نقد و بررسی بازی Call of Duty: Black Ops 4

نقد و بررسی بازی Call of Duty: Black Ops 4

"به قلم صدرا صالح شریعتی"

نسل قبل Call of Duty تبدیل به یکی از نمادهای صنعت گیمینگ شده بود. محبوبیت این سری به دلیل مولتی‌پلیر جذاب و گان‌پلی سریع آن و البته بخش داستانی و شخصیت‌هایی بود که در خاطراتمان هنوز مانده‌اند. Call of Duty همیشه یک بخش داستانی جذاب با ارزش تکرار بالا داشت که حتی تا این لحظه هم در کم‌تر بازی شوتری دیده‌ایم. اما در این نسل COD با نسخه‌های اخیر خود چندان در بخش داستانی قوی ظاهر نشد. به این ترتیب Treyarch امسال، دست به یک ریسک بزرگ زد و آن هم حذف بخش داستانی است. حالا با یک Call of Duty مواجه هستیم که داستان ندارد. دیگر خبری از Mason، Woods و Reznov نیست و فقط با سه گزینه‌ی مولتی‌پلیر، بتل رویال یا Blackout و زامبی طرف هستیم. Call of Duty: Black Ops 4 یک بازی مولتی‌پلیر کامل است. حالا بیایید با این جمله کنار بیاییم و ببینیم بازی در محتویاتی که دارد چه کار کرده است.

بخش زامبی

بخش زامبی این سری اولین‌ بار با Call of Duty: World at War در سال ۲۰۰۸ معرفی شد. بخشی که در واقع قرار بود یک ایستر‌اِگ ساده بعد از تمام کردن بخش داستانی باشد، به قدری طرفدار پیدا کرد که در نسخه‌های بعدی بهتر و بزرگ‌تر ظاهر شد. کسانی که از کشتن سیل عظیم زامبی‌ها که به طرفشان می‌آیند لذت می‌برند بسیار خوشحال خواهند شد که بشنوند، بخش زامبی Black Ops 4 کامل‌ترین و مفرح‌ترین زامبی‌کشی این سری است.

در نگاه اول بخش زامبی‌ بازی کمی پیچیده به نظر می‌رسد. ۳ نقشه و دو داستان برای ورود به دنیای زامبی‌ها وجود دارد. یک نقشه کمی کلاسیک‌تر است و شما را در آزمایشگاهی قرار می‌دهد که باید راهتان را با همراهانتان پیدا کنید. نقشه دوم در یک کشتی است که تمام ساکنان آن به غیر شما و دوستانتان تبدیل به زامبی شده‌اند و نقشه سوم شما را به گذشته می‌برد جایی که در یک کلوسوس رومی قرار می‌گیرید و با زامبی‌ها و موجودات جدیدتری مثل ببرهای گرسنه باید مبارزه کنید و راهتان را پیدا کنید.

اساس بخش زامبی سری این بوده که راهتان را در نقشه پیدا کنید، معماها را حل کنید، ایستراِگ‌ها را پیدا کنید و در عین حال با زامبی‌هایی که به مرور تعدادشان زیادتر می‌شود بجنگید. در Black Ops 4 هم شالوده اصلی بخش زامبی همین است و البته جذاب‌تر. نقشه‌ها پیچیدگی خاصی پیدا کرده‌اند که تنوع بازی را بالا برده است و حتی نقش دوستانتان در حل کردن معماها و پیدا کردن ورودی بعدی بیشتر شده است. مثلا در نقشه کشتی، شما در یک موقعیتی قرار می‌گیرید که باید در راهروهای تنگ با زامبی‌‌ها بجنگید و بعد از دقایقی در فضای باز هستید که پیشروی زامبی‌ها از جهت‌های مختلف تبدیل به نگرانی اصلی‌تان می‌شود.

علاوه بر نقشه‌های خوب، بازی شخصی‌سازی بسیار جالبی دارد که تنوع را بیشتر هم می‌کند. چهار شخصیت اصلی برای هر دو داستان وجود دارد که شما با انتخاب هر کدام مهارت‌های خاصی دارید. در ادامه اکسیرها (Elixir) این تنوع را گسترش می‌دهند. هر اکسیر کار خاصی می‌کند. شما با خوردن یک اکسیر در زمان‌های حساس که توسط زامبی‌ها احاطه شده‌اید می‌توانید تلپورت کنید و به جای امنی بروید و با خوردن یک اکسیر دیگر موقع عوض کردن خشاب، زامبی‌ها نمی‌توانند به شما آسیب برسانند. ساخت اکسیرهای خاص هم شما را ملزم می‌کند، اکسیرهایی که دارید را با هم‌دیگر ترکیب کنید. حالتی جدید به نام Rush هم اضافه شده است. شما می‌توانید بدون نگرانی از حل کردن معماها و باز کردن درهای مختلف، فقط به سمت زامبی‌هایی که به شما حمله می‌کنند تیراندازی کنید و ببینید چقدر می‌توانید زنده بمانید.

در نهایت به نظر می‌رسد سازندگان از بخش زامبی غافل نبوده‌اند و تنوع نقشه‌ها و شخصی‌سازی‌ها توانسته تجربه این بخش را بسیار مفرح کند. مخصوصا اگر با دوستانتان بازی کنید.

بخش مولتی‌پلیر

مولتی‌پلیر بازی چند تغییر مهم کرده است. اول این که مامورها یا Specialistهایی که در Black Ops 3 با آن‌ها آشنا شدیم، دوباره برگشته‌اند اما استراتژی‌های جدیدی را با خودشان آورده‌اند. در Black Ops 4 مهمات محدود است و خون هم دیگر به شکل سنتی خود به خود پر نمی‌شود و باید به صورت دستی خون خودتان را پر کنید. اما این دو ویژگی تاثیر زیادی روی گیم‌پلی بازی گذاشته‌اند. مثلا شما ممکن است در موقعیتی باشید که بعد از کشتن یک دشمن، نیاز به پر کردن خون و همین‌طور عوض کردن خشاب باشید تا برای مواجه شدن با دشمن بعدی آماده باشید. حالا در این جا چند انتخاب دارید: مهمات را عوض کنید یا خونتان را پر کنید؟ در همان‌جایی که هستید بمانید و کارتان را انجام دهید یا فرار کنید و یک جای امن‌تر برای پر کردن مهمات و خون‌تان پیدا کنید؟ به این ترتیب با معرفی پر کردن خون دستی و البته محدود کردن مهمات، بازی موقعیت‌های نفس‌گیر زیادی را برایتان ایجاد می‌کند که نتیجه همه‌شان به انتخاب‌ها و مهارت خودتان بستگی دارد.

اما ویژگی‌های مامورها چه نقشی روی گیم‌پلی گذاشته است؟ باید گفت نقش مامورها در حالت جدید بازی به نام Control بیشتر احساس می‌شود و در دیگر حالت‌های بازی به اندازه‌ این حالت توانایی‌های مامورها تعیین‌کننده نیست. در حالت Control شما در نقش حمله‌کننده یا مدافع قرار می‌گیرید. در نقش حمله‌کننده باید دو منطقه مورد نظر را تصاحب کنید و در نقش مدافع نباید بگذارید این مناطق از شما گرفته شوند. اما این حالت جایی پیچیده می‌شود که هر دو تیم فقط ۲۵ جان دارند. یعنی هر تیمی که زودتر تعداد جان خود را تمام کند، بازنده می‌شود. این قضیه موجب شده که لحظات نهایی بازی نفس‌گیر شوند و البته نقش مامورها بیشتر احساس شود.

برای مثال مهمات کم شما را Crash می‌تواند جبران کند. این مامور با انداختن کیف مهمات می‌تواند تعداد خشاب‌های شما را بیشتر کند تا نگران تمام شدن آن‌ها نباشید. Torque می‌تواند یک سیم خاردار بیندازد که آن را برای تیم دفاعی بسیار مفید می‌کند چرا که تیم دیگر با رد شدن از این سیم خاردارها می‌میرند و حتما باید آن را نابود کنند که باعث می‌شود موقعیت برای تیم دفاعی مناسب‌تر شود. Ruin یک قلاب دارد که می‌تواند فواصل زیاد را با آن طی کند و به پشت تیم دفاعی برود و آن‌ّها را غافل‌گیر کند. Seraph یک دستگاه ریسپاون می‌گذارد و هم‌تیمی‌ها با استفاده‌ از آن می‌توانند سریع‌تر به منطقه جنگ برسند و موقعیت را به دست بگیرند.

احتمالا تا این‌جا متوجه شده‌اید که تنوع این مامورها چه‌قدر تنوع بازی را بالا برده‌اند اما باید گفت تاثیر آن‌ها مثل شخصیت‌های Overwatch یا Rainbow Six Siege نیست. قابلیت‌های هر شخصیت نمی‌تواند تاثیر جدی داشته باشد تا زمانی که بازیکن، موقعیت‌گیری درست و تیراندازی دقیق داشته باشد و این موضوع باعث شده که تعادل در تمام حالت‌های مولتی‌پلیر بازی حس شود.

حالت جدید دیگر Heist است. در این حالت، هر بازیکن یک جان دارد و در دو تیم ۵ نفره قرار می‌گیرند. هر تیم باید یک بسته پول را بردارد و آن را از منطقه خارج کند یا این که تمام بازیکنان حریف را بکشند. شما با کشتن بازیکنان و خارج کردن بسته‌های پول امتیار می‌گیرید. با استفاده از این امتیازات (یا پول داخل بازی) می‌توانید اسلحه‌های بهتر بخرید و قابلیت‌های بیشتری را باز کنید تا در دورهای بعدی به کمک‌تان بیاید. این حالت بازی احتمالا شما را به یاد دوران‌هایی که در گیم‌نت بودید و Counter-Strike بازی می‌کردید انداخته است. با این که حالت Heists شبیه CS است اما گیم‌پلی Call of Duty که در بنیان آن وجود دارد نمی‌گذارد که حس کنید در حال تجربه یک حالت تکراری هستید.

بخش مولتی‌پلیر Black Ops 4 به خوبی آن حس هیجان و گان‌پلی سرعتی که در Call of Duty انتظارش را داریم به شما می‌دهد و با معرفی ویژگی‌های جدید، موقعیت‌های نفس‌گیری برایتان ایجاد می‌کند.

بخش بتل رویال یا Blackout

با دو بخش زامبی و مولتی‌پلیر از قبل آشنا بودیم، اما سوپرایز اصلی این نسخه از سری Call of Duty بخش بتل رویال آن به نام Blackout است. دلیل سوپرایز بودن آن هم این است که بتل رویال به کلی با تمام چیزهایی که از Call of Duty می‌شناختیم فاصله دارد. نقشه‌ای بزرگ، تعداد بالای بازیکنان و تلاش برای بقا.

سه ویژگی که معرفی شد اساس یک بازی بتل رویال است که شاید در PUBG یا Fortnite با آن آشنا شدید. اما اگر با این سبک آشنایی ندارید، بتل رویال یک ژانر جدید است که المان‌های بقا، اکتشاف و جمع‌آوری را ترکیب می‌کند تا بازیکن بتواند به عنوان آخرین نفر باقی‌ بماند و برنده شود. مواردی که گفته شد با Call of Duty که ما می‌شناسیم تضاد دارد و همین موضوع باعث شد که بخش بتل رویال Black Ops 4 مورد انتظارترین بخش آن برای بسیاری از جمله من تبدیل شود. ما تجربه یک گیم‌پلی واقع‌گرایانه مثل PUBG و یک گیم‌پلی کارتونی مثل Fortnite را در این سبک داشته‌ایم اما هیچ‌کدام از این بازی‌ها گان‌پلی خوبی ارائه نداده‌اند. در همین گان‌پلی است که تفاوت‌های Blackout با دیگر آثار این ژانر مشخص می‌شود.

شما می‌توانید به صورت تک‌نفره یا گروهی وارد بتل رویال شوید و برای بقا تلاش کنید. از لحظه‌ای که فرود می‌آیید باید به دنبال اسلحه و مهمات بگردید وگرنه امنیت نخواهید داشت. بعد از این که خوب مجهز شدید، باید سعی کنید داخل دایره‌ای که کوچک و کوچک‌تر می‌شود بمانید تا منطقه مرگ شما را نکشد. در نهایت با کشتن بازیکنان دیگر و جمع‌آوری وسایلی که آن‌ها جمع‌ کرده‌اند، شانس بقایتان را بیشتر کنید و آخرین بازیکن یا گروه بازیکنان را از بین ببرید تا برنده شوید. تا به این جا تفاوتی در Blackout با PUBG یا دیگر بازی‌های بتل‌رویال حس نمی‌شود اما موقع اولین نبرد است که متوجه می‌شوید چقدر گان‌پلی خوب و روان است و اکشن‌های بازی ارضاکننده هستند.

تاثیر دو بخش مولتی و زامبی هم در Blackout حس می‌شود. تمام قابلیت‌های مامورهایی که در بخش مولتی اشاره کردیم در Blackout وجود دارند و شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید که خب آشنایی بیشتر با این قابلیت‌ها به شما کمک می‌کند که بیشتر زنده بمانید. قابلیت‌های زمان‌دار دیگری هم وجود دارد که با پیدا کردن آن‌ها در بازی و فعال‌کردنشان می‌توانید برتری بیشتری نسبت به دیگر بازیکنان داشته باشید. برای نمونه یک قابلیت این است که صدای پای دشمنان واضح‌تر می‌شود یا در زمانی که دشمن شما را دیده یک هشدار دریافت می‌کنید. علاوه بر این Blackout یک تمایز ویژه دیگر هم با دیگر آثار دارد و آن هم مبارزه با هوش مصنوعی است. در نقاطی از نقشه، زامبی‌ها پراکنده شده‌اند که با کشتن آن‌ها می‌توانید اسلحه‌ها و آیتم‌های خوبی بگیرید.

بیشتر از ۲۰ بازی Blackout انجام دادم و در هیچ‌کدام از بازی‌ها، خسته نشدم یا حوصله‌ام سر نرفت. مشکلی که PUBG و Fortnite دارند همین است که جمع‌آوری اسلحه و دیگر آیتم‌ها در اوایل بازی خسته‌کننده می‌شود. اما در Blackout شما اول بازی زمان کوتاهی را به جمع‌آوری تجهیزات ‌می‌پردازید و بعد اکشن و جنگ شروع می‌شود. این قضیه به لطف تنوع نقشه بازی است.

نقشه Blackout به اندازه نقشه‌های PUBG بزرگ نیست اما تنوع مناطق آن بهتر است. این نقشه با مکان‌های نوستالژی چون Nuketown پر شده است که البته ویژگی مثبتی است. تصور کنید که نقشه‌های محبوب Call of Dutyهای قبلی در کنار هم یک منطقه بزرگ را تشکیل داده‌اند و شما می‌توانید بین همه این مکان‌ها جابه‌جا شوید. چون این مکان‌ها، جایگاه‌های استراتژی نبرد خود را هم دارند، دانش نقشه شما به کمک می‌آید تا در جنگ‌هایی که در این مناطق دارید بتوانید دشمن را گمراه کنید و با یک استراتژی درست او را بکشید. این تنوع در نقشه Blackout باعث شده که شاهد یک بتل‌رویال سریع باشیم. بازی شما را مجبور به حرکت کردن و گردش در نقشه و جنگ با بازیکنان دیگر می‌کند. به این ترتیب همیشه صحنه‌های اکشن را خواهید دید و حتی اگر بازی را هم نبرید تجربه لذت‌بخشی خواهید داشت.

بخش Blackout بازی را می‌توان تازه‌واردی معرفی کرد که توانسته ویژگی‌های بتل رویال را با ویژگی‌های اصلی سری Call of Duty ترکیب کند و حتی این ژانر را مفرح‌تر از گذشته کند.

بازبینی تصویری

قسمتی از شخصی‌سازی‌هایی که در بخش زامبی می‌توان انجام داد

اکسیرها را ترکیب کنید و اکسیرهای بهتری به دست بیاورید تا در جنگ با زامبی‌ها به کمک بیایند

بخش زامبی دارای ۳ نقشه است. حالت Rush یک قسمت جدید است که به بازی اضافه شده است

حالت Heist شما را به یاد Counter-Strike می‌اندازد. باید امتیاز یا پول جمع کنید تا تجهیزاتتان را بهتر کنید

بخش مولتی‌پلیر دارای این ۸ حالت اصلی است

در مولتی‌پلیر، از بین این ۱۰ شخصیت یکی را می‌توانید انتخاب کنید و از قابلیت‌هایش استفاده کنید. البته امکان تغییر در اواسط بازی هم وجود دارد.

در بخش Blackout شخصیت‌های قدیمی را می‌شود با انجام دادن چالش‌های خاصی باز کرد

نقشه Blackout با این که کوچک به نظر می‌رسد، تنوع مناطق بالایی دارد

گان‌پلی سریع در بخش Blackout باعث می‌شود که یک لحظه در آرامش در حال گردش با دوستتان باشید و در لحظه بعد یک جنگ بزرگ پیش بیاید

نکات مثبت

بخش زامبی مفرح‌تر از همیشه

شخصی‌سازی در بخش زامبی بسیار جالب است

گیم‌پلی روان بازی که در تمام بخش‌ها دیده می‌شود

مولتی‌پلیر جذاب

شخصیت‌های مولتی‌پلیر تنوع گیم‌پلی این بخش را بالاتر از همیشه برده‌اند

بخش Blackout یکی از بهترین تجربه‌های بتل‌ رویال است

نکات منفی

بعضی از محتویات اصلی مثل نقشه‌ها، مخصوص افرادی است که سیزن‌پس دارند و این موضوع در نسلی که هستیم قابل قبول نیست

با توجه به این که بازی بخش داستانی ندارد قیمت ۶۰ دلاری زیاد به نظر می‌رسد

نتیجه‌گیری

با این که نداشتن بخش داستانی در این نسخه تلخ است، اما بازی توانسته در محتویاتی که دارد بسیار خوب ظاهر شود. بخش زامبی مفرح‌تر از همیشه است، بخش مولتی‌پلیر هیجان و لحظات نفس‌گیری دارد و بخش Blackout توانسته با ترکیب المان‌های بتل رویال و ویژگی‌های Call of Duty که می‌شناسیم، یک تجربه منحصر به فرد را رقم بزند.

Verdict

While the absence of a campaign is upsetting, but Black Ops 4 managed to provide really good content. Zombies mode is entertaining than ever, Multiplayer has its exciting and breathtaking moments and Blackout managed to give us a unique experience with combining Battle Royale and known Call of Duty elements

Score: 9 – Xbox One Version