کتاب‌سوزی در فضای مجازی: ترند عجیب نقد کتاب!

کتابسوزی یک ترند جدید است! مدتی است تصاویر و ویدیوهایی در شبکه های اجتماعی مشاهده می شود که عده‌ای، کتابی را مطالعه کرده و محتوایش به مذاق آن ها خوش نیامده و به جای نقد کتاب، آن را پاره کرده و به آتش می‌کشند و تصاویر و ویدیو به آتش کشیدن کتاب فلان نویسنده یا مترجم را به صورت دایرکت برای نویسنده یا مترجم یا ناشر اثر ارسال می‌کنن و یا در شبکه های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند و زیر پست ها، ناشر و نویسنده و مترجم را به باد فحاشی می‌گیرند!

این اتفاق که در فضای کتابخوانی ایرانیان، اقدام و ترندی جدید محسوب می شود، بی سابقه بوده و به نظر می رسد که اگر با برخورد وزارت ارشاد، پلیس فتا و دستگاه قضایی مواجه نشود، مثل فرهنگ فحاشی استادیومی، به روال همیشگی در فضای کتابخوانی و نقد کتاب تبدیل شود.

این که عده ای به خود جرات می‌دهند تا یک اثر ترجمه یا تالیفی را که با مجوز چاپ و منتشر شده و برای تولید آن هزینه و مشقت های بسیاری توسط نویسنده و ناشر و عوامل پخش صورت گرفته، به آتش کشیده و این اقدام وحشیانه خود را در شبکه های اجتماعی به اطلاع عموم برسانند، از یک تراژدی عجیب در اوضاع بلبشوی شبکه های اجتماعی ایرانیان خبر می دهد.

روشی که عده ای برای نقد کتاب برخی از مولفین و مترجمین در دستور کار قرار داده اند، حتما به فضای نشر و فرهنگ کتابخوانی کشور لطمه می زند و این فضا را عاملی مخرب برای توسعه فرهنگ نشر و کتابخوانی می‌کند که محکوم است.

از کتاب هایی که به ترند کتابسوزی ایرانیان در شبکه های اجتماعی اضافه شده است و از پر فروش ترین کتابهای نیویورک تایمز آمریکا بود

فرناز کامیار مترجم کتاب «ویرانه های زیبا» یکی از قربانیان کتاب سوزی در شبکه های اجتماعی است. کتاب او چند روز پیش منتشر شد و بیش از چهارصد و اندی صفحه دارد. برخی کتاب او را سریع خوانده و با تنفر و در اقدامی عجیب، به آتش زدن کتابش روی آورند.

ساخت کلیپ کتاب سوزی، گویا بزودی ترندی برای نقد کتاب ایرانیان محسوب می شود و این هشداری برای آینده صنعت کتاب ایران است. کتاب سوزی یک اثر ترجمه، از بیسوادی مدرن و بی فرهنگی در شبکه های اجتماعی خبر می دهد.

مژگان رنجبر نیز از جمله مترجمانی است که شاهد کتاب سوزی اثر خود در شبکه های اجتماعی بود. او کتاب نسیمی که بر ستاره ای وزید را ترجمه کرده و در ویدیویی، برخی از کاربران کتابش را پاره کرده و با آن دستشویی را تمییز می کنند و با فندک شعله ور می‌کنند!

کتابسوزی

از جمله کتاب هایی که شماری از منتقدانش آن را به آتش کشیده و تصاویر و ویدئوهایش را برای نویسنده و ناشر اثر ارسال کرده اند!

گویا عده‌ای از مولفان و مترجمان و مدیران نشر کشور با ارسال نامه‌ای به وزارت ارشاد، خواستار پیگیری این اتفاق زشت در فضای مجازی در عرصه نقد کتاب شده و خواستار بررسی عاملان و مجازات آنان از طریق دستگاه قضایی شده اند.

امیدواریم با برخورد قاطعانه پلیس فتا و قوه قضاییه،‌ عاملان این اقدام های عجیب در فضای جامعه اطلاعاتی کشور شناسایی شده و تا اپیدمی نشدن این تراژدی، جلوی اتفاقات بعدی گرفته شود. در روزگار «بی مطالعه‌ای» ایرانیان، کتاب سوزی، روایت تلخ از فضای بلبشوی شبکه‌های اجتماعی ایرانیان است که از فرهنگ و اصالت و احترام، تهی شده است.

به نظر می رسد آموزش و پرورش یکی از اقدامات عاجلی که باید در دستور کار خود قرار دهد، ایجاد یک زنگ به نام «مهارت های اجتماعی» است تا مهارت های اجتماعی از نقد، تاب آوری، ارتباطات،‌ نقد،‌ فرهنگ فعالیت مشارکتی و مسائلی از این دست را به کودکان و نوجوانان ایرانی آموزش دهد تا ایران آینده، با کلکسیونی از هموطنان کم تحمل، کم سواد، عجول و بی‌فرهنگ مواجه نشود که اقتصاد ملی را نابود می‌کند. باید فکری برای «کم تحملی ایرانیان» کرد. این مشکل ملی است!

نوشته کتاب‌سوزی در فضای مجازی: ترند عجیب نقد کتاب! اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.