کنسرت گروه ژاو با همخوانی صبا کامکار و آهنگسازی هوشنگ کامکار + موزیک ویدئو و تمرین کنسرت

شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که جمعی از اساتید آموزشگاه موسیقی ودا واقع در شهرک اکباتان روزی گرد هم بیایند و یک گروه موسیقی سنتی راه‌اندازی کنند به نام گروه ژاو. گروه ژاو که هسته اصلی‌اش توسط جوانانی حاذق و بیست تا سی ساله تشکیل شده، بعد از عرضه آلبوم خود به نام «رو» در فروردین ۱۳۹۴ بیشتر از پیش توانستند خود را در جامعه موسیقی کشور بشناسند. شروع ساخت آلبوم دوم آنها از اواخر همان سال کلید خورد و استاد پشنگ کامکار آهنگسازی آن را برعهده گرفت و قرار است به زودی منتشر شود اما قبل از این آلبوم می‌توانید همین جمعه با رفتن به تالار وحدت در کنسرت این گروه شرکت کنید. کنسرت جدید گروه ژاو به سرپرستی «سیاوش کامکار» ۲۱ دی ماه در تالار وحدت تهران، آثار استاد «هوشنگ کامکار» را با هم‌خوانی «صبا کامکار» اجرا می‌شود.

کامکارها نامی فراموش نشدنی در تاریخ موسیقی کشورمان به شمار می‌روند، یک گروه خانوادگی که خاستگاهشان از شهر سنندج بود و غالب آثارشان در زمینه موسیقی سنتی کردی قرار می‌گیرد. استاد حسن کامکار، موسس این گروه بود و حالا بعد از مرگ او، گروه به دست فرزند او یعنی هوشنگ کامکار سپرده شده است. او یکی از اعضای شورای عالی خانه موسیقی ایران است و لیسانس موسیقی را در ایالات متحده آمریکا از دانشکده سانفرانسیسکو گرفته است. هوشنگ کامکار همکاری خود را با گروه ژاو در این کنسرت اغاز کرده و در کنار او یک عضو دیگر و خبرساز از کامکارها نیز قرار گرفته است؛ صبا کامکار.

کنسرت گروه ژاو

صبا کامکار در گروه کامکارها هم حضور پررنگی داشته و از سال ۲۰۰۱ به عضویت این گروه در آمده است. او فرزند هوشنگ کامکار شمرده می‌شود و بعد از امید، دومین فرزندی از خاندان بوده که وارد گروه شده. صبا اما کار اصلی‌اش در حوزه روابط عمومی و رسانه است و در همین رشته هم تحصیل کرده اما بخاطر حضور در خانواده کامکارها ناخودآگاه به سمت موسیقی هم کشیده شد و در ده سالی که در آلمان زندگی و تحصیل می‌کرد؛ از یادگیری موسیقی غافل نماند. او با بازگشت به ایران نزد استاد «حمیدرضا نوربخش» (که هم اکنون مدیر عامل خانه موسیقی ایران است) آموزش‌های تکمیلی موسیقی را فرا گرفت و حالا می‌خواهد به عنوان خواننده همخوان در کنسرت گروه ژاو شرکت کند؛ همخوانی که بیشتر به تکخوانی شباهت دارد و صرفا قرار است با تکنیک همخوانی و کنترپوانیک، مردان گروه با او همصدا شوند. به گفته هوشنگ کامکار شیوه‌ی خوانندگی صبا با استفاده از دو صدا با ملودی مجزا و مختلف است.

صبا کامکار در اصل شغل روابط عمومی سازمان محک را بر عهده دارد و شغل اصلی‌اش هم همین است و موسیقی را در کنار این کارش انجام می‌داده و امروزه قصد دارد با جدی‌تر شدن کارش در زمینه موسیقی به عنوان خواننده گروه ژاو روی صحنه بیاید. در اصل باید اذعان داشت که کامکارها اولین گروهی بودند که بعد از انقلاب توانستند بانوان را روی صحنه ببرند و موضوع همخوانی که امروزه در انواع سبک موسیقی داخل کشور جریان دارد را آنها پایه گذاری کردند.

زمان مدیریت آقای میرطاووسی (اواخر دهه شصت) در وزارت ارشاد بود که هوشنگ کامکار توانست او را راضی کند تا بانوان گروه هم به روی صحنه بیایند و با مردان همخوانی کنند و میرطاووسی ضمن حمایت از این ایده، تمام قد پشت آنها ایستاد. خود هوشنگ کامکار در این باره می‌گوید:

«اگر اجازه تک‌خوانی زن داشتیم صد در صد می‌دادم صبا بخواند ولی الان کارمان شده است اینکه همه‌اش به صورت دوئت اجرا کنیم. به این می‌گویند دوئت، نه همخوانی. همخوانی یعنی اینکه یک ملودی‌ای هست و هم خانم می‌خواندش، هم آقا ولی اینجا ملودی آقا یک چیز است، ملودی خانم یک چیز دیگر، خیلی جاها با هم فرق می‌کنند و دو ملودی مختلف است. و یک چیز جالبی هم هست که من اینجا برای شما بگویم. ما بنیان‌گذار این سبک موسیقی بعد از انقلاب هستیم، یعنی اولین گروهی که در تاریخ موسیقی ایران بعد از انقلاب خانم روی سن برد، خانمی که ساز زد و همخوانی کرد، گروه کامکارها بود. من این را از خود رئیس قسمت موسیقی ارشاد آن زمان، آقای میرطاووسی پرسیدم که بسیار به ما کمک کرد و اصرار داشت به همین شکل روی صحنه برویم. من می‌گفتم ناجور است و مشکلی برایمان پیش می‌آید ولی او با تمام قدرت ایستاد.»

کنسرت گروه ژاو

گروه ژاو حالا راه کامکارها را ادامه می‌دهد و پا را فراتر می‌گذارد و این بار قصد دارد تا صبا کامکار را به عنوان همخواننده اصلی روی سن ببرد. با اینکه صبا در مصاحبه‌های خبری خود در چند سال پیش اذعان داشته بود که ردیف‌های آوازی سنتی برایش مشکل است اما چند وقتی می‌شود که او خودش را در زمینه موسیقی و خوانندگی ثابت کرده و با عرضه موزیک ویدئو حجاب چهره جان به استقبال این کنسرت رفته است.

به گفته هوشنگ کامکار اکثر قطعات موسیقی اجرا شده در این کنسرت از نوع موسیقی ملی ایران هستند و در آن فقط از سازهای ایرانی با استفاده از تکنیک‌های رایج موسیقی کلاسیک غربی از جمله هارمونی مناسب ملودی‌ها، فنون کنترپوانتیک و پلی‌فونیک استفاده شده‌ است. از نظر بسیاری از کارشناسان موسیقی آهنگ‌های این گروه به شدت یادآور صدای گروه­‌های به یادماندنی موسیقی ایران مانند عارف و شیدا است.

معنای نام این گروه به معنی خالص و چکیده است و به گفته به گفته سرپرست گروه علت این نامگذاری این است که تمامی اعضای گروه, دوستان خالص و چکیده ای برای او هستند که در زمینه موسیقی فعالیت دارند.

کنسرت گروه ژاو

اولین کنسرت این گروه در سال ۹۱ برگزار شد و بعد از آن در چندین فستیوال داخلی و خارجی به اجرای برنامه پرداخته است، از جمله کنسرت موفقشان در تیرماه سال گذشته در تالار رودکی.

در این کنسرت «سیاوش کامکار» علاوه بر سرپرستی گروه خود سنتور نیز می‌نوازد. امین جهانگیری (سنتور)، نیریز کامکار (تار) و احسان امامی (عود)، «امیر ناصر رنجبر» خواننده و کمانچه، مرتضی مومنیان تنبک و سازهای کوبه‌ای، پارسا شرافتی کمانچه و سارا هاشم زاده دف می‌نوازند. «صبا کامکار» به عنوان هم‌خوان حضور دارد.

ژاو پیش از این سه بار روی صحنه رفته و هر سه بار توانسته رضایت خاطر تمامی حاضرین در سالن را به دست آورد و این بار با حضور چند عضو بزرگ از کامکارها پیش بینی می‌شود که بتواند کاری بهتر از همیشه را روی صحنه ببرد. ناگفته نماند در کنار برگزاری این کنسرت، ژاو، اکنون در حال تولید مجموعه‌ای از آثار تصویری و مستند پیرامون چگونگی ضبط و ثبت موسیقی ایرانی است.

کنسرت گروه ژاو

برای خرید بلیت‌های این کنسرت می‌توانید به این لینک سر بزنید و یادتان باشد اگر دانشجو هستید، تخفیف ویژه ۳۰ درصدی برای شما در نظر گرفته شده است؛ تخفیفی که هنگام خرید و با زدن کد zhav30 برای شما اعمال می‌شود و از خاطرتان نرود که برای استفاده از این تخفیف باید هنگام ورود به سالن هم کارت دانشجویی خود را ارائه دهید.

نوشته کنسرت گروه ژاو با همخوانی صبا کامکار و آهنگسازی هوشنگ کامکار + موزیک ویدئو و تمرین کنسرت اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.