10 نکته‌ای که باید پیش از تجربه‌ی RAGE 2 بدانید

10 نکته‌ای که باید پیش از تجربه RAGE 2 بدانید

"به قلم علیرضا رزمجویی"

در صنعتی که رقابت و پنهان‌کاری در آن بیداد می‌کند، همیشه می‌توان همکاری دو استدیوی مشهور را به فال نیک گرفت و برای محصولی که در سایه‌ی این شراکت در شُرُف خلق شدن است، هیجان‌زده شد. RAGE 2 محصولی است از دو استدیو با پیشینه‌ای کامل متفاوت که تنها می‌توان دیوانگی و اکشن را بطور مشترک بین مخلوقات آنها پیدا کرد: شعبه‌ی استوکلهمِ Avalanche Studios که دو عنوان قبلی آنها بازیهای جهان‌بازِ Mad Max و Just Cause 2 بوده است، وظیفه‌ی اصلی توسعه‌ی RAGE 2 را در اختیار داشته و در کنار آنها استدیوی id Software که از دیرباز یکی از پرچم‌داران سبک شوتر اول شخص محسوب می‌شده است نیز در مشاوره و ارزیابی عناصر گان‌پلی و اسلحه‌ها پشتیبان‌ آنها بوده است. چنین ترکیبی برای یک بازی شوتر اول شخصِ جهان‌باز بشدت مناسب به نظر می‌رسد و نتیجه ممکن است بهتر از چیزی باشد که هر کدام از این استدیوها به تنهایی می‌توانستند از پس آن بربیایند. برای اینکه آماده ورود به این دنیای آخرالزمانی و دیوانه‌وار شوید، با هم 10 نکته‌ی برجسته‌ای که قبل از تجربه‌ی RAGE 2 باید بدانید را مرور می‌کنیم.

1. نسخه اول را فراموش کنید!

نسخه اول RAGE با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایش تجربه‌ی قابل‌توجهی را ارائه می‌داد. با این حال مثال بارزی از عنوانی بود که جاه‌طلبی‌های آن پیش زمینه‌ای برای شکوفایی نداشتند. عنوانی که میخواست وسیع و پرجزئیات باشد اما تکنولوژی آن برایش فراهم نبود. حالا RAGE 2 عنوانی است که بر روی موتور بازیسازی مخصوصِ عناوین جهان‌بازِ استدیوی Avalanche یعنی Apex توسعه یافته است و همینطور تیم سازنده قول داده است که دیگر خبری از آن پایان ناامیدکننده‌ی RAGE نخواهد بود! در واقع RAGE 2 سعی کرده است به طور کامل از مشکلات نسخه اول دوری کرده و در عین حال خود را با سبک و چهره‌ای کاملا متفاوت ارائه دهد.

آقای تیم ویلیتز از توسعه‌دهندگان کارکشته‌ی استدیوی id Software است که به طور صریحی اشاره کرده است: "ما در واقع بشدت می‌خواستیم که RAGE 2 را از RAGE جدا کنیم؛ هم از نظر سبک گیم‌پلی و هم از نظر داستان." اثرات چنین رویکردی را به طور واضح می‌توانیم در تریلرهای بازی ببینیم. وقایع بازی 30 سال پس از RAGE رخ می‌دهد، پروتاگونیست بازی تغییر کرده است و تحول بسیاری را می‌توان در گیم‌پلی بازی مشاهده کرد. بنابراین اگر در جستجوی دنباله‌ای مستقیم و مشابه به RAGE هستید، اشتباه آمده‌اید! پس برای تجربه‌ی RAGE 2 نیازی به بازی کردن نسخه قبل ندارید؛ با این حال برای طرفداران قدیمی این سری، شخصیت‌ها و محیط‌هایی آشنایی وجود خواهد داشت که یادآور روزهای تاریک و پرالتهاب نسخه اول خواهد بود.

2. داستان در خدمت گیم‌پلی است

همانطور که از نمایش‌های بازی نیز می‌توانستیم حدس بزنیم، نباید انتظار داستانی عمیق و جدی از RAGE 2 داشته باشیم. توسعه‌دهندگان اعلام کرده‌اند که تمرکز آنها ارائه‌ی تجربه‌ا‌ی مفرح و سرگرم‌کننده بوده است و برای این کار نیز شخصیت‌های عجیب و غریب و دیالوگ‌های پرنشاطی را در بازی گنجانده‌اند تا هم احتمال رخداد وقایع غیرمنتظره را افزایش دهند و هم تنوع رویارویی با شخصیت‌های متفاوت و جذاب را بیشتر کنند.

در واقع به نظر می‌رسد داستان RAGE 2 صرفا پشتیبان و همراهی برای تمام لحظات اکشن و پر زرق و برق خواهد بود. همینطور اعلام شده است که اکثر داستان و دیالوگ‌ها در هنگام انجام ماموریت‌ها و در حین گیم‌پلی روایت خواهد شد و سازندگان سعی کرده‌اند گیم‌پلی بازی را با داستان و شخصیت‌پردازی تلفیق کنند.

3. تراکم و شلوغی دنیا مهمتر از وسعت آن است

نقشه‌ی RAGE 2 ابدا از نظر وسعت در مقابل بازیهای جهان‌بازِ پرخرج حرفی برای گفتن ندارد اما این می‌تواند به نفع بازی تمام شود. سازندگان در این بازی جهان‌باز به جای تمرکز بر روی گسترش مرزهای مناطق، سعی در افزایش تراکم و اضافه کردن جزئیات و فعالیت‌های متنوع در نقشه داشته‌اند. آنها می‌خواهند در هر گوشه‌ای چیزی برای غافل‌گیر کردن و جلب توجه مخاطب داشته باشند و چندان طرفدارِ طی مسیرهای طولانی برای رسیدن به ماموریت‌ها نیستند.

با این حال با توجه به وجود انواع مختلف وسایل نقلیه زمینی و هوایی، هنوز هم می‌توان انتظار داشت که دنیای آخرالزمانی RAGE 2 برای گشت و گذار وسیع باشد و همینطور با توجه به اینکه به محیط‌های زیرزمینی نیز در نقشه اشاره شده است، ممکن است شاهد نقشه‌ای چند لایه باشیم.

4. زیست‌بوم‌های متنوع باعث شده است RAGE 2 صرفا یک عنوان آخرالزمانی با رنگ‌بندی تکراری نباشد

از زمان معرفی بازی، زیست‌بوم‌های مختلف به عنوان یکی از تمرکزهای اصلی در ساختار بازی ارائه شده است. اگر از عناوین آخرالزمانی که صرفا به یک پوشش گیاهی بسنده می‌کنند یا تمام نقشه را به صورت یک بیابان به شما ارائه می‌کنند خسته‌ شده‌اید، حتما در تریلرها مناطق رنگارنگ و غنی RAGE 2 را دیده‌اید. حالا تنها کافی است حس و حال گشت و گذار در آنها را تجربه کنیم تا بتوانیم تصمیم بگیریم که آیا چنین تنوعی فقط ظاهری است یا سوپرایزهای بیشتری برای ما دارد.

5. رسیدن به پتانسیل واقعی مبارزات مستلزم نوآوری و ترکیب اسلحه‌ها و قدرت‌ها است

به راحتی می‌توان گفت که اسلحه‌ها اصلی‌ترین شاخصه‌ی عناوین استدیوی id Software است و حالا با توجه به همکاری این استدیو در ساخت این عنوان به راحتی می‌توان گفت که باید منتظر سرعت بالا در مبارزات و اسلحه‌های سنگین، هوشمندانه و پر زرق و برق باشیم. از Wingstick ِ نمادین نسخه قبل گرفته تا اسلحه‌ای مبتنی بر جاذبه به نام Grav-Dart Launcher که می‌توان با استفاده از آن دشمنان را به هر سمتی که برایمان جذابتر است بفرستیم. اسلحه‌هایی که تا به حال در بازی دیده‌ایم به اندازه کافی تنوع داشته و با ترکیب آنها می‌توان لحظات اکشن جذابی خلق کرد.

اما قسمت بزرگی از مبارزات بازی بر پایه قدرت‌های پروتاگونیست بازی یعنی Walker (که در ابتدای بازی می‌توان او را بصورت مرد یا زن انتخاب کرد) استوار است و از این قدرتها در بازی با نام Nanotrites یاد می‌شود. ترکیب این قدرت‌ها را با اسلحه‌ها دیده‌ایم؛‌ نتیجه باشکوه و خونین است و با اضافه کردن کمی چاشنی نوآوری به آن می‌توان کشت و کشتاری به یادماندنی را در این آخرالزمان دیوانه‌وار به معرض نمایش گذاشت. از پرش‌های بلند و پایین آوردنِ مشتی قدرتمند گرفته تا کارگذاری سپری محافظ و آتش زدن دشمنان در یک چشم به هم زدن، قابلیت‌های بسیاری وجود دارد که امکان ارتقا دادن نیز دارند و می‌توانند تنوع بسیاری به مبارزات ببخشند.

6. دشمنان متنوع اما کم‌هوش؟!

حالا که از اسلحه‌ها و قدرت‌ها گفتیم، باید به بخت‌برگشته‌هایی که قرار است بر روی آنها آزمایش‌های خونین بسیاری انجام دهیم نیز بپردازیم. علاوه بر باس‌هایی که مطمئنا منتظرمان خواهند بود و تنها گوشه چشمی از جثه‌ی بزرگ و چهره‌های خشمگین آنها را دیده‌ایم، دشمنان عادی به 5 دسته مختلف تقسیم شده‌اند. از ولگردهایی سرتاپا رنگ شده تا سربازان و آدم‌کشانی ماهر با شمشیرهای الکتریکی و همینطور موجودات جهش‌یافته‌ی کریه. به نظر می‌رسد نحوه مبارزه و به کارگیری قدرت‌ها در مقابله با هر گروه متفاوت خواهد بود و مطمئنا با توجه به طراحی و رفتار دشمنان، کسی پس از تکه‌تکه کردن آنها، عذاب وجدان نخواهد گرفت!

با این حال هوش مصنوعی ضعیف دشمنان به بزرگترین مشکل مشترک بین بازیهای جهان‌باز تبدیل شده‌ است و از نمایش‌های RAGE 2 نیز می‌توان نشانه‌های ضعف در این بخش را دید. باید منتظر ماند و دید که در نهایت چنین چیزی به تجربه ضربه خواهد زد یا اثری از آن حس نخواهد شد.

7. هر وسیله‌ی نقلیه‌ای که در بازی می‌بینید را می‌توان کنترل کرد

رانندن تمام وسایل نقلیه‌ی موجود در بازی یکی از اولین ویژگی‌هایی محسوب می‌شد که همزمان با معرفی بازی بر روی آن تاکید بسیاری شده بود. در نمایش چیزی که بسیار دلنشین به نظر می‌رسید و دوباره تاکید بر روی سرعت در بازی را نشان می‌داد، ورود و خروجِ بدون معطلی از تمام اتومبیل‌ها و یک روندِ جابه‌جایی یکپارچه و روان از اتومبیل‌رانی به مبارزات اول شخص و بالعکس، بود. از اتومبیل‌های زره‌دارِ مخصوص نبردهای سهمگین گرفته تا وسایل نقلیه پیشرفته که قابلیت پرواز دارند در نقاط مختلف نقشه جایگذاری شده‌اند تا بتوان به راحتی مسافت‌ها را پیمود.

البته یکی از جذابیت‌های رانندگی در بازی، اسلحه‌های تعبیه شده بر روی اتومبیل‌ها است که اکشن و لحظات پر زرق و برق را در طول مسیر نیز از ما دریغ نمی‌کند. یکی از نقاط قوت عنوان قبلی استدیوی Avalanche یعنی Mad Max، مبارزات در حین اتومبیل‌رانی بود که هم از نظر شخصی‌سازی اتومبیل‌ها و آزادی عمل در مواجه با دشمنان و هم از نظر هیجانِ لحظه‌ایِ نابود کردنِ اتومبیل‌های دشمن، تجربه‌ای ناب را ارائه می‌داد. می‌توانیم اینجا نیز انتظار چنین مبارزاتی را داشته باشیم که به خوبی می‌تواند در کنار گان‌پلی بازی، گیم‌پلی را هیجان‌انگیز نگه‌ دارد.

8. کدهای تقلب با حضور افراد مشهور!

یکی از ویژگی‌های جذابی که برای بازی معرفی شده است، وجود چندین کد تقلب است که می‌توانید در داخل بازی آنها را بدست آورید و بر روی بازی خود اعمال کنید. علاوه بر کدهای تقلبِ مفرحی که گیم‌پلی و نابودی دشمنان را آسانتر می‌کند، شاهد حضور Danny Dyer و همینطور Tim Kitzrow که به گزارش بازیهای NBA Jam مشهور است، در بازی هستیم. آنها به عنوان صداپیشه در بازی حضور دارند و هنگامی که در حال نابودی دشمنان هستید، با فریادهای خود به عملکرد شما واکنش نشان می‌دهند! این کدهای تقلب در بازی از طریق فردی با نام عجیب Wasteland Wizard قابل دسترسی است و باید منتظر باشیم و ببینیم که چه سوپرایزهای دیگری در لیست او وجود دارد.

9. خبری از 4K نیست؛ سرعت و فریم‌ریت بیشتر، اولویت بوده است

اگر بازیهای id Software را دنبال کرده باشید می‌دانید که سرعت در آن حرف اول را می‌زند و این در RAGE 2 نیز صحت دارد. به همین دلیل آنها فریم ریت را اولویت خود قرار داده‌اند و بازی بر روی PS4 Pro و Xbox One X با رزولوشن 1080p و 60 فریم و در کنسول‌های پایه PS4 و Xbox One نیز با 30 فریم بر ثانیه و به ترتیب رزولوشن‌های 1080p و 900p اجرا خواهد شد.

10. پشتیبانیِ مناسب پس از عرضه

شرکت Bethesda به تازگی از برنامه‌ی خود برای پشتیبانی از RAGE 2 پس از عرضه رونمایی کرده است و این پشتیبانی شامل آپدیت‌های رایگان از جمله رویدادها، اتومبیل‌ جدید، کدهای تقلب جدید و اسکین‌ها می‌‌شود. علاوه بر این دو DLC بزرگ و پولی نیز برای این عنوان در سال 2019 منتشر خواهد شد که دارای محتویات داستانی، اسلحه‌ها، قابلیت‌ها و ویژگی‌های بسیار بیشتری است.

RAGE 2 در تاریخ 14 May (24 اردیبهشت) بر روی پلتفرم‌های PS4، Xbox One و PC (Steam) عرضه می‌شود. نظر شما در مورد RAGE 2 چیست؟ آیا این نسخه می‌تواند ادامه‌ای موفق برای نسخه‌ی بحث‌برانگیزِ اول باشد؟