گشتی در متروی باشکوه کی یف که عمیق ترین ایستگاه متروی دنیا را دارد

متروی کی یف، پایتخت اوکراین، مملوء از سنگ مرمر، چلچراغ و آثار هنری زیبا است.

متروی سه خطه ی کی یف، یک سر شهر را به سر دیگر آن متصل می کند، ۳ میلیون ساکن این شهر از آن استفاده می کنند و آنطور که ادعا می شود عمیق ترین ایستگاه متروی دنیا را در خودش جای داده، ایستگاهی که از زیر سطح خیابان نزدیک به ۱۰۶ متر عمق دارد.

این مترو که روزانه حدود ۱/۳ میلیون مسافر از آن استفاده می کنند، مملوء از امکانات مدرنی مثل سرویس تلفن و تابلوهای راهنما است.

اما قدمت بیشتر زیبایی های آن به زمان افتتاح اولین ایستگاه های آن در دهه ی ۱۹۶۰ میلادی برمی گردد، یعنی زمانی که کشور اوکراین بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود.

در ادامه گشتی در این متروی زیبا خواهیم زد.

متروی اوکراین اولین ساختمانی بود که امپراتوری روسیه ساخت آن را در دهه ی ۱۸۸۰ میلادی شروع کرد، اما کار ساخت اولین ایستگاه های متروی کی یف تا سال ۱۹۶۰ به طول انجامید، یعنی ۳۵ سال بعد از افتتاح متروی مسکو.
در آگوست سال ۱۹۷۲، وقتی مسافر میلیاردم متروی کی یف، پا به درون آن گذاشت، از طرف سر مهندس مترو به این مناسبت، یک بلیت رایگان یک ساله ی مترو به مسافر تعلق گرفت.

متروهای عصر شوروی به طراحی های زیبایشان معروف هستند و متروی کی یف هم از این قاعده مستثنا نیست – همه ی ۵۲ ایستگاه این مترو از طراحی منحصر به فردی برخوردار بوده و مزین به چراغ های پرنور و سنگ مرمر هستند.
فلزات، چوب ها، سنگ های گرانیت و مرمر و دیگر مصالح به کار رفته در ساختمان مترو، از نقاط دیگر اتحاد جماهیر شوروی به کی یف آورده شدند.

بعضی ایستگاه ها مزین به نقاشی های دیواری هستند، مثل آنچه که تصویر بالا می بینید و به شکل یک سالن نمایش ترسیم شده. این نقاشی دیواری در ایستگاه «تیترانلا» قرار دارد که نزدیک ترین ایستگاه به خانه ی اپرای کی یف است.

بسیاری از ایستگاه ها بعد از استقلال اوکراین در سال ۱۹۹۱ از نو نامگذاری شدند. برای مثال، نام ایستگاه «ارتش سرخ» به «کاخ اوکراین» و نام ایستگاه «انقلاب اکتبر» به «میدان استقلال» تغییر یافت.

کی یف عمیق ترین ایستگاه متروی دنیا را در خود جای داده. ایستگاه «آرسینالا» در عمق ۱۰۵ متری از زیر سطح خیابان قرار دارد.

متروی کی یف با موزاییک کاری های زیبایی تزئین شده که نمونه ی آن را در تصویر بالا می بینید که ایستگاه «زولوتی واروتا» را نشان می دهد.
از علاقه ی فراوان کی یف به مترویش همین بس که این شهر حتی یک موزه ی مترو دارد که از آنجا می توانید چیزهای محتلفی مثل یک پولیور بخرید که روی آن به زبان اوکراینی نوشته «تکیه ندهید» (اشاره به علامت هشدار دهنده ای که در قطارهای مترو نصب می شود و مسافران را از تکیه دادن به درهای قطار منع می کند).

بسیاری از ایستگاه های این مترو مزین به چلچراغ هستند.

باقی ایستگاه ها هم طراحی های نامتعارف تر و آینده نگرانه ای دارند. نورافکن هایی که در تصویر بالا می بینید به ایستگاه «پیچرسکا» در جنوب مرکز شهر کی یف روشنایی می دهند.

بعضی ایستگاه ها ظاهری تیره رنگ اما پر زرق و برق و با نورپردازی هایی مدرن دارند. در تصویر بالا ایستگاه «اسلووتچ» را می بینید که با ستون های فلزی صنعتی تزئین شده.

گرچه بعضی از ایستگاه ها طراحی مینیمالیستی ای دارند، اما کماکان بسیار پرنور و مملوء از سنگ های زیبا هستند. ایستگاه «لوکینیوسکا»، در تصویر بالا، سقفی گنبدی شکل دارد.

علاوه بر این ها، در سرتاسر متروی کی یف چندین مجسمه نصب شده. در ایستگاه «تیترانلا» که قبلاً «لنین» نام داشت، مجسمه ای از ولادیمیر لنین، بنیانگذار دولت اتحاد جماهیر شوروی، وجود دارد.

خود قطارها هم رنگ های برجسته ای دارند و به رنگ زرد و آبی، رنگ پرچم اوکراین هستند.

سر در ورودی بسیاری از ایستگاه ها هم طراحی زیبایی دارد. ایستگاه «ووکزالنا» که در کنار ایستگاه راه آهن اصلی شهر کی یف قرار دارد، از یک ورودی نئوکلاسیک برخوردار است.

گرچه قدمت متروی کی یف به دهه ی ۱۹۶۰ میلادی برمی گردد، اما در آن از شیوه های مدرن پرداخت استفاده می شود.

مملوء از فضاهایی برای نشستن است. در تصویر بالا مسافری را می بینید که در ایستگاه «کاخ ورزش» روی یک نیمکت نشسته.

پله های برقی مترو هم بسیار پرنور هستند و دو طرف آن ها تابلوهای تبلیغاتی نوری وجود دارد. در تصویر بالا گروهی از طرفداران تیم رئال مادرید را در حال ورود به یکی از ایستگاه های متروی کی یف در زمان برگزاری فینال لیگ قهرمانی در این شهر می بینید.

هزینه ی هر بار سفر از میان چلچراغ ها و آثار هنری متروی کی یف، فقط ۰/۳۰ دلار است.

نوشته گشتی در متروی باشکوه کی یف که عمیق ترین ایستگاه متروی دنیا را دارد اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.