راهنما خرید موس‌های بازی

راهنما خرید موس‌های بازی

"به قلم رضا دمیرچی"

آخرین بروزرسانی: 13 آبان 97

موس و کیبورد؛ این دو عنصر را می­توان عضو جدایی ناپذیر پلتفرم PC برشمرد و بخش مهمی از تجربه گیمینگ کاربر به این دو بخش مرتبط است. عدم توجه به انتخاب موس و کیبورد مناسب علاوه بر ارائه یک تجربه‌ی بد در بلند مدت ممکن است به سلامتی استخوان بندی و مفاصل دست نیز آسیب وارد کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی نکات خرید موس گیمینگ بپردازیم و نهایتا چند مدل مختلف در بازه‌­های قیمتی متفاوت را به شما یاران همیشگی پردیس معرفی کنیم. دقت کنید که مدل‌­های ارائه شده تنها مدل­‌های مناسب بازار نیستند و اگر موس به خصوصی دارای مشخصات لازم که در ادامه به آن می­پردازیم باشد یک موس ایده آل خواهد بود.

مهم ترین نکته‌­ای که در انتخاب یک موس مناسب باید توجه کرد ساختار و فرم کلی آن است. مسئله‌­ای که اغلب اوقات به آن توجه نمی­شود و باعث ایجاد مشکلات متعدد می­گردد. متأسفانه به شخصه بارها دیده‌­ام که افراد تمایل به استفاده از موس­های کوچک و به اصطلاح جمع و جور را دارند. استفاده از این موس­‌ها برای کاربرانی که به طور مداوم از سیستم استفاده می­کنند باعث ایجاد خستگی در دست و همچنین در دراز مدت باعث تغییر در فرم و استخوان بندی دست می­شود. موس‌­های کوچک معمولا جهت اسفاده از لپ­تاپ هستند که قابلیت حمل و نقل راحت تری داشته باشند. حتی اگر از لپ­تاپ استفاده می­کنید و آن را خیلی جا به جا نمی­کنید سعی کنید از خرید این موس­‌ها بپرهیزید. علاوه بر سایز کلی موس باید به نکته دیگری نیز توجه داشت و آن هم طراحی ارگونومیک موس هست.

موس‌­های ارگونومیک، متناسب با ساختار دست طراحی شده‌­اند تا زمانی که دست خود را بر روی موس قرار می­دهید، باعث اذیت و تغییر در استخوان بندی دست نشود. این موس‌­ها معمولا ظاهری غیر معمول دارند ولی پس از به دست گرفتن آن و استقرار انگشتان خود بر روی آن احساس راحتی خواهید داشت. احساس راحتی و تناسب اندازه موس با دست را می­توان مهم ترین نکته در انتخاب موس مناسب دانست. موس‌­های گیمینگ اغلب این نکته را رعایت کرده و ارگونومیک بودن طراحی آن­ها به راحتی قابل تشخیص هستند. البته در این زمینه علاوه بر مهم بودن سایز موس یک مسئله اختیاری وجود دارد.

موس‌ها معمولا بر 2 نوع مرتفع و کوتاه هستند. این تفاوت‌ها بیشتر جنبه سلیقه‌­ای دارند و اگر جنبه‌­ی ارگونومیک بودن طراحی رعایت شده باشند تفاوتی ندارد که موس کوتاه یا بلند باشد. در کنار این موارد باید یک نکته را برای افراد چپ دست خاطر نشان کنیم. موس­ه‌ای موجود در بازار به طور کلی برای افراد راست دست در نظر گرفته شده‌­اند اما اغلب برند­ها مدل­های مخصوص چپ دستان نیز تولید کرده‌­اند لذا در هنگام خرید دقت کنید که موس مخصوص چپ دستان را تهیه کنید. برخی از مدل­‌ها نیز ساختاری متقارن دارند و برای هر 2 دسته از کاربران طراحی شده‌­اند. در این راهنما موس­ه‌ای معرفی شده مخصوص افراد راست دست در نظر گرفته شده‌­اند؛ به دلیل اینکه برخی از برند­ها در صفحه اطلاعات موس، وجود مدل مخصوص چپ دستان را ذکر نکرده و همچنین به دلیل جلوگیری از شلوغی بیش از حد مقاله در این باره توضیحی ذکر نشده؛ لذا افراد چپ دست پیش از انتخاب قطعی از وجود مدل مخصوص چپ دستان مطمئن شود و سپس اقدام به خرید نمایند.

نکته بعدی در انتخاب موس مناسب، دقت سنسور شناساگر آن است. برای بیان میزان این پارامتر از واحد dpi استفاده می شود که مخفف Dot per Inch به معنای اینچ بر نقطه است. در واقع تعداد نقاطی که در یک مربع به طول و عرض 1 اینچ توسط این سنسور شناسایی می­شود به وسیله این پارامتر بیان می­شود. هر چه این میزان بالاتر باشد خطای موس کمتر شده و همچنین سرعت موس بالاتر خواهد بود. موس‌های معمول در بازار بین 1200 dpi تا 2000 dpi هستند و این میزان در موس های گیمینگ تا 16000 dpi می­تواند افزایش یابد. ویژگی‌­ای که معمولا در موس‌های گیمینگ یافت می­‌شود تنظیم دلخواه این مقدار توسط نرم افزار­های خاص و یا به وسیله کلید از روی موس است.

نکته بعد در رابطه با نحوه اتصال است. البته منظور ما از نوع پورت نیست زیرا امروزه تمامی موس­ها از پورت­های USB استفاده می­کنند. نحوه اتصال موس­‌ها بر 2 نوع بی­‌سیم و با­سیم است. موس‌­های بی‌سیم با استفاده از باتری کار می­کنند در نتیجه شارژ آن را باید مد نظر داشت. اگر تمایل به خرید موس بی­سیم دارید این نکته را فراموش نکنید که میزان شارژدهی موس را بررسی کنید و اگر متناسب با استفاده تان نبود از خرید آن اجتناب کنید. متاسفانه این مورد یکی از نکات منفی این موس‌­ها است و معمولا به علت استفاده مداوم حین بازی، موس‌­های گیمینگ را به صورت با­سیم یا با قابلیت اتصال سیم تولید می­کنند تا باعث ایجاد چنین مشکل­‌هایی نشود. علاوه بر میزان شارژ دهی باید به میزان برد این موس­‌ها نیز توجه کرد تا در محدوده مورد نیاز باشد. اگر موس انتخابی شما از نوع با­سیم است هنگام خرید به میزان ضخامت سیم توجه کنید. معمولا سیم‌های نازک ظریف بوده و با کوچکترین کششی باعث قطعی در آن­ها می­شود. در بعضی از موس‌­ها نیز سیم به وسیله یک روکش نخی محافظت می­شود که این امر به افزایش عمر سیم و جلوگیری از قطع شدن آن کمک می­کند. همچنین به میزان بلندی سیم نیز توجه کنید تا در اندازه‌ی مورد نظر باشد.

اگر قصد تهیه موس برای انجام بازی را دارید سعی کنید موسی انتخاب کنید که کلید­های آن بیش از 3 کلید اصلی باشد. کلید­های اضافی بر روی موس در حین بازی به خصوص بازی­های سبک شوتر اول شخص و بازی‌های MMO، کمک شایانی به دسترسی سریع به برخی از اعمال مورد نیاز ( مانند Reload کردن) می­کند.

نکاتی که در بالا اشاره شد مهم­ترین نکات هنگام خرید یک موس است. پارامتر­های دیگری نیز برای موس‌­ها وجود دارد مانند عمر مفید کلیک و یا وزن قابل تحمل کلیک اما معمولا این پارامتر­ها استاندارد­های خاص خود را داراست و موس­‌های موجود در بازار اغلب به عنوان حداقل به آن­ها پایبند هستند و خیلی جای نگرانی ایجاد نمی‌­کنند. برخی پارامتر­ها نیز سلیقه‌­ای هستند مانند وزن موس که به دلیل سلیقه‌­ای بودن به آن نمی پردازیم. توجه داشته باشید که برخی موس­ها قابلیت تنظیم وزن را نیز دارند و شما می­توانید با باز کردن بخش مخصوص وزنه­‌های مخصوص تعیبه شده را کم یا زیاد کنید.

اما در ادامه به معرفی چند موس گیمینگ مناسب در رده بندی قیمتی مختلف خواهیم پرداخت:

Green GM-601 با قیمت حدودی 75.000 تومان

گرین برندی آشنا برای ایرانیان است که پیش­تر در حوزه کیس و پاور جزو برترین برندهای بازار ایران بود و اکنون چند سالی است که در حوزه لوازم­های جانبی دیگر نیز فعال است و کیفیت مناسبی در برابر قیمت در اختیار مشتریان قرار داده است. موس منتخب جزو ارزان­ترین موس­های گیمینگ موجود در بازار است که آن را می­توان نمونه داخلی موس 600M ساخت کوگار دانست. این موس 115 گرمی دارای 7 کلید بوده و حداکثر دقت 2400DPI را در اختیار کاربر قرار می­دهد که به وسیله کلید تعبیه شده بر روی موس می­توان یکی از مقادیر 2400/1600/1200/800 DPI تنظیم کرد. با توجه به طراحی ارگونومیک سلامت کاربر در استفاده طولانی مدت تضمین می­گردد؛ همچنین سوئیچ­های به کار رفته در این موس از نوع معمولی با عمر مفید 20 میلیون ضربه ذکر شده است. این موس از طریق یک کابل 1.5 متری با روکش بافته شده و از طریق درگاه USB به سیستم شما متصل می­گردد.

A4Tech Bloody A90 با قیمت حدودی 190.000 تومان

سری Bloody شرکت A4tech چند سالی است که توانسته رضایت گیمرهایی که خواهان خرج زیادی نیستند را جلب کند. موس A90 دارای طراحی ارگونومیک بوده که مناسب افراد راست دست می­باشد. سوئیچ­های به کار رفته در این موس از نوع نوری می­باشد که علاوه بر افزایش طول عمر مفید (20 میلیون ضربه) سرعت پاسخ دهی فوق العاده 0.2 میلی ثانیه را ارمغان آورده است؛ همچنین استفاده از این تکنولوژی باعث شده تا صدای ایجاد شده در هنگام کلیک به حداقل میزان خود برسد. همچنین این موس دارای دقت حداکثری 4000DPI می­باشد که شما می­توانید به وسیله نرم­افزار مخصوص علاوه بر شخصی سازی کلید­ها و ایجاد پروفایل، مقدار دقت را به میزان مورد نظر تنظیم نمایید. شما می­توانید این موس را به وسیله کابل 1.8 متری با روکش مخصوص بافته شده و درگاه USB به سیستم خود متصل نمایید.

A4Tech Bloody P85 با قیمت حدودی 285.000 تومان

در این رده نیز مجددا به سراغ سری Bloody ساخت شرکت A4tech رفتیم. موس P85 در کنار قیمت نه چندان بالای خود امکانات جذابی ارائه می­دهد که بیشتر نیازهای یک گیمر حرفه­ای را مرتفع می­سازد. این موس علاوه بر طراحی ارگونومیک به گونه­ای ساخته شده تا افراد چپ دست نیز بتوانند به سادگی از آن بهره ببرند. سوئیچ­های به کار رفته در P85 نیز مانند A90 از نوع نوری بوده که در کنار عمر بالای خود (20 میلیون ضربه) سرعت پاسخ دهی فوق العاده 0.2 میلی ثانیه را ارائه می­دهد. این موس دارای حداکثر دقت 5000DPI و نورپردازی RGB با قابلیت نمایش 16.8 میلیون رنگ است که هر دو توسط نرم­افزار مخصوص موس قابلیت شخصی سازی است؛ همچنین این نرم­افزار قابلیت ساخت پروفال و شخصی سازی­های دیگر را دارا است. A4tech در این موس از سنسور PMW 3325 5K استفاده کرده که مهم­ترین مزیت آن بهینه سازی فضای موس پد جهت استفاده در رزولشن­های مختلف تا رزولشن 5K است. شما می­توانید این موس را از طریق کابل 1.8 متری با روکش بافته شده مخصوص و درگاه USB به سیستم خود متصل کنید. همچنین در صورتی که تمایل به استفاده از موس­های بی­سیم در این رده قیمتی را دارید موس R80 که جزء همین سری از محصولات A4tech می­باشد را به شما پیشنهاد می­کنیم که مشخصاتی تقریبا مشابه با P85 را داراست و تفاوت­های اصلی آن عدم بکار گیری از سنسور PMW 3325 5K و حداکثر دقت 4000DPI می­باشد.

Logitech G402 Hyperion Fury با قیمت حدودی 360.000 تومان

کمپانی لاجیتک برای گیمرها یک نام ثابت شده است و کیفیت محصولاتش نیازی به معرفی ندارد. مدل G402 این کمپانی را می­توان نسخه تقلیل یافته مدل G502 دانست که برای بازی­های ژانر FPS بهینه­ سازی شده است. این موس دارای طراحی کاملا ارگونومیک بوده و ظاهر گیمینگ آن هر گیمری را به خود جذب می­کند. حداکثر دقت قابل ارائه در این موس 4000DPI می­باشد که شما می­توانید مقدار آن را در نرم­افزار مخصوص در کنار شخصی سازی دیگر نظیر ساخت پروفایل و برنامه ریزی عملکرد 8 کلید موس، اقدام به تنظیم نمایید. لاجیتک در این موس از سوئیچ­های مکانیکی با عمر 20 میلیون ضربه و سرعت پاسخ دهی 1 میلی ثانیه استفاده کرده است؛ همچنین استفاده از یک پردازنده 32 بیتی ARM نیز باعث افزایش سرعت در پردازش و عملکرد صحیح موس شده است. این موس 121 گرمی از طریق کابل و درگاه USB به سیستم شکا متصل می­گردد.

Cooler Master MasterMouse Pro L با قیمت حدودی 500.000 تومان

برند کولر مستر میان گیمران بیشتر در حوزه سیستم­های کولینگ و کیس شناخته شده است، اما این برند تصمیم به ورود به دیگر حوزه­های گرفته و شروع خوبی هم داشته است! Pro L MasterMouse علی رغم ظاهر ساده­ی خود یک موس کاملا حرفه­ای است. طراحی این موس با وجود ماژولار بودن کاملا ارگونومیک بوده و با انتخاب هر یک از حالات آن سلامت شما تضمین شده خواهد بود. سوئیچ­های به کار رفته در این موس ساخته شرکت محبوب Omron با عمر مفید 20 میلیون ضربه است؛ همچنین حداکثر دقت سنسور اپتیکال این موس 12000DPI می­باشد. نرم­افزار مخصوص موس علاوه بر تنظیم دقت سنسور شخصی سازی­های دیگر نظیر ساخت پروفایل، برنامه ریزی تمامی 8 کلید موس، شخصی سازی نور پردازی و … را ارئه می­دهد. استفاده از یک پردازنده 32 بیتی ARM در این موس باعث بهبود سرعت عملکرد و دقت موس شده است. شما می­توانید MasterMouse Pro L را از طریق کابل 1.8 متری و درگاه USB به سیستم خود متصل کنید.

MSI Clutch GM60 با قیمت حدودی 630.000 تومان

برند MSI نیز که بیشتر در حوزه سخت­افزار مطرح است مدتی است وارد حوزه تجهزیات جانبی شده و توانسته موفقیت­های چشمگیری کسب کند. Clutch GM60 دارای ساختاری ارگونومیک و ماژولار می­باشد؛ به این ترتیب در در صورت نیاز کاربر می­تواند با اضافه کردن قطعات تعبیه شده، موس را به شکل دلخواه تغییر دهد. MSI در این موس از بهترین سوئیچ­های مکانیکی ساخته شرکت Omron استفاده کرده است که طول عمری 50 میلیون ضربه­ای را ارائه می­دهد. حداکثر دقت سنسور این موس 10800DPI است؛ همچنین این موس دارای نورپردازی RGB با قابلیت ارائه 16.8 میلیون رنگ و 8 کلید قابل برنامه ریزی می­باشد. تمامی قسمت­های موس از طریق نرم­افزار مخصوص یکپارچه MSI شخصی سازی می­گردد، همچنین علاوه بر نرم­افزار Gaming Center شما می­توانید نورپردازی موس را با نرم­افزار Mystic Light متناسب با سایر قطعات شخصی سازی و هماهنگ کنید. این موس 174 گرمی از طریق یک کابل 2 متری با روکش بافته شده مخصوص به همراه قابلیت جداسازی از موس و درگاه USB به سیستم شما متصل می­گردد.

MSI Clutch GM70 با قیمت حدودی 880.000 تومان

در این رده قیمتی مجدداً به سراغ برند MSI رفتیم. GM70 را می­توان نسخه تکامل یافته و همه چیز تمام GM60 دانست. این موس نیز همانند GM60 دارای طراحی ارگونومیک و ماژولار است با این تفاوت که دارای قطعات بیشتری است و شما می­توانید موس را به شکل­های دلخواه بیشتری درآورید. همچنین حداکثر دقت سنسور نیز به 18000DPI افزایش پیدا کرده و تعداد کلید­های آن به 10 کلید قابل برنامه ریزی رسیده است. سوئیچ­های این موس از نوع مکانیکی و دارای عمر متوسط 50 میلیون ضربه و ساخته شرکت Omron می­باشد. برای شخصی سازی و هماهنگی نورپردازی موس با سایر قطعات نیز شما می­توانید از دو نرم­افزار یکپارچه Gaming Center و Mystic Light استفاده کنید. بخش جذاب این موس قابلیت اتصال آن است؛ شما می­توانید در صورت تمایل از دانگل ارائه شده همراه موس استفاده کرده تا یک موس بی­سیم داشته باشید و در غیر این صورت کابل مخصوص 2 متری با روکش بافته شده را به موس متصل کنید تا یک موس معمولی داشته باشید که از طریق درگاه USB به سیستم شما متصل می­گردد.

Razer Lancehead Tournament Edition با قیمت حدودی 1.325.000 تومان

زمانی که صحبت از لوازم جانبی گیمینگ حرفه­ای مطرح می­گردد قطعا برند ریزر یادآوری خواهد شد. موس Lancehead نسخه تورنومت یکی از جذاب­ترین موس­های این کمپانی است که از طراحی ارگونومیک بهره می­برد؛ همچنین در کناره­های موس از لاستیک­های ضد لغزش استفاده شده تا در استفاده طولانی مدت تسلط شما بر اثر تعرق دست کاسته نشود. سوئیچ­های به کار رفته در این موس با همکاری ریزر و Omron طراحی شده و تا 50 میلیون ضربه عمر مفید آن تعیین شده است. حداکثر دقت آن نیز 16000DPI ذکر شده که یکی از دقیق­ترین موس­های موجود است. شما می­توانید از طریق نرم­افزار این موس شخصی­ سازی­های مربوط به نور­پردازی (16.8 میلیون رنگ)، ایجاد پروفایل، برنامه ریزی تمامی 9 کلید، دقت موس و سایر تنظیمات را انجام دهید. این موس 104 گرمی را می­توانید از طریق کابل با روکش بافته شده و درگاه USB به سیستم خود متصل کنید.

ASUS ROG Spatha با قیمت حدودی 2.150.000 تومان

زیر برند ROG معرف حرفه­ای ترین تجهیزات گیمینگ ساخت ASUS است که در بین گیمرها محبوبیت خوبی دارد. Spatha را می­توان یک موس همه چیز تمام برای گیمر­های حرفه­ای مخصوصا سبک MMO دانست. طراحی این موس کاملا ارگونومیک بوده تا در مسابقات و تمرینات سلامت گیمر را تضمین کند. سوئیچ­های به کار رفته در این موس ساخته شرکت Omron بوده و عمر مفید آن 20 میلیون ضربه ذکر شده است همچنین 6 کلید اصلی و 6 کلید جانبی (در مجموع 12 کلید) برای آن تعبیه شده تا به این ترتیب تمام نیاز­های گیمر کاملا برآورده شود. حداکثر دقت سنسور نیز 8200DPI ذکر شده است. شما می­توانید تمام بخش­های موس اعم از نورپردازی RGB (16.8 میلیون رنگ)، ساخت پروفایل، شخصی سازی کلید­ها و … را در نرم­افزار مخصوص تنظیم کنید. Spatha از دو طریق بی­سیم (از طریق دانگل همراه موس) و باسیم (از طریق کابل 2 متری با روکش بافته شده) قابل استفاده است.

امیدوار هستیم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. سعی ما در پردیس گیم بر این است که چنین مقالاتی را در مورد سایر لوازم جانبی PC و کنسول ها نیز قرار دهیم و پیشنهادات و انتقادات شما بی شک می توانید باعث کامل تر شدن این سلسله مطالب شود.

در نهایت شما می توانید سوالات و مشکلات خود برای خرید لوازم جانبی PC از جمله موس و کیبورد را در بخش نظرات این مقاله ثبت نمایید و کارشناسان ما سریعا پاسخ را ارسال می‌کنند.