معرفی کامل فیلم‌های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر (قسمت سوم)

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از هفته آینده کار خود را آغاز خواهد کرد و آثار متعددی در ژانرهای گوناگون در آن با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. تیم روزیاتو قصد دارد امسال پوشش کاملی از فیلم‌های پخش شده در این جشنواره را برای شما خوانندگان داشته باشد و تمامی آثار پخش شده در جشنواره را معرفی و بررسی کند. حال که تا شروع جشنواری چیزی نمانده، بد نیست نگاهی دقیق‌تر به فیلم‌هایی که قرار است در طی چند روز آینده به نمایش در بیایند داشته باشیم. پوشش کامل فیلم‌های جشنواره سی و هفتم فیلم فجر توسط روزیاتو از دهم بهمن ماه آغاز خواهد شد. با معرفی کامل فیلم‌ های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر همراه باشید.

البته قبل از آن لازم به ذکر است که پیش‌تر در مطلبی جداگانه به آثار راه یافته به بخش نگاه نو پرداخته بودیم که بد نیست برای خواندن آن به این لینک مراجعه کنید.

۱۶- قسم

محسن تنبانده را بیشتر برای فیلم‌ها و آثار کمدی می‌شناسیم اما او در آخرین ساخته‌اش سراغ ژانر درام اجتماعی رفته و سیروس الوند، یار همیشگی تنابنده، هم در کنار او به عنوان مشاور کارگردان حضور دارد. فیلم قسم درباره عمل قسامه در فقه و حقوق اسلامی است که در آن نیاز به سوگند خوردن ۵۰ نفر از بستگان پدری ذکور مدعی ِ وقوع قتل لازم است تا جرم ثابت شود. از همین رو به نظر می‌رسد که فیلم قسم به احتمال زیاد حال و هوای جنایی هم داشته باشد.

فیلم محسن تنابنده با هزینه سنگینی ساخته شده و به گفته خودش تنها یک میلیارد تومان هزینه اسکان بازیگران در هتل‌ها شده اما تامین کننده این هزینه یک شخص نبوده و تنابنده بار دیگر با موسسه اوج همکاری کرده است (حتما خاطرتان هست که فصل آخر سریال پایتخت هم با تهیه کنندگی همین موسسه ساخته شد)

قسم با بازی مهناز افشار, سعید آقاخانی, حسن پورشیرازی, مهران احمدی, نیکا فرقانی اصل, سارا فرقانی اصل (دوقلوهای پایتخت) ساخته شده و قرار است که بعد از جشنواره در ایام نوروز به اکران عمومی در بیاید.

فیلم‌ های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

۱۷- قصر شیرین

از آخرین باری که رضا میر کریمی در جشنواره حضور یافته حدودا سه سالی می‌گذرد و فیلم دختر در جشنواره سی و چهارم توانست با بخت و اقبال خوبی در برابر تماشاگران و منتقدان روبرو شود و فروش گیشه خوبی هم پیدا کند. قصر شیرین را محسن قرایی نوشته، همان فردی که فیلم سد معبر را کارگردانی کرده و این بار در نقش فیلمنامه نویس یک اثر سینمایی ظاهر شده است. بازیگر اصلی فیلم حامد بهداد بوده و دیگر بازیگران فیلم افراد آنچنان مشهوری نیستند و از همین رو به نظر می‌رسد که بار اصلی فیلم روی دوش بهداد سنگینی کند.

این فیلم داستانی اجتماعی دارد و حامد بهداد, محمد عسگری, ژیلا شاهی, اکبر آئین, آزاده نوبهار, محمد اشکان فر,یونا تدین و نیوشا علیپور بازیگران آن هستند.

عوامل تولید «قصر شیرین» عبارتند از: تهیه‌کننده و کارگردان: سیدرضا میرکریمی، نویسندگان: محسن قرائی و محمد داودی، مدیر فیلمبرداری: مرتضی هدایی، طراح صحنه و لباس: آتوسا قلمفرسایی، برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: محمد عسگری، صدابردار: سعید بجنوردی، طراح چهره پردازی: محمود دهقانی، منشی صحنه: ماریا میرنژاد ، دستیار اول فیلمبردار: همایون قربانی، عکاس: حافظ احمدی، مجری طرح و مدیر تولید: محمدصادق میرکریمی.

فیلم‌ های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

۱۸– ماجرای نیمروز ۲ : رد خون

قسمت اول ماجرای نیمروز فیلمی بود که دو سه سال پیش اکران شد و توانست به خاطر بودجه سنگینی که برایش در نظر گرفته شده بود، صحنه‌های اکشن نسبتا جالبی را به تصویر بکشد و تماشاگران را به وجد بیاورد. فیلم با بودجه موسسه سینمایی مهر ساخته شده بود و داستانی را در دوران اوایل انقلاب روایت می‌کرد که در آن به گروهک مجاهدین خلق پرداخته می‌شد. با اینکه انتقاداتی نسبت به داستان فیلم از سوی برخی کارشناسان شد و عده‌ای آن را چندان واقعی ندانستند اما فروش خوب فیلم باعث شد که موسسه سیمای مهر به ساخت قسمت دوم چراغ روشن دهد.

محمدحسین مهدویان بار دیگر به عنوان کارگردان فیلم در نظر گرفته شده و فیلم با پسوند رد خون ساخته شده است. این بار فیلم به عملیات مرصاد می‌پردازد و قهرمانان همان گروه ضد ضربت قسمت یک هستند که بعد از آتش بس متوجه حرکت‌های مشکوک منافقین می‌شوند.

در سینمای ایران ساخت دنباله‌های سینمایی چندان رایج نبوه و به جز چند مورد انگشت شمار، شاهد قسمت دوم فیلمی نبودیم. ماجرای نیمروز تقریبا اولین فیلم جدی است که قسمت دوم آن ساخته می‌شود و باید دید که آیا از فرمول نانوشته سینما که می‌فرماید قسمت دوم از قسمت اول بدتر است، پیروی می‌کند یا می‌تواند این طلسم را بشکند.

چهره‌های نظامی و سیاسی واقعی زیادی در «ماجرای نیمروز: رد خون» به تصویر کشیده شده اند. شهید صیاد شیرازی یکی از این چهره‌ها است که در فیلم حضور موثری دارد. آنطور که بازیگران گفته‌اند ساخت فیلم روندی طاقت فرسا داشته و آنها تا مدتها در باشگاه‌های پینت بال مشغور تمرین تیراندازی بودند تا بتوانند در فیلم طبیعی بازی کنند.

محسن کیایی, بهنوش طباطبایی, جواد عزتی, هادی حجازی فر,در نقش کمال، هستی مهدوی, مهدی زمین پرداز, حسین مهری, احمد قزوینی، امیرحسین هاشمی در نقش شادکام بازیگران فیلم هستند.

فیلم‌ های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

۱۹- متری شیش و نیم

سعید روستایی بعد از ساخت فیلم ابد و یک روز نشان داد که یکی از آينده‌دار ترین کارگردانان سینمای کشور است. روستایی اما برای ساخت فیلم بعدی خود کمی وسواس به خرج داد و روند ساخت آن هم به همین طولانی شد. متری شش و نیم که سال گذشته ساخته شده و امسال مراحل فنی‌اش را گذرانده تا به جشنواره فیلم فجر برسد، اثری است اجتماعی که بنا بر شنیده‌ها هزینه سنگینی هم برای تولید آن در نظر گرفته شده است (حدود ۶ میلیارد تومان.)

بیش از شش ماه برای دریافت مجوز ساخت فیلم زمان لازم بوده و روستایی توانسته با تلاش و پیگیری فراوان در نهایت این مجوز را دریافت کند و کمترین ممیزی را به فیلمنامه خودش وارد کند. او بعد از دریافت مجوز در پستی اینستاگرامی نوشته بود: «شايد يه روز سر فرصت حجم مسخره مشكلاتى كه برامون ساختن رو براتون گفتم.»

این فیلم به مواد مخدر و عواقبی که این مسئله برای جامعه و خانواده ها به وجود می آورد می پردازد. انتظارات از سعید روستایی بعد از ابد و یک روز بالا رفته و باید منتظر ماند و دید که فیلم جدید او هم می‌تواند مانند اثر قبلی قلب مخاطبین و منتقدین را تاحد زیادی تسخیر کند یا خیر.

پیمان معادی, پریناز ایزدیار, نوید محمدزاده, فرهاد اصلانی, مهدی حسینی نیا, مازیار سیدی, علی باقری, مرجان قمری, هومن کیایی, پیمان شریعتی, دلسا ملکی, اصغر پیران, محمدعلی محمدی بازیگران فیلم به شمار می‌آیند. امیر جدیدی نیز قرار بود در این فیلم بازی کند که بنا به دلایلی نتوانست در آن حضور بیابد.

فیلم‌ های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

۲۰- مردی بدون سایه

علیرضا رییسیان سه‌گانه‌ای درباره بحران عاطفی و روابط زناشویی ساخته که روند تولید آنها از ده سال پیش با فیلم چهل سالگی آغاز شد. بعد از دوران عاشقی که قسمت دوم این سه گانه محسوب می‌شد حالا نوبت به آخرین آنها یعنی مردی بدون سایه رسیده است. سه گانه رییسیان از نظر داستانی و کاراکترها ربطی به هم ندارند و محتوای آنهاست که مشترک بوده (مانند سه گانه فرهادی درباره دروغ‌ها و راست‌ها.)

مردی بدون سایه با حضور لیلا حاتمی, علی مصفا, فرهاد اصلانی, امیر آقایی, گوهر خیراندیش, نادر فلاح, به آفرید غفاریان, سیامک اطلسی, نسیم ادبی, سیمون سیمونیان, پانته آ سیروس, آزاده اسماعیل خانی, شهرام جمشیدی, احسان شیخی, حسام نورانی, عاطفه للهی, النا مارتینز, رافائل چاوز مادرا, آویسا سجادی ساخته شده است و در خلاصه داستانی که به بولتن جشنواره داده شده چنین آمده است:

«ماهان کوشیار پس از ساخت یک فیلم مستند درباره قتل‌های زنجیره‌ای زندگی‌اش تهدید شده و همسرش عاشقانه به کمک او می‌آید اما حوادثی رمزآلود همه چیز را دگرگون می‌کند.»

فیلمنامه «مردی بدون سایه» برداشتی آزاد از «زن پارسا» الهی نامه عطار نیشابوری است و با نگاهی به مسائل اجتماعی به بحران عاطفی انسان معاصر می‌پردازد. فیلم بر اساس طرحی از مهدی سجاده‌چی و مریم شبانی پرداخت شده است.

فیلم در تهران و چند شهر از کشور اسپانیا فیلمبرداری شده و چند تا از روزنامه‌های این کشور هم به روند ساخت آن واکنش نشان دادند.

فیلم‌ های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

۲۱- مسخره باز

علی مصفا در مقام تهیه کننده فیلم حضور دارد و همایون غنی زاده که او را بیشتر از صحنه تئاتر می‌شناسیم تصمیم گرفته تا اولین فیلمش را در کنار او کارگردانی کند. او پیش‌تر نمایش‌های معروف و محبوبی چون «آگاممنون»، «در انتظار گودو»، «ملکه زیبایی لی‌نین»، «کالیگولا» را روی صحنه برده است و حالا در مسخره باز به یک داستان جدی روی آورده که خلاصه آن را نیز به جشنواره چنین معرفی کرده است: تو پرورشگاه صدام می کردند مسخره باز! اما من مشت محکمی حواله صورت یکیشون کردم تا داستان رو شروع کنم.

در فیلم مسخره باز بازیگران بزرگی نقش آفرینی می‌کنند و تیم درخشان بازیگری فیلم می‌تواند به تنهایی برگ برنده فیلم باشد. افراد مشهوری چون علی نصیریان، صابر ابر، و هدیه تهرانی چند تن از این بازیگران هستند و در کنار هم قرار گرفتن آنها می‌تواند هر تماشاگری را کنجکاو به دیدن فیلم کند. گفتنیست قرار بود به جای صابر ابر، نوید محمدزاده در این نقش فرو برود که بنا به دلایلی از پروژه انصراف داد و جای خود را به صابر ابر رساند.

فیلم‌ های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

۲۲- ناگهان درخت

صفی یزدانیان بعد از ساختن فیلم در دنیای تو ساعت چند است؟ تا به امروز فیلمی را کارگردانی نکرده و حالا بعد از گذشت بیش از ۵ سال تصمیم گرفته که اثر جدید خود را به جشنواره فیلم فجر بیاورد. صفی یزدانیان این بار با پیمان معادی همکاری کرده و معادی نقش تهیه کندنگی فیلم را نیز بر عهده داشته است.

ناگهان درخت هم مانند اثری قبلی یزدانیان در حال و هوای خاص پرداخته شده توسط او ساخته می‌شود و امضای یزدانیان در تک تک سکانس‌های آن به چشم می‌خورد. یزدانیان توجه ویژه‌ای به قاب‌های تصویر خود دارد و محتوای فیلمنامه‌اش نیز شاعرانه بوده و در آن از نمادهای سمبلیک به وفور استفاده می‌کند.

قصه این فیلم در سه دوره تاریخی روایت می‌شود و. فرهاد (بازیگر نقش اصلی) زندگی خود را از کودکی تا ۵۰ سالگی برای روانکاو تعریف می کند. پیمان معادی, مهناز افشار, مهراب قاسم خانی, شقایق دهقان, سیامک صفری, پانته آ پناهی ها, لیلی فرهادپور, شهروز آقایی پور, ایران نبی زاده, آرمان مرادی, سانیا رمضانی, ترنم کاظمی, آرمیتا باقری, زهره عباسی از باریگران فیلم هستند.

فیلم ناگهان درخت در تهران و شهرهای شمال کشور از جمله لاهیجان فیلمبرداری شده (علاقه صفی یزدانیان به خطه شمالی کشورمان در فیلم‌های کاملا مشخص است.) ناگهان درخت به اصطلاح عام از هنری‌ترین فیلم‌های حاضر در جشنواره پیش رو بوده و به نظر می‌آید که بتواند نظر منتقدین را به سمت خود جلب کند.

یکی از نکات جالب توجه فیلم حضور زوج هنری محبوب سینمای ایران، محراب قاسم‌خانی و شقایق دهقان، در فیلم است و این اولین نقش جدی قاسم‌خانی در یک اثر سینمایی محسوب می‌شود.

معرفی کامل فیلم‌های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر (قسمت اول)

معرفی کامل فیلم‌های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر (قسمت دوم)

نوشته معرفی کامل فیلم‌های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر (قسمت سوم) اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.