۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع بلایای طبیعی و فجایع زیست محیطی[قسمت اول]

در طول سال‌های گذشته فیلم‌هایی در مورد بلایای طبیعی و فجایع زیست محیطی ساخته شده که کیفیت‌های بسیار متفاوتی داشته‌اند. دلایل زیادی پشت یک فیلم خوب در این ژانر وجود دارد و در حالی که برخی فیلم‌های به شکل مطلق بی‌ارزش هستند، بعضی دیگر خیلی زود در قالب یک فیلم کلاسیک دوست داشتنی فرو می‌روند. چه روایت یک رویداد واقعی باشد یا از جادوی جلوه‌های ویژه برای به تصویر کشیدن ایده‌های جاه‌طلبانه یک فیلمساز استفاده شود، این فیلم‌ها، مانند ژانرهای معمول دیگر، اغلب مخاطبان و طرفداران پروپاقرص خود را دارند که به دنبال یک فاجعه بزرگ دیگر هستند.

۱۰- طوفان کامل (۲۰۰۰)

فیلم حماسی «طوفان کامل» (The Perfect Storm) ساخته ولفگانگ پترسن در تابستان سال ۲۰۰۰ منتشر شد که در آن جرج کلونی نقش کاپیتان بیلی تاین جونیور را بازی می‌کرد. این فیلم به شیوه‌ای استادانه بر روی تاثیر تعدادی از رخدادهای شدیداً ناخوشایند آب و هوایی بر روی یک قایق ماهیگیری تمرکز دارد. کاپیتان تاین، می‌خواهد که فصل ناموفق صید را جبران کرده و برای آخرین بار در این فصل به دریا برود تا پولی که سخت به آن نیاز دارد را تامین کند. بعد از اینکه کلونی و تیم صیادی‌اش همراه با قایق ماهیگیری کوچکشان در یک طوفان بزرگ گرفتار می‌شوند مشخص می‌گردد که شخصیت کلونی در فیلم تصمیم مرگبار و ویرانگری گرفته است.

پترسن برای نشان داد ماهیت و طبیعت وحشی محض طوفان به بیننده کار حرفه‌ای و خارق‌العاده‌ای انجام داده و کلونی نیز در کنار بازیگرانی مانند جان سی رایلی و مارک والبرگ، بازی‌هایی هنرمندانه را از خود به نمایش می‌گذارند و درماندگی و وحشت انسان در چنین شرایطی را به شکلی قابل باور به تصویر می‌کشند. بزرگی موجی که در انتهای این فیلم می‌بینیم برای جای دادن نام «طوفان کامل» در این فهرست کافی بود. اما باید بدانید که این فیلم چیزهای دیدنی بسیار فراتری از آن جلوه‌های ویژه خارق‌العاده دارد.

در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با بهترین فیلم های تاریخ سینما با موضوع بلایای طبیعی و فجایع زیست محیطی آشنا کنیم که دیدن آن ها توصیه می شود.
۹- روز پس از فردا (۲۰۰۴)

فیلم «روز پس از فردا» (The Day After Tomorrow) در سال ۲۰۰۴ به ما آینده‌ای را نشان داد که احتمالاً سرنوشت حیات بشر روی کره زمین خواهد بود اگر چه هر چه زودتر تک تک ساکنان این کره خاکی دست به کار نشده و برای جلوگیری از تشدید تغییرات اقلیمی واکنش‌های عملی نشان ندهند. «روز پس از فردا» با بازی جیک جیلنهال و دنیس کوید، یک داستان خارق‌العاده در مورد آینده‌ای است که سال‌ها قبل پیش‌بینی وقوع آن نشده اما کسی توجهی به این اخطارها نداشته است.

در این فیلم دنیا به طور کامل یخ می‌زند در حالی که جیلنهال مجبور است سفری طولانی را در آمریکا آغاز کند تا نوعی راه‌حل و امید را برای بازماندگان و رهایی از این سناریو فاجعه‌بار ارائه دهد. این فیلم حماسی از رولاند امریش یکی از فیلم‌هایی است که در دسته فیلم‌های پرهزینه دوران خود قرار می‌گرفت. جلوه‌های ویژه کامپیوتری فیلم خیلی خوب انجام شده و داستان فیلم در کنار بازی جیلنهال نیز بسیار تاثیرگذار است. این فیلم در باکس آفیس نیز عملکرد خوبی نداشته و فروش بین‌المللی آن از ۵۰۰ میلیون دلار عبور کرد.

در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با بهترین فیلم های تاریخ سینما با موضوع بلایای طبیعی و فجایع زیست محیطی آشنا کنیم که دیدن آن ها توصیه می شود.
۸- آسمانخراش جهنمی (۱۹۷۴)

«آسمانخراش جهنمی» (The Towering Inferno) فیلمی است که در سال ۱۹۷۴ تولید شده اما جلوه‌های ویژه به کار گرفته شده در آن هنوز قابل توجه و جذاب است. این موضوع در کنار بازیگران طراز اول فیلم، از جمله استیو مک کوئین، پل نیومن، فرد آستایر و جنیفر جونز بر جذابیت فیلم می‌افزاید. همچنین «آسمانخراش جهنمی» یکی از معدود فیلم‌ها در مورد فجایع طبیعی است که بر اساس دو رمان ساخته شده است: رمان‌های «جهنم شیشه‌ای» (The Glass Inferno) و «آسمانخراش» (The Tower). در مورد موفقیت هنری و تجاری، «آسمانخراش جهنمی» در رتبه بالاتری در این فهرست قرار می‌گیرد و نامزدی در ۸ بخش اسکار و بردن ۳ جایزه نشان می‌دهد که این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما در ژانر خود است.

این فیلم قدیمی‌ترین فیلمی است که در این فهرست قرار می‌گیرد اما حتی وقتی که پای مقایسه با ده‌ها فیلم مشابه در سینمای مدرن و شاهکارهایی که با کمک کامپیوتر ساخته شده‌اند به میان می‌آید، «آسمانخراش جهنمی» هنوز از جایگاه والایی برخوردار بوده و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با بهترین فیلم های تاریخ سینما با موضوع بلایای طبیعی و فجایع زیست محیطی آشنا کنیم که دیدن آن ها توصیه می شود.
۷- جاذبه (۲۰۱۳)

کمتر فیلمی در ژانر فجایع طبیعی بوده که همانند «جاذبه» (Gravity) هم مورد تمجید منتقدان قرار گرفته و هم در باکس آفیس موفق بوده باشد. در این فیلم ساندرا بولاک در نقش مهندس پزشکی دکتر رایان استون بازی زیبایی از خود ارائه داده است. داستان آلفونسو کوارون از یک ماموریت فضایی که به مسیری غیرمنتظره می‌رود ضرورتاً داستانی تازه یا خارج از فضای معمول این ژانر نیست اما بازی تنش‌زا، تاثیرگذار و هیستریک بولاک است که هر مخاطبی را در داستان فیلم فرو می‌برد. این فیلم، همچنین، در زمینه سبک روایی یک شاهکار هنرمندانه است که چشم‌های شما را در سراسر طول فیلم به صفحه نمایش خیره نگه می‌داد. مبارزه و تلاش بی‌محابای بدور از ناامیدی شخصیت استون برای بازگشت به زمین همان چیزی است که شما را روی لبه صندلی خود و در آستانه در رفتن از کوره نگه می‌دارد.

اگر چه ممکن است برخی بگویند که «جاذبه» یک فیلم در ژانر فجایع طبیعی به شمار نمی‌آید اما آنقدر نابودی و مرگ در فضا در این فیلم وجود دارد که قرار گرفتنش در این فهرست را توجیه می‌سازد. همانند دیگر فیلم‌های برتر این ژانر، «جاذبه» به خطرات واقعی که ما، به عنوان انسان، گاهی به صورت پیش‌بینی‌نشده با آن‌ها روبرو می‌شویم اشاره می‌کند. اکتشاف در فضا یک کار جذاب و مفرح است تا زمانی که ناگهان یک جا کنترل اوضاع از دست رفته و شرایط ترسناکی رقم می‌خورد و «جاذبه» بهترین فیلم در زمینه به تصویر کشیدن چنین سناریویی است.

در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با بهترین فیلم های تاریخ سینما با موضوع بلایای طبیعی و فجایع زیست محیطی آشنا کنیم که دیدن آن ها توصیه می شود.
۶- گردباد (۱۹۹۶)

در سال ۱۹۹۶، یان دِ بونت یک واقعیت بسیار ترسناک از تورنادوها را در برابر چشمان ما ظاهر کرد. اگر چه فیلم‌های زیادی در مورد فجایع طبیعی و بخصوص انواع طوفان‌ها ساخته شده اما کمتر فیلمی توانسته به مانند «گردباد» (Twister) ویرانی گسترده و ترس را در مخاطبان ایجاد کند. بزرگی گردبادهایی که راه خود را به سمت روی زمین باز می‌کنند به خودی خود بسیار ترسناک بود در حالی که ویرانی ناشی از آن‌ها که در فیلم به تصویر کشیده می‌شود ترسناکی آن‌ها را دو چندان می‌سازد. اواخر دهه ۹۰، زمانی بود که تکنولوژی در حال پیشرفت بوده و مرزهای استفاده از تکنولوژی در عرصه سینما جابجا شده بود.

از این رو، «گردباد» مثال خوبی از فیلم‌هایی است که می‌خواست چیزی فراتر از فیلم‌های قبلی خود در ژانر فجایع طبیعی انجام دهد. مانند بسیاری از دیگر فیلم‌های این فهرست، «گردباد» نیز پیام درستی داشته و بر اساس ماجرایی ساخته شده که به طور معمول و هر ساله در ایالات متحده و برخی از دیگر نقاط جهان رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ فیلم تکان دهنده و جذابی که پیامشان برای همیشه در ذهن‌ شما خواهد ماند [قسمت اول]

نوشته ۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع بلایای طبیعی و فجایع زیست محیطی[قسمت اول] اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.