10 بازی شوتری که می‌توانند تجربه‌های اکشن فوق‌العاده‌ای را برای شما رقم بزنند

با اینکه در سال 2018، بازی‌های شوتر متنوعی عرضه شدند، اما شاید بتوان این انتقاد را وارد کرد که در بدنه این بازی‌ها، شاهد هیچ اثر انقلابی یا شاهکاری که موجب تکامل بازی‌های شوتر شود نبودیم. اما حکایت سال 2019 متفاوت است. با پردیس‌گیم همراه باشید تا به مرور موردانتظارترین بازی‌های شوتر سال جاری بپردازیم.

با اینکه در سال 2018، بازی‌های شوتر متنوعی عرضه شدند، اما شاید بتوان این انتقاد را وارد کرد که در بدنه این بازی‌ها، شاهد هیچ اثر انقلابی یا شاهکاری که موجب تکامل بازی‌های شوتر شود نبودیم. اما حکایت سال 2019 متفاوت است، سالی که محل عرضه بازی‌های شوتری است که هر یک در بطن خود ادعاهای فراوانی دارند، از بازی‌های مستقل شوتر و نوآوری‌های جالب‌شان بگیرید تا ادامه‌ی فرانچایزهای بزرگِ بتسدا و البته سومین نسخه از سری بازی فوق‌العاده مترو؛ با پردیس‌گیم همراه باشید تا به مرور موردانتظارترین بازی‌های شوتر سال جاری بپردازیم.

10 بازی مستقل و گمنامی که می‌توانند باعث شگفتی شما در سال 2019 شوند

موردانتظارترین بازی‌های سال 2019 از دید پردیس‌گیم

10- My Friend Pedro

تاریخ عرضه: سال 2019

پرهام آقاخانی: هر ساله بازی‌های شوتر زیادی به بازار عرضه می‌شوند و از این لحاظ، کمبودی در ژانر شوتر قابل مشاهده نیست. اما اکنون در وضعیتی قرار گرفته‌ایم که اکثریت این عناوین، شباهت بسیاری با هم دارند و خیلی کم می‌توان شاهد ایده‌هایی بود که آن‌ها را واقعا نسبت به بقیه منحصر به فرد کند. برای همین است که وقتی My Friend Pedro معرفی شد و حرکات رقص را با Bullet Time، سیستم شلیک دو جهته و کمی چاشنی طنز (و همچنین موز) ترکیب کرد، خیلی از نگاه‌ها به سمتش جلب شد. ما قبلا در پردیس گیم به طور مفصل در مورد این بازی صحبت کرده‌ایم. پس برای جلوگیری از تکرار مکررات و دریافت اطلاعاتی جامع در مورد این بازی منحصر به فرد، شاید بد نباشد که اولین نگاه ما بر این عنوان را مطالعه کنید: اولین نگاه بر My Friend Pedro: مخلوطی از جان ویک، مکس پین، ددپول و موز!

9- Tom Clancy's The Division 2

تاریخ عرضه: 24 اسفند 1397

سینا ربیعی: در Tom Clancy’s The Division 2بازیکنان، تجربه‌ای شوتر همراه با عناصر نقش‌آفرینی را در بستری آنلاین تجربه می‌کنند. با اینکه عناصر نقش‌آفرینی در این نسخه تقویت شده است و نمی‌توان آنرا یک بازی صرفا شوتر دانست، اما کماکان برای علاقه‌مندان به بازی‌های اکشن سوم شخص، The Division 2 می‌تواند از دید گان‌پلی و تجربه تیراندازی اثری ارضاکننده باشد. بی‌شک تجربه‌ای آخرالزمانی در واشنگتن با انواع و اقسام اسلحه‌ها و شیوه‌های تاکتیکی و البته همان Dark Zoneهای بی‌رحم، می‌تواند یک تجربه هیجان‌انگیز را برای طرفداران بازی‌های شوتر رقم بزند.

8- Far Cry New Dawn

تاریخ عرضه: 26 بهمن 1397

علیرضا رزمجویی: Ubisoft حتی اجازه نمی‌دهد یک سال از عرضه‌ی Far Cry 5 بگذرد تا ادامه‌ای مستقیم برای آن ارائه کند! مطمئنا با توجه به موفقیت‌های نسخه‌ی پنجم از نظر فروش و همینطور جلب کردن نظر طرفداران، نمی‌توان از معرفی New Dawn تعجب کرد. در این سالها سری Far Cry در پستی و بلندی‌های بسیاری قرار داشته است اما چیزی که بدون شک در آن مرتبا در حال پیشروی بوده است، گان‌پلی و مکانیک‌های مبارزه‌ی آن است که نه تنها در طول مدتِ طولانی خسته‌کننده نمی‌شود بلکه می‌توان آن را نمونه‌ای بارز از یک گیم‌پلی بشدت سرگرم‌کننده دانست. Far Cry 5 متنوع‌ترین نسخه‌ی سری بود و با اینکه New Dawn نسخه‌ای شماره‌دار نیست و قیمتی 40 دلاری دارد، انتظار می‌رود که تنوع و نشاطِ ماموریت‌های فرعیِ نسخه‌ی پنجم را به ارث برده باشد و در کنار فرمول گشت و گذارِ اعتیادآوری که Ubisoft بدست آورده است و به خوبی نیز بر روی آن سرمایه‌گذاری می‌کند، حداقل می‌توانیم منتظر عنوانی سرگرم‌کننده و مفرح باشیم. آخرالزمان، اسلحه‌های دست‌ساز و عناصرِ نقش‌آفرینیِ بیشتر عناصری هستند که می‌توانند این Far Cry را به نسخه‌ای منحصربفرد تبدیل کنند.

7- Rage 2

تاریخ عرضه: 24 اردیبهشت 1398

علیرضا رزمجویی: نسخه‌ی اولِ RAGE برای بسیاری از افراد بشدت ناامیدکننده بود و برای بسیاری نیز عنوانی منحصربفرد به شمار می‌آید. تا یک سال گذشته اصلا و ابدا نمی‌توانستیم ادامه‌ای برای این عنوان پرخرج و پرسروصدا متصور شویم اما حالا با عنوانی بسیار متفاوت نسبت به نسخه‌ی اول طرف هستیم. عنوانی که حاصل پیوندِ باورنکردنیِ گان‌پلی و اکشنِ دیوانه‌وار سازندگان DOOM و جهان‌باز آخرالزمانی و قابلیت‌های فوق‌العاده‌ی اتومبیل‌رانیِ Mad Max هستیم. با توجه به گذشته‌ی این سری و همینطور توسعه‌ی این عنوان توسط Avalanche Studios، مطمئنا از همان ابتدا شک و شبهه برای موفقیت آن شکل می‌گیرد اما چیزی که این شک و شبهه را در هم می‌شکند نمایش‌های فوق‌العاده‌ی بازی است که مکانیک‌های تیراندازی و گشت و گذارِ منحصربفردی را معرفی می‌کند و همینطور جهان‌بازی را می‌خواهد ارائه دهد که دارای زیست‌بوم‌های بشدت متنوع است و با وجود اتومبیل‌های متعدد و حتی اتومبیل‌های پرنده، به راحتی می‌توان در آن مانور داد. RAGE 2 می‌تواند دیوانه‌وارترین شوتر سال 2019 باشد و با هر نمایش نیز تحسین‌برانگیز‌تر می‌شود. اگر در پایان سال از آن به عنوان غیرمنتظره‌ترین بازی سال یاد کردیم، تعجب نکنید!

6- Control

تاریخ عرضه: سال 2019

متین نصیری: آثار شرکت Remedy همواره بازی‌های متفاوت و نوآورایانه‌ای در میان عناوین "شوتر" بوده اند؛ از دنیای تاریک سری "مکس پین" و رویاهای "الن ویک" گرفته تا سفر در زمان در عنوان Quantum Break. حالا نوبت Control است، جدیدترین اثر آقای "سم لیک" (Sam Lake) که قرار است در آن مجددا شاهد شخصیت‌های به یاد ماندنی، قصه‌های خاص و درگیر کننده، و روایت داستانی پر پیچ و خمی که همیشه در بازی‌های Remedy دیده‌ایم، باشیم! با توجه به آنچه که در نمایش‌های بازی مشاهده کردیم، مشخص است که عنوان Control همانند Quantum Break یک بازی پیشرو در زمینه‌ی گرافیک و جلوه‌های بصری خواهد بود. فضاسازی‌ها، نورپردازی، سایه‌زنی، و صحنه‌های اکشن بازی باورنکردنی هستند! به هرحال عنوان Control ، دومین تجربه‌ی شرکت Remedy در استفاده از موتور جدید Northlight Engine است. از طرف دیگر، گیم پلی و سیستم مبارزات هم بسیار مهیج و خارق العاده به نظر می‌رسد. انتظار می‌رود که Remedy از مشکلات و اشتباهاتی که در ساخت Quantum Break مرتکب شد، درس گرفته باشد و بتواند Control را در بالاترین درجه کیفی ممکن روانه‌ی بازار کند.

5- Dying Light 2

تاریخ عرضه: سال 2019

عرفان حائری: زامبی‌ها سالیان سال است که در ویدیو گیم ها حضور دارند و هربار به شیوه‌های مختلف به تصویر درمی‌آیند. پتانسیل استفاده از این موجودات آنقدر بالاست که هنوز هم جای خلاقیت برای استفاده از آن‌ها در دنیای گیم بسیار است. اما تمام بازی‌های زامبی محور، بازی‌های موفقی نیستند و کپی برداری از عناوین موفق نمی‌تواند ضمانت موفقیت برای عناوین جدید باشد و سازندگان باید خلاقیت زیادی به خرج دهند. اولین شماره از عنوان Dying Light با وجود اینکه در نگاه اول کمی تکراری به نظر می‌رسید؛ اما در جزئیات خلاقیت‌های زیادی داشت که آن را به یک اثر دوست‌داشتنی برای هواداران دنیای فرا آخرالزمانی و زامبی‌ها تبدیل کرد. تنوع بسیار در راه های از بین بردن زامبی‌ها، استفاده از مخفی کاری، حرکت های پارکور برای بالا رفتن از دیوار خانه‌ها و ارتباط با بازماندگان از موارد جذاب شماره اول بودند که همه آن‌‎ها در شماره دوم پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند. اما چه چیز باعث می‌شود تا Dying Light2 بسیار هیجان انگیز به نظر برسد؟ نکته اول دنیای بازی است که به نظر بزرگتر، پویا تر و زنده تر شده است. نه تنها از لحاظ بصری جهانی زیبا طراحی شده است، بلکه حس زندگی فراآخرالزمانی آن نیز به شکل بهتری احساس می‌شود و مهم ترین نکته وجود انتخاب های بازیکن است که می‌تواند در جهان بازی تاثیرگذار باشد. اینکه با کدام دسته از مردم رابطه خود را صمیمی‌تر می‌کنید می‌تواند در آینده پیامدهایی داشته باشد که مسیرتان را در بازی عوض کند. همچنین حرکات پارکور این‌بار به طور جدی تری کار شده و در مواقع فرار و یا مبارزه نیز می‌تواند کمک بزرگی باشد و صدالبته شگت و گذار در جهان بازی را دوست داشتنی‌تر کند. قابلیت های جدید این عنوان نوید یک بازی جهان باز با ارزش تکرار بالا را می‌دهد که می‌تواند تا مدت ها سرگرمتان کند.

4- Wolfensetin: Youngblood

تاریخ عرضه: سال 2019

علیرضا رزمجویی: در بازار این روزهای صنعت گیم چه چیزی کمیاب‌تر از طلاست؟ یک شوتر تمام‌عیار با تمرکز بر روی روایت و شخصیت‌پردازی. Wolfenstein: The Old Blood نشان داد که دلیلی وجود ندارد این نسخه‌های فرعی را دست‌کم بگیریم زیرا می‌توانند به اندازه‌ی نسخه‌های شماره دارِ سری، دیوانه‌وار و درگیرکننده باشند. در YoungBlood که عنوانی Co-op محسوب می‌شود، این بار در نقش دخترانِ BJ نازی‌ها را تکه تکه خواهیم کرد! سالها پس از اتفاقات Wolfenstein II، هنوز جنگ و مقاومت در مقابل نازی‌ها ادامه دارد و حالا میدان نبرد، شهر پاریس است. BJ که در روزهای پیری خود ناپدید شده است و احتمال می‌رود که نازی‌ها او را اسیر کرده باشند، چشم امیدش به دخترانش است. دخترانی که مطمئنا با توجه به شرایط بزرگ شدنِ خود، برای خود مبارزانی ورزیده محسوب می‌شوند. با اینکه اطلاعات بسیار کمی از بازی وجود دارد اما از همان تیزر معرفی نیز می‌توان متوجه شد که یکی از دختران بیشتر به مخفی‌کاری و استفاده از اسنایپر و دیگری به کشت و کشتار بصورتی خونین و پرسروصدا علاقه‌مند است. بنابراین انتظار می‌رود در این نسخه که تنها قیمتی 30 دلاری دارد، دو نوع متفاوت از گیم‌پلی و حتی روند داستانی را شاهد باشیم. The Old Blood بدون سر و صدا منتشر شد اما به یکی از بهترین‌های سری تبدیل شد، انتظارمان از استدیوی MachineGames در این نسخه نیز همین است.

3- Gears 5

تاریخ عرضه: سال 2019

متین نصیری: چرخ دنده‌های جنگ، لوکوست‌ها، اره برقی، و برادران COG همگی برای باری دیگر، میزبان ما هستند! طبیعتا هر زمانی که درمورد ژانر "شوتر" صحبت می‌کنیم، یکی از نام‌آورترین بازی‌هایی که به ذهنمان خطور می‌کند، سری Gears of War است. بنابراین بدیهی است که عنوان Gears of War 5 ، دومین نسخه از سگانه‌ای که استودیوی تازه تاسیس The Coalition ساخت آن را آغاز کرده، یکی از مورد انتظار ترین عناوین شوتر امسال باشد! این بار، سازندگان شخصیت Kait Diaz را هدف گرفته‌اند و با انتخاب او به عنوان کرکتر اصلی کمپین Gears of War 5 قصد دارند که عمق بیشتری از داستان KD و جریاناتی که برای وی اتفاق می‌افتند را برای بازیکنان روایت کنند. با توجه به تریلری که در E3 2018 تماشا کردیم، به نظر می‌رسد که در این نسخه شاهد روایت داستانی قوی‌تر و شخصیت پردازی بهتری باشیم. به هر حال تریلر معرفی بازی، نوید اتفاقات هیجان انگیز، و پیچ و خم های داستانی جالبی را می‌داد!

2- Metro Exodus

تاریخ عرضه: 26 بهمن 1397

سپهر آرمانی: پیش از این‌که‌ این متن را مطالعه کنید، باید خواهش کنم برای یک بار دیگر هم که شده بروید و به تماشای تک تک تریلرهای منتشر شده از Metro Exodusبنشینید! کم‌تر گیمری است که با تماشای انیمیشن‌های شدیدا واقع‌گرایانه، جزییات گرافیکی کم‌نظیر، گیم‌پلی گسترده و صدالبته اتمسفر بی‌نظیر سری Metro، دهان به تحسین نگشاید و توجه به تمام جزییاتی که تابه‌حال از Exodus منتشر شده، تنها نشان‌دهنده ارائه دوباره این ویژگی‌ها به نحوی استادانه است. سری Mero شروع محکم و قدرتمندی داشت و با همان نسخه اول توانست جای خود را ماهرانه در دل جامعه گیمری باز کند. ترکیب فوق‌العاده بین اکشن و مخفی‌کاری، صداگزاری و جلوه‌های هنری و بصری منحصر‌به فردی که در اوج زیبایی، به خوبی حس ترس را در مخاطب زنده می‌کنند و صدالبته داستان‌پردازی عالی همگی در Metro: 2033 می‌درخشیدند. با انتشار Metro: Last Light استودیو 4A Games ثابت کرد که توانایی پیشرفت را دارد و تمامی ویژگی‌هایی که موجب موفقیت Metro: 2033 شده بود را در حالتی ارتقایافته و جدید ارائه داد. اتفاقی که با اطمینانی نسبی می‌توانم بگویم برای Metro Exodus نیز خواهد افتاد. تنها کافی است به شدت بالای جزییات در این بازی دقت کنید تا به حرف من پی ببرید، هوش مصنوعی دشمنان بی‌نظیر به نظر می‌رسد و آزادی عمل بازیکن به مرحله‌ای جدید و بسیار هیجان‌انگیز وارد شده. اگر مطمئن شویم که از بابت داستان نیز دوباره با عنوانی قوی روبرو خواهیم شد، Metro Exodus این پتانسیل را خواهد داشت که نه تنها به یکی از بهترین شوتر‌های 2019، بلکه به یکی از برترین‌ شوترهای نسل هشتم تبدیل شود.

1- Doom Eternal

تاریخ عرضه: سال 2019

محمد تقوی: فکر نکنم کسی در موفقیت دووم 2016 شک و شبهه ای داشت. آن بازی، نمونه ی درستی بود از ترکیب نوستالژی و نوآوری و به نظر ادامه اش Doom Eternal، راه آن اثر را ادامه دهد. جدا از فلسفه ی اسم گذاری "جاودانگی" که جدیدا در بازی ها مد شده (Halo Infinite و Super Meatboy Forever را به یاد بیاوریم!) دووم جدید دقیقا همان چیزی است که انتظار داشتیم. یک بازی سریع و پرتنش، اسلحه های مرگبار و صد البته میلیون ها گالن خونی که توسط آقای دووم (Doom Guy) ریخته می شود! جدا از تجهیزات جدید و شیاطین متنوع تر، مود جدیدی با نام Invasion معرفی شده که به مانند اثر کلاسیک والو Left 4 Dead، کنترل دشمنان را در دست بازیکنان آنلاین می گذارد. همه ی اینها نوید یک چیز می دهند: اثری بزرگتر، خونین تر، وحشیانه تر و صد البته هیجان انگیزتر!

پردیس‌گیمی‌های عزیز به پایان این مقاله رسیدیم و امیدواریم مطالعه آن برای شما عزیزان و بخصوص طرفداران بازی‌های شوتر و اکشن، مفید بوده باشد. در انتها خوشحال‌ می‌شویم شما نیز بازی‌های شوتر موردانتظار خود در سال 2019 را برای ما نام ببرید 😉