پیش‌بینی کارگردان تکنیکی Cradle Games در مورد سخت افزار کنسول‌های نسل آینده PS5 و Xbox بعدی

همانطور که می‌دانید، شرکت‌های سونی و مایکروسافت تایید کردند، کنسول‌های نسل بعدی PS5 و Xbox بعدی در دست توسعه قرار دارند اما هنوز هیچ اطلاعات دقیقی درباره آن‌ها نشنیده‌ایم و در رابطه با قدرت پردازش و گرافیکی آن‌ها چیزی نمی‌دانیم. اگرچه یک سری لیک‌ها،شایعات و ثبت اختراع وجود دارد اما چیزی به طور رسمی از سوی این ناشرهای بزرگ مشخص نشده است. خوشبختانه برخی از آنالیزگرهای سخت افزاری و سازندگان بازی‌ها، کنسولی که باید انتظارش را بکشیم توصیف کرده‌اند.

به گزارش پردیس‌گیم و به نقل از Comicbook، کارگردان تکنیکی استودیو Cradle Games، "مارک آندره جوتراس"، اخیراََ با تیم GamingBolt مصاحبه کرده که در طول این گفت و گو در رابطه با کنسول‌های نسل بعدی و سخت افزار آن‌ها صحبت می‌کند:

"من فکر نمی‌کنم شاهد رم 16 گیگابایتی باشیم، بیشتر بازی‌ها از این مقدار RAM استفاده نمی‌کنند. من فکر می‌کنم در نسل بعدی احتمالاََ شاهد رم 8 تا 12 گیگابایتی باشیم. البته چیزی که شاهدش خواهید بود تعداد زیاد هسته‌ها می‌باشد. من سورپرایز نخواهم شد اگر در نسل بعد شاهد Ryzen 2600 یا چیزی شبیه به آن باشیم چرا که این قطعه بسیار ثابت و ارزان است و همچنین تعداد زیادی هسته دارد."

او همچنین در رابطه با تغییراتی که در نسل بعد باید منتظرش باشیم نیز صحبت کرد:

"یکی از چیزهایی که تغییر خواهد کرد، تمرکز بیشتر بر روی VRAM است که در حال حاضر برای کسانی که خواهان بازی‌های 4K خوب هستند بزرگ‌ترین محدودیت و تنگنا به شمار می‌رود چرا که فریم بافر به فضای زیادی نیاز دارد."

جوتراس به گفته‌های خود اضافه کرد:

"پس اگر شما به 4K بر بخورید به 4 برابر VRAM نیاز خواهید داشت. بنابراین من فکر می‌کنم شما مانند PS4 شاهد فضای RAM اشتراکی باشید چرا که این یک تنگنا و محدودیت بزرگ خواهد بود. شما VRAM بیشتری خواهید دید تا از 4K و 5K حمایت شود اما این مقدار چقدر خواهد بود؟ من سورپرایز نخواهم شد اگر PS5 شامل 8 گیگابایت RAM و 8 گیگابایت VRAM شود."

این بسیار جذاب است که یک ذهنیت کلی در رابطه با کنسول‌های نسل بعدی داشته باشیم.

آیا می‌دانستید ممکن است کنسول بعدی سونی PS5 نام نداشته باشد؟ با توجه به گفته‌های جدید "کنچیرو یوشیدا" در مصاحبه‌ای با Financial Times، کمپ پلی‌استیشن شاید به دنبال پیدا کردن یک نام خاص باشد و شاهد پسوندی جذاب برای کنسول نسل بعدی آن‌ها باشیم.

یوشیدا در این باره به طرفداران گفت:

"در حال حاضر، چیزی که ضروری است یک سخت افزار نسل بعدی می‌باشد."

او در رابطه با تغییر نام کنسول بعدی سونی صحبتی نکرد و شایعات را رد هم نکرد. هنوز مشخص نیست به طور حتم نام دستگاه بعدی پلی‌استیشن، PS5 خواهد بود یا شاهد یک پسوند خاص خواهیم بود.

از طرف دیگر اخیرا فایلی اختراعی از سوی بخش سرگرمی تعاملی سونی ثبت شده است که با توجه به آن PS5 نه تنها قابلیت اجرای بازی‌های PS4 را خواهد داشت بلکه می‌تواند عناوین کنسول‌های نسل‌های قبلی PS3،PS2 و حتی PS1 را نیز اجرا کند. با توجه به عملکرد خیره‌کننده مایکروسافت در رابطه با Backward Compatibility بعید نیست که سونی به دنبال این ویژگی باشد و حتی در نسل بعد بهتر از رقیب خود عمل کند.

چندی پیش نیز در ژاپن شاهد ثبت آگهی‌های شغلی مختلفی در رابطه با ساخت بازی برای PS5 بودیم، که البته یکی از سازندگان منتشر کننده آگهی شغلی Luminous Productions بود که بنابر گزارش بر روی یک بازی AAA نسل بعدی کار می‌کند.

در این میان شرکت رقیب سونی یعنی مایکروسافت بیکار ننشسته و احتمالاََ به سختی بر روی سخت افزار کنسول یا کنسول‌های نسل بعدی خود کار می‌کند. گزارشاتی به ما می‌گویند Xbox Scarlett از تکنولوژی Zen 2 و GPUهای نسل بعدی AMD استفاده خواهد کرد.

نظر شما در این باره چیست؟