گزارش: همه چیز درباره‌ی پلتفرم گیمینگ Google با عنوان Stadia؛ از بازی‌ها تا قیمت و زمان انتشار

گزارش: همه چیز درباره‌ی پلتفرم گیمینگ Google با عنوان Stadia؛ از بازی‌ها تا قیمت و زمان انتشار

به گزارش پردیس گیم و به نقل از ign، ابرکمپانی Google از پروژه‌ی گیمینگ خودش یعنی Stadia رونمایی کرده و ویژگی‌های آن را نیز به اشتراک گذاشته است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. در جریان مراسم GDC 2019، "فیل هریسون"(Phil Harrison) از Google تایید کرد که Stadia در سال 2019 منتشر می‌شود، هر چند که ‌ قیمت و یا زمان دقیق عرضه‌ی آن را مشخص نکرد. برنامه این است که ‌ Stadia در ابتدا برای مناطق اروپا، ایالات متحده و انگلستان عرضه شود. هریسون به انتشار جزئیاتی درباره‌ی بازی‌های زمان لانچ Stadia در فصل تابستان اشاره کرد؛ زمانی که به احتمال زیاد، قیمت و زمان انتشار این سرویس گیمینگ نیز مشخص می‌شود. هیچگونه اطلاعاتی درباره‌ی پشتیبانی از واقعیت مجازی(VR) یا سرویس‌های اشتراکی (مانند PS Plus) ارائه نشد و هنوز پیش خرید Stadia نیز امکان‌پذیر نیست. لازم به ذکر می‌باشد که Google، پلتفرم گیمینگ خود را به گونه‌ای طراحی کرده‌ است که توسط PC، لپتاپ‌ها، تلویزیون‌ها، تبلت‌ها و موبایل‌ها پشتیبانی شود. هریسون گفت که Stadia توسط کنسول‌ها پشتیبانی نمی‌شود.

دانلود با کیفیت HD – دانلود با کیفیت SD

تماشا به صورت تمام صفحه

پلتفرم Stadia
استدیا، قطعه‌ای از یک سخت افزار نیست، بلکه یک پلتفرم استریمینگ می‌باشد که هدف آن، ساختن پلی بین دستگاه‌های مختلف و فراهم آوردن دسترسی سریع به بازی‌ها برای بازیکنان و همچنین، ادغام بیشتر YouTube، استریمینگ و اشتراک‌گذاری می‌باشد. Google قصد دارد تا بازی‌ها را در زمان انتشار با رزولوشن 4k و نرخ فریم 60 فریم بر ثانیه برای تجربه و اشتراک گذاری، استریم کند؛ هدف نهایی نیز رزولوشن 8k و فریم ریت 120 فریم بر ثانیه است. "فیل هریسون" نحوه‌ی اجرای قابلیت Instant Access را با نشان دادن توانایی یک بازیکن در دسترسی فوری به یک بازی، بعد از اینکه این بازیکن، تجربه‌ی آن توسط یک استریمر را تماشا کرد، به نمایش گذاشت. به بیان ساده، می‌توانید به عنوانی که از طریق YouTube در حال تماشای آن هستید، وصل بشید. بعلاوه، هریسون و انجام دهنده‌ی دمو، توانایی Stadia را در اجازه دادن به بازیکنان برای انتقال تجربه، از طریق Stadia از یک پلتفرم به بعدی نشان دادند؛ از یک موبایل به یک تبلت و در نهایت از آن به یک تلویزیون، بدون اینکه منتظر دانلود بازی باشند. هریسون و بقیه‌ی نمایش‌دهندگان در جریان مراسم GDC تأکید داشتند که Stadia قرار است بر روی طیف وسیعی از پلتفرم‌ها قابل بازی باشد؛ با مقدار کمی نیاز فنی. هریسون، عدم نیاز به قدرت فنی بالا را اینگونه توضیح داد که تیم Google، ضعیفترین کامپیوتری که می‌توانستند پیدا کنند را برای اجرای Assassin's creed Odyssey در نظر گرفتند که در مراسم قابل مشاهده بود.

دانلود با کیفیت HD – دانلود با کیفیت SD

تماشا به صورت تمام صفحه

کنترلر
هریسون بر روی عدم نیاز به دانلود و دسترسی فوری تاکید داشت و کنترلر Stadia را در 3 رنگ معرفی کرد. این کنترلر از طریق وای فای و به طور مستقیم به عنوانی که بر روی دیتا سنتر Google در حال اجراست، وصل می‌شود. کنترلر دارای دکمه‌ی گرفتن یا ضبط کردن نیر می‌باشد که کلیپ‌های بازی را بر روی YouTube ذخیره میکند؛ چه به صورت خصوصی و چه برای دنیا. همچنین، دکمه‌ی Google Assistant در نظر گرفته شده است که بازیکنان می‌توانند از میکروفون داخلی با این دکمه استفاده کرده و به ویژگی‌هایی که سازندگان بازی در نظر گرفته‌اند، دسترسی داشته باشند. این ویژگیهای اضافی، در راستای موارد اشتراک‌گذاری Stadia و تلاش های Google برای اجازه دادن به بازیکنان، استریمرها و سازندگان برای تجربه‌ی یک بازی به صورت نزدیک می‌باشد.

دانلود با کیفیت HD – دانلود با کیفیت SD

تماشا به صور تمام صفحه

پشتیبانی صنعت گیم از Stadia
در میان کمپانی‌های توسعه دهنده‌ی بازی‌ها، Google با Unreal Engine ،Unity و Havok برای پشتیبانی از Stadia به توافق رسیده است. چندین توسعه دهنده‌ی ترد پارتی و ناشر از جمله Ubisoft و id Software نیز با شرکت در GDC، پشتیبانی از این پلتفرم را مشخص کردند.

ویژگی های Google Stadia
Google بعضی از ویژگی‌ها را برای هر دو دسته‌ی بازیکنان و توسعه‌دهندگان به صورت برجسته نشان داد و بر فلسفه‌ی قابلیت اشتراک‌گذاری Stadia اصرار داشت. یکی از جذاب‌ترین ویژگیهایی که به نمایش گذاشته شد، حالت و چگونگی اشتراک‌گذاری بود. اساسا، بازیکنان می‌توانند هر لحظه‌ای از تجربه‌ی گیمینگ را معین کرده و یک لینک قابل اشتراک برای آن بازی بسازند. بقیه‌ی بازیکنان می‌توانند از این لینک استفاده کرده و همان باری را دقیقا در همان نقطه و لحظه، آغاز و تجربه‌ی بازی را از آنجا شروع کنند. همچنین، Google با توسعه دهنده‌ی بازیهای مستقل یعنی استودیوی Tequila Works بر روی استیج مراسم، قابلیتی را برای سازندگان نشان داد که از طریق آن می‌توانند حالت های هنری(Art Style) جدیدی را بر روی Stadia امتحان کنند و تصاویر مشخصی نیز از ابراز توسعه‌ی Stadia برای این کار به نمایش گذاشت. تکنیک Style Transfer که از یادگیری ماشینی استفاده می‌کند تا به توسعه دهندگان اجازه دهد که حالت‌های هنری جدیدی خلق کرده و تغییرات کوچکی را آنگونه که می‌خواهند، اعمال کنند نیز در نظر گرفته شده است. این شرکت، یک دمو نشان داد که در آن استایل هنری جهان یک بازی تغییر می‌کرد؛ از ‌ Starry Night به Pencil Sketching به Pac Man.
از قابلیت Crown Play نیر رونمایی شد، قابلیتی که به بازیکنان اجازه می‌دهد تا در زمانی که بازی کردن یک استریمر در YouTube را تماشا می‌کنند، بتوانند به آن بازی در کنار استریمر وصل شوند.

بازی‌های Google Stadia
بازی‌های زیادی تا الان برای Stadia تایید نشده‌اند. این را می‌دانیم که Google استودیویی فرست پارتی به ریاست جید ریموند(Jade Raymond) که پیشتر به عنوان معاون به این شرکت پیوسته بود، تأسیس کرده است. غول تکنولوژی با برخی از کمپانی ها نیز همکاری خواهد کرد. "مارتی استرتون"(Marty Stratton) از id Software به روی صحنه آمد تا Doom Eternal را برای Stadia تأیید کند و Ubisoft نیز تعهد خودش به Stadia را مجددا بیان نمود. علاوه بر این، توسعه دهنده‌ی Star Fox "دایلن کاثبرت"(Dylan Cuthbert) اعلام کرد که در حال ساخت یک بازی برای پلتفرم استریمینگ می‌باشد و اینکه قرار است از قابلیت اشتراک‌گذاری این پلتفرم بهره ببرد. البته، احتمال دارد که "ایمی هنینگ"(خالق فرنچایز محبوب Uncharted) نیز به Google بپیوندد. در فقدان عناوین چشمگیر، Google چند دموی فنی از تجربه‌ی بخش مالتی پلیر یا چند نفره به نمایش گذاشت؛ یکی با محیط شهری تخریب‌پذیر و دیگری در محیطی جنگلی.

دانلود با کیفیت HD – دانلود با کیفیت SD

تماشا به صورت تمام صفحه

زمان عرضه و قیمت Stadia
همانطور که در بالا اشاره شد، یک تاریخ عرضه‌ی معین برای Stadia تایین نشده است، هر چند که می‌دانیم در سال 2019 منتشر خواهد شد. بعلاوه، ما جزئیاتی درباره‌ی قیمت این پلتفرم استریمینگ یا کنترلر آن در اختیار نداریم. از لحاظ فنی، شما مجبور نیستید که کنترلر Stadia را به صورت جداگانه خریداری نمایید. برای آن دسته از بازیکنانی که قصد دارند تا از Stadia بر روی تلویزیون لذت ببرند، Google Chromecast یک انتخاب برای بازی کردن می‌باشد. Google Chromecast یک مدیا پلیر می‌باشد که محتوا را از طریق اینترنت دریافت و بر روی تلویزیون شما نمایش می‌دهد. با Chromecast شما محتوایی که می‌خواهید بازی کرده، به آن گوش دهید و یا تماشا کنید را بر روی موبایل‌های با سیستم عامل Android و یا IOS و یا مرورگر Chrome پیدا کرده و آن را بر روی تلویزیون، پخش می‌کنید.

سرعت اینترنت مورد نیاز و Cross Platform
در ابتدا به شوخی از طرف برخی کاربران خبری منتشر شد که Stadia به سرعتی معادل 599 مگابیت بر ثانیه نیاز دارد. اما این خبر تکذیب شد و در مصاحبه با Eurogamer و Digital Foundry اعلام شده است که سرعت 25MBps کافی می‌باشد. Stadia از قابلیت کراس‌پلتفرم نیز پشتیبانی می‌کند.

در نهایت باید گفت که Google راه سختی در پیش دارد. کمپانی Sony نسل فوقالعاده‌ای را پشت سر می‌گذارد و تا کنون موفق شده است که بیش از 100 میلیون کنسول PS4 را به فروش برساند و مقتدرانه به نسل بعد قدم خواهد گذاشت. Nintendo با کنسول Switch دوباره خودش را به عنوان یک رقیب قدرتمند معرفی کرده و Microsoft نیز در حال خرید استودیوهای متعددی برای ساخت بازی های انحصاری برای نسل بعد م‌یباشد. باید دید که Google می‌تواند محتوایی را در اختیار کاربران قرار دهد که با پلتفرم های این 3 کمپانی رقابت کند یا خیر. در پایان لطفا دیدگاه خود را درباره ی پلتفرم استریمینگ Stadia به اشتراک بگذارید.