نقد و بررسی Shadow Blade Reload – نسخه‌ی نینتندو سوئیچ

Shadow Blade ماجرای نینجای جوانی به نام کورو را روایت می‌کند که ناگهان مورد حمله‌ی دشمنان قرار می گیرد و باید با متجاوزین به معبد تمرینی خود بجنگد و استادش را نجات دهد. با پردیس گیم همراه باشید تا به نقد نسخه نینتندو سوئیچ این بازی ایرانی بپردازیم.

نقد و بررسی Shadow Blade Reload – نسخه‌ی نینتندو سوئیچ

"به قلم محمد تقوی"

نقد این بازی براساس نسخه ارسالی سازندگان برای سایت پردیس‌گیم نوشته شده است.

فکر کنم اگر با صنعت بازی در ایران آشنا باشید، احتمالا فن افزار شریف و بازی‌هایشان را می‌شناسید. از جمله آثار مهم‌شان، Shadow Blade Reload است؛ نسخه‌ی کنسولی بازی موبایل که توانست موفقیت قابل قبولی داشته باشد. با توجه به این‌که نقد بازی پیش‌تر توسط همکارم نوشته شده و جزئیات و کلیات به خوبی شرح داده شده‌‌اند، در این‌جا ضمن اشاره به آن نقد، بررسی پورت نسخه‌ی سوئیچ می‌پردازم.

Shadow Blade ماجرای نینجای جوانی به نام کورو را روایت می‌کند که ناگهان مورد حمله‌ی دشمنان قرار می گیرد و باید با متجاوزین به معبد تمرینی خود بجنگد و استادش را نجات دهد. داستان بازی نه تنها بسیار کلیشه‌ای‌ست، بلکه هیچ‌گونه پیچش و جذابیتی ندارد و هیجان‌انگیزترین اتفاقات آن هم به سادگی قابل پیش‌بینی‌ست (به‌هرحال در نظر داشته باشید که در حقیقت با یک عنوان موبایلی طرف هستید!) اما چیزی که روند داستانی را اصلا خسته کننده نمی‌کند، روایت کامیک مانند آن است که بسیار هوشمندانه و خوش ذوق طراحی شده است. طراحی میان پرده‌های داستانی بسیار خوب از آب درآمده و بعضا شامل آرت‌هایی‌ست که برای قرار گرفتن در صفحه‌ی دسکتاپ‌ـتان بسیار مناسبند! اما در مجموع بازی از نظر داستانی آنچنان تعریفی ندارد و داستان بیشتر سعی میکند زمینه را برای ورود مخاطب به گیم‌پلی فراهم کند.

نقطه‌ی قوت و اصلی‌ترین عامل جذابیت Shadow Blade را می‌توان گیم‌پلی نامید. البته بازی به‌هیچ‌وجه پافراتر از یک پلتفرمر ساده نمی گذارد؛ و روند گیم‌پلی آنقد ساده است که روی درجه‌ی سختی عادی، حتی نیازی به گیم‌پد هم ندارید و با دکمه‌های کیبورد می‌توانید بازی را به پایان برسانید. اما در عین حال گیم‌پلی به‌شدت روان، لذت‌بخش و خوش‌ساخت است و می‌تواند به‌راحتی مجذوبتان کند. کنترل کردن کورو بسیار خوب طراحی شده و پس چند دقیقه‌ی ابتدایی و آشنایی با روند گیم‌پلی، از رد کردن موانع مختلف و قلع و قمع کردن دشمنان بی‌خبر با روش‌های نینجایی لذت فراوانی خواهید برد. بازی به‌شدت سعی می‌کند این روند را جذاب نگه دارد؛ از اضافه کردن دشمنان جدید که باید از روش‌های متفاوتی برای از بین بردنشان اقدام کنید گرفته، تا موانع جدید و سخت‌تر. با این وجود بخش داستانی بسیار کوتاه است و اگر بخواهید تمام گوشه‌کنار‌های هر مرحله را هم جستجو کنید، بیش از 4 ساعت به طول نخواهد انجامید.

تا جایی که می‌دانم، نسخه‌ی سوئیچ تفاوت خاصی با نسخه‌های دیگر بازی ندارد. گیمر هم‌چنان در نقش کورو، مراحل بازی را می‌گذراند و در این میان تأکید بیش از مبارزه بر روی چالش‌های پلتفرمینگ است. در انتهای هر مرحله براساس عملکرد گیمر، امتیازی به او داده می‌شود و در نهایت با باز شدن درجات سختی بالاتر، بازی ارزش تکرار قابل قبولی ارائه می‌کند. پورت بازی نیز به طور کلی قابل قبول است. گرافیک و صدا مطلوبند هر چند در برخی مواقع می‌توان افت فریم مشاهده کرد.

نکته‌ای که شاید نسخه‌ی سوئیچ را جالب‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند به طبیعت این کنسول برمی‌گردد. مراحل کوچک و سرراست بازی به شدت برای اوقات فراغت کوتاه‌مدت (مثلا در مترو یا هنگام مسافرت) مناسبند و به همین جهت، این نسخه که میان نسخه‌ی اصلی موبایل و پورت کنسولی باشد، عملا بهترین نسخه‌ی Shadow Blade است.

اما از طرفی مشکل بزرگ این است که فروشگاه سوئیچ پر شده از این دست بازی‌ها. برای مثال Dead Cells را درنظر بگیرید. اثری تا حدی مشابه که بر روی گیم‌پلی با سرعت بالا تاکید دارد و در بازه‌های زمانی کوتاه نیز تجربه‌ای شیرین و دل‌پذیر است. در مقایسه‌ی این دو عنوان، Shadow Blade Reload قافیه را می‌بازد و آن تنوع و ارزش تکرار بالا را ندارد.

مشکل بزرگ دیگر، محتوای کم آن است. بازی از 7 بخش تشکیل شده که تنوع بصری نسبتا خوبی دارند اما همگی به سرعت تمام می‌شوند و اگر علاقه‌ای برای تکرار دائم مراحل با درجات سختی مختلف نداشته باشید، احتمالا بعد چهار یا پنج ساعت بازی را کنار گذاشته و فراموش می‌کنید در حالی که بر روی همین کنسول، بازی‌هایی با محتویات و جزئیات بیشتر و بهتر پیدا می‌شوند (مانند Celeste و The Messenger)

نکات مثبت

بازی بر روی دستگاه مناسبی پورت شده!

گیم پلی مفرح و لذت بخش

کنترل روان و ساده

نکات منفی

تنوع کم و سطحی بودن المان‌ها

بازی کمی کهنه شده و در مقابل رقبا رنگ می‌بازد

و در پایان

Shadow Blade Reload بازی مفرحی است که می‌تواند چند ساعتی شما را مشغول کند یا باعث این شود که در اوقات پرت‌تان سراغ تکرار مراحل بروید. اما انتخاب‌های بهتری در همین ژانر نیز وجود دارند که پیشنهاد دادن این بازی را کمی سخت می‌کنند.

خرید بازی از طریق هیولا

Verdict

Shadow Blade Reload is a fun game that you can enjoy for a couple of hours or spend some time getting better at its levels in your spare time. But there are better games in this genre and it makes the it a hard sell

Score: 7.5 – Switch Version