راهنمای خرید هدست برای PS4

لذت بردن از یک بازی به فاکتورهای مختلفی وابسته است؛ یکی از مهم­ترین فاکتورها بحث صداگذاری و موسیقی است. اغلب گیمرها استفاده از هدست را به دلایل مختلفی از جمله تعامل بیشتر با بازی و یا ارتباط صوتی با بازیکنان دیگر در بازی­های آنلاین، نسبت به استفاده از اسپیکر ترجیح می­دهند. خوشبختانه اغلب سخت­افزارهای امروزی توان کافی برای تولید صدای باکیفیت را دارا هستند و کاربر تنها با تهیه یک هدست و یا اسپیکر مناسب می­تواند خود را در دنیای بازی غرق کند و از آن لذت ببرد. در این مقاله قصد داریم تا به نکات و معرفی برخی هدست­های مناسب کنسول PS4 بپردازیم. البته این نکته را باید ذکر کرد تمامی هدست­های مناسب PS4 قابلیت پشتیبانی از پلتفرم PC را نیز دارند و کاربران می­توانند از آن­ها در هر دو پلتفرم بهره ببرند.

اغلب هدست­های مناسب کنسول PS4 از نوع دور گوشی (Over Ear) هستند. این نوع هدست­ها گوش را به طور کامل پوشش داده و بخش بالشی آن اطراف گوش می­نشیند. یکی از مزیت­های این نوع از هدست عدم فشار به لاله گوش است، که این امر باعث می­شود در استفاده­های طولانی مدت فشار کمتری به گوش وارد شده و فرد دچار درد گوش نشود. مزیت دیگر این نوع از هدست­ها ایزوله کردن محیط صدا است، به این ترتیب در هنگام انجام بازی صداهای اطراف شما مزاحمتی نخواهند داشت و شما می­تواند لذت بیشتری از بازی ببرید. اما باید توجه داشت این هدست­ها قابلیت حمل ساده­ای ندارند و اغلب به صورت ثابت استفاده می­گردند.

یکی از عوامل مهم در میزان صدای تولیدی توسط هدست قطر درایوهای آن است. به زبان ساده، درایوها در هدست­ها مجموعه­ای از قطعات هستند که با مکانیزم خاص خود ایجاد موج می­کنند که همان صدایی است که می­شنویم. به طور کلی هرچه قطر درایوها بزرگ­تر باشند میزان صدای تولید شده بیشتر خواهد بود؛ به طور معمول در هدست­های گیمینگ از درایوهایی با قطر 40 میلی­متر استفاده می­گردد. یکی از قطعات بسیار مهم در درایوها آهنربا است است؛ مواد به کار رفته در این آهنربا نیز در کیفیت و بلندی صدای تولید شده مؤثر است. در هدست­های حرفه­ای اغلب از آهنربایی از جنس نئودینیوم استفاده می­گردند

در هدست­ها اغلب برای تولید صدای 7.1 کاناله از تکنیک­های نرم­افزاری بهره گرفته می­شود که معمولا به نام صدای 7.1 کاناله مجازی شناخته می­شود؛ اما گاهی اوقات برای ایجاد صداهای سه بعدی یا 7.1 کاناله واقعی از تعداد بیشتری درایو با قطرهای کمتر استفاده می­شود، البته این دسته از هدست­ها به گستردگی هدست­های 7.1 کاناله مجازی نیست و مدل­های محدودی از آن­ها وجود دارد.

یکی از پارامترهایی که در هنگام خرید هدست با آن مواجه می­شویم سطح فشار صدا و یا میزان حساسیت است. یکای این پارامتر با دسی­بل (dB) نمایش داده می­شود. این مقدار در واقع میزان توانایی تولید صدا را نشان می­دهد. هدست­های گیمینگ اغلب میزان حساسیتی بین 85 الی 120 دسی­بل دارند که در برخی از مدل­ها این مقدار بیشتر و یا کمتر است. این نکته را باید در نظر داشت که صدای بیشتر از 120 دسی­بل می­تواند برای گوش مضر باشد.

بازه فرکانس پاسخ دهی یکی دیگر از پارامتر­هایی است که در خرید هدست با آن مواجه می­شویم. البته این پارامتر کیفیت و یا توان تولید صدای هدست را نشان نمی­دهد و تنها محدوده­ای که هدست می­تواند در آن صدا تولید کند را بیان می­کند. محدوده فرکانس شنوایی انسان 20 الی 20.000 هرتز است؛ فرکانس صوتی پایین­تر و یا بالاتر برای انسان قابل شنیدن نیست.

امپدانس نیز یکی از پارامترهایی است در هنگام خرید با آن مواجه می­شویم. این پارامتر میزان مقاومت الکتریکی درایوها را برای حرکت مشخص می­کند و با یکای اهم مشخص می­گردد. مقدار امپدانس اغلب هدست­های گیمینگ 32 اهم است. این مقدار را می­توان یک مقدار مرزی دانست زیرا امپدانس بیش از 32 اهم معمولا نیاز به یک آمپلی فایر دارند تا بتوانند این مقدار مقاومت الکتریکی را تأمین کنند.

نکاتی که ذکر شد را می­توان خلاصه­ای از نکات مهم در خرید هدست دانست؛ البته نکات دیگری هم وجود دارد که از درجه اهمیت نسبتا کمتری برخوردار است و ما برای جلوگیری از طولانی شدن مقاله به آن­ها نمی­پردازیم. در ادامه به معرفی برخی از هدست­های مناسب کنسول PS4 می­پردازیم:

Rapoo VH150

هدست VH150 ساخته شرکت رپو را می­توان یکی از هدست­های ارزان اما با امکانات مناسب دانست. هر چند رپو اطلاعات چندانی از درایوهای این هدست ارائه نداده اما با توجه به سایز کاپ­های آن می­توان انتظار درایوهایی با حداکثر قطر 40 میلی­متر را داشت. میزان حساسیت این هدست برابر با 103 دسی­بل و امپدانس آن 32 اهم است. VH150 توان تولید صدا در بازه فرکانسی 20 الی 20.000 هرتز که کل محدوده شنوایی انسان است را دارا می­باشد. میکروفن استفاده شده در این هدست دارای قابلیت حذ نویز بوده و از طریق یک جک 3.5 میلی­متری به هدست متصل می­شود و شما می­توانید در صورت عدم نیاز آن را جدا نمایید. بهره گیری از LED­های آبی رنگ روی بدنه هدست زیبایی خاصی را به هدست بخشیده؛ همچنین استفاده از کاپ­های نرم و دور گوشی باعث ایزوله کردن صدای محیط می­شود. این هدست هم از درگاه USB و هم از جک 3.5 میلی­متری بهره می­برد تا با توجه به نیاز کاربر از آن استفاده شود؛ طول کابل آن نیز 2 متر است. البته اتصال آن به PS4 از طریق جک 3.5 میلی­متری است.

Rapoo VH200

VH200 را می­توان نسخه بهبود یافته VH150 دانست و یکی از بهترین میان رده­ها دسته بندی کرد. هر چند رپو اطلاعاتی از درایو­های به کار رفته در این هدست منتشر نکرده اما طبق بررسی­های منتشر شده در این هدست از دو درایو 50 میلی­متری با امپدانس 32 اهم بهره گرفته شده است. همچنین میزان حساسیت این هدست 103 دسی­بل و بازه فرکانس پاسخ­ دهی آن نیز بین 20 الی 20.000 هرتز می­باشد. میکروفن به کار رفته در این هدست از نوع کشویی بوده و از تکنولوژی حذف نویز بهره می­برد. از ویژگی­های جذاب این هدست می­توان به نورپردازی RGB 16.1 میلیون رنگ، هدبند کِشی جهت تنظیم ارتفاع، تکنولوژی حذف نویز از صدا، تنظیم صدا از روی هدست و کابل مقاوم 2 متری اشاره کرد. رپو در این هدست نیز از دو کانکتور USB و چک 3.5 میلی­متری بهره برده تا کاربر متناسب با نیاز خود از آن بهره ببرد. البته اتصال آن به PS4 از طریق جک 3.5 میلی­متری است.

MSI DS 502

برند MSI در میان گیمرها به خصوص PC گیمرها کاملا شناخته شده و توانسته خود را اثبات کند. DS502 یک هدست میان رده با امکانات واقعا جذاب است که نظر هر گیمری را جلب می­کند. در این هدست از دو درایو 40 میلی­متری با امپدانس 32 اهمی بهره گرفته شده که کیفیت صدای مناسبی را به نمایش گذاشته است. میزان حساسیت این درایوها نیز 105 دسی­بل بوده و بازه فرکانسی پاسخ دهی آن نیز بین 20 الی 20.000 هرتز می­باشد. میکروفون این هدست دارای حساسیت 36- دسی­بل بوده و از نوع چرخشی است. از دیگر ویژگی­های جذاب این هدست می­توان به صدای 7.1 کاناله شبیه سازی شده، نرم­افزار مخصوص شخصی سازی، هدبند کِشی، نورپردازی قرمز رنگ اژدهای سرخ بر روی هدست و کابل 2 متری با روکش بافته شده اشاره کرد. جذاب­ترین ویژگی این هدست قابلیت ایجاد ویبره (از طریق بِیس صدا) است که جذابیت زیادی در صحنه­های اکشن ایجاد می­کند. این هدست از طریق پورت USB به سیستم و یا کنسول شما متصل می­گردد. البته اتصال آن به PS4 از طریق جک 3.5 میلی­متری است.

Logitech G231 Prodigy

هدست G230 ساخته شرکت لاجیتک یکی از پرطرفدارترین هدست­های گیمینگ میان رده بود، به همین جهت لاجیتک تصمیم به به­روزرسانی و بهبود آن گرفت که نتیجه آن هدست G231 شد که رنگ قالب آن نیز از قرمز به نارنجی تغییر پیدا کرده است. درایوهای این هدست نسبت به G230 تغییری نکرده و از همان درایو­های 40 میلی­متری با امپدانس 32 اهم بهره گرفته شده است. مقدار حساسیت این هدست نیز 90 دسی­بل و بازه فرکانس پاسخ دهی آن نیز بین 20 الی 20.000 هرتز می­باشد. همچنین این هدست مجهز به یک میکروفون با حالت چرخشی و حساسیت 40- دسی­بل است. از مهم­ترین ویژگی­های دیگر این هدست می­توان به قابلیت حذف نویز، کاپ­های تنفسی، صدای استریو، چرخش گوشی­ها و کابل 2 متری با روکش بافته شده مقاوم اشاره کرد. G231 از دو جک 3.5 میلی­متری (هدست و میکروفن) بهره می­برد.

Logitech G433

هدست G433 لاجیتک را می­توان فراتر از یک هدست میان رده اما با همان قیمت هدست­های میان رده برشمرد. لاجیتک در این هدست جذاب از پارچه­ برای شکل ظاهری گوشی­ها استفاده کرده که علاوه بر زیبایی باعث سبک­تر شدن وزن کلی هدست شده است. درایو­های استفاده شده در G433 قطری 40 میلی­متری داشته و از سری Pro-G این شرکت می­باشد که از کیفیتی مطلوب­تر از سایر مدل­ها بهره می­برد. همچنین میزان حساسیت این درایوها 107 دسی­بل و امپدانس آن نیز 32 اهم می­باشد. بازه فرکانس پاسخ دهی آن نیز بین 20 الی 20.000 هرتز می­باشد. میکروفون این هدست دارای محدوده پاسخ­دهی 10 الی 10.000 هرتز بوده و از طریق یک جک 3.5 میلی­متری به بدنه هدست متصل می­شود و در صورت عدم نیاز می­توانید آن را جدا کنید. این هدست دارای ویژگی صدای 7.1 کاناله شبیه سازی شده است اما این قابلیت تنها بر روی PC و از طریق پورت USB میسر خواهد بود و صدای ایجاد شده بر روی کنسول­ها تنها به حالت استریو است. از دیگر ویژگی­های مهم این هدست می­توان به قابلیت شست و شوی پد­ها، نرم­افزار LGS جهت شخصی سازی، قابلیت حذف نویز و بهره گیری از چند کابل متفاوت (2 کابل مجزا با جک 3.5 میلی­متری و یک کابل مجهز به پورت USB) اشاره کرد.

Sony Gold/Platinum

یکی از بهترین و مناسب­ترین هدست­های کنسول PS4 هدستی است که توسط سونی و مخصوص کنسول­های خود طراحی و ساخته شده است. هدست­های Gold و Platinum از نظر ظاهری تفاوت چشمگیری ندارند و عمده تفاوت آن­ها در بخش درایوها و میکروفن است. هدست سونی نسخه Gold از دو درایو 40 میلی­متری و نسخه Platinum از دو درایو 50 میلی­متری بهره می­برند، متأسفانه سونی اطلاعات فنی دیگری از این هدست­ها ارائه نداده است. در بخش میکروفن نیز نسخه Gold از یک میکروفن تعبیه شده در بدنه هدست بهره می­برد درحالی که در نسخه Platinum از میکروفن دوگانه استفاده است. از دیگر ویژگی­های این هدست­ها می­توان به صدای 7.1 کاناله شبیه سازی شده، قابلیت تاشو، طراحی ارگونومیک و سازگاری با دو کنسول PS3 و PS Vita اشاره کرد. Gold و Platinum هر دو قابلیت استفاده بی­سیم را دارا هستند اما همراه هدست کابل مجهر به جک 3.5 میلی­متری و درگاه USB نیز ارائه شده تا کاربران در صورت تمایل از این هدست در پلتفرم PC و یا تلفن همراه از آن استفاده کنند.

Razer Kraken USB

هدست Kraken یکی از هدست­های پرطرفدار ریزر است که نسخه USB آن را می­توان یه صورت مشترک بر روی کنسول PS4 و PC استفاده کرد. این هدست از دو درایو 1.3 اینچی (حدود 33 میلی­متر) با آهنربای ساخته شده از نئودینیوم بهره می­برد. همچنین میزان حساسیت این درایوها 112 دسی­بل و امپدانس آن نیز 32 اهم ذکر شده است. بازه فرکانس پاسخ­دهی آن نیز بین 20 الی 20.000 هرتز می­باشد. میکروفون به کار رفته در این هدست دارای حساسیت 40- دسی­بل بوده و از نوع چرخشی است. از دیگر ویژگی­های این هدست نیز می­توان به صدای استریو، تکنولوژی حذف نویز، قابلیت استفاده از جک 3.5 میلی­متری، استفاده از پد­های چرمی جهت ایزوله کردن محیط و کابل 1.3 متری با روکش بافته شده اشاره کرد.

Razer Thresher

هدست Thresher را می­توان یکی از جذاب­ترین و بهترین هدست­های کنسولی به خصوص کنسول PS4 دانست. ریزر در این هدست از دو درایو قدرتمند 50 میلی­متری با آهنربای نئودینیومی استفاده کرده تا بهترین کیفیت را در اختیار کاربران قرار دهد. مقدار امپدانس این درایوها 32 اهم و بازه فرکانس پاسخ­دهی آن نیز بین 12 الی 28.000 هرتز می­باشد. میکروفن استفاده شده در این هدست دارای حساسیت 38- دسی­بل و از نوع کشویی است. از مهم­ترین ویژگی­های جذاب این هدست می­توان به صدای 7.1 کاناله شبیه سازی شده، هدبند کشی، استفاده از ژل خنک کننده در پد­ها، استند مخصوص هدست (در نسخه اولیتمیت)، پشتیبانی از پلتفرم PC، هماهنگی رنگی مناسب با کنسول PS4 و بهره گیری از تکنولوژی حذف نویز اشاره کرد. Thresher دارای قابلیت استفاده بی­سیم بوده و می­تواند تا 16 ساعت قابلیت استفاده به ازای هر بار شارژ کردن و حداکثر فاصله 12 متری را پوشش دهد؛ این ویژگی مهم باعث شده تا این هدست هر چه بیشتر برای کنسول گیمرها جذاب­تر باشد.

پیشنهادات دیگر:

Kingston HyperX Revolver

Astro A50

SteelSeries Siberia P800

امیدوار هستیم این مقاله برای شما همراهان عزیز ما در پردیس گیم مفید بوده باشد. اگر سوالی در این رابطه دارید در بخش نظرات بیان کنید 😉 همچنین خوش‌حال می‌شویم شما نیز بهترین هدست‌های PS4 از دید خود را بیان کنید.