با داورهای برنامه عصر جدید بیشتر آشنا شوید

عصر جدید یک شو تلویزیونی با تهیه کنندگی احسان علیخانی است که از ۲۷ بهمن سال ۱۳۹۷ شب‌های شنبه و یکشنبه ساعت ۲۲:۴۰ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

انتقادهای زیادی به این برنامه‌ی استعداد یابی وارد بوده و هست و بسیاری از کاربران در فضای مجازی بر این اعتقاد هستند که عصر جدید کپی‌برداری بی‌کیفیتی از نمونه‌ آمریکایی آن است. اما بد نیست به این نکته اشاره کنیم حتی اگر اینگونه باشد (که هست) اشکال قضیه کجاست؟ این اولین بار است که چنین فرصتی برای ایرانی‌ها ایجاد شده تا در یک رسانه ملی که بیشترین مخاطب را در سراسر کشور داراست بیایند و استعدادهای خود را به نمایش بگذارند. چرا باید به ذات آن ایراد گرفت و به جای دیدن نکات مثبت، روی مساله کپی‌بودن برنامه تمرکز کرد؟

آیا جالب نیست دیدن کودکان، گروه‌ها، زنان و مردانی که با امید و با تکیه بر استعدادهای بعضا جذاب خود در این رقابت حضور می‌یابند و ما با مسایل مختلفی که در کشور وجود دارند بیشتر آشنا می‌شویم؟

نمایش استعدادیابی در همه جای جهان به این صورت است که شرکت کنندگان، استعداد و توانایی خود برای بازیگری، آواز خواندن، آکروبات بازی، هنرهای رزمی، نواختن یک ساز و سایر فعالیت‌ها را به نمایش می‌گذارد تا در نهایت برنده رقابت‌ها باشد.

رقابت استعدادیابی عصر جدید این فرصت را به مردم تمام شهرهای ایران می‌دهد تا دیده و شناخته و کشف شوند. چه بسا سازمان‌های مربوط به فعالیت هر کدام از این شرکت‌کننده‌ها با مشاهده توان برتر این افراد تصمیم بگیرند روی آنها سرمایه‌‎گذاری کرده و استعدادهایشان را در راستای سیاست‌های کاری خود پرورش دهند. یا حتی اگر مثلا شخصی استعداد خوانندگی دارد، توسط مردم مورد حمایت وسیع قرار بگیرد و بتواند پله‌های ترقی را ده تا یکی طی کند و به اوج برسد.

شاید در رد این نظر بگویید که دیده شدن در دنیای امروزی، نیازی به صدا و سیما ندارد. بسیاری از فشن بلاگرها، یوتیوبرها، فودبلاگرها، توریسم بلاگرها و فعالان فضای مجازی، درآمد های میلیونی و مخاطبان میلیونی دارند. شاید بگویید عصر جدید اهتمامی ناشیانه است که کار ژرف و شگرفی نمی‌کند جز آشنا کردن مجدد مردم با نام های مطرح و شناخته شده.

اما این را در نظر داشته باشید که کاربران شبکه‌های اجتماعی همه اقشار جامعه نیستند و هستند بسیاری از مردم که نه اینستاگرام دارند، نه تلگرام و فیس‌بوک و توئیتر.

معرفی داورهای برنامه عصر جدید

رقابت تلویزیونی «عصر جدید» یک مجری دارد که خود احسان علیخانی، تهیه‌کننده برنامه است و ۴ شخصیت هنری و علمی به عنوان داور در آن حضور دارند تا به انتخاب استعدادهای برتر بپردازند. داوران فصل اول این برنامه شامل رویا نونهالی، امین حیایی، آریا عظیمی نژاد و بشیر حسینی است.

با داورهای برنامه عصر جدید بیشتر آشنا شوید

دو نام اول برای بیشتر مردم شناخته شده هستند. خانم نونهالی را با نقش ناتاشا به یاد داریم و امین حیایی را هم در فیلم‌های زیادی دیده‌ایم که از جمله می‌توان به بازی درخشان او در فیلم شعله‌ور اشاره کرد که دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنواره سی و ششم فیلم فجر را برایش بدنبال داشت.

سخن را همین جا کوتاه می‌کنیم به معرفی این داوران می‌پردازیم.

رویا نونهالی

با داورهای برنامه عصر جدید بیشتر آشنا شوید

رویا نونهالی

تنها داور زن رقابت عصر جدید خانم نونهالی است که گاهی با جمله‌بندی‌های عجیب و ناتمام و بعضا بی‌فعل خود مخاطب را هاج و واج نگه می‌دارد که چه گفت؟! نظرش چه بود؟

ناتاشای معروف در ۲۴ بهمن ۱۳۴۱ در شهر تهران متولد شده، به زبان‌های انگلیسی و فرانسه مسلط است و در رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده است.

با داورهای برنامه عصر جدید بیشتر آشنا شوید

رویا نونهالی اولین بازیگر زنی است که بلافاصله بعد از ورودش به سینما در سال ۱۳۶۷ سیمرغ بلورین از هفتمین جشنواره فیلم فجر را برای بازی در فیلم «عروسی خوبان» از آن خود کرد و هم چنین برای یک بازی کوتاه و نگاه پر معنایش در فیلم «بوی کافور عطر یاس» دوباره سیمرغ بلورین را از آن خود کرد. در هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای که با شعار سینمای اخلاق و به همت حوزه تهران برگزار گشت؛ از رؤیا نونهالی به عنوان با اخلاق‌ترین بازیگر زن تقدیر و قدردانی شد.

با داورهای برنامه عصر جدید بیشتر آشنا شوید

بازی در نقش ناتاشا در مجموعه «خواب و بیدار» به کارگردانی مهدی فخیم زاده در سال ۱۳۸۱ بود که باعث شهرت بیشتر خانم نونهالی شد.

امین حیایی

امین حیایی برای بسیاری از دهه شصتی‌های شاید یادآور سریال تلویزیونی «دو پنجره» باشد، سریالی که در سال ۱۳۷۴ از شبکه سه پخش می‌شد و ماجرای دختر و پسری بود که همسایه یکدیگر بودند و عاشق هم شدند اما مشکلات زندگی داستانی دیگر برایشان داشت.

با داورهای برنامه عصر جدید بیشتر آشنا شوید

امین حیایی

امین حیایی که گرد پیری را می‌توان در چهره و نگاهش دید، در دوران سربازی در مرکز هنرهای نمایشی عقیدتی – سیاسی نیروی هوایی فعالیت هنری خود را آغاز کرد. خیلی طول کشید تا این هنرمند بتواند به عنوان بازیگر نقش اول در فیلم‌های سینمایی بازی کند. در اولین نقش آفرینی اش به عنوان بازیگر نقش اول در فیلم «سیب سرخ حوا» (۱۳۷۸) هم چندان موفق نبود.

اما در سال ۱۳۸۱ بسیار پر کار شد و با بازی در شش فیلم به نام‌های مزاحم، مانی و ندا، مونس، اثیری، رز زرد و بوی بهشت روی پرده سینماهای تهران رفت و بیشتر از قبل نامش را بر سر زبان‌ها انداخت.

با داورهای برنامه عصر جدید بیشتر آشنا شوید

حیایی در سال ۱۳۸۶ برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم شب شد. او همچنین برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنواره سی و ششم فیلم فجر برای فیلم شعله‌ور شد.

امین حیایی در طول فعالیت هنری خود چهار بار کاندید دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد و نقش مکمل مرد بوده است. در جشن سینمایی و تلویزیونی حافظ نیز دو بار برنده تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد شده است.

همسر وی نیلوفر خوش خلق از بازیگران سینمای ایران است.

آریا عظیمی‌نژاد

با داورهای برنامه عصر جدید بیشتر آشنا شوید

آریا عظیمی‌نژاد را شاید بتوان به سایمون برنامه امریکاز گات تلنت تشبیه کرد. به این لحاظ که با سخت‌گیری بیشتر و دخیل کردن کمتر احساسات سعی دارد استعدادهای ناب را انتخاب کند و خوب و خیلی خوب برایش مفهومی ندارند؛ او بدنبال صفات برتر همچون عالی و شگفتی‌آفرین است.

عظیمی‌نژاد در پنجم اردیبهشت سال ۱۳۵۲ در شهر تهران متولد شده و موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز و نوازندهٔ سه‌تار ایرانی است. او ابتدا سه‌تار را نزد پدربزرگ خود فراگرفت و سپس از محضر اساتیدی چون جلال ذوالفنون، محمود تاجبخش و علی‌اصغر زندوکیل آموزش دید.

با داورهای برنامه عصر جدید بیشتر آشنا شوید

آریا عظیمی‌نژاد در سال ۷۲ در رشته موسیقی وارد دانشگاه آزاد واحد هنر و معماری شد و سال دوم دانشگاه کار حرفه‌ای ساخت موسیقی را با موسیقی تئاتر آغاز کرد و خیلی زود توانست در جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر، نامزد دریافت بهترین موسیقی متن شود.

بدنبال موفقیت‌های خود در تئاتر، پایش به سینما و تلویزیون نیز گشوده شد و آثار قابل توجّهی را خلق کرد که از جمله می‌توان به موسیقی فیلم «میم مثل مادر» در سینما و «او یک فرشته بود» در تلویزیون اشاره کرد.

افتخارهای عظیمی‌نژاد به همین جا ختم نشد. او توانست در سال ۲۰۰۴ میلادی مقام دوم در جشنواره موسیقی بریتانیا را در رشته موسیقی فولکلوریک بین‌المللی با تکنوازی سه‌تار به‌دست‌آورد.

با داورهای برنامه عصر جدید بیشتر آشنا شوید

«جادوی ایران‌زمین» نام نخستین آلبوم رسمی از آهنگ‌های ساخته شده توسط «آریا عظیمی‌نژاد» است که در اکتبر سال ۲۰۰۲ منتشر شده‌است.

سید بشیر حسینی

با داورهای برنامه عصر جدید بیشتر آشنا شوید

داور چهارم این رقابت تلویزیونی دکتر بشیر حسینی است که بسیار آرام، شمرده و بااحترام صحبت می‌کند و زمانی که می‌خواهد نظر منفی در مورد شرکت‌کننده ابراز کند چنان با ملایمت حرف می‌زند که جایی برای ناراحتی باقی نمی‌گذارد.

سید بشیر حسینی در پانزدهم آذر سال ۱۳۶۰ در شهر تهران متولد شده است. دکتر حسینی عضو هیأت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه صدا و سیما، عضو مؤلف کتاب تفکر و سواد رسانه ای آموزش و پرورش، مؤلف کتاب ۱۵۰ هشتگ، رئیس شورای سیاستگذاری المپیاد بین المللی سواد رسانه‌ای، مدرس کارگاه‌های سواد رسانه ای در قاره های اروپا، آفریقا و آسیا به زبان‌های انگلیسی و عربی و استاد مدعو دانشگاه‌هایی چون دانشگاه های تهران، علامه طباطبایی (ره)، امام صاد ق(ع) و دانشکده خبر است.

با داورهای برنامه عصر جدید بیشتر آشنا شوید

این داور خوش‌برخورد فارغ التحصیل فوق لیسانس رشته حقوق از دانشگاه امام صادق (ع) و دکترای فرهنگ و ارتباط است و تا سطح ۲ حوزه نیز درس خوانده.

با داورهای برنامه عصر جدید بیشتر آشنا شوید

احسان علیخانی، مجری و تهیه‌کننده برنامه عصر جدید

چند نفر به فینال رقابت عصر جدید می‌رسند؟

با نادیده گرفتن مبحث کپی‌برداری از امریکاز گات تلنت و دیگر برنامه‌های بین‌المللی، عصر جدید سعی دارد استعدادهای مختلف از سراسر ایران را جذب کند. این کار در چهار مرحله کلی به شرح زیر انجام می‌گیرد:

  • مرحله شناسایی: برای شرکت در برنام عصر جدید ابتدا شخص باید ویدیویی پنج دقیقه از استعداد خود را فیلمبرداری کند به سایت برنامه ارسال کند که این ویدیو توسط تیم داوری ۱۸ نفره بررسی می‌شود و پس از بررسی ویدیوهای مستعد برگزیده شده و به افراد مستعد اعلام می‌شود.
  • مرحله نمایش حضوری: این افراد بعد از پذیرش باید به صورت حضوری استعداد خود را به این تیم نمایش دهند. بعد از پذیرش در مرحله نمایش حضوری فرد مستعد باید آماده نمایش در مرحله مقدماتی که به صورت زنده بر روی صحنه انجام می‌گیرد.
  • مرحله مقدماتی: در این مرحله فرد مستعد به صورت زنده استعداد خود را در مقابل داوران اصلی برنامه و تماشاگران حاضر و بینندگان تلویزیون در معرض نمایش قرار می‌دهد.
  • مرحله فینال: در این مرحله ۶۰ شرکت کننده وجود دارند که باید با یکدیگر به رقابت بپردازند.

مرحله مقدماتی ۲۶ برنامه است که در هر برنامه ۷ شرکت کننده شرکت می‌کند که از هر برنامه ۲ نفر که یک نفر با رای داوران و یک نفر با نظر مردم به مرحله فینال صعود می‌کنند.

در مرحله مقدماتی ۱۵ اعتبارنامه که هر داور ۳ اعتبارنامه و مجری و تیم داوری برنامه ۳ اعتبارنامه دارند.

به این ترتیب، مجموعا ۶۰ نفر وارد مرحله فینال خواهند شد.

نوشته با داورهای برنامه عصر جدید بیشتر آشنا شوید اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.