فیلمی ترسناک از کشوری مسلمان از کن جایزه گرفت

فیلم ترسناک هنری مالزیایی جایزه برتر هفته منتقدان کن ۲۰۲۳ را از آن خود کرد.

به نقل از اسکرین، فیلم ترسناک «راه‌راه‌های ببر» ساخته کارگردان مالزیایی آماندا نل ای‌یو برنده جایزه بزرگ ۱۰ هزار یورویی شصت و دومین دوره بخش جانبی هفته منتقدان کن شد.

این فیلم که اولین فیلم نل ای‌یو است به بررسی دگردیسی و شورش در وجود دختر نوجوانی می‌پردازد که بدنش با سرعتی نگران‌کننده تغییر شکل می‌دهد، اما او یاد می‌گیرد خود واقعی‌اش را ببیند. این فیلم محصول مشترک مالزی، تایوان، سنگاپور، فرانسه، آلمان، هلند، اندونزی و قطر است.

منتقد اسکرین درباره فیلم گفته بود: فیلم واقعاً در به تصویر کشیدن ماهیت بی‌رحمانه دوستی دخترانه و شوک حاصل از دگردیسی بلوغ ماهرانه عمل می‌کند.

نه تنها «راه‌راه‌های ببر» اولین فیلم مالزی است که در چند سال اخیر به کن راه یافته، بلکه کارگردانش هم اولین کارگردان زن مالزیایی است که تاکنون از سوی جشنواره انتخاب شده است. فیلم در فرانسه هم اکران خواهد شد.

آدری دیوان، رییس هیات داوران هفته منتقدان امسال درباره این فیلم گفت: فیلمی سازش‌ناپذیر که سعی نمی‌کند کسی را راضی کند.

امسال همچنین در دومین سال اهدای جایزه ۸ هزار یورویی هیات داوران فرانسوی تاچ، این جایزه به فیلم «باران در خانه» ساخته پالوما سرمون-دائی فیلمساز بلژیکی تعلق گرفت. این فیلم درباره برادر و خواهری است که به دلیل گرفتار شدن خانه‌شان در سیل و خالی بودن حساب‌های بانکی‌شان در حال تلاش‌اند تا زنده بمانند.

جووان گینیک جایزه ستاره نوظهور بهترین بازیگر مرد را که از سوی بنیاد لوئیس رودرر اهدا می‌شود برای بازی در «کشور گمشده» ولادیمیر پریشیچ دریافت کرد. «بولرو» ساخته نانس لابورده-جوردا هم جایزه دیسکاوری برای بهترین فیلم کوتاه و هم جایزه فیلم کوتاه «کانال پلوس» را دریافت کرد.

جایزه بنیاد گان برای توزیع هم به توزیع کننده فرانسوی «پیرامید فیلمز» برای فیلم «انشالله یک پسر» ساخته امجد الرشید رسید که اولین فیلم بلند کارگردان و درباره مادری بیوه است که کارگر خانه است و برای استقلال خود می‌جنگد. بازیگر فلسطینی مونا حوا نقش این زن را بازی کرده است.

آیریس کالتنبک هم جایزه SACD را برای فیلمنامه نویسی فیلم «خلسه» برد که خودش کارگردانی آن را هم انجام داده است. این تریلر روانشناختی به مضامین دوستی زنانه و مادری می‌پردازد و بازیگرانی چون هافسیا هرزی، نینا موریس، الکسیس ماننتی و یونس بوسیف در آن بازی کرده‌اند.

امسال برای دومین سال آوا کاهن، کارگردان هنری مدیریت بخش هفته منتقدان را برعهده داشت. در هفته منتقدان امسال ۱۱ فیلم نمایش داده شد که ۷ عنوان از آنها در بخش رقابتی حضور داشتند. همه این فیلم‌ها اولین نمایش جهانی خود را تجربه کردند. ۶ فیلم این بخش توسط زنان کارگردانی شده بودند و ۴ فیلم از این میان در بخش رقابتی حضور یافتند.

جایزه بزرگ این بخش سال پیش به فیلم «بسته» ساخته آن درس رامیرز پولیدو تعلق گرفت و «افترسان» درام رابطه پدر- دختری شارلوت ولز کارگردان بریتانیایی قبل از آنکه راهی جشنواره‌های بین‌المللی دیگر شود و در مدار جوایز مختلف قرار بگیرد، جایزه تاچ را دریافت کرد.

شرکت کنندگان در این بخش هنوز می‌توانند به دریافت دوربین طلای کن امیدوار باشند. این جایزه به بهترین فیلم بلند اول یک کارگردان از هر بخش جشنواره تعلق می‌گیرد.