پیش نمایشی بر Crackdown 3

پیش نمایشی بر Crackdown 3

"به قلم متین نصیری"

تقریبا پنج سال پیش، عنوان Crackdown 3 طی کنفرانس مطبوعاتی مایکروسافت در E3 2014 معرفی شد. در هیجان و هیاهوی شروع نسل جدید، سومین نسخه از سری "کرک‌داون" به عنوان اثری که در آن می‌توانید به معنای واقعی "همه چیز" را منفجر و نابود کنید، نسبتا سر و صدای زیادی به پا کرد. کمپانی مایکروسافت قصد داشت که برای اولین بار از شبکه‌ی ابری استفاده کند تا در Crackdown 3 به تخریب پذیری صد در صد برسد. از طرفی دیگر، گزارشاتی به گوش می‌خورد که در صورت موفقیت، آن‌ها بازی‌های بیشتری را برای استفاده از شبکه ابری در نظر خواهند گرفت تا با استفاده از قدرت نامحدود Cloud به دستاوردهای بزرگ‌تری برسند. اما متاسفانه Crackdown 3 که در ادامه از آن با عنوان C3 یاد می‌کنیم روند ساخت سخت و پرمشکلی را پشت سر گذاشت و حتی تا مرز لغو شدن نیز پیش رفت!

استودیوی سازنده‌ی اصلی C3 شرکت Sumo Digital است و دو استودیوی Cloudgine LIMITED و Reagent Games هم در طول این سال‌ها در بعضی از بخش‌های خاص، از جمله تکنولوژی شبکه ابری، به توسعه‌ی این بازی کمک کردند. چالش‌هایی که در دستیابی به شبکه‌ی ابری و استفاده از سرویس Microsoft Azure وجود داشتند، از عامل‌های اصلی تاخیرهای پی در پی در انتشار C3 هستند. اما سوالی که برای خیلی از افراد پیش می‌آید، این است که چه چیزی باعث شد تا این بازی کنسل نشود؟

اهمیت Crackdown 3 برای مایکروسافت و دلیل عدم کنسل شدن آن

مایکروسافت در طول نسل هشت بازی‌های متعددی را لغو کرده است. از بازی‌های فرست پارتی همچون Fable Legends و Knoxville (که به دنبال آن، استودیوهای Lionhead و Press Play نیز تعطیل شدند) گرفته تا بازی ScaleBound که توسط استودیوی Platinum Games در دست ساخت بود. در میان تمامی این بازی ها، C3 به طرز معجزه آسایی توانست جان سالم به در ببرد و ما شاهد کنسل شدن آن نبودیم! اما چرا؟!

بازی C3 یک ویژگی مهم و اساسی دارد که باعث شد تا مایکروسافت از هیچ تلاشی برای حفظ آن دریغ نکند و این ویژگی چیزی نیست جز "استفاده از شبکه ابری". شبکه‌ی ابری شاید نتواند جایگزینی برای کنسول‌های سخت افزار-محور سنتی باشد اما بدون شک بخشی از آینده‌ی صنعت بازی‌های ویدیویی است و مایکروسافت قصد دارد به هر قیمتی که شده، از پیشتازان ورود به این آینده باشد. به همین دلیل، تکمیل ساخت و عرضه‌ی C3 برای مایکروسافت اهمیت بسیار زیادی داشته است.

خوشبختانه سازندگان بالاخره توانستند ساخت C3 را به اتمام برسانند و اکنون یقین داریم که این بازی در تاریخ 15 فوریه (روز جمعه، 26 بهمن ماه 1397) برای Xbox One و Windows 10 PC منتشر خواهد شد. حال سوالی که در ذهن ها وجود دارد این است که آیا Crackdown 3 می‌تواند چه در بخش آفلاین تک‌نفره و چه در بخش آنلاین چند‌نفره تجربه‌ی خوبی را ارائه دهد؟!

یک دنیای Sandbox پر از هیجان!

عنوان C3 همانند بازی Grand Theft Auto یک بازی Sandbox با زاویه دوربین سوم شخص است؛ با این تفاوت که به جای تمرکز برروی دنیای مدرن واقعی، در یک جهان خیالی پرهرج و مرج مملوء از مامورهایی با قدرت‌های ماوراطبیعی روایت می‌شود! در این بازی، دو بخش کمپین و چند‌نفره وجود دارد. در بخش چندنفره که آنلاین هستید و به Cloud متصل می‌شوید، می‌توانید با استفاده از قدرت شبکه ابری، از تخریب‌پذیری صد در صد محیط بازی استفاده کنید.

در نتیجه، C3 در قالب دو عنوان مجزا با نام‌های Crackdown 3: Campaign و Crackdown 3: Wrecking Zone در کنسولتان نصب می‌شود که شما برای تجربه هر کدام از بخش‌های تک‌نفره و چندنفره باید وارد یکی از آن‌ها شوید.

بخش چندنفره‌ی Wrecking Zone با تخریب‌پذیری کامل!

بخش چندنفره C3 با نام Wrecking Zone شناخته می‌شود که خود شامل چندین حالت مختلف می‌باشد. در حالت Agent Hunter دو تیم پنج نفره در برابر یکدیگر قرار می‌گیرند و اعضای هر گروه ده دقیقه فرصت دارند تا افراد گروه مقابل را کشته و سپس مدال آن‌ها را بردارند. در پایان مسابقه، گروهی که بیشترین تعداد مدال‌ها را داشته باشد، برنده است. نکته جالب این است که وقتی یک مامور می‌میرد، مدالش بعد از 10 ثانیه ناپدید می‌شود؛ بنابراین تمرکز شما لزوما نباید برروی کشتن دشمنان باشد، بلکه باید به این فکر کنید که هدفتان را چه زمانی و در چه موقعیت مکانی‌ای بکشید تا بتوانید مدالش را هم دریافت کنید!

بقیه‌ی حالت های بخش چند‌نفره‌ی کرک‌داون، مشابه سایر بازی‌های آنلاین هستند. مثلا یکی از حالت ها، Territories است که در آن هدف شما تصرف و کنترل مناطق مختلف است و تیمی که بیشترین مناطق را کنترل کند، برنده خواهد شد. یا مثلا حالت Team Deathmatch که هدف بازیکنان در آن، صرفا کشتن اعضای گروه حریف است.

کمپین داستانی با حضور Terry Crews و بیست مامور دیگر!

در بخش کمپین خبری از تخریب پذیری صد در صد نیست اما باز هم با توجه به نمایش‌هایی که تاکنون از این بازی دیده‌ایم، می‌دانیم که این بخش هم خالی از آشوب و هرج و مرج نخواهد بود! کمپین C3 در منطقه ای به نام New Providence روایت می‌شود و شما برای تجربه‌ی آن آزاد هستید که هر یک از 21 ماموری که بازی در اختیارتان قرار می‌دهد را انتخاب کنید. هر کدام از این مامورها، قدرت‌ها و قابلیت‌های مختص به خود را دارد.

فرمانده جکسون (Commander Jaxon) پروتاگونیست اصلی کمپین بازی، یکی از این 21 مامور است که صداپیشگی آن توسط "تری کروز" (Terry Crews) انجام می‌شود؛ شخصی که چهره‌اش را در تبلیغات بازی C3 زیاد می‌بینیم!

دشمن اصلی شما در بخش داستانی کرک‌داون 3، شرکت صنعتی TerraNova Worldwide است که توسط شخصی به نام "الیزابت نیماند" (Elizabeth Neemand) مدیریت می‌شود. با این حال، این شرکت شامل سه زیر مجموعه با ریاست‌های متفاوت است : بخش تدارکات، صنعت و امنیت. حال ماموریت شما این است که ابتدا این سه بخش همراه با کاپیتان‌های خبیثشان را نابود کنید تا در نهایت بتوانید با شرکت اصلی TerraNova رو به رو شوید!

برخی دیگر از ویژگی‌های بازی

در بخش کمپین کرک‌داون، شما می‌توانید ماموریت‌های بازی را به صورت کوآپ دونفره نیز تجربه کنید. همچنین نکته‌ی قابل توجه دیگر این است که زمانی که شهر بازی به صورت کامل بارگذاری شود، دیگر هرگز با هیچ صفحه‌ی بارگذاری‌ای (Loading Screen) مواجه نخواهید شد؛ مگر اینکه در طول مرحله کشته شوید!

در مکانیک‌های پیشرفت در بازی و یا لیست کامل اسلحه‌ها و قدرت‌ها تا کنون چیز زیادی ندیده‌ایم اما به گفته سازندگان، قرار است در بازی نهایی اسلحه‌های زیادی برای نابود کردن شهر وجود داشته باشند! همچنین لازم به ذکر است که C3 بنا به گفته‌ی سازندگان، هیچ گونه سیستم پرداخت‌درون‌برنامه‌ای و یا لوت باکسی نخواهد داشت.

سخن پایانی

بازی Crackdown 3 عنوانی جاه طلب و بلندپروازی‌ است که روند توسعه‌ی سختی را پشت سر گذاشت و پس از 5 سال تاخیرهای پی در پی، بالاخره قرار است که وارد بازار شود. اگر یک یا دو سال پیش به سرنوشت نهایی این بازی فکر می‌کردیم، یک شکست حتمی را برایش پیش بینی می‌کردیم! اما اکنون با توجه به نمایش‌هایی که شرکت مایکروسافت اخیرا نشان داده، نظرمان درمورد این بازی مثبت‌تر شده و بر این باوریم که C3 در 15 فوریه 2018 می‌تواند یک تجربه‌ی خوب و لذت‌بخش را برای طرفداران ارائه دهد.