فیلم «هشت کوه» اسکار ایتالیا را از آن خود کرد

برندگان جوایز دیوید دی‌دوناتلو که به عنوان اسکار ایتالیا شناخته می‌شود، شناخته شدند.

به نقل از اسکرین، «هشت کوه» برنده اصلی جوایز دیوید دی دوناتلو ایتالیا در سال ۲۰۲۳ شد.

این درام ایتالیایی زبان ساخته کارگردانان بلژیکی فلیکس ون گرونینگن و شارلوت واندرمیرش موفق شد تا ۴ جایزه بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین فیلمبرداری و بهترین صدا را دریافت کند.

«هشت کوه» بر مبنای رمانی به همین نام نوشته پائولو کوگنتی ساخته شده و داستان ۲ مرد با پیشینه‌های مختلف را در یک دهکده کوهستانی دورافتاده تصویر می‌کند که رابطه‌شان از کودکی تا بزرگسالی شکل گرفته و دوام یافته است. این فیلم سال پیش اولین بار در جشنواره کن به نمایش درآمد و برنده جایزه هیات داوران شد.

واندرمیرش دومین زن تاریخ است که موفق شده جایزه بهترین فیلم این جوایز را از آن خود کند. پیش از او فرانچسکا آرچیبوگی در سال‌های ۱۹۹۱ و ۱۹۹۳ برای فیلم‌های «به سمت غروب» و «کدو تنبل بزرگ» جایزه بهترین فیلم را دریافت کرده بود.

درام کمدی-درام «عجیب» ساخته روبرتو آندو نیز ۴ جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی، بهترین تهیه کننده، بهترین کارگردان هنری و بهترین طراحی صحنه و لباس را از آن خود کرد.

مارکو بلوکیو سومین جایزه بهترین کارگردانی خود را در این جوایز برای سریال ۶ اپیزودی «بیرونی، شب» که درباره ربودن و ترور آلدومورو نخست وزیر سابق ایتالیا در سال ۱۹۷۸ بود، دریافت کرد.

بلوکیو که امسال ۸۴ ساله می‌شود گفت: انتظارش را نداشتم، حقیقت را می‌گویم، اما آن را می‌پذیرم. در سن من عاقل می‌شوی. مهم این است که متوقف نشوی. ای کاش هنوز برای انجام کارهای بیشتر وقت داشتم.

این سریال جایزه بهترین تدوین و بهترین چهره‌پردازی را هم برد.

جایزه بهترین بازیگر زن به باربارا رونچی برای «سپتامبر» و بهترین بازیگر مرد به فابریزیو جیفونی برای «بیرونی، شب» اهدا شد.

عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل زن هم به امانولا فانلی برای «خشک» رسید و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد هم فرانچسکو دی لوا برای «نوستالژی» شد.

جایزه بهترین فیلم بین‌المللی هم به «مثلث غم» برنده نخل طلای کن ساخته روبن اوستلوند رسید.

در همین حال ایزابلا روسلینی، انریکو وانزینا و تهیه کننده مارینا سیکوگنا جوایز افتخاری امسال آکادمی ایتالیا را دریافت کردند.

آکادمی دیوید دی دوناتلو متشکل از ۱۶۰۰ چهره حرفه‌ای سینماست که هر سال برندگان این جوایز را انتخاب می‌کنند.