مرد ژاپنی فیلمی سامورایی می سازد

کیتانو کارگردان ژاپنی می‌گوید در فیلم سامورایی جدیدش از تصویر کردن خشونت شدید خودداری کرده است.

به نقل از رویترز، تاکشی کیتانو کارگردان ژاپنی می‌گوید خشونت نشان می‌دهد که در آن زمان در جنگ‌ها چگونه می‌جنگیدند ولی او در فیلم جدیدش در واقع از این دیدگاه عقب‌نشینی کرده است.

این کارگردان گفت از نمایش خون و گلوله بیش از حد در «کوبی»، فیلم جدید سامورایی ماوراء خشن او که سریع‌تر از آنچه قابل شمارش باشد در آن سرها بریده می‌شود، خودداری کرده است.

این فیلمساز که نقاش، بازیگر و کمدین نیز هست، سه دهه را صرف تحقیق و نوشتن رمان و فیلمنامه‌ای با محوریت کمین‌گاه معبد هونو جی در کیوتو در سال ۱۵۸۲ کرد که در «کوبی» با جزییات بسیار به نمایش درآمده و سبکی است که برای طرفداران کارهای قبلی کیتانو آشناست.

وی گفت: در دوره سنگوکو (جنگ داخلی)، نحوه ارزیابی از جنگجویان این بود که سرهای دشمن بریده شود؛ به ویژه سرهای سامورایی‌های برتری که دندان‌های سیاهی داشتند که نماد برتری سامورایی‌ها محسوب می‌شد.

کمین معبد هونوجی که جنگ‌سالار اودا نوبوناگا را هدف قرار می‌دهد توسط یکی از ژنرال‌های خود او به نام آکچی میتسوهید سازماندهی شد. انگیزه‌ این ژنرال ناشناخته باقی مانده و در طول سال‌ها دستمایه ساخت چندین اثر شده است.

کیتانو تاکید کرد خشونت منعکس کننده نحوه نبردها در آن زمان بود و این امر در این فیلم واقعا تصویر نمی‌شود. وی افزود: روشی که آنها می‌جنگیدند بسیار وحشیانه است، بنابراین سعی کردیم خودمان را از نشان دادن بیش از حد آن منع کنیم.

تاکشی کیتانو ۷۶ ساله بازیگر فیلم‌های متعددی از جمله «جانی منومیک»، «کریسمس مبارک، آقای لارنس»، «شبح درون پوسته» و کارگردان و بازیگر فیلم‌هایی چون «عروسک‌ها»، «زاتوایچی» و «بخش پایانی خشم» است. وی اولین فیلمش را سال ۱۹۸۹ کارگردانی کرده و «کوبی» جدیدترین و نوزدهمین فیلم کارنامه کارگردانی اوست.