رئیس PlayStation دنیایی “فرا کنسولی” را پیش‌بینی می‌کند

رئیس PlayStation دنیایی "فرا کنسولی" را پیش‌بینی می‌کند

رئیس استودیوهای جهانی سرگرمی‌های تعاملی سونی شان لیدن (Shawn Layden) آینده‌ای بلند پروازانه درباره‌ی مسیری که صنعت گیمینگ به سمت آن می‌رود پیش بینی کرده. به گزارش پردیس گیم و به نقل از gamespot، حین صحبت با Game Informer، لیدن عنوان کرد جهان "فرا کنسولی" را پیش بینی می‌کند که در آن Xbox، PlayStation و Nintendo بیشتر از همیشه با هم متحد هستند. البته با وجود اینکه لیدن همچنان به این نکته اشاره کرد که PlayStation بهترین تجربه‌ی گیمینگ است، گفت اکس‌باکس و نینتندو نیز "تجربه‌های فوق‌العاده‌ای" ارائه می‌دهند و پلی‌استیشن باید بیشتر آن‌ها را به رسمیت بشناسد.

ایشان اظهار کرد؛ "نمی‌خواهم زیاد روی این نکته تمرکز کنم چون ممکن است یک سری از افرادی که با آن‌ها کار می‌کنم ناراحت شوند، ولی من به طرز موثری فکر می‌کنم، ما در آستانه‌ی دنیایی فرا کنسولی هستیم که در آن با تکنولوژی‌های مختلف کیفیت مساوی خواهیم داشت. مطمئناً، PS4 و PS4 Pro همین مورد را تأمین می‌کنند، البته، به نظر ما بهترین تجربه گیمینگ همین‌ها هستند ولی سایر کنسول‌ها، چه Switch، چه Xbox One X یا تبلت‌ها و گوشی‌های تلفن… تجربه‌های عالی‌ای در تمام آن‌ها وجود دارد. چیزی که نیاز داریم، پذیرفتن و قدردانی از آن است."

وی اضافه کرد؛ "ما تعدادی محله‌ی جدا از هم و غیر متحد یا ناهماهنگ با یکدیگر نیستیم. همه ما بخشی از یک جامعه‌ی گیمینگ هستیم، فقط از طریق درهای متفاوتی وارد آن می‌شویم. فکر می‌کنم آینده نسخه‌ای گسترده‌تر از این استعاره باشد. پلتفرم شما مخفیگاه و خلوتگاه شما نیست. درگاهی به بقیه گیمرهاست."

با توجه به اینکه حرف‌های لیدن برخلاف عملکردی می‌باشد که طی چند سال اخیر از سونی دیدیم، شنیدن این گفته‌ها از زبان یکی از مقامات ارشد PlayStation سورپرایزکننده و جالب توجه است. سابقاً طی اقدامی بحث برانگیز، این شرکت در ابتدا گفت که اجازه نمی‌دهد قابلیت کراس‌پلی بین PS4 و سایر کنسول‌ها اتفاق بیافتد چون PlayStation بهترین مکان برای بازی کردن است. سونی از آن موقع مقداری از مواضع خود کوتاه آمده و بازی‌هایی مثل Fortnite و Rocket League از قابلیت کراس پلی بین PS4 و سایر کنسول‌های رقیب پشتیبانی می‌کنند.

لیدن تنها فردی نیست که درباره خواستش برای پائین آمدن دیوار بین کنسول‌ها صحبت می‌کند. مدیر عامل EA نیز پیش بینی کرده که در آینده بازی‌هایی از راه خواهند رسید که روی هر دستگاهی قابل اجرا خواهند بود، همینطور مدیر عامل شرکت مادر Red Dead Redemption یعنی Take-Two درمورد بسته بودن دیوار بین کنسول‌ها و دلیل اینکه چرا این اتفاق خوبی نیست نظر داده. پیت هاینز، یکی از مقامات Bethesda گفته می‌خواهد مرزهای بسته‌ی بین سیستم‌های کنسولی PlayStation، Xbox و Nintendo از بین بروند تا مردم بیشتری بتوانند با یکدیگر بازی کنند.

هاینز عنوان کرده؛ "به نظرم در آینده کنسول‌ها بیش از پیش همگن شوند. چون حقیقتاً، واقعاً دلیلی (برای کنسول‌های رقیب یکدیگر) وجود ندارد که بخواهند متفاوت باشند. شما بعد از خرید یک DVD دیگر نگران این نیستید که چه مدل DVD player ای دارید. فقط یک دیسک می‌گیرید و هرچیزی که دیسک اجرا می‌کند جواب می‌دهد. و به نظرم بازی‌ها به این ایده نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوند."

همچنین در مصاحبه‌ای دیگر، لیدن درمورد انتقال بین نسلی کنسول‌ها و دردسرهای مربوط به آن صحبت کرده.

ایشان گفت؛ "شرایط افتضاحی است که در صنعت گیمینگ هر بار که تکنولوژی جدیدی از کنسول‌ها منتشر می‌کنیم، به نوعی نسل قبل را به خاطرات می‌سپاریم. این اتفاق برای فیلم‌ها نمی‌افتد. این اتفاق در موسیقی نمی‌افتد ولی همیشه در بازی‌ها اینچنین مشکلی داریم."

سرویس استریم سونی، PlayStation Now، اجازه می‌دهد کاربران PS4 بازی‌های PS3 را اجرا کنند ولی این قابلیت مثل حالت backwards compatibility مایکروسافت کار نمی‌کند. روی PS4، باید برای تجربه بازی‌ها از طریق PlayStation Now هزینه پرداخت کنید، درحالی که قابلیت backwards compatibility اکس‌باکس بازی‌های Xbox 360 را که پیش‌تر خریداری کرده‌اید شناسایی نموده و اجازه می‌دهد آن‌ها را روی Xbox One اجرا کنید.

همچنین لیدن درمورد علت عدم حضور سونی در E3 امسال صحبت کرد. وی اینطور گفت که سونی چیز زیادی برای صحبت کردن ندارد.

"امسال، برای 2019، صادقانه می‌گویم… فقط داستان جدیدی برای تعریف نداشتیم. و وقتی سونی اعلامیه‌های خود را پخش می‌کند تا همگی جمع شوند، مردم انتظار چیزی را دارند که کاملاً جدید و شگفت‌انگیز است. نگاهی به لاین‌آپ خود انداختیم و متوجه شدیم که احتمالاً فقط می‌توانیم چیزهای زیادی درباره مواردی که از قبل می‌دانند به روز کنیم، خب این چه نتیجه‌ای برای ما خواهد داشت؟"

او همچنین اضافه کرد که سونی درحال حاضر کمترین تعداد بازی در تاریخ خود را عرضه می‌کند. "نسبت به تمام گذشته‌ی خود بازی‌های کمتری را منتشر می‌کنیم. قبلاً، وقتی 15 تا 20 بازی در دست ساخت داشتیم؛ همیشه بازی جدیدی در کار بود. چیزی در اختیار داشتیم که می‌توانستیم درباره آن گفتگو کنیم. ولی در 2019، برای ما، این فرصت پیش نیامد."

ممکن است به زودی اخبار بیشتری درمورد دنیای "فراکنسولی" آقای لیدن بشنویم. وی طی همین هفته در لاس‌وگاس در گردهمایی DICE صحبت‌های بیشتری خواهند کرد. عنوان سخنرانی ایشان، "فراتر از نسل‌ها" نام دارد، پس می‌توان حدس زد که صحبت‌ها درباره آینده گیمینگ خواهد بود.

به نظر ایده‌ی نگران نبودن درمورد "دی.وی.دی پلیر" واقعاً جالب باشد، شما در این مورد چه فکر می‌کنید؟ وجود نسل‌های کنسولی سنتی را ترجیح می‌دهید یا دوست دارید بدون محدودیت فقط به تجربه بازی‌ها بپردازید؟