۱۰ انیمیشن و کارتون زیبا و پرمعنایی که باید در اولین فرصت تماشا کنید [قسمت اول]

اگر فکر می کنید که بهترین فیلم های انیمیشن ساخته شده در سال های اخیر را دیده اید شاید اشتباه کرده باشید و برخی از آن ها در رادار شما قرار نگرفته باشند مگر اینکه یک سینمادوست واقعی و پیگیر باشید. انیمیشن از دیرباز یکی از فرم های اصلی سرگرمی در حوزه تصاویر متحرک بوده است اما بجز استودیو دیزنی و گیبلی، استودیوهای دیگری نیز در این عرصه فعال هستند که کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.

در دهه ۱۹۷۰، انیمیشن برای فیلم های زیادی به کار گرفته می شد، اما بسیاری از انیمیشن های آن دوران و دهه های بعد، تنها جایگاه یک فیلم کالت را بدست آوردند که طرفداران خاصی داشت. چیزهایی را که نمی شد در لایو اکشن انجام داد، سال های قبل از اختراع تصویرسازی کامپیوتری در قالب انیمیشن و کارتون انجام می دادند. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با فیلم های انیمیشن و کارتون هایی آشنا کنیم که به احتمال فراوان ندیده اید اما باید در اولین فرصت به تماشای آن ها بنشینید.

۱۰- سه قلوهای بِلِویل (۲۰۰۳)

بهترین فیلم های انیمیشنی و کارتونی

از آنجایی که سالانه فیلم های انیمیشن بسیاری توسط کمپانی دیزنی در ایالات متحده تولید می شود، این موضوع بر دیده شدن فیلم های انیمیشنی که در خارج از این کشور ساخته می شوند تاثیر منفی گذاشته و چنین انیمیشن هایی معمولاً از رادار سینمادوستان دور می مانند. هنرمندان و کارگردانان زیادی در سراسر جهان، رسانه انیمیشن را برای به تصویر کشیدن ایده های خود انتخاب کرده اند که هر یک سبک منحصربفرد و خاص خود را دارد. انیمیشن «سه قلوهای بلویل» (The Triplets of Belleville) که ساخت سیلون شومه فرانسوی است به لطف تصویرسازی خارق العاده و سبک روایی زیبایش یکی از منحصربفردترین انیمیشن های چند دهه اخیر است که تفاوت های بسیاری با انیمیشن های پیش از خود دارد.

بهترین فیلم های انیمیشنی و کارتونی

داستان این فیلم از طریق دیالوگ شخصیت ها بیان نمی شود، دیالوگ هایی که به ندرت در فیلم وجود دارد، بلکه داستان فیلم از طریق پانتومیم و رقص روایت می شود. موسیقی کمک بسیاری به پویایی و روانی داستان این انیمیشن می کند، انیمیشنی که در مورد یک پیرزن به نام مادام سوزا است که به شهر بلویل سفر می کند تا نوه اش، چمپیون، را نجات دهد. نوه او پس از تصمیماتی نادرست در عرصه قمار، به دام گروه مافیای فرانسه افتاده و سوزا باید او را نجات دهد. در این عملیات، سگ چمپیون و سه قلوهای خواننده ای که آن ها را در شهر ملاقات کرده نیز با او همراه هستند. موسیقی و سبک خاص این اثر هنری باعث جلب توجه مخاطب و قرار دادن آن در متن داستان تبدیل می شود و بدین ترتیب می توان گفت «سه قلوهای بلویل» یکی از بهترین فیلم های انیمیشن اوایل دهه ۲۰۰۰ است.

۹- وقتی که باد می وزد (۱۹۸۶)

بهترین فیلم های انیمیشنی و کارتونی

انیمیشن «وقتی که باد می وزد» (When the Wind Blows) یک فیلم بریتانیایی است که بر اساس رمانی گرافیکی به همین نام ساخته شده و اگر چه داستانی بسیار جذاب و گیرا دارد اما سبک خاص آن باعث شده که از دیگر فیلم های این ژانر متمایز باشد. شخصیت های داستان به شکل سنتی انیمیشن سلولوئیدی ساخته شده و محیط اطراف آن ها از اشیاء واقعی که به استفاده از تکنیک استاپ موشن انیمه سازی شده اند تشکیل شده است. این سبک از انیمیشن باعث خلق تجسمی خاص از جهان می شود که به سرعت یک دوگانگی واضح بین مردم روی پرده و جایی که در آن زندگی می کنند ایجاد می نماید. این انیمیشن داستان یک زوج پیر به نام جیمز و هیلدا بلاگز را روایت می کند که در ترس ناشی از در گرفتن یک جنگ هسته ای بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی و متحدان آن ها زندگی می کنند.

بهترین فیلم های انیمیشنی و کارتونی

در شرایطی که جنگ در آستانه وقوع است، این زوج زندگی در دوران جنگ جهانی دوم را به یاد می آورند؛ دورانی که آن ها به سختی توانسته بودند از آن جان سالم به در ببرند. متاسفانه داستان فیلم برخلاف تاریخ واقعی پایان خوشی نداشته و در نهایت یک جنگ هسته ای بزرگ در جهان داستان رخ می دهد. این زوج همان رویکردهای بهداشتی که از طرف دولت به آن ها توصیه شده را رعایت می کنند اما هر دو در اثر مسمومیت با تشعشعات هسته ای بیمار می شوند. علیرغم وضع نامناسبشان، آقا و خانم بلاگز سبک زندگی جسورانه و بی اعتنامآبانه بریتانیایی که در طول دوران جنگ جهانی دوم و با شعار مشهور «آرام باش و بگذر» (Keep calm and carry on) توسط بریتانیایی ها در پیش گرفته شده بود را ادامه می دهند، طوری که تنها انگلیسی ها از پس آن برمی آیند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ عنوان جذاب برای تابستان؛ بهترین سریال های تاریخ تلویزیون به انتخاب IMDB

۸- مدفن کرم های شب تاب (۱۹۸۸)

بهترین فیلم های انیمیشنی و کارتونی

اگر در دوران کودکی انیمه «مدفن کرم های شب تاب» (Grave of the Fireflies) را به این باور که داستانی شاد و هیجان انگیز دارد تماشا کرده باشید مطمئناً با تجربه خوشایندی مواجه نشده اید. تماشای این انیمه توسط کودکان به هیچ عنوان توصیه نمی شود و تنها برای بزرگسالان ساخته شده است، آن هم در صورتی که دستمال کاغذی به مقدار کافی کنار دست خود داشته باشند زیرا بسیاری بوده اند که هنگام تماشای این انیمه بی محابا گریسته اند. بله این انیمه داستانی غم انگیز دارد. اگر چه این انیمه اشک شما را در می آورد اما همزمان یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین داستان هایی است که تاکنون درباره جنگ جهانی دوم و عواقب آن ساخته شده است. این تاثیرگذاری و اهمیت بدین دلیل نیست که «مدفن کرم های شب تاب» در مورد این جنگ خاص ساخته شده یا در مورد سربازانی است که برای کشورشان جنگیده اند.

بهترین فیلم های انیمیشنی و کارتونی

این انیمه در مورد کودکانی است که در خانه رها شده اند و مبارزه آن ها برای بقا در بدترین جنگی که در تاریخ بشریت رخ داده است. داستان «مدفن کرم های شب تاب» در شهر کوبه، ژاپن و در ۱۷ مارس ۱۹۴۵، در حالی که شهر زیر بمباران قرار دارد روایت می شود. یک خواهر و برادر به نام های سیتا و ستسوکو، هنگام بمباران این شهر و تبدیل شدنش به تلی از خاکستر در شهر هستند اما موفق به فرار شده و زنده می مانند. داستان انیمه در مورد آن هاست که در قالب فلش بک روایت می شود. به خاطر ساختار روایی داستان و چگونگی تمرکز آن بر روی دو انسان بسیار آسب پذیری که تحت تاثیر منفی جنگ قرار گرفته اند، «مدفن کرم های شب تاب» یکی از بزرگ ترین فیلم های ضد جنگ تاریخ سینما شناخته شده است. همانطور که از استودیو جیبلی انتظار می رود، ساختار انیمیشن سازی این فیلم بسیار جذاب و زیبا است.

۷- جادوگران (۱۹۷۷)

بهترین فیلم های انیمیشنی و کارتونی

اگر دوست دارید بدانید که زندگی میلیون ها سال پس از یک جنگ هسته ای چگونه خواهد بود شاید بهتر است سری به انیمیشن «جادوگران» (Wizards) ساخته رالف باکشی بزنید. فیلم با یک روایت آغاز می شود که در آن از یک نبرد آخرالزمانی بعد از جنگی هسته ای سخن می گوید و گونه های قدیمی الف ها، کوتوله ها و پریان برای تصاحب زمین باز می گردند. در این دنیای آینده، انسان ها به شکلی پایه ای تر از حیات تغییر شکل داده که آن ها را بیشتر به اورک ها، دیوها و اجنه نزدیک ساخته تا انسان های امروزی. این نسل از انسان ها در واقع موجودات شرور و شیطان صفت ساکن زمین هستند که توسط یک جادوگر به نام بلک وولف رهبری می شوند در حالی که برادرش، آواتار، رهبری مردمان خوب جهان را بر عهده دارد.

بهترین فیلم های انیمیشنی و کارتونی

بلک وولف از سلاح های قدیمی تکنولوژیکی که در ابتدا باعث نابودی جهان شده اند استفاده می کند تا جایی که حتی از نمادشناسی نازیسم برای پیشبرد برنامه های پروپاگاندایی خود استفاده می کند. در طرف دیگر، آواتار از جادو برای اهداف خوب و سود رساندن به تمام شکل های زندگی به منظور تشکیل گروهی مبارز برای مبارزه با ماهیت شیطانی نیروهای تاریک برادرش سود می برد. البته که انیمیشن «جادوگران» داستان خیر در برابر شر است اما این داستان کلیشه ای را به شکلی خلاقانه و هیجان انگیز روایت می کند. باکشی در طول سال ها پس از ساخت این انیمیشن گفته که «جادوگران» را به عنوان تمثیلی از شکل گیری اسرائیل بعد از حادثه هولوکاست و تهدید همیشگی بازگشت فاشیسم ساخته است.

۶- واترشیپ داون (۱۹۷۸)

بهترین فیلم های انیمیشنی و کارتونی

داستان انیمیشن «واترشیپ داون» (Watership Down) اخیراً در قالب یک انیمیشن دیگر از سرویس نتفلیکس بازگویی شد اما در این عنوان می خواهیم از نسخه انیمیشنی این داستان در سال ۱۹۷۸ سخن بگوییم. این انیمیشن نیز یکی دیگر از آن کارتون هایی است که والدین فرزندانشان را جلوی آن می نشانند به این فکر که داستانی خوش در مورد خرگوش های دوست داشتنی خواهد بود اما مانند «مدفن کرم های شب تاب»، در این مورد نیز مرتکب اشتباهی بسیار سخت و دردناک می شوند. «واترشیپ داون» شاید بامزه و دوست داشتنی به نظر برسد اما داستانی تاریک دارد، ماهیت دنیایی که این خرگوش ها در آن زندگی می کنند بیرحم و ستمگر است و در آن میزانی از خون و خونریزی خرگوش ها وجود دارد که هیچ کودکی تاب تماشا و کنار آمدن با آن را ندارد.

بهترین فیلم های انیمیشنی و کارتونی

به همین دلیل بهتر است بزرگسالان این انیمیشن را پس از به خواب رفتن فرزندانشان تماشا کنند. داستان این فیلم کارتونی در مورد خرگوشی به نام فیور است رویایی یک اتفاق آخرالزمانی که محل زندگی اش را نابود کرده او را آزار می دهد. او و خواهرش، هیزل، سعی می کنند خرگوش های پیر گروه را متقاعد کنند که برای جلوگیری از این حادثه دست به کار شوند اما آن ها به هشدارهای او می خندند تا اینکه در نهایت محل زندگی آن ها نابود شده و تنها ۸ خرگوش زنده می مانند. ادامه داستان به ماجرای رفتن آن ها به مکانی امن، پیوستنشان به یک گروه نظامی از خرگوش ها، و ادامه مبارزه آن ها برای زنده ماندن می پردازد. این کارتون بریتانیایی کاملاً به رمانی که از روی آن ساخته شده وفادار بوده و مانند کتاب پر از کشتارهای خونین، خرگوش های نظامی و تم های بزرگسالانه است که بدون شکل برای کودکان ساخته نشده است.

برای مطالعه قسمت دوم این مطلب می توانید از این لینک استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: بیست سال خاطره؛ نگاهی به تمامی انیمیشن های تولید شده توسط استودیو پیکسار

نوشته ۱۰ انیمیشن و کارتون زیبا و پرمعنایی که باید در اولین فرصت تماشا کنید [قسمت اول] اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.