تصاویر تئاتر توقیف شده «امشب اینجا»: روایت عشق‌های چند ضلعی؟

تئاتر امشب اینجا به کارگردانی مژگان خالقی که از شهریور ماه امسال در سالن استاد حمید سمندریان تئاتر ایرانشهر روی صحنه رفته بود، چند روز پیش از اتمام اجرا، توقیف و نمایش آن به متوقف شد. کارگردان این نمایش جنجالی، قبلا، نمایش «تو مشغول مردنت بودی» را به نویسندگی کامران شهلایی روی صحنه برده بود.

شورای نظارت و ارزشیابی اداره‌کل هنرهای نمایشی، دستور توقیف این نمایش را صادر کرد. نمایش «امشب اینجا» به نویسندگی و کارگردانی مژگان خالقی که اجرای خود را از شهریور در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر آغاز کرده بود، پنجشنبه ۴ مهر توقیف شد. این توقیف از سوی شورای نظارت و ارزشیابی اداره‌کل هنرهای نمایشی انجام و سایت فروش بلیت این نمایش نیز بسته شده است.

میترا حجار، ترلان پروانه، هانا کامکار، و جواد مولانیا بازیگران این نمایش هستند که روایتگر اتفاقات رخ داده در یک خانواده است.

این برای چندمین بار در سال های اخیر است که تئاتری که مجوز رسمی نمایش از اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد، توقیف می شود و جلوی نمایش آن گرفته می شود. البته این قضیه گاها درباره لغو مجوز کتاب هایی که قبلا، مجوز نشر دریافت کرده بودند نیز مشاهده می شود.

واکنش باشگاه خبرنگاران جوان به نمایش امشب اینجا، ۴ روز پیش از اعلام توقیف این تئاتر در تهران

باشگاه خبرنگاران جوان همان طور که درعکس بالا مشاهده میکنید، به نمایش این تئاتر انتقاد کرد.

متن کامل مقاله روزنامه کیهان درباره تئاتر امشب اینجا که ۱ مهر ۱۳۹۸ منتشر شد

۲ روز پیش از انتقاد سایت باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صدا و سیما به نمایش تئاتر «امشب اینجا»، روزنامه کیهان نیز در صفحه ادبی و هنری خود، به نقد تئاتری که آن را نمایشگر ناهنجاری و روابط نامشروع و نامتعارف خطاب کرده بود پرداخت. ۳ روز پس از انتقاد کیهان، دستور توقیف این تئاتر صادر شد. روزنامه کیهان، بارها از نمایش تئاترهای دارای صحنه ها و دیالوگ های غیر متعارف در تالار ایرانشهر، انتقاد کرده بود.

امشب اینجا

صحنه ای از نمایش امشب اینجا به کارگردانی مژگان خالقی و بازی میترا حجاز و ترلان پروانه

بازی جواد مولانیا در نمایش امشب اینجا در تماشاخانه ایرانشهر تهران

جلوگیری از اکران فیلم های سینمایی، تئاتر و تداوم نشر کتاب که قبلا، بارها توسط هیات ارزیابی و ممیزی، دیده شده و اضافات و کسورات آن به قول پیمانکاران، انجام شده و محصول نهایی ، مطابق عرف و شرع و قانون تشخیص داده شده، شایسته مدیریت امور فرهنگی کشور نیست.

این که تئاتری یا کتابی یا فیلمی، پس از صدور مجوز، لغو مجوز شود، نقض غرض است و به هر دلیلی که صورت بگیرد، ضعف هیات ممیزی را بر ملا میکند. انتظار می رود، صدور مجوز به محصولات هنری و فرهنگی در راستای توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر در ایران، با رعایت همه موازین قانونی و پس از اخذ همه استعلامات توسط شوراهای مربوطه صورت بگیرد تا میلیون ها تومان ضرر به بازیگران و هنرمندان و سرمایه گذاران و خریداران بلیط در دوران رکود تورمی اقتصاد ایران، تحمیل نشود.

اینکه دیالوگ مبتذل به تئاتر و سینمای ایران پس از انقلاب راه پیدا کرده و بخشی از بیزینس سرمایه گذاران برای کسب درآمدهای بیشتر شده تا ضعف فیلمنامه و دکوپاژ و میزانسن و بازیگری و کارگردانی و . . . پوشانده شود و تنور گیشه های سرد، داغ شود، جای شگفتی ندارد. اما این که نمایشی صرفا چند روز پیش از اتمام اجرای خود، توقیف شود، مصداق: «خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل» است . . .

برای حمایت از اقتصاد هنر در ایران، تئاتر گردی و گالری گردی را جدی بگیریم.

نوشته تصاویر تئاتر توقیف شده «امشب اینجا»: روایت عشق‌های چند ضلعی؟ اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.