سریال های مرتبط با امام حسین (ع)

سریال های بسیاری با موضوع ماه محرم ساخته شده اند که برخی از آنها به آثاری تکرارنشدنی و ماندگار تبدیل شدند. اما کم نیست؟سریال معصومیت از دست رفته

سال ساخت: ۱۳۸۲

کارگردان: داوود میرباقری

بازیگران: امین تارخ، فریبا کوثری، سارا خوئینی ها، امین زندگانی، عزیزاله هنرآموز، حدیث فولادوند

خلاصه داستان: شوذب مبارز دیروز، حالا پس از علی (ع)، خزانه دار شهر کوفه و یکی از درباریان بنی امیه شده است. او که در ابتدای سریال از معدود آدم‌های باانصاف بنی امیه است با دختری نصرانی که در صومعه روزگار می‌گذرانده، ازدواج می‌کند اما باز شدن پای عشق قدیمی‌اش به دربار و زندگی او همه‌چیز را تغییر می‌دهد.

«معصومیت از دست رفته» سریالی است که داستانش را حول محور شوذب یکی از یاران دیرینه امام علی (ع) بنیان می‌گذارد. او در سال‌های جوانی در سفری با دختری یهودی آشنا می‌شود و گردنبدی از او به یادگار دارد و پس از ازدواجش، سروکله زن اغواگر یهودی پیدا می‌شود و زندگی زناشویی‌اش را برهم می‌ریزد.درست است که خط اصلی داستان «معصومیت از دست رفته»، یک مثلث عشقی است اما در لوای آن، تغییر شخصیت شوذب و تبدیل شدنش از مردی عادل به یک درباری اموی بی‌رحم و سندگدل مورد توجه کارگردان قرار می‌گیرد.

او همسرش را رها می‌کند و ناخواسته پسرشان را گردن می‌زند. اما این همه ماجرا نیست و در ادامه زندگی‌اش روز به روز مفلوک‌تر و حقیرتر می‌شود. تا جاییکه همه‌چیزش را از دست می‌دهد. «معصومیت از دست رفته» نه تنها در زمان پخش مورد توجه قرار گرفت که آنقدر محبوب شد که تلویزیون بارها پخشش را از سر گرفت.

سریال مختار نامه

سال ساخت: ۱۳۸۲

کارگردان: داوود میرباقری

بازیگران: فریبرز عرب نیا، فرهاد اصلانی، مهدی فخیم زاده، حسن میرباقری، رضا رویگری، عنایت اله شفیع، محمدرضا شریفی‌ نیا، ولی الله شیراندامی، انوشیروان ارجمند، محمد فیلی

خلاصه داستان: داستان مختارنامه را احتمالا همه می‌دانیم. مختارثقفی از شیعیان و مسلمانانی است که ارادت ویژه‌ای به خاندان پیامبر دارد اما در زمان وقوع واقعه عاشورا در زندان بوده و نتوانسته نوه پیامبر را همراهی کند.

او پس از خلاص شدن از زندان از امام زمان خود یعنی امام سجاد (ع) اذن می‌خواهد تا سپاهی جمع کند و انتقام خون نوه پیامبر را از لشکریانی که در عاشورا ، جلوی جبهه حق قرار داشتند بگیرد. مختار و سپاهش تک تک سردمداران جنایتکار عاشورا را به سزای اعمالشان می نشاند و در پی فتح کاخ کوفه برمی‌آید.

«مختارنامه» یکی از پرخرج‌ترین و پرزحمت‌ترین سریال‌های فاخر صدا و سیما است که از زمان ساختش سروصدای زیادی به‌پا کرد. هرچند «مختارنامه» به شکل ویژه برای محرم و ساخته نشد و از همان ابتدا جز آثار مناسبتی محرم دسته‌بندی نمی‌شد، اما بی‌اغراق مهم‌ترین سریال تاریخی و مذهبی‌ای است که در سال‌های اخیر در ایام محرم پخش می‌شود و هنوز هم مخاطبان و تماشاگران زیادی را مجذوب خود می‌کند.

ضمن اینکه این سریال از معدود آثاری است که به‌شکل مستقیم با واقعه عاشورا پیوند می‌خورد و در قسمت‌های مختلف بارها نماهایی از روز واقعه و صحرای محشر را به تصویر می‌کشد. بازی فریبرز عرب‌نیا در نقش مختار ثقفی بی‌شک یکی از به‌یادماندنی‌ترین نقش‌آفرینی‌های اوست. لحنی که به شخصیت داده در کنار جذبه نگاه و قطعیت کلامش، یک مختار ماندگار ساخته که تماشاگر از بارها دیدن او خسته نمی‌شود.

بسیاری از تماشاگران هر سال با شوق و ذوق به تماشای دوباره «مختارنامه» می‌نشینند.