یادداشتی به مناسب هفته فیلم صربستان در ایران

هفته فیلم صربستان ، یکی از فعالیت های مثبت و مفید گروه هنر و تجربه است تا علاقه مندان بدون پرداخت هیچ هزینه ای، در این هفته بتوانند فیلم های منتخب را تماشا کرده و همچنین در کارگاه های تخصصی فیلمسازی نیز شرکت کنند. این جشنواره تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت.

این روزها که بحران های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی از هر سو احاطه مان کرده است و بالا و پایین رفتن قیمت دلار و ارز و سکه، به نقل محافل بدل شده است، به نظر می رسد هنر و فرهنگ در جایگاهی بسیار پایین تر از آنچه پیشتر بود، قرار گرفته است.

از هرکسی که درباره تئاتر و گالری و سینما بپرسیم، آهی می کشد و می گوید: «دلت خوشه ها». راستش نه! دلمان خوش نیست اما با تمام مشکلات موجود که برای حلشان کاری از ما ساخته نیست، می توانیم ساعاتی را با دیدن یک نمایش، فیلم، خواندن یک کتاب و دیدن گالری ها، از فضای متشنج موجود خودمان را دور کنیم. اگرچه سرگرمی های هنری و فرهنگی چندان هم ارزان نیستند و بسیاری با همین بهانه، تفریحات فرهنگی را به طور کل از سبد خانوار خود حذف کرده اند اما به جرات می توان گفت، سینما، تئاتر، کتاب و گالری، همچنان ارزانترین تفریحات جامعه امروز ما به شمار می روند. اما از همه این ها که بگذریم فعالیت های خوبی در سطح شهر انجام می شود که ما به عنوان جوانان علاقه مند به سینما، تئاتر و … از آن ها بی خبر باشیم.

یکی از این فعالیت ها، هفته فیلم صربستان است. هفته فیلم صربستان با همکاری مشترک مرکز فیلم صربستان و گروه سینمایی« هنر و تجربه» از اول شهریور تا هفتم به طور همزمان در خانه هنرمندان ایران، پردیس گلستان شیراز و پردیس ستاره باران تبریز برگزار می شود. در این هفته، علاقه مندان به سینما می توانند به طور رایگان فیلم های منتخب صربستان را تماشا کنند. اما متاسفانه در روزهای گذشته جز روز افتتاحیه، سالن سینمای خانه هنرمندان بسیار خلوت تر از آن بود که انتظار می رفت.
هفته فیلم صربستان، یکی از فعالیت مثبت و مفید گروه هنر و تجربه است تا علاقه مندان بدون پرداخت هیچ هزینه ای، در این هفته بتوانند فیلم های منتخب را تماشا کرده و همچنین در کارگاه های تخصصی فیلمسازی نیز شرکت کنند. روز دوشنبه، پنجم مرداد ماه، کارگاه تخصصی سینمای ایران و صربستان با حضور کاظم ملایی کارگردان فیلم «کوپال» و کارگردان و فیلمنامه نویس فیلم «فرزند هیچ کس» به تبریز می رود و علاقه مندان می توانند از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱ در این کارگاه حضور پیدا کنند.

روز سه شنبه ساعت ۱۹، نمایش فیلم خاطرات لوکوموتیوران به کارگردانی میلوس رادویچ اکران می شود و همچنین در روز آخر این هفته، فیلم «مردی که از گاویرلو پرنسیب دفاع کرد» به کارگردانی سرجان کالجویچ نمایش داده می شود.

هفته فیلم صربستان

در خلاصه داستان «خاطرات لوکوموتیوران» آمده است: آمار نشان می دهد که در طول دوران حرفه ای هر مهندس راه آهن ناخواسته ۱۵ تا ۲۰ نفر را می کشد. این یک داستان در مورد توده ای از قاتلان بی گناه و زندگی آن هاست.

همچنین در خلاصه داستان فیلم «مردی از گاوریلو پرنسیپ دفاع کرد» نیز آمده است: زمانی که گاوریلو پرنسیپ، فرانتس فردیناند، پادشاه آینده اتریش را کشت، جنگ جهانی اول شروع شد. گاوریلو پرنسیپ چه خواهد کرد؟ او مجبور است انتخاب کند، زندانی سنگین تا زمان مرگ یا حلق آیز شدن. اتفاقات زیادی در بوسنی به وقوع می پیوندد.

متاسفانه اطلاع رسانی در خصوص چنین برنامه هایی به اندازه ای ضعیف است که بسیاری از علاقه مندان چندین هفته بعد از اتمام، از آن با خبر می شوند. با تمام فعالیت های مثبتی که از گروه هنر و تجربه شاهد هستیم، همواره در سایه قرار دارد.

از سوی دیگر شاید لازم است به دانشجویان و دوستداران هنر که از کمبود امکانات در کشور گله می کنند، این نکته را گوشزد کرد که به جای غر زدن مدام به شرایط، از اندک فرصت هایی که پدید می آید استفاده کنند و اگر کسی برای آن ها دعوت نامه نمی فرستد که به خود را به هفته فیلم صربستان برسانند با یک جستجوی کوچک در سایت خانه هنرمندان یا گروه هنر و تجربه، به راحتی می توانند از چنین برنامه هایی باخبر شوند. شاید استقبال بیشتر از این گونه فعالیت ها، باعث دلگرمی برگزارکنندگان شود تا در آینده شاهد فعالیت های بهتر و گسترده تری باشیم.

نوشته یادداشتی به مناسب هفته فیلم صربستان در ایران اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.