Microsoft و Xbox چگونه می‌توانند در نسل بعدی کنسول‌ها پیروز شوند؟

Microsoft و Xbox چگونه می‌توانند در نسل بعدی کنسول‌ها پیروز شوند؟

"ترجمه از وب سایت Forbes با مقداری تغییرات"

دیروز یکی از همکاران من، یادداشتی نوشت با این موضوع که چرا شکست نسبی Microsoft در نسل جاری کنسول‌ها، اتفاق خوبی بود و باعث شد تا این شرکت دوباره تمرکز خود را بر روی برند Xbox بگذارد و برای ادامه دادن دست به نوآوری‌های خوبی بزند.

برخلاف نسل پیشین که در آن PS3 و Xbox 360 تقریبا با نتیجه‌ی مساوی به کار خود پایان دادند، این نسل ما شاهد اختلاف بسیاری بودیم و آمارهای فروش به طور واضح به ما می‌گویند که برنده‌ی این دوره کدام کنسول است. Sony هم اکنون در حال نزدیک شدن به فروش 100 میلیون واحدی است، در حالی که Microsoft دیگر آمار فروش کنسول‌های خود را به طور رسمی اعلام نمی‌کند و تخمین زده می‌شود که Xbox One توانسته باشد تا به نیمی از رقم فروش PS4 رسیده باشد.

پس با این نتایج، نسل آینده چگونه می‌تواند تغییر کند و نتیجه با برتری Microsoft تمام شود؟

با تمام قدرت، نسل را آغاز کن

در حالی که ما در حال رسیدن به پایان این دوره با کنسول Xbox One X هستیم که قدرت بیشتری نسبت به PS4 Pro دارد، اما در آغاز اصلا اینگونه نبود. قدرت Xbox One اصلی با اینکه زیاد نسبت به PS4 ضعیف نبود، اما بازهم این دیدگاه‌ها ایجاد شد که کنسول Microsoft، آن دستگاه ضعیف‌تر است و چند سال طول کشید تا با Xbox One X نظرات تغییر کند. واضح است که اکنون، Microsoft عامل برتری در بازار را، قدرت بیشتر می‌بیند و اگر PS5 و Xbox Two با هم عرضه شوند، قطعا می‌توان انتظار داشت که استقبال از کنسول قدرتمندتر بیشتر باشد، حتی اگر میزان اختلاف دو کنسول ناچیز باشد.

بر روی بازی‌ها تمرکز کن، نه موارد فرعی برای جلب توجه

به نظر می‌رسد که این مورد، جزو مهم‌ترین درس‌هایی است که Microsoft گرفته و من فکر می‌کنم که دیگر اوایل نسل فراموش شده باشد، زمانی که همراه با Xbox One باید یک Kinect نیز خریداری می‌کردید و اصرار بر این بود که پیوند این دو دستگاه، باعث افزایش کارایی می‌شود. Kinect صد دلار قیمت داشت، در حالی که هیچ مزیت خاصی در آن دیده نمی‌شد و فقط در بازی‌های مانند Just Dance بود که ما می‌توانستیم با آن تجربه‌ی بهتری را داشته باشیم. اکنون به نظر می‌رسد که Microsoft فعلا قصد ورود در واقعیت مجازی را ندارد و از آن به شدت اجتناب می‌کند و من هم فکر نمی‌کنم که در زمان عرضه‌ی Xbox Two دوباره شاهد اتفاقاتی که برای Kinect افتاد، اینبار با HoloLens یا وسیله‌ای شبیه به آن باشیم. اگر Microsoft بتواند تنها در زمینه‌ی بازی‌ها تمرکز کند، بهتر است.

به گسترش دادن Xbox Game Pass ادامه بده و Sony را مجاب کن تا راه تو را پیش بگیرد

در این روزها، یکی از بهترین ویژگی‌های Xbox One، سرویس Xbox Game Pass می‌باشد که به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا با پرداخت هزینه‌ی ماهانه بتواند به تعداد زیادی بازی‌ها دسترسی داشته باشد و همچنین بازی‌های انحصاری از روز عرضه در آن قابل بازی خواهند بود. Sony اکنون سرویس PS Now را دارد، اما این با Game Pass‌ فرق دارد و در سرویس Microsoft شاهد برتری‌هایی هستیم؛ این می‌تواند Sony را مجبور کند تا در PS5 شاهد اینچنین سرویسی باشیم، درست مانند تأثیری که Xbox Live بر روی PSN داشت. اگر Sony این ویژگی را نادیده بگیرد، این می‌تواند تبدیل به یک مزیت کلیدی برای کنسول Microsoft شود و مشتری‌ها بیشتری را به خود جذب کند.

بر روی استودیوهایت سرمایه گذاری کن تا شاهد بازی‌های انحصاری باکیفیتی باشیم

از ماجراهای Kinect که بگذریم، برای Xbox One به اندازه‌ی کافی بازی انحصاری عرضه نشد، آن هم در حالی که Sony در این زمینه بسیار عالی عمل کرد و حتی می‌توان گفت بعضی از آن بازی‌ها در میان بهترین‌های این نسل جای دارند. Microsoft این نسل Forza را داشت که یک تجربه‌ی بی‌نظیر و منحصر به فرد طلایی است و تنها قطعه‌ی جواهر Xbox بود، اما در آن سوی میدان، شاهد God of War ، Spider-Man ،Bloodborne ،Uncharted و The Last of Us بودیم. Microsoft الان تعداد زیادی استودیوی توسعه دهنده‌ی جدید را خریداری کرده که در میانشان سازندگان خلاق و با استعدادی همچون Ninja Theory و Obsidian دیده می‌شوند؛ این‌ها به خوبی می‌توانند شرایط را برای تعییر مهیا کنند. بعد از انجام تعهدات قبلی استودیوهای جدید، Microsoft می‌تواند تولید بازی‌های جدید را شروع کند و دیگر شاهد پایانی مانند این نسل نباشیم که Xbox One تقریبا هیچ بازی انحصاری ارزشمندی نداشته باشد.

در بخش استریم سرمایه گذاری کن و جنگ را به طور کامل برنده شو

پروژه‌ی xCloud از سوی Microsoft، آزمایش بسیار بزرگی است و می‌تواند جریان ساز آینده‌ی صنعت بازی‌های ویدئویی باشد و به نظر می‌رسد که حتی قرار است کنسولی جداگانه با تمرکز بر روی این سرویس عرضه شود. اگر Microsoft به طور درست و حساب شده در این زمینه عمل کند، جنگ کنسول‌ها را برنده نمی‌شود، اما آن را پایان می‌دهد. نظرتان چیست که بتوانید در کامپیوتر، تلویزیون هوشمند، تلفن همراه یا هر سخت افزار دیگری بتوانید بازی خود را انجام دهید، آن هم در حالی که هیچ نیازی به یک کنسول گران قیمت برای انجام این کار ندارید؟ این می‌تواند یک دستاورد بزرگ باشد و درست مانند زمانی باشد که سرویس Netflix، جای دستگاه‌های پخش DVD در خانه‌هایمان را گرفت. علاوه بر این‌ها، اگر این اتفاق رخ دهد، می‌تواند به معنی واقعی کلمه Microsoft را غرق در پول کند و آن را به پادشاهی در این صنعت تبدیل کند.

همراه با عرضه‌ی کنسول بعدی، Fable 4 را منتشر کن

در این نسل ما شاهد این بودیم که کنسول‌ها در زمان عرضه، لاین آپ آنچنان قوی‌ای نداشتند، بر خلاف Nintendo که با عرضه‌ی کنسول Switch، بازی Legend of Zelda: Breath of the Wild را منتشر کرد و با قدرت هرچه تمام اثبات کرد که این نسل برای آن‌ها قرار است بسیار شگفت انگیزتر از آنچه فکر می‌کنید، باشد. ما می‌دانیم که تیمی از اعضای استودیوی Playground Games که در کارنامه‌شان سری موفق ریسینگ Forza Horizon دیده می‌شود، هم اکنون در حال کار بر روی بازی‌ای هستند که می‌تواند Fable 4 باشد. این می‌تواند فرصتی فوق العاده برای Microsoft باشد تا یکی از قدرتمندترین IPهایش را احیا کند و نسل جدید را به طور هیجان انگیزی شروع کند؛ اگر هم Fable در کار نبود، Xbox Two بازهم به یک بازی قدرتمند در زمان عرضه نیاز دارد تا بتواند بازار را به دست بگیرد.

Halo و Gears of War را احیا کن

ما هنوز چیز زیادی را از دو بازی مورد انتظار Halo: Infinite و Gears of War 5 نمی‌دانیم، اما باید قبول کنیم که این دو سری از روزهای اوجشان بسیار فاصله گرفته‌اند؛ نسخه‌های اخیر آن‌ها دقیقا از همان الگو و فرمول گذشته‌ی خود استفاده می‌کردند. آیا وقت بازنشستگی آن‌ها رسیده است؟ نمی‌دانم. اما به نظرم می‌توان دوباره به Halo و Gears تحول بخشید، باید چیزی بیش از این کمپین‌ها و بخش‌های چند نفره‌ی تکراری را در آن‌ها ببینیم. من می‌خواهم این بازی‌ها تنها شامل تکامل گرافیکی نباشند و واقعا پیشرفت را در آن حس کنیم.

دوستان عزیز پردیس گیمی، به پایان این مقاله رسیدیم و امیدواریم که از آن لذت برده باشید. نظر شما راجع به گزینه‌های این مقاله چیست؟ شما چه پیشنهادی دارید؟ آیا با نظر این نویسنده موافق هستید؟ لطفا نظرات و تحلیل‌های خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

مترجم: عرفان بدری