پاکیونگ؛ جدیدترین فرودگاه هند در ارتفاع ۴٫۵۰۰ پایی کوه های هیمالیا

گاهی اوقات فرودگاه تنها یک مسیر مستقیم آسفالت شده در تکه ای زمین خارج از شهر است. در مورد فرودگاه جدید پاکیونگ (Pakyong Airport) در هند اما معنای فرودگاه به یک شاهکار مهندسی مسحور کننده بر بام جهان تغییر پیدا می کند. این فرودگاه که در ارتفاع بیش از ۴٫۵۰۰ پایی (۱٫۴۰۰ متری) در رشته کوه های هیمالیا واقع شده، در نقاط دوردست ایالت سیکیم واقع شده و یکی از زیباترین و منحصربفردترین فرودگاه های جهان به شمار می آید و افتتاح آن در هفته گذشته، روزی بزرگ برای صنعت هوایی و مسافرت در هند را رقم زد.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در طی سخنرانی خود در مراسم بازگشایی فرودگاه پاکیونگ چنین گفت:«بعد از افتتاح این فرودگاه، اکنون ۱۰۰ فرودگاه فعال در هند وجود دارد. این فرودگاه با هزینه ۶۸٫۷ میلیون دلار ساخته شده و مهارت مهندسان و کارگران ما و پتانسیل آن ها را به نمایش می گذارد- چگونه کوه ها برداشته شد، شکاف ها پر شد و باران های سنگینی که با آن ها مواجه شدند. این فرودگاه بدون شک از شاهکارهای خارق العاده دنیای مهندسی است».

فرودگاه پاکیونگ

به عنوان بخشی از پروژه، دیواری خاکی به طول ۸۰٫۳۸ ساخته شد تا فضای کافی برای ساخت یک باند پرواز با ۱٫۷ طول و ۳۰ متر عرض فراهم شود، باند پروازی که در میان دره های عمیق قرار گرفته است. ترمینال ۲٫۳۸۰ متر مربعی پاکیونگ می تواند تا ۱۰۰ مسافر را در خود جای دهد. اما مهم ترین جلوه این فرودگاه منظره زیبای کوه های هیمالیاست. اولین پرواز تجاری این فرودگاه زمانی انجام خواهد شد که خطوط هوایی SpiceJet به عنوان یکی از بزرگ ترین ایرلاین های ارزان قیمت کشور از ماه آینده، در طول روز دو پرواز از این فرودگاه به مقصد کلکته و گواهاتی راه اندازی کند.

فرودگاه پاکیونگ

پرواز پاکیونگ به کلکته حدود ۱٫۵ ساعت و پاکیونگ به گواهاتی نیز کمی بیشتر از یک ساعت به طول خواهد انجامید. این پروازها می توانند نیاز گسترده مسافران به دسترسی به این منطقه را برآورده سازد. پیش از ساخت پاکیونگ، نزدیک ترین فرودگاه در گانگ توک، پایتخت ایالت سیکیم، باگدوگرا در بنگال غربی بود که تا این شهر بیش از ۵ ساعت فاصله داشت. فرودگاه جدید تنها ۳۰ کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد.

فرودگاه پاکیونگ

این امیدواری وجود دارد که ساخت پاکیونگ باعث افزایش جذب گردشگر در این منطقه نیز شود. این ایالت شمال شرقی که با کشورهای بوتان و نپال هم مرز است به خاطر مناظر زیبای کوه های هیمالیا در این منطقه شناخته می شود که دارای ۲۸ قله بلند، ۲۱ یخچال یخی و بیش از ۲۰۰ دریاچه است.

ایالت سیکیم یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری هند است که با افتتاح فرودگاه در این منطقه، افزایش قابل توجهی در میزان ورود گردشگران به آن رخ خواهد داد. علاوه بر این، فرودگاه مذکور می تواند از طریق ساخت هتل ها، مهمانخانه ها، رستوران ها و تورهای گردشگری، شرایط را برای افزایش اشتغال در این منطقه از هند فراهم سازد.

شلوغ ترین و پررفت و آمدترین فرودگاه ها و آسمان های جهان در سال ۲۰۱۸

عکس‌های بی‌نظیر از فرودگاه‌های جهان که از فضا گرفته شده‌اند

نوشته پاکیونگ؛ جدیدترین فرودگاه هند در ارتفاع ۴٫۵۰۰ پایی کوه های هیمالیا اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.