نگاهی به Battlefield V: Firestorm؛ بتل رویالی جذاب یا تجربه‌ای تکراری و زودگذر؟

Firestorm از بسیاری از جهات تجربه‌ی جدیدی است. هر چند هسته‌ی اصلی بازی از همان فرمول بازی‌های بتل رویال پیروی می‌کند اما سازندگان موفق شده‌اند با انتقال برخی از ویژگی‌های BF V به این مد، یک تجربه‌ی جذاب و متفاوت را خلق کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا نقاط قوت و ضعف این مد جدید را بررسی کنیم.

تجربه‌ی ما از Battlefield V: Firestorm

"به قلم علیرضا محزون"

سرانجام مد Firestorm بازی Battlefield V عرضه شد تا پس از عناوینی مانند Call of Duty حالا شاهد مد بتل رویال در یکی از پرطرفدارترین بازی‌های مولتی‌پلیر یعنی Battlefield باشیم. هر چند شاید عرضه‌ی Firsetorm در هنگام انتشار BF V می‌توانست نقش بسزایی در جذب بیشتر گیمرها و افزایش فروش، بازی کند اما مشکلات فنی مانع از تحقق این امر شد و حالا پس از چند ماه تاخیر سرانجام زمان تجربه‌ی این مد فرارسیده است.

Firestorm از بسیاری از جهات تجربه‌ی جدیدی است. هر چند هسته‌ی اصلی بازی از همان فرمول بازی‌های بتل رویال پیروی می‌کند اما سازندگان موفق شده‌اند با انتقال برخی از ویژگی‌های BF V به این مد، یک تجربه‌ی جذاب و متفاوت را خلق کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا نقاط قوت و ضعف این مد جدید را بررسی کنیم.

بزرگ‌ترین نقشه‌ای که تاکنون سری BF به خود دیده است در مد Firestorm پیاده شده است.؛ نقشه‌ای با تنوع بسیار بالا که کمتر ایرادی به آن وارد است. شما می‌توانید در این نقشه‌ی زیبا لذت نبرد در کوه‌های برفی، ایستگاه‌های راه‌آهن، ساحل دریا و حتی یک سد غول‌پیکر را تجربه کنید. خوش‌بختانه ما در این نقشه‌ی بزرگ شاهد هیچ افت گرافیکی در مقابل بازی اصلی نیستیم و سازندگان با موفقیت از عهده‌ی طراحی یک نقشه‌ی ایده‌آل برای مد Firestorm برآمده‌اند. علاوه بر این با توجه به تنوع بالای نقشه‌های BF شاید در آینده‌ای نچندان دور شاهد اضافه شدن نقشه‌های جدیدی با محیط بیابانی و همچنین ساختمان‌های متفاوت به Firestorm باشیم.

در ابتدای بازی، شما به صورت انفرادی یا در گروه‌های چهارنفره در نقطه‌ای از نفشه فرود می‌آیید. برخلاف بازی‌های دیگر، حلقه‌ی معروف عناوین بتل رویال از همان شروع بازی وجود دارد و مکان فرود شما را محدود می‌کند. این بدین معناست که بخش‌هایی از نقشه در یک دور تجربه‌ی بازی در دسترس نخواهند بود. این ترفند به سازنده‌ها کمک کرده است تا مدت زمان هر دور را کاهش دهند و یک ناحیه با ابعاد ایده‌آل برای مبارزه‌ی 64 گیمر ایجاد کنند. چیزی که اکنون به نظر می‌رسد این است که این نقشه حتی گنجایش 100 گیمر را نیز دارد و شاید به دلیل برخی محدودیت‌های فنی یا کوتاه کردن زمان هر دور، تعداد گیمرها به 64 نفر محدود شده است.

یکی از تفاوت‌های اصلی Firestorm با بازی‌های بتل رویال دیگر و شاید مهم‌ترین نکته‌ی قوت آن، استفاده از حلقه‌ی آتش برای محدود کردن ناحیه‌ی قابل بازی است. این حلقه‌ی آتش از نظر بصری فوق‌العاده زیبا و در عین حال ترسناک است. دلهره‌ای که نزدیک شدن توفان آتش در وجود گیمر ایجاد می‌کند در میان بازی‌های بتل رویال بی‌سابقه است؛ آتشی که در مسیر خود تمام ساختمان‌ها را فرو می‌ریزد و همه چیز را از بین می‌برد. اگر از این حلقه‌ی آتش خارج شوید با یک فضای آخرالزمانی شبیه جهنم مواجه می‌شوید که نبرد با دشمنان در این فضا تقریبا غیرممکن است. بنابراین بازی شما را تشویق می‌کند برای زنده ماندن تا حد ممکن از توفان آتش دوری کنید.

بسیاری از ویژگی‌هایی که از بازی اصلی به مد Firestorm آمده‌اند نقش بسزایی در افزایش جذابیت آن داشته‌اند. برای مثال تخریب‌پذیری بالای محیط عملا تاکتیک سنگرگیری در یک ساختمان و هدف قرار دادن دشمنان را به چالش می‌کشد چون اکثر این ساختمان‌ها با بمب‌ها و سلاح‌های سنگین تخریب می‌شوند. تصرف نقاط مشخص شده در نقشه که پایه‌ی بسیاری از مدهای BF V مانند Conquest و Breakthrough را تشکیل می‌دهند در Firestorm نیز به چشم می‌خورد. با تصرف هر یک از این نقاط که در بازه‌های زمانی معینی بر روی نقشه ظاهر می‌شوند می‌توانید به اسلحه‌های کمیاب و البته بهتر دسترسی پیدا کنید.

در Firestorm خبری از وسایل جانبی برای اسلحه‌ها (Attachments) وجود ندارد، در واقع هر اسلحه به ترتیب دارای سه سطح Common، Rare و Epic است. هر چه سطح یک اسلحه بالاتر باشد علاوه بر برخورداری از وسایل جانبی مانند دوربین، از ویژگی‌های بهتری مانند ریکویل کمتر نیز بهره می‌برد؛ اما از سوی دیگر پیدا کردن اسلحه‌هایی با سطح بالاتر سخت‌تر است. این سطح‌بندی اسلحه‌ها شاید چندان به مذاق گیمرهای حرفه‌ای PC خوش نیاید اما مدیریت Inventory را به مراتب ساده‌تر می‌کند که البته یک نکته‌ی مثبت برای کسانی محسوب می‌شود که می‌خواهند Firestorm را بر روی کنسول‌ها و با کنترلر تجربه کنند. سازندگان حتی امکان استفاده از موشک‌های V1 را نیز در بازی گنجانده‌اند. این موشک‌ها که البته پیدا کردنشان چندان کار ساده‌ای نیست قدرت تخریب بسیار بالایی دارند. شاید بتوان هیجان‌انگیزترین لحظات بازی را زمانی دانست که صدای وحشتناک این موشک‌ها را می‌شنوید و با تمام وجود سعی می‌کنید از محدوده‌ی انفجار موشک فرار کنید.

حالا به لطف Firestorm برای اولین بار شاهد حضور تانک‌ها در یک بازی بتل رویال هستیم؛ تانک‌هایی که البته بدست آوردنشان کم دردسر نیست. در نقشه‌ی بازی مکان‌های مشخصی شبیه به انبار‌های زیرزمینی وجود دارند که تانک‌ها درونشان قرار گرفته‌اند. حالا مشکل بزرگ دسترسی به تانک‌ها این است که باز کردن در انبارها علاوه بر وقت‌گیر بودن با یک صدای بسیار بلند هم همراه است؛ صدایی که براحتی می‌تواند مکان شما را لو دهد. اما آیا بدست آوردن یک تانک ارزش این همه دردسر را دارد؟ در حال حاضر جواب این سوال منفی است. به بیان دیگر، تانک‌ها هنوز به معنای واقعی در بازی جا نیافتاده‌اند. تانک‌های که در مد Firestorm شاهدشان هستیم سوخت زیادی مصرف می‌کنند و در اکثر موارد باید پس از طی کردن مسیر معینی بدلیل اتمام سوخت رهایشان کرد. علاوه بر این، اکثر این تانک‌ها بسیار آسیب‌پذیرند و هر گیمر با شش راکت ضد تانکی که در اختیار دارد می‌تواند به راحتی آن‌ها را منهدم کند.

مد Firestorm با تمام ویژگی‌های مثبتش از مشکلات و ضعف‌های متعددی نیز رنج می‌برد. شاید مهم‌ترین ضعف بازی که تاکنون نیز رفع نشده است سیستم لوت کردن دشمنان پس از کشتنشان باشد. وقتی شما دشمنی را از پای در می‌آورید تمام آیتم‌های او اطرافش پخش می‌شوند. پیدا کردن مهمات یا اسلحه‌های موردنیاز از میان این آیتم‌ها کاری بسیار عذاب‌آور است. برای مثال تصور کنید در اواخر بازی و جایی که دشمن در نزدیکی شماست بخواهید دشمن کشته شده را لوت کنید و کمی مهمات بدست آورید، اما به خاطر نزدیکی این آیتم‌ها، به اشتباه اسلحه‌ی خود را تعویض کنید. حالا مجبورید دوباره اسلحه‌ی خود را که به زمین انداخته‌اید برداشته و آن را ریلود نمایید. همه‌ی این اتفاقات ممکن است به صورت ناخواسته به اتلاف وقت و در نهایت کشته شدن شما بیانجامد. در مجموع باید این حقیقت را قبول کرد که پیاده‌سازی یک سیستم لوت کردن بهینه یکی از چالش‌های اصلی سازندگان بازی‌های بتل رویال است به خصوص وقتی که قرار است بخش بزرگی از جامعه‌ی گیمرها را دارندگان کنسول‌ها تشکیل دهند، اما از سوی دیگر قطعا راه‌حلی که سازندگان Firestorm برای این مشکل پیدا کرده‌اند به هیچ وجه کارایی ندارد.

یکی دیگر از مشکلات بازی را باید سیستم مدیریت Inverntory دانست که به خصوص وقتی از کنترلر استفاده می‌کنید بیشتر به چشم می‌آید. در واقع بازی در کنار اسلحه‌های اصلی و نارنجک‌ها امکان حمل آیتم‌هایی مانند راکت‌های ضدتانک، موشک‌انداز‌ها، تکه‌های زره و بسیاری چیزهای دیگر را به شما می‌دهد، اما شما فقط توانایی انتخاب و استفاده از دو آیتم را با استفاده از کلید‌های جهتگیری (D-Pad) دارید. این در حالی است که با برداشتن برخی آیتم‌ها، برخی آیتم‌های ضروری دیگر مانند تکه‌های زره از دسترس خارج می‌شوند و شما مجبورید دوباره جای این آیتم‌ها را تغییر دهید تا امکان استفاده از آن‌ها با D-Pad برایتان فراهم شود. این مشکل ممکن است وقتی در میانه‌ی نبرد نیاز به استفاده از یک آیتم خاص دارید برایتان گران تمام شود.

در حال حاضر مد Firestorm تنها از حالت تک‌نفره و چهارنفره پشتیبانی می‌کند و فعلا خبری از حالت دونفره یا سه‌نفره نیست. با این حال با توجه به مهیا بودن بستر اضافه شدن این حالت‌ها به بازی، شاید در آینده‌ای نزدیک شاهد حالت‌های بیشتری نیز در بازی باشیم.

بازبینی تصویری

خود را برای نبرد آماده کنید!

حلقه‌ی معروف بازی‌های بتل رویال از همان ابتدا در نقشه وجود دارد

توفان آتش بدون شک بهترین ویژگی Firestorm محسوب می‌شود

اگر از حلقه‌ی آتش خارج شوید با یک محیط آخرآلزمانی شبیه جهنم مواجه خواهید شد

تنوع محیط در نقشه‌ی Firestorm بسیار بالاست

بدست آوردن تانک در بازی چندان کم دردسر نیست

لوت کردن دشمنان کشته شده در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل بازی است

V FOR VICTORY!

سخن پایانی

مد Firestorm بازی BF V پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به یکی از بهترین بازی‌های بتل‌رویال دارد. بسیاری از مکانیزم‌های موجود در بازی نوآورانه هستند و کمک بسزایی به افزایش جذابیت این مد کرده‌اند. با این وجود، مشکلات ریز و درشتی که در حال حاضر در گیم‌پلی به چشم می‌خورند مانع از این می‌شوند که این بازی را یک بازی آیده‌آل بدانیم. اگر سازندگان قصد دارند که طرفداران خود را نگه دارند و به فکر رقابت با عناوینی مانند Fortnite و Apex Legends باشند باید هر چه بیشتر بر پشتیبانی از بازی، رفع سریع مشکلات و ارائه‌ی محتوای اضافی تمرکز کنند.

مقاله بر اساس تجربه‌ی نسخه‌ی Xbox One نوشته شده است