چگونه سختی Sekiro Shadows Die Twice به ما درس زندگی می‌دهد؟

"زمان‌هایی تاریک جلوی ما پدیدار می‌شوند و زمانی می‌رسد که باید میان چیز آسان و چیز درست، انتخاب کنیم"

– آلبوس دامبلدور

"بهترین معلم، شکست است"

– یودا

چگونه سختی Sekiro Shadows Die Twice به ما درس زندگی می‌دهد؟

به قلم اریک کین از Forbes

دِیو تیِر به عنوان همکار من، مقاله‌ای نوشته با موضوع اینکه استودیوی FromSoftware باید یک حالت آسان به Sekiro: Shadows Die Twice اضافه کند.

نکته جالب و خنده‌دار ماجرا اینجاست که بازی به‌طور خودکار برروی حالت آسان تنظیم شده است. شما می‌توانید در بخشی از بازی، درجه سختی آن را بالاتر ببرید. برای افراد بسیار مشتاق، این یک گزینه است؛ یک انتخاب.

انتخاب، معمای بحث تیِر است. او اصرار دارد که وجود یک حالت آسان، تجربه بسیاری از بازیکنانی که می‌خواهند بازی را همینگونه که هست انجام دهند تغییر نخواهد داد. چالش دست‌ نخورده باقی می‌ماند و ارائه یک انتخاب برای بازیکنان، نشانه احترام به آن‌هاست.

من به‌شدت با این موضوع مخالف هستم. اول از همه، گزینه‌ای برای کاهش سختی بازی زمانی که در مقابل یک باس بسیار قوی (یا مینی باس) گیر کرده‌اید، همیشه تحریک کننده خواهد بود. انتخاب مسیر آسان بسیار ساده می‌شود و سپس دیگر آنچه که کارگردان FromSoftware یعنی هدتاکا میازاکی امیدوار است بیاموزیم را یاد نمی‌گیریم: چگونه در مقابل سختی‌ها و احتمالات ایستادگی کنیم و با انجام این کار به خودمان هدیه‌ای از حس غرور و پیروزی بدهیم.

زیبایی یک بازی Souls و Sekiro، در استاد شدنِ سیستم آن است. من دوباره وقتی می‌خواستم برای اولین بار Sekiro را تجربه کنم، حس یک شخص تازه‌کار را داشتم. انگار یک بازیکن جدید Souls بودم و برای اولین بار در این بازی مردم اما با گذر روزها و صرف کردن وقتم در این بازی، به یک‌باره دیدم که قلق و رقص مرگ‌بار آن را یاد گرفته‌ام.

حالا می‌توانم برقصم و واقعا که چه حسی دارد!

همین‌طور به کشتن دشمنانی ادامه می‌دادم که در ابتدا بسیار قوی و غیر قابل تحمل به‌نظر می‌رسیدند، نه به خاطر اینکه می‌توانستم سختی بازی را تغییر دهم یا سطح شخصیت خود را بالا ببرم یا از کمک یک بازیکن آنلاین بهره بگیرم، بلکه به‌خاطر اینکه بسیار سمج و مقاوم بودم! من از اینچ به اینچ اشتباهاتم درس گرفتم. من مهارت‌های جدیدی یافتم که به من در موقعیت‌های سخت و خطرناک کمک می‌کردند؛ ابزارهای Prosthetic که نقطه ضعف دشمنان را بر ملا می‌نمود و زمان‌بندی بهتر برای باز کردن مسیرم در میان دشمنان زیاد!

بازی Sekiro هم مثل سایر عناوین FromSoftware، از طریق باختن‌ها به من آموزش می‌داد.

اکنون اصطلاح "Git Gud" به میم (meme) و ترول خوبی تبدیل شده اما نباید هرگز برای توهین از آن استفاده شود. Sekiro با صبر و حوصله به ما یاد می‌دهد چگونه بهبود یابیم، نقاط ضعف ما را از بین می‌برد و ابزاری را برای ما فراهم می‌کند تا با آن‌ها موفق شویم. مثل Dark Souls و Bloodborne، حالت آسان یک گزینه نیست، چیزی است که خودتان باید بازی را به آن تبدیل کنید.

حالت آسان، زمانی است که به عنوان یک بازیکن، بهبود یافته‌اید. این بازی به مرور سخت‌تر می‌شود اما شما هم به‌همراه آن بهتر می‌شوید!

در ویدیوی کوتاه زیر می‌بینید که من چگونه نینجای بنفش را شکست می‌دهم. هرگز زمانی که در ابتدا بازی را شروع کرده بودم، نمی‌توانستم این کار را انجام دهم. درست زمانی این‌طور شد که قلق مبارزات را در سطحی عمیق‌تر یاد گرفتم تا این نینجا را به این سرعت از بین ببرم (و این اولین تلاش من نبود).

در فضای مجازی به‌خاطر مقاله دِیو، برخی افراد گفته‌اند ژورنالیست‌های پیر و خسته گیمینگ نمی‌توانند بازی کنند. این یک حرف احمقانه و نادرست است. هر کس که خود را طرفدار Souls بداند و در این موضوع نقش داشته باشد، باید شرمنده شود (همچنین این ژورنالیست‌های گیمینگ بودند که به Sekiro بهترین نقدهای سال 2019 را اعطا کرده‌اند، برابر با Resident Evil 2).

استودیوی FromSoftware نمی‌خواهد شما این‌طور رفتار کنید. یادتان باشد، Sekiro یک معلم است. این بازی به ما می‌آموزد که چطور سیستم و قلق آن‌ها را با باختن و مقاومت یاد بگیریم و این کار را بخاطر نفع خودمان انجام می‌دهد. کشتن یک باس سرسخت باعث شد تا من از شدت لذت فریاد زده و به هوا مشت بزنم؛ عجب احساسی!

میازاکی در گذشته گفته بود که او می‌خواهد "بازیکنان با غلبه بر سختی‌ها حس پیروزی را تجربه کنند." کوه دارای شیب تندی است اما وقتی به قله آن برسید، با چشم‌انداز نفس‌گیری روبه‌رو می‌شوید.

این حس پیروزی می‌تواند برای هر کسی باشد. هر کسی می‌تواند این سیستم را یاد بگیرد و همه ما مسیر یکسانی را برای رسیدن به خط پایان طی می‌کنیم. گزینه‌ای برای حالت آسان وجود ندارد چون حس پیروزی را از ما می‌گیرد. در این باغ، سیبی وجود ندارد تا ما را از مسیر درست منحرف سازد!

تیِر در مقاله خود می‌گوید "ارزش آن را دارد که بارها و بارها بگویم یک حالت آسان باعث تغییر هسته تجربه این بازی نمی‌شود. از نظر تئوری، تجربه نسخه‌ای از Sekiro که دارای حالت آسان است، اکنون می‌توانست بسیار ایده‌آل باشد. اصرار برخی افراد که می‌گویند حالت آسان برروی تجربه حالت استاندارد و نرمال تاثیر می‌گذارد، نشان می‌دهد آن‌ها برای خودشان احترام قائل نیستند و حاکی از آن است نمی‌خواهند بدون خراب کردن یک بازی، آن را تجربه کنند."

اما این فقط مربوط به ما که طرفدار From Software هستیم نمی‌شود. این به همه بازیکنان ارتباط دارد. افزودن یک حالت آسان فقط به معنای گرفتن تجربه من در حالت استاندارد نیست، بلکه یعنی تجربه دِیو از حالت استاندارد را از او بگیریم.

هر کسی می‌تواند بازی کردن این عنوان را یاد بگیرد. شما می‌توانید یاد بگیرید که چه زمانی حملات را دفع کنید، چه زمانی بپرید و چه زمانی جاخالی بدهید. شما می‌توانید بفهمید که چه موقع به دشمنان برای شکستن Postureاشان حمله کنید و قادر هستید تا راه‌هایی بیابید برخی باس‌ها را از روش مخفی‌کاری، مهارت‌های خاص و مواردی دیگر از میان بردارید.

از همه مهم‌تر، بازی شما را طوری آموزش و راهنمایی می‌کند که واقعا هیچ بازی دیگری اینگونه نیست. این بار حتی شاهد بخش تمرینی شایسته‌ای هستیم و شخصی در Sekiro حضور دارد که شما را تمرین می‌دهد و بدون هیچ خطری، مهارت شما را بهبود می‌بخشد.

هر عنوانی قرار نیست برای همه جذاب به‌نظر برسد و نباید هم این‌طور باشند. قرار نیست همه عاشق Sekiro Shadows Die Twice شوند. بسیاری از چالش ترسناک و فرایند پیچیده یادگیری مبارزات آن فرار می‌کنند. مشکلی نیست. امیدوارم بازیکنان برای چالشی جدید به سراغ این بازی بیایند، نه به این خاطر که فکر می‌کنند شاهد بازی آسان‌تری خواهند بود.

دِیو نوشته "دوست دارم به طرفداران From بگویم که به خود باور داشته باشید. بدانید حتی اگر دیگران خواستار بازی کردن یک عنوان به روش خودشان هستند، شما هم می‌توانید به روش خودتان عنوانی که می‌خواهید را تجربه کنید."

من اینگونه جواب می‌دهم: به خودتان باور داشته باشید. بدانید که می‌توانید عنوانی با سختی بسیار بالا و وحشتناک را بازی کنید زیرا همه ما هم یک مسیر را طی می‌کنیم، چون ایستادگی و پیروزی را می‌آموزید. اصلا نترسید. شما هم می‌توانید ریتم بازی را یاد بگیرید. از چیزی که می‌توانید به‌دست آورید شگفت‌زده خواهید شد.

و زمانی که بالاخره آن باس سرسخت را بدون حالت آسان و درخواست کمک آنلاین از بین می‌برید، چیز بسیار خاص و ویژه‌ای را احساس می‌کنید؛ چیزی برخلاف هر بازی دیگری.

متوجه شدید، انتخاب همیشه آنچه که فکر می‌کنید نیست. انتخاب و احترام همیشه قابل تعویض با یکدیگر نیستند. ما در دنیایی از انتخاب‌های بی‌پایان زندگی می‌کنیم و هر انتخابی باعث ارتقاء شان و عزت نفس ما نمی‌شود. Sekiro با داشتن هیچ‌گونه انتخابی، به ما یک مهلت می‌دهد. بازی کنید یا بازی نکنید.

این فقط مربوط به بازیکنان حرفه‌ای که به دنبال بازی مورد نظر خود هستند نیست. این مربوط به بازیکنان جدیدی می‌شود که سزاوار چنین عنوانی هستند؛ عنوانی که اگر حالت آسان داشت، قطعا مفهوم آن را از دست داده بودند و متوجه آن نمی‌شدند. هرگز در برابر سختی‌ها تسلیم نشوید و آنقدر ببازید تا حس فوق‌العاده پیروزی را به‌دست آورید.