۱۰ فیلم ترسناک جذاب و دیدنی برای کسانی که به ژانر وحشت علاقه ای ندارند [قسمت دوم]

شاید شما نیز بارها از بسیاری از اطرافیان و دوستانتان شنیده باشید که گفته اند فیلم ترسناک دوست ندارند. بدین ترتیب با اطمینان می توان گفت که همه نسبت به فیلم ترسناک نگاه مثبتی ندارند. در حالی که بسیاری از دیدن سکانس های ترسناک به وجد آمده و آدرنالین را در خونشان حس می کنند، برخی دیگر ترجیح می دهند به جای نشستن پای تصویرسازی هایی که از بدترین ترس ها و کابوس هایشان صورت گرفته، به نحو دیگری به ماجراجویی بپردازند. دلیل اصلی مخالفان فیلم ترسناک برای دوری از این ژانر کلیشه های فراوان و گاه بی معنی این ژانر است که باعث شده اغلب فیلم های ترسناک در دسته فیلم های کم اهمیت قرار بگیرند.

اما هستند فیلم های ترسناک معدودی که شخصیت پردازی، سبک روایی و داستان جذاب و به خوبی پرداخت شده ای دارند. برخی دیگر نیز اگر چه ذاتاً در ژانر ترسناک قرار نمی گیرند اما رگه هایی از ژانر ترسناک در خود داشته و فیلم های جذابی نیز به شمار می آیند. اگر شما نیز از کسانی هستید که علاقه زیادی به کلیشه های ژانر وحشت ندارید با ادامه مطلب همراه باشید تا شما را با تعدادی دیگر از فیلم های ترسناک جذابی که برای مخالفان این ژانر مناسب هستند آشنا کنیم.

قسمت اول این مطلب را در این لینک مطالعه نمایید.

۵- اسکنرها (۱۹۸۱)

فیلم «اسکنرها» (Scanners) ساخته دیوید کراننبرگ یکی از آن فیلم هاست که کمتر شانس دیدنش را پیدا خواهید کرد. یک بار تماشای سکانس ابتدایی تریلر نمادین این فیلم کافی است که اشتهای کسانی که به فیلم های هیجان انگیز و دیوانه کننده به سبک دهه ۸۰ علاقه دارند تحریک شود. داستان این فیلم در مورد گروهی از دانشمندان است که در حال بکارگیری تکنولوژی جدید و گروهی از افراد دارای توانمندی ها و قدرت های فراانسانی برای توسعه سلاح ها و سیستم های امنیتی جدیدی هستند. یکی از این افراد دارای قدرت خارق العاده که در کل به آن ها «اسکنرها» می گویند و دارای قدرت دورجنبانی (telekinetic) است، خود نیرویی مستقل از افراد مشابه تشکیل داده و از آن ها برای اعمال قدرت و تحقق اهداف خاص خود استفاده می کند.

هر گاه که تنشی رخ می دهد، مخاطب در تنش پیشگویی و اضطراب قرار می گیرد. موسیقی و تم بدنام فیلم فضایی بسیار تکان دهنده، تنش زا و ترسناک را شکل می دهد که به مخاطب یادآوری می کند خطری در کمین است. در شرایطی که تکنولوژی هایی بسیار ناشناخته و پیچیده بوجود می آید هر بار که بحثی در می گیرد مخاطب انتظار وقوع رخدادهای عجیب و غریب را خواهد داشت. سکانس های افزایش تنش و خشم باعث شده که این فیلم به خوبی لحظاتی ترسناک و مملو از وحشت را بوجود آورد که باعث می شود مخاطب از خود بپرسد نفر بعدی که مورد حمله قرار می گیرد کیست و چطور. جنبه هایی زیبایی شناختی سینمای دهه ۸۰ باعث شده که این فیلم دوز مناسبی از جذابیت و عتیقه بودن را داشته باشد. فیلم «اسکنرها» بسیاری از بهترین جلوه های ویژه عصر خود را داشت و می توان آن را یک اثر فرهنگی کلاسیک دانست.

https://rooziato.com/1397171782/%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%81%db%8c%d9%84%d9%85-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%b1%d8%b3%d9%86%d8%a7%da%a9-%d8%b9%d9%84%d9%85%db%8c-%d8%aa%d8%ae%db%8c%d9%84%db%8c-%d9%82%d8%b1%d9%86-21/

۴- موجود (۱۹۸۲)

بسیاری از منتقدان سینمایی در ابتدا و هنگام اکران این فیلم آن را یکی از بدترین فیلم های تمام دوران می دانستند. آیا با اطلاع از این موضوع اشتهایتان نسبت به فیلم کور شد؟! خب اجازه دهید کمی موضوع را بیشتر تشریح کنیم. «موجود» (The Thing) در میان دوستداران سینما به جایگاهی رسیده که همه در مورد آن توافق ندارند. جایگاه کالت این فیلم ترسناک کلاسیک از آن یک فیلم افسانه ای و تکرار نشدنی ساخته است. به عنوان مهم ترین و شناخته شده ترین فیلم ترسناک این فهرست، «موجود» در روایت خود دارای نکات با ارزش بسیاری است. آنسوری لایه بیرونی این فیلم، یک بررسی بسیار عمیق از شخصیت درونی انسانی قرار دارد و اینکه چگونه باید به یکدیگر واکنش نشان داده و در مواقع بحرانی خطر و تهدید را از خود و اطرافیانمان دور کنیم.

داستان فیلم در مورد موجودی است که می تواند به شکل چیزی درآید که در آن نفوذ کرده باشد (یا به عبارت بهتر، خورده باشد). بدین ترتیب «موجود» با مخاطب خود بازی می کند زیرا این ترس و تردید است که بر ذهنیت او حکم می کند. توانایی فیلم در ترکیب ترس خلاقانه با حس واقعی شک و پارانویا بدین معنی است که مخاطب هیچگاه به طول کامل مطمئن نیست چه کسی و چه چیزی را باور کند. با پیشرفت داستان فیلم و تشدید تنش در آن، یک بازی استادانه از کرت راسل همواره مخاطب را در حالت آشفته و معلق نگاه می دارد زیرا مخاطب نیز به مانند ۱۲ مردی که در این مکان بسیار دوردست و یخ زده در قطب گرفتار شده اند احساس درماندگی و بی پناهی می کند. حس آسیب پذیر بودن بازی های شکنجه واری را با مخاطب انجام می دهد، با پیچش های داستانی و مرگ های تکان دهنده و بسیار خلاقانه ای که به اوجی هیجان انگیز منتهی می شود.

https://rooziato.com/1397171782/%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%81%db%8c%d9%84%d9%85-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%b1%d8%b3%d9%86%d8%a7%da%a9-%d8%b9%d9%84%d9%85%db%8c-%d8%aa%d8%ae%db%8c%d9%84%db%8c-%d9%82%d8%b1%d9%86-21/

۳- پسران گمشده (۱۹۸۷)

وحشیت. شرارت. دیوانگی. دارودسته های موتورسوار. خون آشام های دهه ۸۰٫ دیگر چه چیزی مانده که بخواهید؟ «پسران گمشده» (The Lost Boys) فیلمی است که مستقیماً از درون دهه ۸۰ بیرون کشیده شده است، به بهترین شکل ممکن. این فیلم داستان دو برادر را روایت می کند که به شهر جدیدی نقل مکان کرده و بعد از چند ماجراجویی معمولی خود را در نبردی بزرگ علیه خانواده ای از خون آشام های جوان می یابند. یکی از این برادران به نام مایک یک روز صبح از خواب بیدار می شود و در مورد این که چطور سر از محل کنونی اش درآورده به یاد نمی آورد و شوربختانه احساسی جدید اما ناخوشایند در خود حس می کند: عطش خون.

این فیلم خاص دهه ۸۰ مملو از پانک راک، دارودسته های موتورسواری، ارجاعات به فرهنگ عامه و سبک موهای خروسی است که یک تجربه بامزه و هیجان انگیز را برای مخاطب ایجاد کرده و علیرغم پیچش های داستانی غیرمنتظره و عناصر فوق العاده که در فیلم شکل می گیرد، همزمان یک داستان خانوادگی جذاب باقی می ماند که می توانید بارها آن را تماشا کرده و لذت ببرید. این فیلم که از لحاظ فضای خود بسیار شبیه سریال «بافی قاتل خون آشام» در دهه ۹۰ و «فرشته» در دهه ۲۰۰۰ است، به خوبی توانسته تعادل بین خونریزی و خشونت را با سرگرم کنندگی و سرخوشی برقرار کند.

مخاطبان هر لحظه روی صندلی خود نیم خیز خواهند بود زیرا می دانند که در زیر جنبه های دیوانه وار و پرزرق و برق این فیلم، خطرات واقعی و عواقب محسوسی برای هر یک از شخصیت ها وجود دارد. «پسران گمشده» که اکنون دیگر یک پدیده فرهنگی کلاسیک به شمار می آید یک فیلم فوق العاده، هوشمندانه و صادق است که تمرکز اصلی خود را روی خانواده حفظ کرده و همزمان خود را زیاد جدی نمی گیرد.

https://rooziato.com/1397171782/%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%81%db%8c%d9%84%d9%85-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%b1%d8%b3%d9%86%d8%a7%da%a9-%d8%b9%d9%84%d9%85%db%8c-%d8%aa%d8%ae%db%8c%d9%84%db%8c-%d9%82%d8%b1%d9%86-21/

۲- کادر آموزشی (۱۹۹۸)

برای کسانی که دوران مدرسه و درس خواندن را بسیار سخت و طاقت فرسا می دانند، این فیلم گزینه مناسبی است، فیلمی که خیلی خودش را جدی نمی گیرد. «کادر آموزشی» (The Faculty) فیلمی است که توانسته از عجیب و غریب بودن فضای خود مرتبط با دهه ۹۰ سینما بهره گرفته و یک روایت سیاه، بامزه و به شکل واقعی ترسناک از گروهی از دانش آموزان در یک دبیرستان معمولی در ایالات متحده را به تصویر بکشد که در می یابند انگل هایی فرازمینی در بدن آن ها نفوذ کرده اند. «کادر آموزشی» که بین ایجاد وحشت واقعی و بامزه بودن فوق العاده همواره در نوسان است، فیلمی در مورد گروهی از قهرمانان ناجور است که موفق می شود به خوبی مخاطب را دائماً در حال حدس زدن نگه داشته، در حالی که به آن اندازه ترسناک هست که حتی قوی ترین طرفداران فیلم های ترسناک اسلشر را راضی نگه داشته و البته بترساند.

با داشتن مدرسه به عنوان اصلی ترین فضایی که فیلم بر دیوانگی موجود در آن تکیه دارد، «کادر آموزشی» به خوبی فضای ژانر ترسناک را شناخته و در به تصویر کشیدن آن به غایت موفق عمل می کند. سکانس های بسیار و ویژگی های عجیب و غریب شخصیتی باعث شده که این فیلم بسیار جذاب و مسحور کننده باشد. علاقمند شدن به شخصیت های فیلم با توجه به رویکرد دوست داشتنی شان در مواجهه با مشکلات و سرنوشتشان بسیار آسان است، هر چند باید گفت که نمی توان در تقابل دانش آموزان و معلمان بیرحم، به دسته اول دل نبست زیرا همه ما در چنین شرایطی بوده ایم. یک روایت رضایت بخش و سرگرم کننده با شخصیت های اصلی متفاوت اما دوست داشتنی، «کادر آموزشی» فیلمی مناسب کسانی است که می خواهند فیلمی ساده تماشا کنند که پر از طنز تاریک و مقداری ترس و وحشت است.

https://rooziato.com/1397171782/%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%81%db%8c%d9%84%d9%85-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%b1%d8%b3%d9%86%d8%a7%da%a9-%d8%b9%d9%84%d9%85%db%8c-%d8%aa%d8%ae%db%8c%d9%84%db%8c-%d9%82%d8%b1%d9%86-21/

۱- قطار سریع السیر وحشت (۱۹۷۲)

در عصر جلوه های ویژه ناب و تصویرسازی کامپیوتری فراوان، هنر روایت یک داستان ساختارمند و شجاعانه می تواند در میان شلوغی ها گم شود. «قطار سریع السیر وحشت» (The Horror Express) یک انحراف عظیم از فضای فیلمسازی زمانه خود بود که به شکلی جذاب سبک داستان پردازی وحشت کلاسیک را که مدت ها از فراموشی آن می گذشت با جذابیت هوشمندانه و تکنیک های تولید پیشروانه دنیای مدرن ترکیب کرد. در سال ۱۹۰۶، یک قطار سریع السیر بسیار لوکس که از چین به سمت مسکو در حرکت است، با ورود یک موجود اسرارآمیز که در مسافرت قبلی توسط یک مردم شناس به نام دکتر سکستون (کریستوفر لی) پیدا شده دچار وحشت و آشوب می شود. دکتر سکستون بر این باور است که این موجود بخشی گمشده از تکامل بشری است و بدین ترتیب آن را در یک صندوقچه بزرگ و محافظت شده به اروپا باز می گرداند.

کریستوفر لی و پیتر کاشینگ بازی هایی بسیار لایه دار، پیچیده و پرجزییات از خود ارائه داده اند. ترکیب همیشگی و خاص لی از کاریزما و جذابیت به خوبی در خدمت خلق یک شخصیت باورپذیر قرار می گیرد که با خطرات موقعیت خود مصالحه می کند و کاشینگ نیز با به تصویر کشیدن بی نقص مردی که در نهایت شک و ابهام قرار دارد بر جذابیت فیلمی که با سرعتی مناسب و آرام پیش می رود می افزایند. «قطار سریع السیر وحشت» یک فیلم ساختاریافته، خوب نوشته شده و با بازی های عالی است که علاقمندان به دیگر ژانرها نیز آن را جذاب، سرگرم کننده و صادقانه خواهند یافت.

بیشتر بخوانید: ۱۰ فیلم ترسناک علمی تخیلی برتر و دیدنی قرن ۲۱ را بشناسید [قسمت دوم]

نوشته ۱۰ فیلم ترسناک جذاب و دیدنی برای کسانی که به ژانر وحشت علاقه ای ندارند [قسمت دوم] اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.