راهنما خرید کیبورد برای بازی

در پردیس‌گیم شما می‌تواند راهنما و آموزش خرید کیبورد، موس، کامپیوتر، هدست، مانیتوز، دسته و … را برای بازی کردن مشاهده کنید و در اینجا به معرفی بهترین کیبوردهای گیمینگ می‌پردازیم.

بدون شک داشتن یک سیستم قدرتمند به تنهایی برای یک تجربه­‌ی لذت بخش از بازی کافی نیست و عناصر مهم دیگری نیز برای این امر دخیل هستند. موس و صفحه کلید جزو همین عناصر بسیار مهم هستند. در این مقاله قصد داریم به سراغ صفحه کلید برویم. از آن­جا که بررسی تمامی صفحه کلیدهای موجود در سطح بازار وجود ندارد لذا در ابتدا به نکات لازم برای خرید یک صفحه کلید مناسب می­پردازیم تا به این ترتیب بتوانیم تشخصی دهیم که آیا صفحه­ کلیدی که انتخاب می­کنیم می­تواند نیازمان را پاسخ دهد یا خیر.

آخرین بروزرسانی: 28/7/1397

نکات مهم پیش از خرید:

ابتدایی ترین و مهم‌ترین فاکتور در خرید لوازمی که به طور دائم با آن سر و کار دارید طراحی ارگونومیک آن خواهد بود. توجه نداشتن به این موضوع عوارض جانبی زیان بار و گاها جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. در بحث صفحه کلید طراحی باید به گونه ای باشد که دست به راحتی و بدون زحمت بر روی دکمه ها بنشیند و از همه مهم‌تر به مچ دست هیچ گونه فشاری وارد نشود. فشار بر روی انگشتان و مچ دست در دراز مدت باعث ایجاد ناراحتی و سندرم مچ دست خواهد شد که درد بسیار زیاد و هزینه درمان بالایی را متحمل کاربر خواهد کرد. پس در هنگام خرید توجه به این مسئله ساده بسیار و در عین حال کار آمد را باید به عنوان مهمترین فاکتور در نظر داشته باشید.

دومین مسئله مهم مشخص کردن کار اصی خود با کامپیوتر خواهد بود. صفحه کلید یک تایپیست با صفحه کلید یک گیمر و یا صفحه کلید یک فردی که استفاده مالتی مدیا از سیستم خود دارد متفاوت است. از ساختار کلید‌ها تا کلید‌های جانبی و نور پس زمینه همگی بر اساس نیاز متفاوت خواهد بود و قطعا هزینه‌های جداگانه‌ای را بر فرد متحمل خواهد کرد. عدم توجه به این موضوع میتواند باعث هدر رفت هزینه شما می‌شود. ما در این مقاله مبنای کار را گیم قرار داده­ایم پس اگر کار اصلی شما غیر از انجام بازی است توجهی به مدل‌های معرفی شده نداشته باشید.

سومین مسئله‌ای که شاید از دور اهمیت چندانی نداشته باشد ولی درواقع موضوع مهمی است نوع چینش حروف، چاپ حروف بر روی کلید و همچنین زبان‌های موجود بر روی صفحه کلید است. در حال حاضر چینش پرطرفدار و معروف چینش QWERTY است که 6 حرف ابتدای سمت چپ بالایی صفحه کلید است. چینش‌های دیگر که کمتر مرسوم هستند چینش‌های ABCDE و چینش Dvorak است. هر چند برخی از بازی‌های قابلیت تنظیم نوع چینش صفحه کلید را دارد ولی بهتر است صفحه کلید با روش مرسوم QWERTY را انتخاب کنید تا به مشکل نخورید. نوع چاپ حروف هم بر روی صفحه کلید مهم است. توجه داشته باشید که حد الامکان صفحه کلیدی را انتخاب کنید که حروف بر روی آن حک شده باشند تا با گذشت زمان از روی کلید پاک نشوند. مدل‌های با نور پس زمینه اغلب به صورت حک شده بر روی کلید هستند. حروف فارسی نیز بر روی برخی صفحه‌ کلید‌ها حک شده و برخی دیگر ناچارا برچسبی هستند. در هنگام انتخاب سعی کنید صفحه‌ کلیدی را انتخاب کنید که حروف انگلیسی و فارسی بر روی آن حک شده باشد.

چهارمین مسئله ارتفاع کلیدها هستند که یک مسئله کاملا سلیقگی هستند. در هنگام خرید حتما به ارتفاع کلیدها دقت کنید و یک صفحه کلید را صرفا به خاطر مشخصات دیگر مناسبش نخرید؛ زیرا نوع عادت و علاقه شما به کلیدهای مرتفع یا کوتاه کاملا بر روی تجربه شما موثز خواهد بود.

و نهایتا نکته آخر جنس بدنه و مقاوت در برابر نفوذ آب و خاک است. اغلب صفحه‌ کلید‌ها از پلاستیک ساخته شده‌اند و با سقوط احتمال شکسته شدن آن‌ها وجود دارد؛ اما صفحه‌ کلیدهای با جنس آلمنیوم نیز وجود دارند که دربرابر سقوط مقاوم هستند و طبیعتاً هزینه بیشتری را طلب می‌کنند. اما درهر 2 حالت آب بندی و جلوگیری از نفوذ خاک یک فاکتور نسبتا مهم خواهد بود. نفوذ آب می‌تواند باعث اتصالی و نهایتا سوختن صفحه کلید شده و نفوذ خاک در دراز مدت می‌‌تواند باعث کند شدن و عدم عملکرد صحیح صفحه کلید شود. پس با توجه به شراطی محیطی خود می‌توانید به این فاکتور نیز به عنوان یک نکته کاربردی نگاه کنید.

اما پیش از بخش معرفی مدل‌ها به معرفی انواع کلید‌ها خواهیم پرداخت تا در صورت مواجه شدن با این نام‌ها متوجه نحوه کارکردشان بشوید. البته نوع کلید نیز در انتخاب مهم است و به علت گسترده­تر بودن موضوع به طور جداگانه مطرح کردیم:

کلید‌های معمولی (یا Membrane): این نوع کلید‌ها مدت‌هاست مرسوم بوده و همچنان در طیف گسترده­ای از محصولات استفاده می­شوند. این نوع کلید­ها با گذشت زمان پیشرفت­هایی نیز داشتند و در انواع مدل­های مختلف عرضه شده­اند. نحوه کار این کلید‌ها این گونه است که بر روی یک پلاستیک نرم قطعه‌ کوچکی کربن چسبیده است؛ با فشردن کلید این قطعه کربن به مدار متصل شده و از آن‌جا که کربن رسانا است برق را از خود عبور می‌دهد و سیگنال حرف مورد نظر به سیستم منتقل می‌شود. این کلید‌ها باید تا انتهای مسیر خود فشار داده شوند تا عمل کنند. همان­طور که اشاره شد انواع مختلفی از این کلید­ها وجود دارد و بسته به نوع صفحه کلید از آن­ها استفاده می­شوند. از آن­جا که این نوع کلیدها به علت ارزان بودن در اغلب صفحه کلیدهای رده پایین تا رده متوسط استفاده می­شوند که طیف گسترده­ای را نیز پوشش می­دهند در هنگام خرید به نرم بودن و یک دستی این نرم بودن در تمامی کلیدها دقت کنید.

کلید‌های مکانیکی: این کلیدها که مدت زیادی نیست که به صورت گسترده مورد استفاده سازندگان قرار گرفته دارای مدل‌های متفاوتی می‌باشند. اما به طور کلی نحوه کار آن‌ها از طریق سوئیچی می‌باشد که توسط کلید از یکدیگر جدا شده‌اند. با فشار به کلید 2 قسمت سوئیچ به یکدیگر چسبیده و سیگنال ارسال می‌گردد. سرعت این نوع کلید در مدل‌های مختلف، متفاوت است اما در هر حال بسیار سریع‌تر از کلید‌های معمولی عمل می‌کنند. این کلید‌ها اغلب در میانه‌ی مسیر عمل می‌کنند و نیازی به فشرده شده تا انتهای مسیر را ندارند و اغلب نیز با صدای کلیک مانندی همراه هستند. همانطور که اشاره شد این نوع کلیدها دارای انواع مختلفی هستد که بر اساس نیاز کاربر به رنگ­های خاصی تقسیم شده­اند که این رنگ­ها برای شرکت­های سازنده مختلف متفاوت است (برای مثال از معروف­ترین و پر استفاده­ترین کلیدهای مورد استفاده در صفحه کلیدهای گیمینگ کلیدهای مشکی و قهوه­ای شرکت Cherry را می­توان نام برد). اما معمولا در صفحه کلیدها مخصوص گیمینگ به صورت ترکیبی از کلید­ها استفاده می­کنند به این صورت که کلیدها پر استفاده در گیم کلیدهای با دوام بیشتر و عملکرد سریع­تر استفاده می­شود و در کلید­های دیگر از کلیدهای دیگر نظیر کلیدهای مخصوص تایپ. به طور کلی این کلیدها دارای عمر و قیمت بیشتری بوده و در صفحه کلیدهای رده متوسط تا رده بالا مورد استفاده قرار می­گیرند.

کلید‌های اینفرارد (نوری یا لیزری): مکانیزم عملکرد این کلید‌ها بسیار ساده تر از 2 کلید دیگر بوده و به این شکل است که در زیر هر کلید یک نور در حال تابش به یک سنسور است که با فشرده شدن کلید این نور قطع می‌شود؛ در این هنگام سنسور متوجه قطع نور شده و سیگنال حرف را ارسال می‌کند. این کلید‌ها نیز نیازی به فشرده شدن تا انتهای مسیر خود را ندارند. با توجه به این موضوع که در این کلیدها نور عامل اصلی ارسال سیگنال است، سرعت شناسایی بسیار بالایی دارند. با توجه به این موضوع این نوع کلیدها جزو بهترین نوع کلیدها برای استفاده در یک صفحه کلید گیمینگ خواهد بود که هیچ صدایی را تولید نمی‌کنند. از طرفی دیگر یک تایپیست نیازی به سرعت عمل شناسایی حروف ندارد واین موضوع که کلیدهای اینفرارد تنها مناسب سرعت عمل هستند و هزینه بالاتری نسبت به دو نوع دیگر دارد، انتخاب جالبی برای آن­ها نخواهد بود. در مجموع کلید های مکانیکی مخصوص تایپ و کلیدهای معمولی بهترین گزینه برای یک تایپیست خواهد بود. این نوع کلیدها هنوز چندان مرسوم نشده­اند و به طور کلی آن­ها را از لحاظ عمر و قیمت می­توان بین 2 کلید دیگر رده بندی کرد.

به طور کلی هیچ محدودیتی برای استفاده از نوع کلید وجود ندارد و حتی امکان استفاده به صورت ترکیبی از کلیدهای مختلف نیز وجود دارد. صفحه کلیدهای گیمینگ اغلب از کلیدهای با عمر و تحمل ضربه بالا بهره می­برند و استفاده از آن­ها اغلب در نیمه سمت چپ صفحه کلید متمرکز است.

حال که با نکات مهم و کاربردی در صفحه کلیدها آشنا شدیم به سراغ معرفی برخی مدل‌های مناسب انجام بازی دررده‌های قیمتی مختلف می‌پردازیم:

راهنمای خرید کیبورد

Green GK403 با قیمت حدودی 100.000 تومان

شرکت ایرانی سیاره سبز که با نام گرین در حال فعالیت است اینبار به سراغ تولید تجهیزات جانبی گیمینگ رفته است. GK403 به عنوان یک کیبورد ارزان قیمت است که توانسته استانداردهای اولیه یک کیبورد گیمینگ را به خوبی فراهم کند. این کیبورد از طراحی ارگونومیک بهره می­برد که سلامت شما را در استفاده طولانی مدت تضمین می­کند. همچنین نور پس­ زمینه سفید رنگ به همراه حروف حک شده لیزری زیبایی خاصی به طراحی آن داده است؛ همچنین شما می­توانید شدت این نور پس زمینه را در 3 سطح مختلف تنظیم کنید. سوئیچ­های استفاده شده در GK403 از نوع غشائی (معمولی) ارتقاء یافته است که در هنگام استفاده احساس سوئیچ­های مکانیکی را به شما منتقل خواهد کرد؛ عمر مفید این سوئیچ­ها 10 میلیون ضربه ذکر شده است. 19 کلید با قابلیت Anti Ghosting و استفاده از کلیدهای ترکیبی FN نیز از دیگر ویژگی­ جالب این کیبور است. شما می­توانید GK403 را از طریق یک کابل 1.5 متری با روکش بافته شده و درگاه USB به سیستم خود متصل کنید.

راهنمای خرید کیبورد

Green GK601-RGB با قیمت حدودی 200.000 تومان

در این رده نیز به سراغ برند گرین رفتیم. هر چند GK601 یک کیبورد زیبا و با امکانات گیمینگ است اما به علی رغم طراحی کم حاشیه آن شرکت گرین هیچ محلی برای استراحتگاه مچ دست در آن تعبیه نکرده و این مسئله از ارگونومیک بودن طراحی کاسته است؛ البته نباید این مسئله را فراموش کرد که این نوع طراحی نیز طرفداران مخصوص خود را دارد ولی معمولاً شاهد یک قطعه جدا شونده از کیبورد به عنوان استراحتگاه مچ دست هستیم که این مدل فاقد آن است! به هر حال امکانات دیگر و محدودیت مدل در این رده بودجه باعث شد تا این محصول را معرفی کنیم. نورپردازی RGB همراه با 10 حالت متفاوت، حروف حک شده، استفاده از سوئیچ­های معمولی ارتقاء یافته، 19 کلید با قابلیت Anti Ghosting، استفاده از کلید­های ترکیبی FN و یک کابل 1.5 متری با روکش بافته شده از دیگر ویژگی­های جذاب این کیبورد گیمینگ است.

راهنمای خرید کیبورد

A4Tech Bloody B130 با قیمت حدودی 285.000 تومان

سری Bloody معرف رده گیمینگ محصولات A4tech است که در سال­های اخیر موفقیت­های خوبی را کسب کرده است. B130 یک کیبورد گیمینگ با طراحی ارگونومیک و گیمینگ است که از ویژگی­های جذابی بهره می­برد. نور پس­زمینه این کیبورد تک رنگ با قابلیت تنظیم شدت در 5 سطح مختلف است؛ همچنین حروف بر روی کلید­ها به صورت حک شده است تا احتمال پاک شدن آن­ها به مرور زمان از بین برود. این کیبورد دارای 3 حالت مختلف Auto/Turbo/CLA می­­باشد که هر کدام امکانات خاصی را در اختیارتان قرار می­دهد. از دیگر ویژگی­های این کیبورد می­توان به وجود نرم­افزار شخصی سازی، قابلیت ضد آب بودن، سوئیچ­های معمولی ارتقاء یافته، حافظه 160 کیلوبایتی جهت ذخیره سازی شخصی سازی­ها، استفاده از کلید­های ترکیبی FN و همچنین قابلیت Anti Ghosting اشاره کرد. شما می­توان B130 را از طریق یک کابل 1.8 متری با روکش بافته شده و کانکتور USB به سیستم خود متصل کنید.

راهنمای خرید کیبورد

ASUS Cerberus با قیمت حدودی 400.000 تومان

برند ایسوس که در حوزه سخت افزار و تجهیزات جانبی حرفه­ای موفقیت­های خوبی بدست آورده با سری Cerberus به بخش میان­رده و پایین­رده بازار وارد شده است. کیبورد Cerberus از طراحی زیبا و ارگونومیک در کنار نور پس­زمینه 2 رنگ (قرمز و آبی) با قابلیت تنظیم شدت نور بهره می­برد. به جهت کاهش قیمت این محصول ایسوس از سوئیچ­ها معمولی با عمر مفید 10 میلیون ضربه در ساخت آن استفاده کرده است. مهم­ترین ویژگی این کیبورد ضد آب بودن آن است که به ادعای ایسوس Cerberus قابلیت تحمل 250 میلی­ لیتر مایعات را دارد. از دیگر ویژگی­های این کیبورد می­توان به 19 کلید با قابلیت Anti Ghosting، 12 کلید ماکرو و استفاده از از صفحه استیل در اسکلت کیبورد به جهت افزایش مقاومت کیبورد اشاره کرد. در نهایت شما می­توانید این کیبورد را به وسیله کابل 2 متری با روکش بافته شده و کانکتور USB به سیستم شما متصل کنید.

راهنمای خرید کیبورد

MSI Vigor GK40 با قیمت حدودی 470.000 تومان

کمپانی نام آشنای MSI که در بخش سخت افزار یکی از محبوب­ترین برندها به شمار می­رود چند سالی است که با ورود به بازار لوازم جانبی توانسته در این بازار نیز موفقیت­های خوبی را کسب و محصولات خود را ارتقاء ببخشد. GK40 در واقع نسخه تکامل یافته­ی مدل Interceptor DS4200 ساخته همین کمپانی است. این کیبورد دارای طراحی ارگونومیک و گیمینگ است و نورپردازی RGB آن با 6 ناحیه رنگی متفاوت که به وسیله نرم­افزار Mystic Light قابل شخصی می­باشد زیبایی خاصی را به آن داده است. MSI در این کیبورد از گونه سوئیچ­های ارتقاء یافته که بازخوردی مشابه با سوئیچ­های مکانیکی را ارئه می­دهد استفاده کرده. از دیگر ویژگی­های این کیبورد می­توان به ضد آب بودن کیبورد، 20 کلید با تکنولوژی Anti Ghosting، استفاده از کلید­های ترکیبی FN، امکان تنظیم شدت روشنایی کلیدها، حروف حک شده، کلید­های قابل تعویض و سرعت پاسخ­دهی بالا اشاره کرد. این کیبورد به وسیله یک کابل با روکش بافته شده و درگاه USB به سیستم شما متصل می­گردد.

راهنمای خرید کیبورد

Cougar 500K با قیمت حدودی 650.000 تومان

کیبورد انتخابی این رده ساخت کمپانی آلمانی Cougar است و دارای امکانات گیمینگ و کیفیت مناسب و طراحی ارگونومیک است. این کیبورد از سوئیچ­های غشائی(معمولی) نرم استفاده می‌کند اما به ادعای سازنده استفاده از تکنولوژی­های مخصوصی که در تولید این سوئیچ­ها استفاده شده نیازی نیست تا از لحاظ سرعت عملکرد دکمه‌ها نگران باشید. این صفحه کلید دارای امکاناتی همچون کلید‌های قابل برنامه ریزی، کلید‌های مالتی مدیا، حروف حک شده با نور پس زمینه تک رنگ و قابل تنظیم، استفاده از پردازنده‌ی 32 بیتی ARM برای پردازش دستورات، قابلیت تنظیم تکرار هر کلید به ازای هر ضربه و پورت USB است. ویژگی­ منحصر به فرد و جذاب این کیبورد تکنولوژی N-Key Rollover است که باعث شده تا امکان استفاده از تمامی کلید­ها به صورت همزمان وجود داشته باشد؛ این ویژگی مشابه تکنولوژی Anti Ghosting عمل می­کند اما با این تفاوت که محدودیتی در تعداد کلیدهای فشرده شده نیست و همچنین پاسخ تمام آن­ها را بدون اشتباه دریافت کنید. این کیبورد از طریق یک کابل 1.8 متری و پورت USB به سیستم شما متصل می‌شود.

راهنمای خرید کیبورد

Cougar 600K با قیمت حدودی 900.000 تومان

در این رده نیز مجدداً به سراغ برند کوگار رفتیم. کیبورد 600K دارای طراحی گیمینگ و با اصول ارگونومیک است که از ویژگی­های جذابی بهره می­برد. سوئیچ­های به کار رفته در این کیبورد از نوع مکانیکی آبی و ساخته شرکت Cherry است. استفاده از پردازنده 32 بیتی ARM، نور پس­زمینه با قابلیت شخصی سازی کامل به همراه حروف حک شده، وجود نرم­افزار شخصی سازی (COUGAR UIX SYSTEM)، استفاده از ویژگی تکرار دستورات به ازای هر ضربه، استفاده از آلومینیوم برس خورده در بدنه کیبورد و وجود یک درگاه USB بر روی بدنه از ویژگی­های این کیبورد است. همانند 500K در این مدل نیز از تکنولوژی N-Key Rollover بهره گرفته شده تا امکان فشرده شدن و پاسخ دهی همزمان تمام کلید­ها وجود داشته باشد. این کیبورد به وسیله یک کابل 1.8 متری با روکش بافته شده و از طریق درگاه USB به سیستم شما متصل می­گردد. بدون شک 600K هر آنچه که برای انجام بازی نیاز دارید برای شما فراهم خواهد کرد.

راهنمای خرید کیبورد

MSI Vigor GK80 با قیمت حدودی 1.295.000 تومان

بار دیگر به سراغ برند نام آشنای MSI رفتیم. این کیبورد زیبا با وجود طراحی بدون حاشیه از طراحی ارگونومیک بهره می­برد و در صورت لزوم می­توانید با اتصال پد لاستیکی محل استراحت مچ دست را به سادگی به آن اضافه کنید تا در استفاده طولانی مدت خطری سلامتی شما را تهدید نکند. GK80 از سوئیچ­ها قرمز Cherry MX با طول عمر مفید 50 میلیون ضربه کلیک بهره می­گیرد و نورپردازی RGB آن زیبایی آن را دوچندان می­کند. همچنین شما می­توانید با استفاده از نرم­افزار Mystic Light این شرکت نور پردازی کیبورد را به طور کامل شخصی سازی کنید و حتی این نورپردازی را مطابق با نورپردازی سایر قطعات نظیر مادربرد و کارت گرافیک کنید. همچنین با استفاده از نرم­افزارهای دیگر این کمپانی علاوه بر شخصی سازی کامل کلید­ها کنترل سایر بخش­های سیستم نظیر CPU و کارت گرافیک را ببه سادگی در دست داشته باشید. از دیگر ویژگی­های جذاب این کیبورد می­توان به وجود 4 کلید با روکش فلز، 12 کلید با روکش لاستیکی، تکنولوژی Anti Ghosting، تکنولوژی N-key Rollover، امکان ساخت پروفایل­های شخصی، حروف حک شده، کلید­های ترکیبی FN، کلیدهای مالتی مدیا، یک درگاه USB بر روی بدنه کیبورد و استفاده از یک صفحه آلومینیومی در ساختار جهت افزایش استحکام اسکلت اشاره کرد. این کیبورد به وسیله یک کابل 2 متری با روکش بافته شده و درگاه USB به سیستم شما متصل خواهد شد. GK80 علاوه بر تأمین نیازی­هایی گیمینگ شما را به سخت افزار خود مسلط کرده و کنترل آن­ها را در اختیارتان قرار می­دهد.

راهنمای خرید کیبورد

Logitech G910 Orion Spectrum با قیمت حدودی 2.000.000

در این رده نمی­توان یک مدل با برتری خاص معرفی کرد زیرا اغلب کیبورد­های این رده با امکانات جذاب و طراحی­های زیبا نیازهای یک گیمر حرفه­ای را به طور کامل پوشش می­دهد اما به هر حال چاره­ای جز معرفی یک مدل نداریم. به عنوان آخرین صفحه کلید پیشنهادی این دوره به سراغ شرکت سوئیسی محبوب گیمرها یعنی لاجیتک رفتیم. این صفحه کلید دارای طراحی ارگونومیک و فوق العاده زیبایی می‌باشد. سوئیچ‌های به کار رفته در این صفحه کلید از تکنولوژی انحصاری سوئیچ‌های مکانیکی انحصاری لاجیتک می‌باشد که تا 70 میلیون ضربه را به عنوان عمر مفید کلیدها معرفی کرده. این صفحه کلید امکانات فوق العاده ای چون قابلیت تنظیم رنگ 16.8 میلیون رنگ برای هر یک از کلیدها به صورت جداگانه، سیستم Anti-Ghosting، ارائه اطلاعات مهم به اسمارت فون شما از طریق اپلیکشن Logitech Arx، کلیدهای مالتی مدیا، حالت اختصاصی گیمینگ با قابلیت قطع دکمه‌های مزاحم نظیر دکمه ویندوز در حین انجام بازی، کلید های قابل برنامه ریزی و ده‌ها امکانات فوق العاده دیگر را داراست که توان جذب هر گیمری را به خود داراست. این صفحه کلید از طریق پورت USB به سیستم شما متصل می‌شود و طول کابل آن 1.8 متر می‌باشد.

امیدوارم هستیم از مقاله برای شما مفید بوده باشد. در نهایت شما می توانید سوالات و مشکلات خود برای خرید لوازم جانبی PC از جمله موس و کیبورد را در بخش کامنت‌های این مقاله مطرح نمایید 😉

نویسنده: رضا دمیرچی