گران قیمت ترین تابلو های نقاشی ایران در شب طوفانی حراج تهران

همان طور که قبلا گفتیم، گالری گردی یک فرصت عالی است. چرا؟ چون شما را با جدید ترین آثار هنرمندان جوان و پیشکوست در زمینه های مختلف نقاشی تا مجسمه سازی آشنا می کند و شما می توانید ضمن گفت و گو با پدید آورندگان آثار، نسبت به خرید ارزان آثار اقدام کنید. اگر زمانی، یک متر تابلو نقاشی را می شد با چند صد هزار تومان خرید، امروز این رقم ده ها برابر افزایش یافته است. حراج یازدهم تهران، اثبات این ادعا است.

در بازه ده ساله، خرید آثار هنری با سبک های خاص به قصد فاکتور سود آتی، اقدامی هوشمندانه برای سرمایه گذاری است. در یازدهمین حراجی تهران، ۷۹ تابلو نقاشی با قیمت ۴۲۰ میلیارد ریال به فروش رفت تا بفهمیم که خرید و نگهداری آثار هنری ارزشمند، تا چه اندازه می تواند ارزش آفرین باشد.

یازدهمین حراج تهران که به هنر کلاسیک و مدرن ایران اختصاص داشت ۱۴ تیر ۱۳۹۸ در هتل پارسیان آزادی با ارائه ۸۰ اثر از ۶۰ هنرمند برگزار شد. در این حراج بیشترین تعداد آثار متعلق به ژازه تباتبایی و منیر فرمانفرماییان بود که هر کدام با ۳ اثر در این رویداد حضور داشتند.

بیشتر آثاری که در این دوره از حراج تهران ارائه شد، در همان محدوده قیمتی پیش‌بینی شده به فروش رسیدند و بسیاری از آنها قیمتی نزدیک به قیمت پایه داشتند. با این حال در این میان آثاری هم وجود داشتند که رشد قیمت زیادی داشتند و علاقه‌مندان بارها برای خرید آنها ابراز تمایل کردند.

اثر بدون عنوان ابراهیم فرجی که در سال ۱۳۴۷ خلق‌شده است اگرچه با قیمت پایه ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان عرضه شده بود، ۱۶۰ میلیون تومان چکش خورد و اثر حجمی خانواده متعلق به بهمن دادخواه که با قیمت پایه ۴۰۰ میلیون تومان ارایه شده بود ۷۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

آثار پرویز تناولی، منیر فرمانفرمائیان، سهراب سپهری و حسین زنده رودی در صدر شب طوفانی حراجی تهران

۱۲ اثر میلیاردی یازدهمین حراج تهران

مجسمه سر شاعر متعلق به پرویز تناولی مجسمه‌ساز پیشروی ایرانی به مبلغ ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان چکش خورد تا گرانترین اثر یازدهمین حراج تهران شود. در رتبه دوم اثر بدون عنوان منیر فرمانفرماییان قرار گرفت که ۳ میلیارد تومان فروخته شد. سومین اثر گران‌قیمت این دوره حراج نیز به سهراب سپهری اختصاص داشت؛ این اثر که در سال ۲۰۱۷ در کریستیز لندن عرضه شده بود ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

یکی دیگر از گران قیمت ترین تابلوهای نقاشی امروز ایران را مشاهده می کنید. اثر منیر فرمانفرماییان در یازدهمین دوره حراج تهران با قیمت ۲٫۱ میلیارد تومان به فروش رسید. برآورد قیمت : ۳۰,۰۰۰ – ۲۰,۰۰۰ میلیون ریال آیینه‌کاری، نقاشی پشت شیشه و گچ روی چوب ۹۸×۹۸ سانتیمتر

یکی از گران قیمت ترین تابلوهای نقاشی ایران در سال ۱۳۹۸ را مشاهده می کنید. اثر حسین زنده رودی در یازدهمین دوره حراج تهران با قیمت ۲ میلیارد تومان به فروش رسید.

اثر جعفر روحبخش در یازدهمین دوره حراج تهران بعد از اتمام حراج با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

گران قیمت ترین تابلو نقاشی ایران را مشاهده می کنید. ثر منیر فرمانفرماییان در یازدهمین دوره حراج تهران با قیمت ۳ میلیارد تومان به فروش رسید. برآورد قیمت : ۴۰,۰۰۰ – ۳۰,۰۰۰ میلیون ریال آیینه‌کاری، نقاشی پشت پلکسی گلاس و گچ روی چوب ۱۰×۷۰×۹۷ سانتیمتر

اثر آسمان آبی منیر فرمانفرماییان ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان فروش رفت. اثر دیگری از سهراب سپهری با قیمت ۲ میلیارد تومان چکش خورد. تابلوی حسین زنده‌رودی با نام سین لام به قیمت ۲ میلیارد تومان فروخته شد. تابلوی مینیاتور محمود فرشچیان بود که در آن به صلیب کشیده شدن حضرت عیسی (ع) تصویر شده بود، ۲ میلیارد تومان چکش خورد.

اثر منصور قندریز در یازدهمین دوره حراج تهران با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان به فروش رسید. برآورد قیمت : ۴,۰۰۰ – ۳,۰۰۰ میلیون ریال راست: اصل کلیشه لینولئوم ، چپ: چاپ لینولئوم روی کاغذ دولته‌ای، هر لت ۳۶×۵۳ ، در مجموع ۷۲×۵۳ سانتیمتر

اثر بهجت صدر در یازدهمین دوره حراج تهران با قیمت ۱٫۵ میلیارد تومان به فروش رسید. برآورد قیمت : ۱۵,۰۰۰ – ۱۰,۰۰۰ میلیون ریال رنگ‌روغن روی آلومینیوم کشیده‌شده روی فیبر ۱۲۰×۸۵ سانتی‌متر

مجسمه آهنی ژازه تباتبایی، تابلوی انهدام کیهانی آیدین آغداشلو و مجسمه هیچ پرویز تناولی هر سه به مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شدند و اثر بدون عنوان بهجت صدر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروخته شد و اثر بدون عنوان مسعود عربشاهی نیز که ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود، یک میلیارد تومان چکش خورد.

طوفان «هیچ» را ببینید! اثر پرویز تناولی در یازدهمین دوره حراج تهران با قیمت ۱٫۶ میلیارد تومان به فروش رسید. برآورد قیمت : ۲۰,۰۰۰ – ۱۵,۰۰۰ میلیون ریال برنز در ابعاد ۳۰×۴۷×۱۰۶سانتیمتر

۱۴ اثر بین ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان

اما در این دوره حراج آثار ذی‌قیمتی دیگری نیز بالای ۵۰۰ میلیون تومان چکش خوردند. تابلوی نقاشی‌خط محمد احصایی که با قیمت پایه ۷۰۰ میلیون تومان عرضه شده بود؛ ۸۵۰ میلیون تومان چکش خورد. اثر بدون عنوان حسین کاظمی خلق شده در سال ۱۳۵۰ که با قیمت پایه ۷۰۰ میلیون تومان عرضه شده بود نیز به مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

تابلوی نقاشی خط میز متعلق به کوروش شیشه‌گران که ۶۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود، ۷۵۰ میلیون تومان خریداری شد. اثر حجمی خانواده متعلق به بهمن دادخواه اما شب پرهیجانی را در یازدهمین حراج تهران تجربه کرد. این اثر که با قیمت پایه ۴۰۰ میلیون تومان ارایه شد در پایان به مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

توجه داشته باشید که قیمت آثار هنری در حراج، فقط معیار هنری ندارد و مسائل تجاری و قیمت سازی و جریان سازی برای حضور در دیگر حراجی ها و مطرح کردن یک سبک هنری یا هنرمند نیز در دستور کار است. پس با این رویکرد که چند قلم روی بوم خورده است و قیمت میلیونی و میلیاردی شده است، به موضوع نگاه نکنید. در اصل یک قضیه، هیچ توفیری ایجاد نمی کند: خرید ارزان تابلوهای نقاشی به قصد فاکتور سودآتی.

حتما ببینید: طوفان نقاشی های تهران در حراجی کریستی دوبی

نوشته گران قیمت ترین تابلو های نقاشی ایران در شب طوفانی حراج تهران اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.