۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع بلایای طبیعی و فجایع زیست محیطی[قسمت دوم]

در تاریخ سینما فیلم های متعددی در مورد فجایع زیست محیطی و بلایای طبیعی ساخته شده که به دلیل هزینه بالای نشان دادن ویرانی ها و خسارات همواره اکثر آن ها فیلم های پرهزینه ای بوده اند. به عبارت دیگر هر فاجعه طبیعی با خود ویرانی و مرگ در ابعاد گسترده را به همراه دارد و بازسازی این ویرانی‌ها با هزینه‌ای قابل توجه برای واقعی جلوه دادن صحنه‌ها و سکانس‌ها خواهد بود که همین موضوع باعث شده ساخت فیلم‌هایی در مورد بلایا و رویدادهای ناخوشایند طبیعی هزینه بالایی داشته و در این ژانر فیلم‌های کمتری نسبت به ژانرهای دیگر تولید شود.

اگر چه تعداد فیلم های ساخته شده در این ژانر در مقایسه با دیگر ژانرها کمتر بوده اما نمی توان این ژانر را نادیده گرفت. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با تعدادی از بهترین فیلم های تاریخ سینما در مورد بلایای طبیعی و فجایع زیست محیطی آشنا کنیم.

۵- آپولو ۱۳ (۱۹۹۵)

«هوستون، ما یه مشکل داریم». این دیالوگ بدون شک یکی از به یادماندنی‌ترین و مشهورترین دیالوگ‌ها در تاریخ سینماست و در یک فیلم در مورد فجایع طبیعی ادا شده است. «آپولو ۱۳» (Apollo 13) یکی دیگر از فیلم‌هایی است که از یک ماجرای واقعی الهام گرفته و ران هاوارد به همراه یک گروه بازیگری که با مهارت و استادی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، از جمله تام هنکس، اد هریس و کوین بیکن، یک شاهکار را خلق می‌کنند که بار دیگر ماجرای یک ماموریت فضایی و وقوع حادثه‌ای ناگوار در این مسیر را روایت می‌کند. این فیلم یکی از فیلم‌های محبوب منتقدان در ژانر فیلم‌های مربوط به فجایع طبیعی و یکی از موفق‌ترین فیلم‌های این ژانر در زمینه فروش در گیشه است.

«آپولو ۱۳» در زمینه جوایز نیز عملکرد خوبی داشته و در بخش بهترین صداگذاری و بهترین تدوین نیز برنده جایزه اسکار شد. در دسته‌های مهم‌تری مانند بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد نقش مکمل نیز «آپولو ۱۳» نیز تنها قائله را به فیلم بی‌نظیر و شاهکار «شجاع دل» (Braveheart) باخته و اد هریس نیز جایزه اسکار را در رقابت با بازی منحصربفرد و بی‌نظیر کوین اسپیسی در «مظنونین همیشگی» (The Usual Suspects) به وی واگذار کرد. به خاطر بازی فوق‌العاده و فراموش نشدنی تام هنکس، «آپولو ۱۳» در زمره یکی از بهترین فیلم‌های او قرار گرفته که باعث می‌شود این فیلم یک تجربه دوست داشتنی برای علاقمندان به ژانر فجایع طبیعی باشد.

در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با تعدادی از بهترین فیلم های تاریخ سینما در مورد بلایای طبیعی و فجایع زیست محیطی آشنا کنیم.
۴- روز استقلال (۱۹۹۶)

فیلم شاهکار بلاک باستر رولاند امریش در سال ۱۹۹۶ با عنوان «روز استقلال» (Independence Day) سینماها را به آتش کشیده و بیش از ۸۰۰ میلیون دلار فروش داشت که برای فیلمی در این ژانر بی‌سابقه بود. فیلم «روز استقلال» از همان فیلم‌های آمریکایی است که در آن آمریکایی‌ها به هر قیمتی برنده یک جنگ سخت با دشمنی بیرحم می‌شوند و معمولاً نمونه‌اش را بارها و بارها در هالیوود دیده‌ایم اما یک چیز خاص و ویژه در مورد این فیلم وجود دارد که کمتر شاهد آن بوده‌ایم. در حالی که ویل اسمیت و جف گلدبلوم نقش مهمی در زیبایی و موفقیت فیلم دارند، اسمیت در این فیلم در جذاب‌ترین و بهترین شرایط دوران بازیگری خود قرار داشته و نقش یک خلبان جنگنده مصمم به نام استیون هیلر را بازی می‌کند و آن جمله مشهور «به زمین خوش آمدی» را به زبان می‌آورد.

علیرغم موفقیت اجتناب‌ناپذیر نیروهای آمریکایی در ساقط کردن سفینه غول‌پیکر موجودات مهاجم فضایی که وارد جو زمین شده‌اند، لحظات دیگری در این فیلم وجود دارد که باعث می‌شود مخاطب به این باور برسد که کار بشریت تمام است. بومر، سگ هیلر، به سختی از انفجاری که در یک تونل رخ می‌دهد جان سالم به در می‌برد، در حالی که انفجارهای بزرگ در بناهای شناخته شده‌ای مانند برج امپایر استیت و کاخ سفید به زیبایی به تصویر کشیده شده‌اند. از حیث ویرانی و ترس از ناشناخته، «روز استقلال» به هدف می‌زند اما هر چه در مورد دنباله این فیلم در سال ۲۰۱۶ کمتر بگوییم بهتر خواهد بود.

در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با تعدادی از بهترین فیلم های تاریخ سینما در مورد بلایای طبیعی و فجایع زیست محیطی آشنا کنیم.
۳- آرماگدون (۱۹۹۸)

بدنبال «روز استقلال»، شاهکارهای دیگری در عرصه جلوه‌های ویژه از راه رسیدند اما هیچکدام از آن‌ها با فیلم «آرماگدون» (Armageddon) ساخته مایکل بی در سال ۱۹۹۸ قابل مقایسه نبود. بروس ویلیس، بن افلک و لی تایلر ستارگان دوست داشتنی یک فیلم در مورد فجایع طبیعی با بن‌مایه‌های رمانتیک است که به دلایل مختلف احساسات مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در کنار این سه نام، تیم بازیگران فیلم با ستاره‌های دیگری مانند اوون ویلسون و استیو بوشمی تکمیل می‌شود. همه چیز در مورد «آرماگدون» خوب پیش می‌رود.

از جلوه‌های ویژه خارق‌العاده تا داستانی احساسی و تاثیرگذار از یک رابطه عاشقانه، «آرماگدون» هر آنچه که از یک فیلم خوب در ژانر فجایع و بلایای ویرانگر بخواهید در خود دارد. همچنین این فیلم یکی از ترسناک‌ترین آهنگ‌های متن دوران خود را دارد و اجرای هنرمندانه Aerosmith از آهنگ زیبای «نمی‌خواهم چیزی را از دست بدهم» (I Don’t Want to Miss a Thing) بر جذابیت فیلم می‌افزاید.

در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با تعدادی از بهترین فیلم های تاریخ سینما در مورد بلایای طبیعی و فجایع زیست محیطی آشنا کنیم.
۲- تایتانیک (۱۹۹۷)

همه ما چیزهای زیادی در مورد فاجعه‌ای که در سال ۱۹۱۲ در مورد کشتی تایتانیک رخ داد شنیده‌ایم اما کمتر کسی از ما توانسته وحشت و ترسی که مسافران آن تجربه کردند را درک کند. اما این موضوع در سال ۱۹۹۷ تغییر کرد، زمانی که جیمز کامرون با فیلم «تایتانیک» (Titanic) خود داستانی مسحور کننده از عشق، وحشت و هرج و مرج را در اقتباس خود از ماجرای واقعی غرق شدن کشتی تایتانیک ارائه داد. لئوناردو دی کاپریو و کیت وینسلت ستاره‌های این نمایش بودند اما در این فیلم چیزهایی فراتر از بازی‌های دیدنی دو تن از ستارگان دوست داشتنی سینما وجود داشت.

داستان عاشقانه بین این دو تنها یک بخش از فیلم است که در سطوح مختلفی دارد. ویرانی گسترده و غرق شدن کشتی به شکلی قابل باور و تاثیرگذار به تصویر کشیده شده و همچنین شکاف بین ثروتمند و فقیر که در برخی از لحظات فیلم تماشای آن بسیار ناراحت کننده بود. فیلم «تایتانیک» در باکس آفیس نیز تمامی پیش‌بینی‌ها و انتظارات را در نوردیده و به فروشی بیش از ۲ میلیارد دلار دست یافت که تا مدت‌ها آن را در صدر پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما قرار داد. تا جایی که پای فیلم‌های الهام گرفته شده از ماجراهای واقعی فاجعه‌بار به میان می‌آید، کمتر فیلمی توان رقابت با «تایتانیک» را دارد.

در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با تعدادی از بهترین فیلم های تاریخ سینما در مورد بلایای طبیعی و فجایع زیست محیطی آشنا کنیم.
۱- غیرممکن (۲۰۱۲)

فیلم «غیرممکن» (The Impossible) با شایستگی در صدر این فهرست قرار می‌گیرد زیرا به درستی و به بهترین شکل ممکن توانسته یکی از ترس‌های واقعی که ما انسان‌ها در روی کره زمین با آن روبرو شده و می‌شویم را به به تصویر کشیده است. در سال ۲۰۰۴، یک سونامی هولناک و مرگبار در اقیانوس هند رخ داد که مناطق ساحلی اطراف را در هرج و مرجی بی‌سابقه فرو برد. این فاجعه یکی از مرگبارترین و ترسناک‌ترین فجایع طبیعی عصر معاصر بوده که مرگ بیش از ۲۰۰٫۰۰۰ نفر را در پی داشت. ای جی بایونا، کارگردان اسپانیایی، با استادی تمام و به شکلی بسیار اندوهناک، داستان وحشت یک خانواده در مقابله با این سونامی هولناک و ویرانگر را به تصویر می‌کشد که روز خوب آن‌ها را به کابوسی غیرقابل تصور تبدیل می‌سازد.

ایوان مک گرگور و نائومی واتس در این فیلم یکی از بهترین بازی‎‌های دوران حرفه‌ایشان را ارائه می‌دهند. «غیرممکن» داستان اراده و عزم دردناک خانواده‌ای برای یافتن یکدیگر بعد از یک فاجعه هولناک است که مخاطب را در متن داستان درگیر می‌سازد. برخلاف برخی از فیلم‌های این فهرست، «غیرممکن» در باکس آفیس با موفقیت زیادی مواجه نشد. در واقع این فیلم یکی از معدود فیلم‌های این فهرست است که بسیاری از مخاطبان سینما آن را ندیده‌اند اما ما تماشای آن را به شدت به شما توصیه می‌کنیم. «غیرممکن» یک شاهکار در عرصه فیلمسازی است و فیلمی که این شایستگی را دارد که توسط هر شخصی دیده شود.

بیشتر بخوانید: ۱۰ فیلم پرهزینه تاریخ سینما با گران‌ترین جلوه های ویژه؛ از «کینگ کونگ» تا «آواتار»

نوشته ۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع بلایای طبیعی و فجایع زیست محیطی[قسمت دوم] اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.