خانواده PlayStation : قسمت اول “ظهور یک پدیده”

خانواده PlayStation : قسمت اول "ظهور یک پدیده"

این مقاله به مناسبت سالروز عرضه کنسول PS1 بازنشر شده است.

در اوج اختلافات داخلی شرکت سونی در سال 1992 و مخالفات بسیاری از مدیران و سرمایه گذاران این شرکت مبنی بر ورود به عرضه سرگرمی های ویدئویی ، هیچکس فکر نمی کرد که 13 سال بعد و در سال 2015 ، بخش سرگرمی های ویدئویی شرکت سونی عاملی برای نجات و حیات دوباره مجموعه کل شرکت باشد . PlayStation امروزه به یک اصطلاح آشنا برای تمامی مردم جهان تبدیل شده است و شاید با شنیدن نام "بازی ویدئویی (Video Game)" یکی از اولین واژه هایی که به ذهن ما خطور می کند "PlayStation" باشد ، محصولی که مثل هر پدیده دیگری برای موفقیت و تعالی مسیر بلند و پر پیچ و خمی را طی کرده است . برای به ثمر نشاندن درخت نوپای PlayStation اشخاص مختلفی عمر خود را صرف خدمات رسانی کرده اند اما در نهایت به ثمر نشستن زحمات این اشخاص تنها بوسیله حمایت های یک گروه خاص به ثمر نشست ، گروهی به نام "مردم" و گروهی که از طرف شرکت سونی به طور صمیمانه ای با عنوان اعضای خانواده PlayStation نام گذاری شده اند ، گروهی که PlayStation را به پرفروش ترین برند گیمینگ کنسول های جهان تبدیل کرده است .

چندی پیش سالگرد 20 سالگی برند PlayStation در سراسر جهان جشن گرفته شد و در این 20 سال ما تلخ و شیرین های فراوانی را با PlayStation تجربه کردیم و شاید این موضوع بهانه خوبی برای مرور این مسیر بلند و خاطره انگیز باشد . طی مقالاتی قصد داریم تمامی ابعاد پلتفرم PlayStation ، حاشیه ها و اتفاقات مهم آن در این 20 سال را برای شما بازگو کنیم و در اولین قسمت به سراغ دوران شکل گیری این برند می رویم ، دورانی که توسط خالق بزرگ PlayStation یعنی اقای "کن کوتاراگی (Ken Kutaragi)" آغاز شد .

مردی که شکست برایش معنا نداشت

شاید اگر در یک روز پاییزی دختر "کن کوتاراگی (Ken Kutaragi)" جلوی پدر خود مشغول تجربه یک بازی ابتدایی با کنسول Famicom نبود ، هیچگاه پتاسیل بازی های ویدئویی به ذهن پدرش خطور نمی کرد . "کن کوتاراگی" از همان ابتدا متوجه پتانسیل موجود در بازیهای ویدئویی شد و به دنبال خلق تکنولوژی ها و ابزارهایی برای ساخت محصولی رفت که بتواند بر این صنعت استیلا یابد . تقریبا همه چیز از سال 1989 آغاز شد . در این زمان دو شرکت Nintendo و Sony در حال طراحی یک پروژه مشترک برای ساخت کنسولی ویدئویی بودند که در ابعاد صوتی و تصویری تحول بزرگی را ایجاد کند . این پروژه تا سال 1991 ادامه یافت و در نهایت مشخص شده بود که نام کنسول طراحی شده باید "Play Station" باشد اما بدلیل اختلافات اساسی سونی و نینتندو بر سر حقوق ساخت کنسول و البته تلاش های پشت پرده نینتندو در راه ساخت یک کنسول مشترک با شرکت فیلیپس باعث شد قرارداد پروژه مشترک فسخ شود اما در این بین نتایج تحقیقات به کجا ختم شد ؟

چالش جدید کوتاراگی درست از این زمان آغاز شد . از یک سو او به دنبال راهی برای انتقام از نینتندو بود و از سوی دیگر در مسیر تحقیقات و توسعه پروژه "Play Station" آنها به نکات ارزشمندی دست پیدا کرده بودند . Play Station محصولی بود که هم از فن اوری Super CD پشتیبانی می کرد و هم با نوع اجرای Super Famicom سازگار بود اما پس از جدایی از نینتندو ، کوتاراگی تصمیم گرفت خود به همراه گروهی از مهندسان سونی طرح را با وسعت بیشتر و در مسیر دیگری دنبال کند اما او با یک چالش بزرگ رو به رو بود و این چالش مخالفات مسئولین سونی با ورود به این عرصه بود .

در شرکت سونی همواره سرمایه گذاران نقش مهمی در چشم اندازهای راهبردی شرکت داشته اند و در آن زمان نیز بخش بزرگی از سرمایه گذاران و اعضای هیئت مدیره با پروژه کوتاراگی مبنی بر ورود مستقیم سونی به عرصه ساخت کنسول های ویدئویی مخالفات کردند . نباید فراموش کرد که در آن زمان صنعت بازی های ویدئویی مثل امروزه گسترش پیدا نکرده بود و افراد عادی آنرا صرفا برای کودکان و مانند اسباب بازی می دانستند اما عقیده "کن کوتاراگی" خلاف این مدعا بود ، عقیده ای که امروزه ثابت شده کاملا درست بوده است . با وجود مخالفت سرمایه گذاران و بخشی از مدیران سونی کوتاراگی یک حامی بزرگ داشت و این حامی کسی جز "Norio Ohga" مدیرعامل شرکت سونی نبود . اهگا به طور کامل نسبت به پروژه کوتاراگی اطمینان داشت اما او نیز در مقابل سرمایه گذاران و مدیران دیگر شرکت باید پاسخگو می بود . با وجود این مخالفت ها "اهگا" پروژه را حفظ کرد و شاید دلیل این صبر و استقامت او ، خشم از خیانت نینتندو در پروژه "Play Station" بوده است .
نهایتا پروژه ساخت کنسولی در مبنای CD-ROM و گرافیک 32 بیتی ادامه پیدا کرد و کوتاراگی سرمایه گذاران را متقاعد کرد این محصول جدید که براحتی توانایی خلق گرافیکی 3 بعدی را دارد می تواند باعث تحول در صنعت بازیهای ویدیویی شود ، ادعایی که به حقیقت تبدیل شد .
احترام به سازندگان ، راز گسترش و موفقیت سریع PlayStation
از آنجایی که حق استفاده از نام Play Station در اختیار شرکت Nintendo بود ، کوتاراگی و سونی یک نام جدید را ثبت کرده و محصول خود را با نام PlayStation معرفی کردند ، محصولی که تحت پروژه و کد رمز PS X در حال ساخت بود . اما نکته مهم این است که یک سخت افزار بدون نرم افزار مناسب هیچ است و در شرایطی که شرکت هایی نظیر SEGA و Nintendo نام بزرگی در این عرصه دارند ، یک توسعه دهنده چرا باید ریسک عرضه محصول خود بر روی یک سخت افزار جدید را قبول کند ؟
سونی از همان ابتدا برای برطرف کردن این مشکل یک راه حل مناسب را اتخاذ کرد و این راه حل چیزی جز احترام به توسعه دهنده و دادن حق نشر بیشتر به آنها نبود ، درست شبیه کاری که در سال 2013 ، شرکت سونی و مارک سرنی برای محبوبیت کنسول PS4 انجام دادند . شرکت سونی این وعده را به سازندگان داد که در صورت نشر بازی بر روی PS ، یک عدد Dev Kit مخصوص کنسول براحتی در اختیار آنها قرار می گیرد و از سوی دیگر بخش بزرگی از سود نهایی باز هم به سازنده خواهد رسید و این درصد سود بسیار بیشتر از عناوین Nintendo و SEGA بود . همین عامل باعث محبوبیت سریع PlayStation در بین بازیسازان ژاپنی شد .
Namco Bandai ، اولین برادر PlayStation
"شوهی یوشیدا (Shuhei Yoshida)" رئیس محبوب بخش PlayStation در بخشی از خاطرات خود می گوید : " سونی در آغاز کار خود یک شعار مهم را در سرزمین ژاپن داشت ، همه بازیها بر روی PlayStation عرضه می شوند ! . اما در آن زمان شرکت های سازنده بازی چندان مارا جدی نمی گرفتند و می گفتند که آنها نیز به سرعت از جریان ساخت کنسول کنار می روند .ما در آن زمان بر روی گرافیک 3 بعدی ، انیمیشن های مناسب و از همه مهمتر استفاده از یک دیسک برای اجرای بازی تاکید داشتیم اما آن مقطع تنها شرکتی که مثل ما اهداف بزرگی داشت و با ما همکاری خوبی برقرار کرد Namco بود . به جز این شرکت سایرین اهمیت چندانی به اهداف ما و ضرورت توجه به بازیهای 3 بعدی نمی دادند "

سال 1994 ؛ تغییر مسیر صنعت بازیهای ویدئویی با عرضه PlayStation

سرانجام در دسامبر سال 1994 کنسول PlayStation که با نام PS1 نیز شناخته می شود در سرزمین ژاپن عرضه شد . قیمت این کنسول 37000 ین معادل 387 دلار بود ، مبلغی که در آن زمان بسیار بالا بشمار می رفت اما با این وجود بدلیل حمایت کم نظیر استودیو های ترد پارتی ژاپنی ، مردم ژاپن استقبال خوبی را از این محصول ارائه دادند و در همان روز اول تمامی 100 هزار دستگاهی که به بازار عرضه شده بود ، بفروش رسید . نباید این موضوع را فراموش کرد که PlayStation تنها یک هفته پس از عرضه کنسول جاه طلب شرکت SEGA یعنی SEGA Seturn به بازار عرضه شد و در آن زمان SEGA رقیب بسیار بزرگی برای سونی بود . SEGA Seturn با امید فراوان و البته تبلیغات پر زرق و برقی به بازار عرضه شد اما بهره برداری PS1 از گرافیکی 3 بعدی و چشم نواز که مورد تاکید "کن کوتاراگی" بود و از سوی دیگر استفاده از کنترلری خوش دست و پیشرفته عاملی برای تمایز آن با SEGA Seturn بود . در ماه اول عرضه فروش PS1 به 300 هزار نسخه رسید اما در همین زمان SEGA Seturn به فروش 400 هزار واحدی دست پیدا کرده بود اما این آمار ها گمراه کننده هستند زیرا بعد از یک ماه عملا PS1 های موجود همگی به فروش رسیده بودند و تا تولید و عرضه بعدی خبری از فروش نبود اما با وجود فروش 400 هزار واحدی SEGA Seturn هنوز هم قفسه های فروشگاه ها از این کنسول پر بود . این شرایط تا حدی در اوایل عرضه دو کنسول در امریکا نیز حاکم بود .

سال 1995 ؛ یک E3 جذاب در پیشواز عرضه دو کنسول بزرگ SEGA و Sony در امریکا

سال 1995 سال بسیار مهمی بود . بعد از آنکه PS1 و SEGA Seturn نبرد تنگاتنگی را در سرزمین ژاپن رقم زدند نوبت به بزرگترین بازار جهان یعنی ایالات متحده امریکا رسید . در مراسم E3 همان سال همگی منتظر اشکار شدن قیمت عرضه دو کنسول در امریکا بودند . در کنفرانس شرکت SEGA اعلام شد که کنسول SEGA Seturn با قیمت 399 دلار در امریکا عرضه می شود و مسئولین SEGA تا حد زیادی مطمئن بودند که PS1 با توجه به سخت افزاری که در اختیار دارد بسیار بعید است با قیمتی کمتر از این عرضه شود و از انتخاب خود آسوده خاطر بودند . اما فردای کنفرانس SEGA نوبت به Sony رسید و در این کنفرانس یک اتفاق بزرگ همگان را متعجب کرد و این تعجب ناشی از اعلام قیمت عرضه PS1 با رقم 299 دلار یعنی 100 دلار ارزانتر از SEGA Seturn بود . این موضوع عملا گام اول را در زمینه پیروزی PS1 در نسل پنجم را رقم زد . در کنار این موفقیت ما در E3 95 شاهد سورپرایز دیگری از سونی با نمایش عنوان در دست ساخت شرکت Namco یعنی Ridge Racer بودیم ، اثری ریسینگ که از نظر گرافیکی تحولی بزرگ را صنعت بازیهای ویدئویی ایجاد کرده بود .

سال 1996 : از عرضه در غرب تا رسیدن به فروشی شگفت انگیز

عرضه PS1 در امریکا در تاریخ 9 سپتامبر 1995 را می توانیم تولد PlayStation نامگذاری کنیم . سونی که یک سال پیش از این کنسول خود را در ژاپن عرضه کرده و از موفقیت در آنجا اطمینان خاطر کسب کرده بود سرانجام پای را فراتر از ژاپن و به غرب گذاشت و در این منطقه نیز شروعی طوفانی داشت و SEGA Seturn را پشت سر گذاشت . در پایان سال 1996 که PS1 در اروپا نیز عرضه شده بود فروش کنسول به 7 میلیون واحد رسید که از این میزان 2 میلیون تنها در ایلات متحده بدست آمده بود . در همان سال قیمت PS1 به 199 دلار کاهش پیدا کرد و این تصمیم عملا SEGA Seturn را به نقطه شکست رساند . PlayStation تا پیش از عرضه رسمی PS2 به فروشی در حدود 55 میلیون واحد دست یافت و بعد از کاهش قیمتی که با عرضه PS2 رقم خورد ، فروش PS1 بشدت اوج گرفت و تا تعطیلات 2001 فروش 55 میلیون واحدی به 88 میلیون واحد رسید . در سال 2007 سونی مدلی بهینه از PlayStation با نام PSONE را عرضه کرد و با عرضه این محصول آخرین چرخه فروش PlayStation نیز رقم خورد و نهایتا این کنسول در طول عمر خود فروشی در حدود 105 میلیون واحد را بدست آورده است .

شناسنامه :

نام : PlayStation
نام معمار سخت افزاری : کن کوتاراگی (Ken Kutaragi)
نام فرزند : PlayStation 2
تاریخ عرضه : 3 دسامبر 1994 در ژاپن ( 12 شهریور 1373 ) و 9 دسامبر 1995 در امریکا ( 18 شهریور 1374 )
قیمت ابتدایی در زمان عرضه : 299 دلار
میزان فروش : نزدیک به 105 میلیون واحد
پرفروش ترین بازی : Gran Turismo به میزان 10 میلیون واحد

مهمترین عناوینی که از همان ابتدا همراه با کنسول عرضه شدند ( عناوین لانچ ) :

Crime Crackers

Ridge Racer

Battle Arena Toshinden

NBA Jam Tournament Edition

The Raiden Project

Rayman

Ridge Racer

Street Fighter: The Movie

NHL FaceOff

Ridge Racer

Street Fighter: The Movie

Wipeout

مشخصات سخت افزار :

پردازنده : 32-bit RISC | 33.8688 MHz

حافظه : 2 MBتراشه گرافیک : GPU and Geometry Transformation Engine(GTE) with 2D rotation, scaling, transparency and fading, and 3D texture mapping and shading

جزئیات پردازنده گرافیک : Colors: 16.7 million | Sprites: 4,000 | Polygons: 180,000 per second (textured), 360,000 per second

رزولوشن و وضوح تصویری اجرا شده : 640×480

گزارش تصویری : مروری بر عناوین خاطره انگیز PS1

Castlevania: Symphony of the Night


Castlevania نامی آشنا برای تمامی گیمرهای حرفه ای است و شاید برایتان جالب باشد که این نسخه از Castlevania با گرافیکی 2 بعدی یکی از برترین عناوین ساخته شده در نسل پنجم بود ( و به اعتقاد برخی از گیمرها برترین بازی ساخته شده در آن دوران ! ( . بازی با وجود اینکه حالت کلاسیک 2 بعدی داشت اما گیم پلی وسیع با توانایی دسترسی به مناطق مختلفی را ارائه دارد و دقیقا تمرکز سازندگان بر روی خلق جهانی پویا یا گیم پلی قوی باعث شد که این اثر بر روی PS1 به موفقیت های فراوانی دست پیدا کند .

Winning Eleven 3

نیازی به توضیح نیست ! آیا گیمر علاقه مند به فوتبالی وجود دارد که با داشتن کنسول PS1 فوتبال 98 را تجربه نکرده باشد ؟ ایا گزارشگر بازی و تلفظ ارتگا و باتیستوتا را به یاد دارید ؟! Winning Eleven 3 بهترین شبیه ساز فوتبالی ساخته شده نیست اما شاید دوست داشتنی ترین حداقل برای ما ایرانی ها باشد .

Metal Gear Solid

شاید بتوان Metal Gear Solid را اولین اثری بنامیم که بخوبی فاصله و مرز بین سینما و بازی را کم کرد و توجه قشر خاصی از مردم بزرگسال را به صنعت بازیهای ویدئویی جلب نمود . Metal Gear Solid با گیم پلی بسیار قوی و ارائه مفاهیمی عمیق در پس خود در نسل پنجم یکه تازی کرد و به اعتقاد اکثریت مراجع این اثر بهترین بازی خلق شده بر روی PS1 است .


تقریبا اکثریت طرفداران سری بازی رزیدنت اویل بر این اعتقادند که بهترین نسخه از نظر القای ترس در این سری بازی ، Resident Evil 1 بوده است . اثری که بسیاری از ما با تجربه آن بر روی PS1 با سبک و دنیای وحشت آشنا شدیم . بعد از گذشت سالها هنوز نیز تجربه نسخه ارتقا یافته Resident Evil بر روی پلتفرمی نظیر PS4 بسیار متفاوت و ارزشمند جلوه می کند .

Final Fantasy VII

نسخه هفتم این سری بازی با نام Final Fantasy VII را می توانیم بهترین نسخه خلق شده از Final Fantasy و یکی از بهترین عناوین تاریخ صنعت بازیهای ویدئویی بنامیم . اثری فوق العاده با گیم پلی و داستانی کم نظیر که نهایتا به پایانی به یاد ماندنی ختم شد .

Twisted Metal

یکی از عناوینی است که نامش با برند PlayStation گره خورده است ، اثری فوق العاده جذاب و با اکشنی دیوانه کننده که توسط "David Jaffe" کارگردان مشهور دنیای بازی خلق شد . Twisted Metal در سبکی بود که آن زمان طرفداران فراوانی داشت و شاید امروزه خلا عنوانی نظیر Twisted Metal بسیار احساس شود .

Silent Hill


آغازی بر یکی از بزرگترین سری بازیهای تاریخ صنعت بازیهای ویدئویی ، سری بازی که امروزه متاسفانه در بین استودیو های مختلف دست به دست می شود . هنوز نیز بخش بزرگی از طرفداران و عاشقان دنیای Silent Hill نسخه اول این اثر را برترین نسخه سری قلمداد می کنند .

Gran Turismo


Gran Turismo روزگاری در زمینه بازیهای ریسینگ دست نیافتنی بود ، اثری که از همان ابتدا رویکرد شبیه سازی و اتصال بازی و واقعیت را در پیش گرفت . به واقع Gran Turismo در نسل پنجم که هنوز برخی از سری بازیهای کنونی ریسینگ به شهرت و قدرت نرسیده بودند حرف اول را می زد و گیم پلی فوق العاده در کنار گرافیک فنی بی نظیر سبب شد که نسخه های اولیه این سری بازی بر روی PS1 دست نیافتنی باشد .

Tekken

Tekken یکی دیگر از عناوین بزرگی است که حاصل همکاری دوستانه Namco و Sony بشمار می رود . عنوانی مبارزه ای و بسیار پرطرفدار که در بازار داغ عناوین این سبک توانست یکه تازی کند . Tekken در زمره عناوینی بحساب می اید که روزگاری نزد گیمرهای ایرانی شهرت و احترام فوق العاده ای داشت اما به مرور گیمرهای ایرانی نیز مانند همتایان خود در اروپا و امریکا تا حدی از این سبک فاصله گرفتند .

Crash Team Racing

این بازی نیز برای گیمرهای ایرانی نیاز به معرفی ندارد ! روزگاری که اکثر وقت گیمینگ جوانان و نوجوانان ایرانی در کلوب های گیمینگ می گذشت تقریبا یکی از پرطرفدارترین بازیهای چند نفره Crash Team Racing بود ، اثری که شاید کمتر کسی باشد که با آن خاطره نداشته باشد . به شخصه تضمین می کنم حتی با وجود عناوین فعلی نسل هشتم اگر به سراغ Crash Team Racing بروید و آنرا بصورت 2 نفره با یک دوست تجربه کنید هنوز نیز گیم پلی بازی برای شما از بسیاری از عناوین پرادعای امروزی جذاب تر و دوست داشتنی تر است .

Ridge Racer


همانطور که گفته شد Ridge Racer یکی از سورپرایزهای بزرگ سونی در E3 95 بود ، اثری که قدرت های نهفته در PS1 را به رخ رقیبان کشید . موفقیت نسخه اول سبب شد نسخه های بعدی این سری بازی نیز یکی پس از دیگری تایید شود اما اوج دوران سری بازی Ridge Racer بر روی PS1 رقم خورد .

Spider-Man

بسیاری اعتقاد دارند Spider-Man عرضه شده بر روی PS1 بهترین نسخه از اقتباس های صورت گرفته از این اثر بشمار می رود . ادعای این دسته از طرفداران متعصب Spider-Man شاید درست باشد بخصوص در زمانی که ما شاهد نسخه های ضعیف کنونی این شخصیت جذاب هستیم . Spider-Man در سال 2000 بر روی PS1 عرضه شد و میانگین نمرات 87 را بدست آورد ، میانگین نمراتی که بعید است دیگر در این سری بازی مشاهده کنیم .

Spyro

Spyro یکی دیگر از سری بازیهای موفق PlayStation و البته شرکت مشهور Insomniac Games بشمار می رود ، شرکتی که امروزه با عناوینی نظیر Resistance و Sunset Overdrive مشهور است ! همکاری های سونی و Insomniac پیش از عرضه PS1 اغاز شد و نتیجه آن به عرضه بازی موفق Spyro و تایید شدن نسخه های آینده آن ختم شد . در نسل بعد نیز Insomniac با کنار گذاشتن Spyro به سراغ سری بازی جذاب Ratchet And Clank رفت .

Driver

یکی از نام آشنا ترین عناوین تاریخ صنعت بازی برای گیمرهای ایرانی ! اثری که برای هر گیمر ایرانی خاطرات زیبایی را زنده می کند ، اثری که امروزه بشدت جای خالی عنوانی شبیه به آن احساس می شود ، آیا اموزش رانندگی اول بازی را هنوز به یاد دارید ؟!

Suikoden

یک اثر JRP دیگر بر روی PS1 ! اثری که شکل و فلسفه متفاوتی در قیاس با سایر عناوین JRPG داشت و تم ماجراجویی بازی همراه با اهمیت رمزگشایی و اکتشاف در آن اهمیت فراوانی داشت . این اثر در سال 1998 بر روی PS1 عرضه شد .

Soul Blade

Soul Blade دومین سری بازی مبارزه ای بزرگ Namco بعد از Takken است که راه خود را در پیش گرفت و البته طرفداران خود را نیز بدست آورد . این بازی نیز حاصل همکاری نزدیک Sony Japan و Namco بود .

Star Ocean: The Second Story

PS1 بدون شک یک کنسول رویایی برای مردم ژاپن و طرفدار JRPG بود و شاید هیچیک از کنسول های بعدی در این زمینه نتوانند با PS1 مقابله کنند . یکی از عناوین بزرگ PS1 در این سبک Star Ocean است ، اثری که نسخه جدید آن از قضا چندی پیش معرفی شد و در کمال تعجب بسیاری از گیمرهای امروزی با آن آشنایی نداشتند !

Syphon Fil.ter

Syphon Fil.ter نیازی به معرفی ندارد و روزگاری جزو محبوبترین عناوین گیمرهای ایران و جهان بود ! اثری که به واقع بخشی از استانداردهای اصلی گیم پلی سبک خود را بنا نهاد . نسخه دوم که به اعتقاد بسیاری بهتری نسخه عرضه شده بر روی PS1 بود توانست به موفقیت های فراوانی دست یابد . این اثر در سال 2000 عرضه شد و همچنان آرزوی برخی از گیمرهای کهنه کار تایید شدن نسخه جدید Syphon Fil.ter بر روی PS4 است .

Soul Reaver

Soul Reaver یکی از برترین عناوین عرضه شده بر روی PS1 بود ، اثری که با خلق جهانی مخوف بر پایه خوش آشام ها ، ارائه یک گیم پلی بسیار نوین و ابتکاراتی جالب در آن توانست به شهرت برسد .

Civilisation 2

Civilisation 2 یکی دیگر از عناوین بزرگ PC بود که بر روی PS1 پورت شد .Civilisation امروزه نیز بخوبی مسیر موفقیت را ادامه می دهد با این تفاوت که دیگر محال است آنرا بر روی کنسول ها تجربه کنیم در حالی که سالها پیش ما بر روی PS1 این توانایی را داشتیم که تمدن خود را با Civilisation رقم بزنیم .

Street Fighter

نسل پنجم را می توانیم اوج شکوه سبک مبارزه ای بدانیم . Street Fighter یکی دیگر از آثاری است که در زمان PS1 عرضه شد و خیلی زود Capcom را به موفقیت های فراوانی رساند . هنوز نیز بسیاری از طرفداران سبک مبارزه ای ، Street Fighter را بهترین بازی این سبک می نامند .

Medal of Honor

یکی از بهترین و دوست داشتنی ترین سری بازیهای تاریخ صنعت بازی که نسخه اول آن با کارگردانی "استیون اسپیلگبرگ" مشهور بر روی PS1 عرضه شد . با گذشت 16 سال از عرضه بازی هنوز نیز برخی از سکانس های فوق العاده آن در ذهن من هک شده است و شرط می بندم این شرایط برای شما نیز وجود دارد ! ارزوی همه ما این است که این سری بازی دوست داشتنی با حفظ ارزش های کلاسیک خود بار دیگر بازگردد .

Grand Theft Auto 2

GTA در گذشته بسیار متفاوت با امروز بود اما یک عنصر باعث شد که پتانسیل حاکم در این سری در هر نسخه شکوفا تر از نسخه گذشته شود و این عنصر چیزی جز اعطای ازادی به گیمر نبود . در نسخه دوم نیز برخلاف حالت خطی بسیاری از بازیها GTA خیلی زود به سمت یک اثر وسیع Open World رفت و کم کم با افزایش قدرت سخت افزاری توانست به سری بازی مشهور امروزی تبدیل شود .

Tony Hawk's

Tony Hawks را می توانیم یکی از برترین سری بازیهای تاریخ صنعت بازی بدانیم که البته در گذشته با توجه به سلیقه متفاوت گیمرها ، طرفداران بسیار زیادی داشت ، اثری بسیار اعتیاد آور جذاب و فوق العاده که به موفقیت های فراوانی دست پیدا کرد .

Crash Bandicoot

پادشاهی که روزی محبوبترین بازی PS1 بود اما بوسیله Activision نابود گشت . Crash Bandicoot یکی از مهمترین و پرفروش ترین بازیهای PS1 بشمار می رفت که توسط Naughty Dog خلق شده بود . بعد از گذشت سالها از درخشش این سری بازی هنوز نیز بسیاری از طرفداران PS4 خواهان تجربه دوباره این سری بازی هستند البته به شرطی که اینبار به خانه اصلی خود یعنی سونی و Naughty Dog بازگردد !

Quake II

Quake II یکی دیگر از عناوین بزرگ PC و پرچمداران سبک خود بود که بر روی PS1 عرضه شد . به واقع هم اکنون جای خالی عناوینی در سبک و ایده های اجرا شده در Quake خالی است و این سری بازی بزرگ نیز کم کم رو به افول نهاد .

Rayman 2

Rayman 2 یکی از برترین عناوین پلتفرمر بود که به زیبایی در قالب گرافیکی 3 بعدی ارائه شد . Rayman یکی از معدود سری بازیهای قدیمی است که هنوز نیز با اقتدار با کار خود ادامه می دهد و طرفداران فراوانی دارد . این اثر نیز در سال 1999 بر روی PS1 عرضه شد .

Persona 2: Eternal Punishment

یک اثر ناب که در قالب گرافیکی ساده با دوربین ایزومتریک ارائه شد ! در این نسخه ما نقش یک روزنامه نگار را بر عهده داشتیم که طی اتفاقاتی در تقابل با یک قاتل زنجیره ای قرار می گیرد . این اثر در سال 1999 بر روی PS1 عرضه شد .

Dead or Alive

سریع ، خشن اما دوست داشتنی ؛ نسخه اول Dead or Alive بر روی PS1 و SEGA Saturn در سال 1996 توانست خود را به عنوان یکی از بزرگترین سری بازیهای مبارزه ای مطرح کند ، البته سری بازی با عناصری منحصربفرد !

Tomb Raider

ماجراجویی های لارا کرافت در آن زمان بسیار متفاوت بود ! روزگاری با همین گرافیکی که مشاهده می کنید Tomb Raider توانست خود را به عنوان یکی از پرچمداران صنعت بازیهای ویدئویی بر روی PS1 مطرح کند ، اثری که البته در نسل های بعد با افت رو به رو شد و تا حدی از عناصر کلاسیک خود فاصله گرفت . نسخه اول Tomb Raider در سال 1996 توانست میانگین نمرات 91 را بدست آورد و جایگاه خود در سری بازی را متمایز کند .

Warcraft 2: Dark Saga

شاید برای گیمرهای کنسولی هم اکنون تجربه یک اثر در سبک RTS دست نیافتنی باشد اما روزگاری آثاری نظیر Warcraft نیز بر روی کنسول ها عرضه می شدند و بسیاری از مردم با همین نسخه ها توانستند با دنیای بزرگ عناوینی نظیر Warcraft و Civilisation آشنا شوند .

Smash Court 2

در ایران معمولا عناوین ورزشی خارج از فوتبال و تا حدی بسکتبال طرفداری ندارد اما بدون شک برخی از گیمرهای قدیمی با تنیسی که بر روی PS1 تجربه می کردند آشنا هستند ! Smash Court 2 اثری فان و لذتبخش بود که با وجود مکانیزمی ساده ساعتها شما را سرگرم می کرد .

Need For Speed

بخش بزرگی از عناصری که اکنون در سری بازی جنون سرعت مشاهده می کنید در گذشته با همین گرافیک به شما ارائه می شدند ! با این تفاوت که شاید دیگر Need For Speed نتواند ادعای برتری گرافیکی را داشته باشد اما در نسل پنجم بدون شک جایگاه NFS در بین عناوین ریسینگ بزرگ ، قابل احترام و در برخی زمینه ها دست نیافتنی بود . Need For Speed جزو سری بازیهایی بشمار می رود که از دوران اوج خود در نسل پنجم و ششم فاصله گرفته است .

Doom

تعجب نکنید ! تصویر اثری که مشاهده می کنید باعث تحول در سبک اول شخص شوتر شد ! اگر بگوییم اکثر سری بازیهای مشهور بعدی باید خود را وامدار Doom بدانند ادعای غلطی نداشته ایم …

Pepsiman

شاید Pepsiman در لیست سایت های مختلف برای انتخاب بهترین بازیهای PS1 قرار نداشته باشد اما حداقل در ایران این اثر یکی از محبوبترین بازیها PS1 بود ! این بازی ژاپنی در سال 1999 بر روی PS1 عرضه شد .

Harvest Moon

Harvest Moon نیز یکی از محبوبترین عناوین نسل پنجم بود که به PS1 نیز آمد و بواسطه این نسخه در ایران طرفداران زیادی پیدا کرد . به واقع اولین تجربه ای که ما از یک شبیه ساز زندگی بدست آوردیم را Harvest Moon به ما منتقل کرد ، تجربه ای که امروزه کمتر در دنیای بازی مشاهده می شود .

Parasite Eve

Parasite Eve اثری جنایی اکشن بود که با توجه به ارائه زیبای داستان ، گیم پلی غنی و شخصیت پردازی و جذابیت کاراکتر اصلی طرفداران فراوانی پیدا کرد . این بازی در سال 1998 بر روی PS1 عرضه شد .

Dino Crisis

Dino Crisis یکی دیگر از بازیهای جذابی بود که خیلی زود نیز در ایران محبوب شد . سفر به جزیره ای اسرار آمیز و کاوش پیرامون دایناسورها بخشی از ماجراجویی خاطره انگیز Dino Crisis است .

نتیجه گیری نهایی :

شاید از نظر فروش و موفقیت اقتصادی PS1 بهترین کنسول تاریخ نباشد اما حداقل می توان ادعا کرد که اوج پویایی سبک هایی نظیر Fighting و یا jRPG بر روی این کنسول بوده است . نکته قابل تامل در این مورد ، تنوع کم نظیر بازیها بر روی PS1 است ، تنوعی که بعد از گذشت 15 سال هنوز به صنعت بازیهای ویدئویی باز نگشته است و مطمئنا یکی از مهمترین دلایل آن راحت بودن ساخت و پورت بازی بر روی این کنسول محبوب بوده است . دوران نسل پنجم یکی از بهترین و پویاترین سالهای صنعت بازیهای ویدئویی بود ، دورانی که از یک سو PS1 در بخش کنسول ها یکه تازی می کرد و از سوی دیگر دوران طلایی PC نیز با عناوینی خاطره انگیز در آن زمان رقم خورد . در قسمت اینده سلسله مقالات "خانواده PlayStation" به سراغ نسل ششم و پلتفرم محبوب PS2 خواهیم رفت .

در نهایت لطفا نظرات و خاطرات خود در مورد کنسول PS1 را به اشتراک گذاشته و بهترین اثاری که بر روی این کنسول تجربه کردید را ذکر کنید …

نویسنده : سینا ربیعی