6 ویژگی جذابی که احتمالا در PlayStation 5 شاهد آن‌ها باشیم

ما چیز زیادی در مورد کنسول نسل بعدی Playstation 5 نمی‌دانیم و سونی رسما جزئیاتی از آن منتشر نکرده است اما تقریبا مطمئن هستیم که بخش سرگرمی تعاملی سونی بر روی کنسول نسل بعدی خود کار می‌کند که احتمالا PS5 نام خواهد داشت و در یکی دو سال آینده در بازار جهانی عرضه خواهد شد.

اگرچه سونی تایید کرده است که سیستم نسل بعدی خود را توسعه خواهد داد اما دقیقا نمی‌دانیم که با چه چیزی مواجه خواهیم شد. در هر حال عدم توضیح از سوی سونی باعث نمی‌شود اطلاعات مختلف از طرق عجیب و غریب در سطح فضای مجازی منتشر نشود. در حقیقت ما اطلاعات کافی در مورد یک سری از ویژگی‌ها و قابلیت‌های احتمالی کنسول نسل بعدی سونی داریم که احتمالا برای شما جذاب خواهند بود. این مقاله از طریق وبسایت ComicBook منتشر شده و ترجمه آن از طریق سایت پردیس‌گیم تقدیم شما عزیزان می‌شود.

پس این شما و این 6 ویژگی احتمای که در PS5 شاهد آن‌ها خواهیم بود:

1-قابلیت اجرای بازی‌های کنسول‌های نسل قبلی سونی (Backward Compatibility)

اخیرا فایلی اختراعی از سوی بخش سرگرمی تعاملی سونی ثبت شده است که با توجه به آن PS5 نه تنها قابلیت اجرای بازی‌های PS4 را خواهد داشت بلکه می‌تواند عناوین کنسول‌های نسل‌های قبلی PS3،PS2 و حتی PS1 را نیز اجرا کند. با توجه به عملکرد خیره‌کننده مایکروسافت در رابطه با Backward Compatibility بعید نیست که سونی به دنبال این ویژگی باشد و حتی در نسل بعد بهتر از رقیب خود عمل کند.

2-تغییرات بزرگ در PSN

PSN در زمان کنسول PS3 دوره تاریکی برای بازیکنان و طرفداران این کنسول بود اما بعد از انتقال به PS4 متوجه شدیم که سونی شبکه خود را به طرز شگفت آوری ارتقاء داده و از آن زمان همواره پیشرفت کرده است.

در همین مدت چند ماهه اخیر متوجه شدیم که سونی همچنان تغییرات بزرگی را به PSN می‌آورد، یکی از آن‌ها افزایش سرعت دانلود و دیگری اجازه تغییر نام‌کاربری می‌باشد. این باعث شگفتی ما خواهد شد اگر سونی پیشرفت و تغییرات خود را به کنسول نسل بعدی نیاورد و بهتر شدن را ادامه ندهد، مخصوصا در این دوره که تمامی بازیسازان به سمت تجربه آنلاین و دانلود دیجیتالی پیش می‌روند.

شایعات و گزارشات اخیر نیز به ما می‌گویند که سونی حتی به وضعیت خوب فعلی راضی نیست و برای PSN کنسول نسل بعدی خود، PS5، تغییرات مثبت زیادی را اعمال خواهد کرد.

3-V-Sync

ثبت اختراع جدید سونی به این نکته اشاره می‌کند که کنسول PS5 از V-Sync حمایت خواهد کرد. اگر بخواهم به طور خلاصه برای شما توضیح دهم، این موضوع بدان معنی است که سیستم مذکور بازی‌ها را بهتر از همیشه بر روی سیستم اجرا خواهد کرد که مبارزات روان‌تر و فروپاشی کمتر تصویر نیز شامل آن می‌شود. دلیل بهتر و روان‌تر شدن بازی‌ها آن است که V-Sync فریم بازی‌ها را با نرخ بازیابی تصویر هماهنگ می‌کند. V-Sync در حقیقت فرکانس‌های میانی را تغییر می‌دهد و مطمئن می‌شود که فرکانس به طور ناگهانی 60 فریم بر ثانیه را رد نکند و باعث شکست تصویر نشود.

4-Crossplay جهانی

Crossplay سرانجام محقق شد اما در حال حاضر به شکلی در مرحله بتا قرار دارد و تنها از یک بازی حمایت می‌کند و از طرف دیگر هنوز مشخص نیست که تا کی باید منتظر حمایت از سایر عناوین باشیم. اگرچه آینده قابلیت Crossplay برای این نسل در هاله‌ای از ابهام قرار دارد اما به طور حتم نقش مهم و حیاتی‌ای در نسل بعد ایفا خواهد کرد. نمی‌دانیم که در نسل آینده اضافه کردن قابلیت مذکور برای سازندگان آسان است یا نیاز به مجوز و بررسی‌های متعدد ناشران و شرکت‌های بزرگ دارد. کسی چه می‌داند، در هر صورت به نظر می‌رسد قدم بعدی برای صنعت بازی‌های ویدیویی Crossplay باشد.

5 و 6- گرافیک بهبود یافته و دیسک‌های BD-XL

در واقع چنین چیزی برای نسل بعد امری عادی به شمار می‌رود اما در حقیقت مشخص نیست که از چه نظر پیشرفت خواهیم کرد و تمرکز اصلی بر روی چه نکته گرافیکی‌ای خواهد بود. به طور حتم شاهد جهش گرافیکی عجیب و غریبی نیستیم اما عیان است که کیفیت بافت‌ها، نورپردازی و … در سطح بهتری قرار خواهند گرفت. Epic Games، سازنده موتورگرافیکی Unreal Engine، قبلا اشاره کرده بود که کنسول‌های نسل بعدی به سمت واقع گرایانه‌تر شدن پیش خواهند رفت و چهره‌ها در عناوین نسل بعدی بهتر و متفاوت‌تر از قبل ظاهر خواهند شد.

در این میان سونی از مدل دیسک‌های جدید BD-XL که برای عرضه در ماه آینده در نظر گرفته شده‌اند رونمایی کرد. این دیسک‌ها توانایی ذخیره اطلاعات تا 128 گیگابایت را خواهند داشت. عناوین نسل حاضری حجم‌های بسیار بالایی دارند چه برسد به عناوین نسل بعدی! همانطور که می‌دانید عنوان Red Dead Redemption 2 با به روز رسانی‌های اولیه حجمی بالای 100 گیگابایت خواهد داشت. بنابراین لازم است که در نسل بعد از دیسک‌های با ظرفیت بالا استفاده کنیم.

نظر شما در این باره چیست؟ به نظر شما چه قابلیتی می‌تواند کنسول نسل بعدی سونی را نسبت به رقبا متمایز کند؟ انتظار دارید در بخش بهبود گرافیکی چه بخشی از کیفیت بصری بهبود پیدا کند؟ چه انتظاراتی از سخت‌افزار کنسول نسل بعدی سونی دارید؟