معرفی بازی جنگ خان‌ها؛ گزینه‌ای عالی برای علاقه‌مندان به بازی‌های MMORTS

بازی جنگ خان‌ها را می‌توان یکی از پرطرفدارترین بازی‌های MMORTS در ایران دانست. در این بازی شما کنترل یک امپراتوری را در قرون وسطی برعهده می‌گیرید و باید با مدیریت درست، کشور خود را به رستگاری برسانید. در ادامه قصد داریم تا نگاهی کوتاه به بخش‌های مختلف بازی بیاندازیم. با پردیس‌گیم همراه باشید تا به بررسی این بازی بپردازیم.


معرفی بازی جنگ خان‌ها؛ گزینه‌ای عالی برای علاقه‌مندان به بازی‌های MMORTS

"به قلم علیرضا محزون"

امروزه ترکیب دو سبک Real-time strategy و Massively multiplayer online game منجر به بوجود آمدن دسته‌ای از بازی‌ها شده است که هم از محبوبیت بالایی برخوردارند و هم جامعه‌ی بسیار بزرگی دارند. این گروه از بازی‌ها که اکثرا تحت مرورگر وب اجرا می‌شوند با نام مخفف MMORTS شناخته می‌شوند. بازی‌های MMORTS معمولا فضاها و بسترهایی گوناگونی را برای ساختن جهان خود انتخاب می‌کنند و همین باعث می‌شود که در ظاهر بسیار متفاوت به نظر برسند. برای مثال برخی از این بازی‌ها یک دنیای فانتزی پر از قدرت‌های جادویی و موجودات عجیب و غریب را به عنوان جهان خود برمی‌گزینند، اما گروهی دیگر سعی می‌کنند تا بازی را بر اساس فرمول قدیمی ساختن قلعه در قرون وسطی و مدیریت آن پیش ببرند. برخلاف ظاهر متفاوت این بازی‌ها، می‌توان ویژگی‌های مشترکی را در بین آن‌ها یافت. سپرده شدن اداره‌ی یک شهر یا منطقه به شما، ارتقا ساختمان‌های مختلف، ساختن نیروهای رزمی، عضو شدن در گروه‌ها، حمله کردن به سایر گیمرها و ده ها مورد دیگر را می‌توان از تقاط مشترک بازی‌های MMORTS دانست.

بازی جنگ خان‌ها را می‌توان یکی از پرطرفدارترین بازی‌های MMORTS در ایران دانست. در این بازی شما کنترل یک امپراتوری را در قرون وسطی برعهده می‌گیرید و باید با مدیریت درست، کشور خود را به رستگاری برسانید. در ادامه قصد داریم تا نگاهی کوتاه به بخش‌های مختلف بازی بیاندازیم.

برای شروع، شما باید ابتدا یک حساب جدید در سایت بازی بسازید. هرچند این امکان برای شما وجود دارد که به عنوان مهمان وارد بازی شوید اما برای جلوگیری از به هدر رفتن زحمت‌هایتان بهتر است در همان ابتدا حساب کاربری مخصوص به خود را ایجاد کنید. چیزی که در آغاز بازی با آن مواجه می‌شوید یک شهر با تعداد زیادی ساختمان است. برای مثال دژ، کوشک، سربازخانه، کارگاه، خانه، اسطبل و … تعدادی از ساختمان‌های موجود در شهر شما هستند. هر کدام از این ساختمان‌ها نقش مهمی را در طول بازی بر عهده دارند. برای مثال برای آموزش و تجهیز سربازهای پیاده به سربازخانه نیاز دارید یا برای به خدمت گرفتن سواره نظام باید از اسطبل خود استفاده کنید. همه‌ی این ساختمان‌ها قابلیت ارتقا دارند و در واقع یکی از مهم‌ترین نکات بازی ارتقا مداوم ساختمان‌ها برای افزایش عملکردشان و همچنین دسترسی به نیروهای رزمی بهتر است. در بازی‌های MMORTS برخلاف استراتژی‌های Real-time معمولی، ساخت و ارتقا ساختمان‌ها زمان زیادی به طول می‌انجامد. مثلا ممکن است ارتقا سربازخانه چیزی حدود یک روز زمان بطلبد. بنابراین مدیریت ساخت و ساز و ارتقا یکی از نکات کلیدی در بازی است.

مانند هر بازی استراتژی دیگری، منابع (resources) در جنگ خان‌ها یکی از اصلی‌ترین المان‌های بازی‌اند. شما برای ارتقای ساختمان‌ها و به خدمت گرفتن نیروها به این منابع نیاز دارید. چهار منبع اصلی در بازی عبارتند از خوراک، چوب، آهن و طلا که به ترتیب از مزرعه، چوب‌بری، معدن آهن و معدن طلا به دست می‌آیند. از آنجایی که تولید این منابع به خصوص در ابتدای بازی آهنگ کندی دارد باید در نحوه‌ی استفاده از آن‌ها و ساخت مهم‌ترین ساختمان‌ها هوشیار باشید.

علاوه بر هر ساختمان که سطح مشخصی دارد و البته می‌توان آن را ارتقا داد، شما نیز به عنوان فرمانروا دارای سطح هستید. سطح شما با امتیاز تجربه‌ای که بدست می‌آورید ارتباط نزدیکی دارد که این امتیاز تجربه با ساخت ساختمان‌ها، شرکت در نبردها و آموزش و ارتقا واحدها قابل حصول است. با پیشرفت در بازی و رسیدن به سطوح بالاتر، امکانات بیشتری در اختیار شما قرار می‌گیرند. برای مثال با رسیدن به سطح سه، این امکان به شما داده می‌شود تا در یک انجمن عضو شوید و یا حتی انجمن خود را بسازید. در سطح هفت نیز می‌توانید ملیت خود را برگزینید و از مزایایی که هر ملیت به شما می‌دهد بهره ببرید. از آنجایی که بازی تنها یکبار امکان انتخاب ملیت را به شما می‌دهد باید در تصمیم خود دقت کنید.

یکی از راه‌های بدست آوردن منابع اضافی در بازی انجام ماموریت‌هایی است که از ابتدای بازی به شما داده می‌شوند. این ماموریت‌ها شامل ارتقا ساختمان‌ها، حمله به راهزن‌ها، کمک به انجمن و ده‌ها مورد دیگر می‌شوند و عموما مقدار معینی از منابع و یا تعداد مشخصی از نیروهای رزمی را به عناون پاداش برای شما به ارمغان می‌آورند. هدف نهایی شما در بازی جنگ خان‌ها رسیده به بیشترین امتیاز تجربه و قرار گرفتن در لیست برترین بازیکن‌هاست. هر کدام از دنیاها عمر محدودی دارند و گیمرها باید تمام تلاش خود را بکنند تا در پایان دنیا به بیشترین امتیاز تجربه برسند.

و در پایان

عنوان جنگ خان‌ها مانند خیلی دیگر از بازی های MMORTS، یک بازی Free to Play به حساب می‌آید. این بدین معناست که شما برای بازی کردن نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارید. اما این موضوع مانع از این نمی‌گردد که برای پیشرفت سریع‌تر در بازی و رسیدن به رتبه‌های بالاتر اقدام به خرید بوسترها (سکه) کنید. سکه‌های خریداری شده می‌تواند در مواردی مانند ساخت و ارتقا سریع‌تر ساختمان‌ها، افزایش قدرت تهاجمی و دفاعی، افزایش تولید منابع و موارد بسیار دیگر مصرف گردند. با این حال به عنوان یک بازی تحت وب، قطعا جنگ‌ خان‌ها می‌توان گزینه خوبی برای علاقه‌مندان به بازی‌های استراتژی و MMO باشد.

شما می‌توانید بازی جنگ خان‌ها را از طریق لینک زیر تجربه کنید:

جنگ خان‌ها