ و سخت‌افزارهای ارائه‌شده توسط آن‌ها هستند را رها کند.

هیچ‌گونه سیر نزولی و سقوطی وجود ندارد


شاید افراد وفادار به یک کنسول خاص خیلی نتوانند این سناریو را درک کنند چرا که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند تصویر بزرگ‌تر و آینده را به صورت آشکار ببینند. Microsoft اگر حداقل مقداری از این قضیه جدایی از یک پلتفرم خاص را دنبال نکند، موقعبت بزرگی را از دست داده می‌دهد.

زمانی که Microsoft مجموعه نرم‌افزارهای Office را برای iPad معرفی کرد (Microsoft سال‌ها از این نرم‌افزارها برای جذب مخاطبین به Windows استفاده می‌کرد)، قراردارد بسیار بزرگی رخ داده بود. با در دسترس قراردادن Office برروی تمامی پلتفرم‌ها، Microsoft به صورت موثری بحث رقابت با سرویس‌هایی مشابه Google Docs را از بین برد. Office هم‌اکنون به خاطر تصمیم رو به جلوی Microsoft، به عنوان بخشی بزرگی از کسب‌وکار متنوع Microsoft شناخته می‌شود.

حالا که به موضوع بالا اشاره شد، بگذارید این را هم بگوییم که Microsoft گاهی به خاطر نداشتن سرعت عمل کافی شکست‌های بدی را نیز متحمل شده است؛ آن‌ها در واردکردن سیستم‌عامل‌ها و سخت‌افزارهای خود به صنعت موبایل سرعت کافی را نداشت و شکست خوردند. هم‌چنین در حال حاضر با پلتفرم Google Chromebook در زمینه تحصیلی در رقابت سختی هستند چرا که جایگزین‌های ارزان‌تر را به موقع روانه بازار نکردند.

Microsoft نیاز ندارد همان اشتباه‌هایی که با Xbox انجام داد را دوباره تکرار کند و به همین خاطر است که آن‌ها هم‌اکنون مشغول سرمایه‌گذاری هم برروی سخت‌افزار و هم برروی سرویس‌ها هستند. به همین دلیل است که Lockhart با قیمتی کم وارد بازار خواهد شد، Anaconda با کنسول‌های با قدرت و پیشرفته مسابقه خواهد داد و xCloud و Xbox Game Pass نیز با Amazon و Google برسر مشتری‌هایی که احتمالا از همان ابتدا هم قصد خرید Xbox نداشته‌اند، رقابت خواهند کرد. Microsoft به عرضه سرویس‌های خود برروی دیگر پلتفرم‌ها نیاز دارد زیرا هر زمینی که آن‌ها در آن حضور نداشته باشند، مکانیست که رقبا می‌توانند در آن فعالیت خود را گسترش داده و در نهایت آن را تصرف کنند.

در آخر تمامی درآمدی که Microsoft از این سیاست جدید خود به دست خواهد آورد، برروی بازی‌ها، مشتریان آن‌ها و توسعه پلتفرم‌های Microsoft خرج خواهد شد. در واقع هیچ سیر نزولی یا سقوطی وجود ندارد.

در انتها دیدگاه شما در مورد این مقاله چیست؟ شما آینده مایکروسافت و سیاست‌های این شرکت در حوزه گیم را چطور می‌بینید؟ لطفا دیدگاه خود را برایمان به اشتراک بگذارید 😉

مترجم: رضا خرقانی