به یاد ماندنی ترین و مهیج ترین فیلم های تاریخ سینما با موضوع فرار از زندان [قسمت اول]

همه ما فیلم های با موضوع فرار از زندان را دوست داریم که اگر چه گاهی باور کردنی و رضایت بخش نیستند اما همچنان تماشای آن ها لذت بخش است. برخی از این فیلم ها فلسفی و برخی دیگر یک جذابیت احمقانه خاص دارند. گاهی اوقات نیز داستان چنین فیلم هایی تشبیهی است برای چیزی دیگر اما هر چه باشد ما این فیلم ها را دوست داریم و این امر دلایل متعددی دارد. جذابیت تماشای این فیلم ها شاید به شخصیت های خلافکار آن ها مربوط باشد که از تماشای هوش و جادوی آن ها لذت می بریم و البته از نقشه بی نقصی که برای فرار می کشند.

هیجانی که هنگام اجرای نقشه فرار نیز وجود دارد بیش از هر جنبه دیگری بر جذابیت فیلم های با موضوع فرار از زندان می افزاید. این موضوع همیشه پرطرفدار بوده و این موضوع تنها به دنیای سینما مربوط نمی شود. در روزهای گذشته شاهد پخش یک مینی سریال تلویزیونی به کارگردانی بن استیلر با عنوان «فرار در دانمورا» (escape at dannemora) با بازی بنیسیو دل تورو، پل دینو و پاتریشیا آرکت در نقش های اصلی بودیم که بر اساس یک داستان واقعی از فرار در زندان که در سال ۲۰۱۵ در زندانی در ایالات متحده رخ داد ساخته شده است. در ادامه این مطلب قصد داریم نگاهی بیندازیم به ۱۰ فیلم خاطره انگیز، دیدنی و مهیجی که داستان آن ها بر اساس فرار از زندان شکل گرفته است.

۱۰- پاپیون (۱۹۷۳)

فرار از زندان

استیو مک کویین علاوه بر این که لقب سلطان خونسردی هالیوود را یدک می کشید در زمینه فیلم های با موضوع فرار از زندان نیز پادشاهی بی رقیب بود. او در فیلم «فرار بزرگ» (The Great Escape) و «پاپیون» (Papillon) که موضوع هر دو فرار از زندان بود و از فیلم های ماندگار تاریخ سینما به شمار می آیند به عنوان یک زندانی فراری حضور داشت. البته وی در فیلم های دیگری نیز مانند «شکارچی» (The Hunter) و «گریز» (The Getaway) بازی کرد که داستان هر دو با زندان و زندانی در ارتباط است. در این میان فیلم «پاپیون» بر اساس زندگینامه یک خلافکار فرانسوی به نام هنری شاریه ساخته شده است و زندگی حیرت انگیز او پس از دستگیری و زندانی شدن را روایت می کند.

فرار از زندان

او به دلیل قتل به حبس ابد محکوم می شود، قتلی که به ادعای خودش مرتکب نشده بود. بعد از منتقل شدن به زندانی دورافتاده به دلیل تلاش برای فرار به سلول انفرادی انداخته می شود. بعد از آشنایی با لوییس دگاس، این دو بار دیگر شروع به نقشه کشیدن کرده و برای نجات خود از زندان تلاش می کنند. لوییس در فرارهای متعدد شاریه به او کمک می کند و زمانی که شاریه به سلول انفرادی منتقل می شود برای او به صورت مخفیانه غذا می برد. استوی مک کویین و داستین هافمن در نقش های اصلی فیلم در نهایت پختگی و زیبایی قرار دارند به طوری که آن ها را زندانی هایی واقعی می بینید.

بیشتر بخوانید: با ۱۰ فرار از زندان شگفت انگیز و باورنکردنی در طول تاریخ آشنا شوید [قسمت اول]

فرار از زندان

مک کویین، البته، همواره به عنوان یک ستاره سینما در نظر گرفته می شد، کسی که کاریزما و قدرت حضورش بسیار بیشتر از قابلیت های بازیگری او بود اما در این فیلم او سخت تلاش می کند که این باور را تغییر داده و البته در این امر نیز موفق می شود. هافمن نیز همانطور که از او انتظار می رفت بی نقص بازی می کند. لوکیشن های فیلم بسیار جذاب بوده و داستان قوی است که در نهایت فیلمی تاریک، دردناک و به یاد ماندنی را در پی دارند. برای دانلود این فیلم از این لینک استفاده کنید.

۹- قطار سریع السیر نیمه شب (۱۹۷۸)

فرار از زندان

فیلم «قطار سریع السیر نیمه شب» (Midnight Express) اشکالات خاص خودش را دارد و البته به خاطر تصویری که از ترک ها ارائه می دهد باعث جنجال آفرینی در ترکیه شد. بیلی هیس (نویسنده رمان قطار سریع السیر نیمه شب) این فیلم را دوست ندارد و الیور استون که برای نویسندگی فیلمنامه این اثر اولین جایزه اسکار خود را بدست آورد نیز از بابت محتوای داستان عذرخواهی کرده و گفته است که بیش از حد آن را دراماتیزه کرده هر چند در واقعیت نیز در آن دوران زندان های ترکیه از بدترین زندان های جهان بوده و سازمان های حقوق بشری در مورد نقض قوانین انسانی در آن ها هشدار می دادند.

فرار از زندان

با وجود تمام این موضوعات، فیلم «قطار سریع السیر نیمه شب» یک فیلم بزرگ دردناک و تاریک با کارگردانی بی نقص آلن پارکر (که کسی نمی داند چرا با چنین مهارتی دست از فیلم سازی کشید) است. برد دیویس نیز در نقش بیلی هیس بسیار عالی بازی کرده است اگر چه دیگر فرصتی برای درخشیدن پیدا نکرد. بیلی هیس یک دانشجوی آمریکایی در ترکیه است که به خاطر داشتن مقداری حشیش در بیرون از شهر استانبول دستگیر می شود.

فرار از زندان

در ادامه او خود را در یک زندان خارجی می یابد و در این فضای نامأنوس با انواع شکنجه های روحی و جسمی روبرو می شود. او به دنبال راهی برای فرار از زندان است و عنوان «قطار سریع السیر نیمه شب» نیز یک عبارت محاوره ای به معنای تلاش برای فرار از زندان است. جان هرت دوست داشتنی نیز برای بازی خیره کننده خود در این فیلم اولین نامزدی اسکارش را بدست آورد. برای دانلود این فیلم به این لینک مراجعه کنید.

۸- رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۵)

فرار از زندان

فیلم «رستگاری در شاوشنک» (The Shawshank Redemption) نیاز به معرفی ندارد. بسیاری آن را بهترین فیلم تاریخ سینما می دانند و در بسیاری از رده بندی های مجلات و موسسات سینمایی در صدر فهرست بهترین ها قرار دارد. «رستگاری در شاوشنک» فیلمی است که هیچگاه کهنه نمی شود. اما این فیلم در زمان ساخت حتی جایی در میان بهترین فیلم های سال یا بهترین اقتباس ها از رمان های استفن کینگ نیز نداشت.

فرار از زندان

«رستگاری در شاوشنک» یک شکست تجاری در باکس آفیس بود که در بخش جوایز نیز در برابر «فارست گامپ» (Forrest Gump)، «داستان های عامه پسند» (Pulp Fiction) و «چهار عروسی و یک تدفین» (Four Weddings and a Funeral) هیچ شانسی نداشت، حتی کسی متوجه شکست تجاری آن نیز نشد. زمان گذشت و «رستگاری در شاوشنک» که داستان آن در مورد یک بانکدار به ناحق محکوم شده به خاطر قتل همسرش و هم سلولی باهوشش است، به یکی از محبوب ترین فیلم های تاریخ سینما در میان سینماروهای سراسر جهان تبدیل شد. فرار از زندانی که در این فیلم رخ می دهد مشهورترین و به یاد ماندنی ترین در نوع خود است، و حتی اگر بارها و بارها آن را تماشا کنید برای شما تازگی و زیبایی خاصی خواهد داشت.

فرار از زندان

حتی این فیلم باعث شهرت عکس راکل ولش شده که هنوز هم مورد توجه قرار می گیرد. می توانیم در مورد بازی های بی نقص، دیالوگ های ماندگار و صحنه اوج داستان صحبت کنیم اما انصافاً فیلم برداری خیره کننده راجر دیکینز چیز دیگری است که باعث می شود به خود بگویید چرا فیلم برداری با این میزان از نبوغ و مهارت چگونه تا به این حد دیر برنده جایزه اسکار شد. در این میان نباید از موسیقی متن حیزت انگیز توماس نیومن نیز گذشت. برای دانلود این فیلم از این لینک استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: در تعقیب ال چاپو؛ فرار از زندان، مخفیگاه ها و زندگی در حال فرار بزرگ ترین قاچاقچی تاریخ

۷- قطار افسار گسیخته (۱۹۸۵)

فرار از زندان

آندری کونچالوفسکی با فیلمی بی نقص و هیجان انگیز به هالیوود آمد. اریک رابرتز که در آن دوران بازیگر شناخته شده تری بود برای بازی در این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار شد. او و جان وویت در فیلم «قطار فرار» یا «قطار افسار گسیخته» (Runaway Train) نقش دو مجرم را بازی می کنند که از یک قطار امنیتی در آلاسکا فرار می کنند. این دو به طور مخفیانه سوار یک قطار باری می شوند اما بعد از سکته قلبی راننده قطار، اوضاع از کنترل خارج می شود.

فرار از زندان

در مورد «قطار افسار گسیخته» خیلی حرف ها می توان زد: اول از همه این فیلم یک تریلر اکشن هیجان انگیز است که نماد واقعی اکشن، تنش و هیجان است که در روزگار خود فیلمی بسیار شجاعانه بود. این فیلم چنان جذاب و پرهیجان بود که بازیگران اصلی خود را نامزد دریافت جایزه اسکار کرد که در میان فیلم های اکشن کمتر سابقه داشته است. وویت که در آن زمان یک ستاره به تمام معنا بود در این نقش خود نیز بی نقص ظاهر می شود و شاید بتوان بازی او در این فیلم را یکی از بهترین نقش آفرینی های وی در طول دوران حرفه ایش دانست.

فرار از زندان

این فیلم که سناریو آن به کمک یک مجرم شناخته شده سابق به نما ادی بانکر نوشته شده (که البته در نوشتن سناریو «سگ های انباری» (Reservoir Dogs) نیز نقش داشت) شخصیت های بسیار جذاب و دوست داشتنی دارد. فیلم «قطار افسار گسیخته» چنان در سینمای اکشن تاثیرگذار بود که تونی اسکات در فیلم «توقف ناپذیر» (Unstoppable) در موارد متعددی از آن الهام گرفته است. شاید این فیلم اکشن هیجان انگیز پر از بدلکاری های خیره کننده باشد اما همزمان می توان آن را یک درام تاثیرگذار با شخصیت هایی به خوبی پرداخت شده دانست. از طریق این لینک می توانید فیلم دیدنی «قطار افسار گسیخته» را دانلود کنید.

۶- محکوم به مرگی گریخت (۱۹۵۶)

فرار از زندان

فیلم «محکوم به مرگی گریخت» یا «مردی از زندان گریخت» (A Man Escaped) بر اساس خاطرات آندری دوینی از اعضای نیروهای مقاومت فرانسه که در طول جنگ جهانی دوم توسط نازی ها زندانی شده بود ساخته شده است. این فیلم یکی از شاهکارهای روبر برسون، کارگردان نامدار فرانسوی است. بسیاری از منتقدان، تحلیل گران و دوستداران صنعت سینما در مورد این فیلم و ساختار آن کتاب نوشته اند. چیزی که در مورد این فیلم بیش از دیگر جنبه ها خودنمایی می کند طبیعت روحانی و عرفانی فیلم است که در دیگر آثار برسون نیز دیده می شود.

فرار از زندان

از این رو اگر به دنبال تماشای داستانی هالیوودی سازی شده از یک فرار هیجان انگیز و پرماجرا هستید به سراغ این فیلم نروید. داستان فیلم در مورد یک مرد و تصمیم راسخ او برای پیدا کردن معنا در کارها و هدف متمرکز خود و البته پایبند ماندن به اصول اخلاقی و مرامی خود است. چیز زیادی در مورد شخصیت اصلی فیلم نمی دانیم، او همیشه در برابر دوربین در درون سلولی در زندان قرار دارد و عنوان فیلم نیز نهایت ماجرا را اسپویل می کند. اما این فیلم در مورد فرار از زندان نیست، بلکه به افکار دورنی و روح شخصیت اصلی می پردازد. در این فیلم بار دیگر با زبان منحصربفرد برسون برای به تصویر کشیدن داستانی در غالب فیلم آشنا می شویم که آندری دوینی خود از مشاوران نوشتن فیلم نامه آن بوده است. برای دانلود این فیلم می توانید از این لینک استفاده کنید.

همچنین برای مطالعه قسمت دوم این مطلب می توانید از این لینک استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: «فرار در دانمورا»؛ مینی سریالی جذاب و درامی تاریک از بن استیلر با الهام از داستانی واقعی

نوشته به یاد ماندنی ترین و مهیج ترین فیلم های تاریخ سینما با موضوع فرار از زندان [قسمت اول] اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.