معرفی کامل فیلم‌های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر (قسمت دوم)

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از هفته آینده کار خود را آغاز خواهد کرد و آثار متعددی در ژانرهای گوناگون در آن با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. تیم روزیاتو قصد دارد امسال پوشش کاملی از فیلم‌های پخش شده در این جشنواره را برای شما خوانندگان داشته باشد و تمامی آثار پخش شده در جشنواره را معرفی و بررسی کند. حال که تا شروع جشنواری چیزی نمانده، بد نیست نگاهی دقیق‌تر به فیلم‌هایی که قرار است در طی چند روز آینده به نمایش در بیایند داشته باشیم. پوشش کامل فیلم‌های جشنواره سی و هفتم فیلم فجر توسط روزیاتو از دهم بهمن ماه آغاز خواهد شد. با معرفی کامل فیلم‌ های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر همراه باشید.

البته قبل از آن لازم به ذکر است که پیش‌تر در مطلبی جداگانه به آثار راه یافته به بخش نگاه نو پرداخته بودیم که بد نیست برای خواندن آن به این لینک مراجعه کنید.

۹- در خونگاه

در خونگاه آخرین ساخته سیاوش اسعدی است و قصه‌اش در حال و هوای دهه شصت می‌گذرد. اسعدی بعد از شش سال به سینما بازگشته و قصد دارد تا بار دیگر داستانی درام و قوی را روایت کند که با فانتزی مخصوص امضای خودش در آثارش ترکیب شده باشد.

فیلم توسط کاگردان در تیتراژ به مسعود کیمیایی پیشکش شده است. آنطور که از تصاویر و اخبار درز شده درباره فیلم برمی‌آید، در خونگاه اثری است شبیه به فیلمفارسی‌های کلاسیک سینمای ایران اما با فرمی مدرن و داستانی غنی‌تر. اسعدی قصد داشته تا ادای دینی به این نوع فیلمسازی داشته باشد و سال گذشته با وجود اینکه فیلم کامل شده بود، اما برای یک سری ریزه‌کاری فنی از شرکت در جشنواره سی و ششم انصراف داد و در نهایت توانست امسال خود را به جشنواره سی و هفتم برساند.

عوامل و دست‌اندرکاران فیلم عبارتند از:

کارگردان: سیاوش اسعدی، تهیه کننده: منصور سهراب پور، نویسنده: نیما نادری- سیاوش اسعدی، مشاور پروژه : روزبه معینی، مدیر فیلمبرداری: تورج اصلانی و فیلمبرداران: حسن و مهدی اصلانی، تدوين:محمدرضا مويينى صداگزارى: عليرضا علويان، موسيقى: فرزين قره گوزلو، ساخت تيزر:على رشيدى مدیر برنامه ریزی و دستیار اول کارگردان: علیرضا صالحی، طراح صحنه و لباس: مجید علی اسلام، طراح گریم: آرزو حلاجی، مدیر صدابرداری: ناصر انتظاری، مدیرتولید: ناصر ریحان صفت ،جانشین تولید: عباس نصرالله،جلوههای ویژه میدانی : رضا ترکمان ،عکاس و فیلمبردار پشت صحنه: مهرداد ناصری، طراح پوستر: سيروس سليمى خليق، جلوه هاى ويژه بصرى : سينا قويدل، تداركات:ابولفضل غلامى

۱۰- سال دوم دانشکده من

رسول صدر عاملی سال‌هاست که نتوانسته فیلمی شایسته و درخور اسم و رسمش بسازد و مدتهاست که مشتاقان سینمای این کارگردان از دیدن یک فیلم خوب که توسط وی خلق شده باشد محروم مانده‌اند. صدرعاملی بعد از چندین سال به سینما بازگشته و ویترین بازگشتی‌های امسال جشنواره را رنگین‌تر کرده است (بسیاری معتقدند جشنواره سی و هفتم محلی شده برای بازگشت بسیاری از کارگردانانی که سالیان سال از فیلمسازی دور بودند) صدرعاملی بازگشت خود به سینما را با کمک پرویز شهبازی انجام داده، فردی که فیلمنامه‌های قدرتمندی چون عیار ۱۴، مالاریا و دربند را در کارنامه هنری خود دارد و به نظر می‌رسد ترکیب این زوج هنری بتواند خروجی موفق آمیزی داشته باشد.

علی مصفا و بابک حمیدیان و ویشکا آسایش نیز در فیلم حضور دارند. فیلم سال دوم دانشکده من قرار بود که دو سه ماه پیش به اکران عمومی در بیاید اما وقتی تصمیم گرفت که در جشنواره فیلم فجر شرکت کند، تهیه کننده قید اکران عمومی زودهنگام را زد و تصمیم گرفت که اثر را در جشنواره شرکت دهد.

آنطور که از شنیده‌ها بر می‌آید صدرعاملی بار دیگر به سراغ سوژه دغدغه‌های دختران جوان و نوجوان رفته و این بار از زاویه‌ای جدید‌تر و امروزی‌تر به این دغدغه‌ها می‌پردازد.

فیلم‌ های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

۱۱- سرخپوست

نیما جاویدی پیش‌تر با فیلم مبلورن خود را به سینما معرفی کرد و توانست خودش را به عنوان یک کارگردان جوان نوظهور آینده‌دار به مخاطبان بشناساند. جاویدی بار دیگر با ترکیب بازیگران قدر و ماهر سینمای ایران یک گروه بازیگری قوی را گرد هم آورده تا اثر جدید خود را جلوی دوربین ببرد. نوید محمد زاده، پریناز ایزدیار و ستاره پسیانی چندتن از این بازیگران هستند که با گریم‌های متفاوت و خاص جلوی دوربین جاویدی قرار گرفته‌اند.

در خلاصه داستان رسمی که از سوی روابط عمومی این اثر منتشر شده، چنین آمده است: سال ۱۳۴۷ ، یک زندان قدیمی در جنوب ایران به دلیل مجاورت با فرودگاه در حال توسعه شهر در حال تخلیه است. سرگرد نعمت جاهد، رئیس زندان به همراه مامورانش در حال انتقال زندانیان به زندان جدیدند. تا اینکه …

فیلم سرخپوست یک فیلم داستان محور درام اجتماعی است که زمان فیلمبرداری‌اش نزدیک به سه ماه طول کشیده و آنطور که از عکس‌های منتشر شده از آن برمی‌آید از حیث طراحی لباس و چهره‌پردازی بسیار دقیق و موشکافانه عمل کرده است. محمدزاده با فیلم سرخپوست در جشنواره حضور دارد و آنطور که خودش می‌گوید با فیلمی متفاوت در سینمای ایران روبرو هستیم.

فیلم‌ های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

۱۲- سمفونی نهم

محمدرضا هنرمند فیلم‌های کمدی فانتزی خاصی در سینمای ایران ساخته و با آثاری که امضای ثابت خودش را در آنها حک کرده پیش تماشاگران سینمایی معروف شده است؛ آثاری چون مومیایی ۳ و مرد عوضی و دزد عروسک‌ها زاییده ذهن و تخیل او هستند. هنرمند هم مانند بسیاری دیگر از کارگردانان حاضر در جشنواره سی و هفتم فجر بعد از مدتها به عرصه فیلمسازی بازگشته و از ساخت فیلم قبلی‌اش بیش از ۱۶ سال می‌گذرد و از همین نظر، طرفداران او از اینکه بار دیگر شاهد به تصویر کشیده شدن اثری توسط این کارگردان هستند، خوشحال‌اند.

هنرمند به همراهی حامد افضلی فیلمنامه اثر جدید خود را نوشته، فردی که سابقه چندانی در سینمای کشورمان ندارد و بیشتر در زمینه تلویزیون و کمدی‌های تلویزیونی سابقه داشته است. در فیلم آخر هنرمند، حمید فرخ نژاد, ساره بیات, مهرداد صدیقیان, هدی زین العابدین, محمدرضا فروتن از نقش‌آفرینان اصلی هستند.

فیلم جدید هنرمند یک اثر کمدی عاشقانه است که کمتر در سینمای ایران به آن پرداخته شده و به نظر می‌رسد که جنس کمدی آن نیز از نوع کمدی مرغوب و اصیل همیشگی این کارگردان است.

فیلم‌ های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

۱۳- شبی که ماه کامل شد

نرگس آبیار بعد از نفس و شیار ۱۴۳ بار دیگر فیلمی ساخته که هنوز نمی‌توان با قاطعیت گفت می‌تواند موفقیت آثار قبلی او را فراهم کند یا خیر اما باید اعتراف کرد که این کارگردان زن را می‌توان یکی از مهم‌ترین فیلمسازان زن نسل دوم سینمای ایران بعد از انقلاب دانست. فیلمسازی که می‌تواند به دور از احساسات‌گرایی ملودراماتیک و افراطی زنانه، فیلم‌هایی پراحساس و در عین حال سخت و ترحم‌گریز بسازد. شنیده‌ها حکایت از این دارد که فیلم از نگاه معشوقه عبدالمالک ریگی بیان می‌شود و الناز شاکردوست بازی متفاوتی را در این اثر سینمایی رقم زده است.

آنطور که روابط عمومی فیلم خبر داده، این اثر روایت دختر جوانی از مناطق جنوب شهر تهران است که درگیر عشق جوانی شهرستانی می‌شود و این در حالیست که دختر به دلایلی مجبور به مهاجرت از ایران است. در این مسیر، برادرش با او همراه می‌شود اما در میانه راه، اتفاقاتی برای آن‌ها رقم می‌خورد.

فیلم‌ های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

۱۴- طلا

پرویز شهبازی که بیشتر به عنوان فیلمنامه نویس شهرت دارد و چند سالی است که آثار نوشته شده توسط خودش را کارگردانی هم می‌کند، با فیلم طلا به عنوان کارگردان در جشنواره حضور پیدا کرده است. فیلمی که برخلاف سایر آثار قبلی او پر از بازیگران ستاره و مشهور است. رامبد جوان تهیه کنندگی فیلم را بر عهده دارد و حضور او باعث شده که نگار جواهریان هم نقش اصلی فیلم را بر عهده بگیرد. دیگر بازیگران فیلم عبارتند از: هومن سیدی, طناز طباطبایی, هدی زین العابدین, مهرداد صدیقیان, احترام برومند.

خلاصه داستان فیلم نیز اینگونه معرفی شده است: چند جوان قصد راه‌اندازی رستورانی را دارند در این میان پدر یکی از آن‌ها فوت کرده و مبلغ قابل توجهی پول نیز مفقود می‌شود. فیلم طلا یک درام اجتماعی است که تمامی بازیگران آن برای بار اول با کارگردانش همکاری کرده و باید دید که این همکاری اولیه در نهایت چه خروجی در پی خواهد داشت اما به نظر می‌رسد که طلا بتواند در میان تماشاگران از محبوبیت بالایی برخوردار شود.

فیلم‌ های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

۱۵- تختی

بهرام توکلی کارگردانی است که دوست دارد خودش را در همه ژانرهای سینمایی محک بزند و آثاری که می‌سازد معمولا در دسته بندی قرار می‌گیرند که در سینمای ایران چندان جدی نگرفته شده‌اند. او سال گذشته با تنگه ابوقریب، یک اثر جنگی با بودجه عظیم وارد جشنواره شده بود و امسال یک فیلم در ژانر بیوگرافی ورزشی درباره جهان پهلوان تختی ساخته است؛ فیلمی که به صورت سیاه و سفید فیلمبرداری شده و با اینکه اطلاعات چندانی از آن در دسترس نیست اما به نظر می‌رسد که گریمورهای فیلم کار خود را به خوبی انجام داده و حمیدرضا آذرنگ را بسیار شبیه به این پهلوان اسطوره‌ای ساخته‌اند. سعید ملکان گریمور معروف که در امر تهیه کنندگی هم سررشته دارد به عنوان سرمایه‌گذار فیلم حضور دارد و او پیش‌تر با تهیه کنندگی اینجا بدون من، دیگر اثر بهرام توکلی اعتماد خودش را نسبت به او نشان داده بود.

بر اساس زندگی شخصیت تختی پیش‌تر در دهه هفتاد شمسی فیلم دیگری به کارگردانی بهروز افخمی و بازی فریبرز عرب نیا ساخته شده بود که در زمان خود نتوانست آنطور که باید درمیان محافل سینمایی و تماشاگران دیده شود و توکلی قصد دارد که زندگی این اسطوره ورزشی کشورمان را از دوران کودکی تا اوج به تصویر بکشد. ناگفته نماند پیش از این قرار بود امیر جدیدی در نقش تختی فرو برود و بنا به دلایلی نامعلوم از این پروژه انصراف داد.

تختی می‌تواند تحولی در ژانر قهرمان پروری آن هم از نوع ورزشی در سینمای کشورمان به وجود بیاورد و به قول عده‌ای راکی سینمای ایران باشد!

معرفی کامل فیلم‌های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر (قسمت اول)

معرفی کامل فیلم‌های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر (قسمت سوم)

نوشته معرفی کامل فیلم‌های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر (قسمت دوم) اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.