سینمای پر تعلیق؛ ۱۰ فیلم دیدنی برای طرفداران سبک فیلمسازی «دیوید فینچر» [قسمت دوم]

دیوید فینچر یکی از بااستعدادترین و خلاق ترین فیلم سازان سینمای مدرن است. او کارگردانی است که ژانر نئو-نوآر را در زمینه محتوا بازتعریف کرده و با سبک فیلم برداری منحصربرد و چالش برانگیز خود فضاهایی بی نقص در فیلم هایش ساخته است. این کارگردان تاریکی دلخواه خودش را به شخصیت هایش می دهد که مخاطب را می آزارد. همچنین در فیلم های فینچر اغلب شخصیت هایی را می بینیم که به شکلی وسواس گونه به حل رازها و معماها مشغولند. او سبک کارگردانی دقیق و پرجزییات خود برای هر سکانس را دارد. از این رو این سبک کارگردانی دقیق با شخصیت های وسواسی و متفکرش متناسب است. در فیلم «زودیاک» (Zodiac) او ساختار فیلم های ژانر کارآگاهی را به هم می ریزد که آشوبی در اعتماد دولت و نیروهای امنیتی و پلیسی ایجاد می کند.

در فیلم «دختر گمشده» (Gone Girl)، فینچر مفهوم خانواده را به چالش می کشد و با صحنه های بسیار شوکه کننده خود مخاطبان را به فکر فرو می برد. و در نهایت در قالب داستان پیچیده «باشگاه مبارزه» (Fight Club) فینچر فرهنگ مصرف گرایی را به چالش می کشد. در واقع تعیین جایگاه فینچر در سینمای مدرن کاری دشوار است. وقتی که به این نکته توجه می کنیم که کارگردانان محبوب او به گفته خودش استیون اسپیلبرگ و استنلی کوبریک هستند، سینمای دو بعدی و در کمال ناباوری منحصربفرد او به یک سینمای بسیار ویژه و خاص تبدیل می شود. او یکی از معدود کارگردانانی است که می تواند هویت و زبان سینمایی خاص خودش را در دنیای رسانه های هنری خلق کند. در ادامه این مطلب قصد داریم به بهترین فیلم هایی اشاره کنیم که اگر چه توسط دیوید فینچر کارگردانی نشده اند اما دارای مولفه هایی هستند که ما را به یاد آثار شاخص این نابغه فیلم سازی می اندازند.

۶- تاریخچه خشونت (۲۰۰۵)

دیوید فینچر

دیوید کراننبرگ با فیلم های «ویدئودرام» (Videodrome)، «قول های شرقی» (Eastern Promises) و «ناهار عریان» (Naked Lunch) یک کارنامه فیلمسازی بسیار قابل توجه دارد. جدای از تریلرهای خارق العاده اش، فیلم «تاریخچه خشونت» (A History of Violence) دیوید کراننبرگ سبک روایی فانتزی این کارگردان را با یک سبک واقع گرایانه و خشن جایگزین می کند. این فیلم بازیگران خارق العاده ای نیز دارد که از آن میان می توان به ویگو مورتنسن، ماریو بلو، اد هریس و ویلیام هرت اشاره کرد. زندگی تام استال، که صاحب یک رستوران بسیار ساده و آرام در شهری به همان آرامی است، بعد از کشتن سارقان مسلحی که قصد سرقت از رستوران او را دارند به سرعت به مردی متفاوت تبدیل می شود.

دیوید فینچر

تام که از او با عنوان یک قهرمان مشهور یاد کرده و در کانون توجه رسانه ها قرار می گیرد، رفته رفته هویت واقعی خود را کشف می کند. این فرآیند همچنین او را قادر می سازد که هویت خانواده اش را نیز شناسایی نماید. این داستان تاریک شباهت زیادی به فضای تنگ و تاریک فیلم های دیوید فینچر دارد. با سکانس های درگیری تند و خشن، تعلیق مداوم در لایه های عمیق داستان و پایان خارق العاده اش، «تاریخچه خشونت» می تواند یک گزینه عالی برای طرفداران سبک فیلمسازی دیوید فینچر باشد.

۷- خون ساده (۱۹۸۴)

دیوید فینچر

باز هم یکی از فیلم های برادران کوئن که البته اولین فیلم آن ها نیز بود. فیلم «خون ساده» (Blood Simple) که با نام های «تقاص» و «دهشت زده» نیز شناخته می شود یک تریلر مسحور کننده، مبهم و آرام است که به خوبی با عنوان این مطلب متناسب است. شخصیت های پرجزییات، دقیق و واقع گرایانه برادران کوئن، لحظات خشن و سکانس های عصبی کننده تعقیب و گریز ما را به یاد «هفت» و «زودیاک» دیوید فینچر می اندازند. «خون ساده» بدون شک یکی از بهترین فیلم های مستقل تاریخ سینمای ایالات متحده است. مارتی که صاحب یک کافه در شهر تگزاس است به همسرش، اَبی (فرانسس مک دورمند)، شک داشته و فکر می کند به او خیانت می کند.

دیوید فینچر

او یک کارآگاه خصوصی را برای تحت نظر داشتن همسرش استخدام می کند و وقتی که مشخص می شود همسرش واقعاً با یکی از کارکنان کافه به نام ری به او خیانت کرده، مارتی به این کارآگاه خصوصی پول می دهد تا هر دوی آن ها را به قتل برساند. اما در دنیای برادران کوئن همه چیز به این سادگی نیست. فیلم حاوی یک زیبای افسونگر اما خطرناک و سردرگم، خونریزی فراوان و شوخی های نیشدار بسیاری است. فرانسس مک دورمند در بهترین شرایط ممکن خود قرار دارد. «خون ساده» غافلگیری های بسیار و فیلمنامه ای هوشمندانه داشته و بدون شک شباهت زیادی نیز به فیلم های دیوید فینچر دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین و واقع گرایانه ترین فیلم های گانگستری و مافیایی تاریخ سینما [قسمت دوم]

۸- راز چشم های آن ها (۲۰۰۹)

دیوید فینچر

«راز چشم های آن ها» (The Secret in Their Eyes) یک فیلم درام آرژانتینی بی نقص از خوان خوزه کامپانلا است که بر اساس رمانی با عنوان «سوال چشمان آن ها» نوشته ادواردو ساچری ساخته شد، نویسنده ای که در نوشتن سناریو کامپانلا نیز مشارکت داشت. بنجامین اسپوزیتو (ریکاردو دارین)، یک کارآگاه و بازجوی باتجربه است که سال ها در دادگاه های مهم کشور خدمت کرده و اکنون قصد دارد شغلش را رها کند. در این فرآیند او قصد دارد رمانی بر اساس اتفاقی که در طی دوران خدمتش بیش از همه او را تحت تاثیر قرار داده بنویسد. او رفته رفته جزییات یک پرونده تجاوز خشونت آمیز و قتل را که حدود ۳۰ سال پیش رخ داده به یاد می آورد و تصمیم می گیرد که از نو به این پرونده لاینحل پرداخته و راز آن را کشف نماید.

دیوید فینچر

اولین گام برای بررسی مدارک و یافته ها این است که به محل کارش بازگردد. برای اسپوزیتو، این فرآیند به یک سفر ماجراجویانه تبدیل می شود که در مسیر آن با واقعیاتی تلخ در مورد مفهوم عدالت و وجدان روبرو می شود. اگر چه شباهتی بین این فیلم و «مورد عجیب بنجامین باتن» (The Curious Case of Benjamin Button) ساخته دیوید فینچر از لحاظ محتوا وجود ندارد اما درام حیرت انگیز فیلم و ساختار دراماتیک قدرتمند و البته پایان بسیار تاثیرگذار فیلم فینچر نقش مهمی در ساخت فیلم «راز چشم های آن ها» داشت.

۹- محله چینی ها (۱۹۷۴)

دیوید فینچر

دیوید فینچر یکی از طرفداران بزرگ این فیلم است به نحوی که در نسخه بلوری فیلم در سال ۲۰۱۲، فینچر با نویسنده سناریو این فیلم، رابرت تاون، صحبت کرده و آنگاه است که متوجه می شویم فینچر تک تک بخش ها و جزییات فیلم «محله چینی ها» (Chinatown) را می شناسد. به عنوان یک داستان چند لایه و بسیار قوی از رومن پولانسکی، «محله چینی ها» یک دنیای تاریک را با ابهامی آزاردهنده و عجیب و البته فضایی آرام اما به سبک فینچر پرتنش به تصویر می کشد. جیک گیتس، افسر سابق پلیس، اکنون به عنوان کارآگاه خصوصی کار می کند. او توسط زنی به نام اِوِلین استخدام می شود تا مالوری، مهندس ارشد بخش آب و قدرت لس آنجلس، را تعقیب کند زیرا بر این باور است که همسرش با زن دیگری ارتباط دارد. جیک شروع به تعقیب مالوری می کند اما اتفاقات آنطور که او فکر می کند پیش نمی روند و او خود را در میانه یک راز تاریک و ترسناک می بیند.

دیوید فینچر

پولانسکی در این فیلم یک زن زیبا و افسونگر می سازد که برندگی و خطرناکی کلیشه ای چنین شخصیت های موسوم به «femme fatale» را ندارد و به لطف سبک کارگردانی او، «محله چینی ها» به یک فیلم بسیار پیچیده و خاص تبدیل می شود. این فیلم، پویایی و عمق را به ژانر خود می آورد درست همان کاری که دیوید فینچر با فیلم های خود کرد. فیلم بی نقص «محله چینی ها» بی شک یکی از بهترین فیلم های نوآر تاریخ سینماست که در آن جک نیکلسون نقش شخصیتی فراموش نشدنی در تاریخ سینما را بازی کرده و در آن می درخشد. «محله چینی ها» یک سناریو بسیار هوشمندانه دارد که در آن توطئه های پولانسکی بیش از پیش آشکار می شوند. این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین فیلم نامه اورجینال نیز شد و حضور خود پولانسکی در یک نقش کوچک نیز یکی دیگر از جزییات «محله چینی ها»ست که می تواند شما را با تماشای آن ترغیب نماید.

۱۰- بی خوابی (۲۰۰۲)

دیوید فینچر

کریستوفر نولان یکی از تحسین شده ترین کارگردانان معاصر سینماست. فیلم «بی خوابی» (Insomnia) ساخته او اگر چه مانند دیگر فیلم های او شناخته شده نبوده و مورد توجه قرار نگرفت اما شایستگی قرار گرفتن در این فهرست را دارد. این تریلر روانشناسانه قوی با بازی آل پاچینو، رابین ویلیامز و هیلاری سوانک، بازسازی یک فیلم نروژی به همین نام است که در سال ۱۹۹۷ ساخته شده بود. با سکانس های به خوبی تدوین شده تعقیب و گریز، شخصیت های بدون تعادل، راآلودگی داستانی و درگیری ها و تنش ها در آرامش، این فیلم ادای احترامی مشخص به فیلم های «هفت» و «باشگاه مشت زنی» دیوید فینچر است. کارآگاه دورمر (آل پاچینو) و کارآگاه اکهارت (مارتین داناوان) به شهری در آلاسکا فرستاده می شوند تا به پرونده قتل یک دختر نوجوان رسیدگی کنند.

دیوید فینچر

دورمر که خود را در متن چندین بدشانسی و اتفاق بد می بیند، سعی می کند با کمک پلیس شهر پرونده قتل را رمزگشایی نماید. چه به دلیل ویرانی روانی و چه تاثیر آفتابی که طلوع نمی کند، کارآگاه دورمر در طول رسیدگی به پرونده از بی خوابی آزار دهنده ای رنج می برد. با رازی که انتظار برملا شدن را می کشد و ورود شخصیت والتر فینچ (رابین ویلیامز) به ماجرا، ماجرای های فیلم و دنیای داستان تاریک و تاریک تر می شود. «بی خوابی» در سکانس های مشترک پاچینو و ویلیامز، بسیار قدرتمند و تاثیرگذار ظاهر می شود اگر چه نمی توان آن را یکی از بهترین فیلم های نولان دانست.

بیشتر بخوانید: ممنوعه برای رمانتیک ها؛ ۱۰ مورد از بهترین فیلم های ضد عشق تاریخ سینما [قسمت اول]

نوشته سینمای پر تعلیق؛ ۱۰ فیلم دیدنی برای طرفداران سبک فیلمسازی «دیوید فینچر» [قسمت دوم] اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.