مراسم اسکار؛ بازیگران مشهور چگونه لباس «فرش قرمز» خود را انتخاب می کنند؟

تصویری که از بازیگران مشهور هالیوودی روی فرش قرمز ارائه می شود یکی از جنبه های مهم و دوست داشتنی مراسم اسکار است. علیرغم این که خوب یا بد بودن این لباس به نام بازیگر تمام می شود اما در واقع زحمت اصلی در این عرصه را طراحان لباس آن ها می کشند. برای طراحان لباس، فصل جوایز سینمایی یک ماراتن سخت در عرصه مد و فشن است که از ماه آگوست با فستیوال فیلم ونیز آغاز شده و با آکادمی اسکار در ماه فوریه به پایان می رسد و در این بین نیز صدها افتتاحیه، جشن و نشست خبری برگزار می شود که در هیچکدام از آن ها بازیگران لباس های مشابه و تکراری نمی پوشند.

جیل لینکلن، که یکی از اعضای تیم مشهور دو نفره طراحی با نام جیل و جوردن است و برای بازیگران مشهوری مانند جنیفر لارنس، رایچل برازناهان و آنا کندریک طراحی لباس انجام داده در این باره می گوید: «مراسم اسکار می تواند بسیار نفس گیر باشد زیرا یک فینال بزرگ است و همه می خواهند قوی ترین لحظه خود را داشته باشند». جوردن جانسون، همکار لینکلن در این باره می گوید: «آنقدر لباس های متنوع و اشخاص مختلف وجود دارند که برای مراسم فرش قرمز لباس بلند سفارش می دهند و زمانی که جوایز اسکار اعلام می شوند ما از قبل بسیاری از این لباس ها را دیده ایم». اما رقابت در این عرصه نیز دستکمی از رقابت برای بردن جوایز اسکار ندارد. وقتی که راب زانگاردی و ماریل هین، طراحان قدیمی لباس های جنیفر لوپز دریافتند که او در مراسم اسکار حضور خواهد یافت، این دو که خطوط تولیدی را برای برندهای مشهوری مانند زهیر مرداد، ورساچه، اسکار دلا رنتا و الی ساب هدایت می کنند، به سرعت تلفن های خود را برداشته و تعدادی زیادی طراحی لباس جدید را حتی پیش از دوخته شدن اولین نمونه در برابر چشمان خود دیدند.

فرش قرمز مراسم اسکار

زانگاردی در این باره چنین گفته است: «در حال حاضر ما به پنج گزینه نهایی رسیده ایم. فکر می کنم که پردرخواست ترین لباس ها از هر مجموعه را در دست داریم. جنیفر یکی از لباس های رالف و روسو را برای مراسم گرمی پوشید و او هنوز دو مراسم دیگر نیز دارد، اسکار و جشن ونیتی فیر، از این رو نگه داشتن تعدادی لباس غیرمنطقی نیست. ما هیچ وقت نمی دانیم که او چه می پوشد تا شبی که مراسم فرا می رسد». اما قراردادهای تجاری بازیگران نقش مهمی در لباسی که آن ها در طول این مراسم می پوشند خواهد داشت. برای مثال وقتی که لینکلن و جانسون طراحی لباس برای جنیفر لارنس را آغاز کردند، او یک قرارداد ۳ ساله با برند Dior به مبلغ ۱۵ تا ۲۰ میلیون دلار داشت که بر اساس آن وی می بایست در اکثر مراسم فرش قرمز لباس این برند را به تن داشته باشد.

فرش قرمز مراسم اسکار

جانسون که همراه با لارنس در چندین مورد برای انتخاب لباس این برند به فرانسه رفته می گوید: «وقتی که مشتری شما ملزم به پوشیدن لباس یک طراح خاص باشد و آن ها برای ساخت لباسی خاص با شما همکاری می کنند کار بسیار ساده تر خواهد بود. وقتی که بخواهیم یک لباس سفارشی را بدوزیم، از مشتری خود می پرسیم که او چه در ذهن دارد، به چندین عکس نگاه کرده و از آن ها به عنوان نقطه شروع استفاده می کنیم. چندین بار با مرکز طراحی مشورت کرده و همه چیز را با آن ها بررسی می کنیم، آن ها برای ما چند طرح و تکه هایی از پارچه می فرستند، و سپس ما به مرحله دوخت می رسیم که یک نمونه ساختگی توسط آن ها ساخته شده و قبل از ساخت نسخه اصلی توسط مشتری پوشیده می شود».

بیشتر بخوانید: پیش بینی اسکار ۲۰۱۹: آن هایی که برنده می شوند و آن هایی که باید برنده شوند

فرش قرمز مراسم اسکار

اما همه بازیگران تیمی از طراحان برای انتخاب لباس خود ندارند. بازیگرانی مانند مگان مولالی، لزلی جونز و ملیسا مک کارتی همواره در مورد مشکلات خود برای پیدا کردن لباس مناسب برای فرش قرمز صحبت کرده اند که باعث شده آن ها مجبور شده اند نمونه هایی از پیش دوخته شده را به تن کنند که شاید با سایز آن ها نیز متناسب نبوده است. اما گاهی انتخاب لباس توسط تیم طراحی نیز به معنای اتمام کار نیست زیرا پیش می آید که یک مشتری با دیدن لباسی از یک طراح دیگر در یک فشن شو ترغیب می شود لباسش را تغییر دهد. لینکلن می گوید: «این اتفاق بسیار معمول است و یک حس ترسناک است زیرا ما روابط بسیار خوبی با طراحان داریم و برای تهیه این لباس ها بسیار سخت تلاش کرده ایم».

فرش قرمز مراسم اسکار

گاهی اوقات نیز خبر می رسد که بازیگری دیگر لباسی تقریباً مشابه پوشیده و طراحان لباس مجبور می شوند در آخرین دقایق تغییراتی را در لباس مشتری خود ایجاد کنند. مهم ترین اتفاق در این حوزه در سال ۲۰۱۳ برای آن هاتاوی رخ داد وقتی که او انتخاب کرد یک پرادای صورتی کمرنگ بپوشد بعد از این که متوجه شد لباس دیگری در مراسم اسکار پوشیده می شود که بسیار شبیه لباس والنتینویی است که او قصد داشت در این مراسم بپوشد. جیل در این باره می گوید: «شب قبل از مراسم اسکار او لباسی برای پوشیدن نداشت از این رو سیگنال هایی را به دوستان طراحمان فرستادیم. همه کمک کردند. الیزابت سالتزمن چند بار مرا به اتاق هتل طراحانمان برد؛ الیزابت استوارت لباس هایی را به خانه الیزابت برد؛ ارین والش عکس هایی از آنچه که آن زمان در استودیو داشت را برای ما فرستاد. افراد فکر می کنند که این شغل یک جنگ تمام عیار است و ما یکدیگر را به خاطر لباس می کشیم اما این موضوع به هیچ عنوان واقعیت ندارد».

فرش قرمز مراسم اسکار

سالتزمن که در عرصه طراحی لباس برای فرش قرمز بازیگرانی مانند گوینث پالترو فعالیت طولانی داشته است نیز گفته که در مواردی با چنین بحران هایی روبرو شده است. دسامبر گذشته، او یک لباس گوچی سنگ دوزی شده را برای سایروس رونان به منظور پوشیدن در مراسم گلدن گلوب داشت و قصد داشت برای تعطیلات دست از کار بکشد که ساندرا اُه با او تماس می گیرد. سالتزمن که به یکباره با درخواستی از ساندار اُه برای طراحی لباسش در مراسم گلدن گلوب مواجه شده- ساندرا اُه یکی از نامزدهای دریافت جایزه برای بازی در سریال «کشتن ایو» (Killing Eve) بود و البته در نهایت جایزه بهترین بازیگر زن نقش اول سریال درام را بدست آورد، این ماجرا را چنین شرح می دهد: «یک هفته قبل از کریسمس بود، بدین ترتیب بسیاری از کارخانه های تولید لباس اروپایی تعطیل بوده و مردم به تعطیلات رفته بودند».

فرش قرمز مراسم اسکار

وی که در نهایت توانست یک لباس سفید ورساچه را برای این بازیگر و دو دوستش در این سریال تهیه کنند در ادامه چنین می گوید: «سه زن بسیار متفاوت بودند که قرار بود همه روی فرش قرمز بروند. باید گوش می دادم که ببینم آن ها چه می خواهند و بعد مطمئن می شدم که انتخابم هنگامی که آن ها در کنار هم قرار می گرفتند نتیجه خوبی داشته باشد. ما در عرض یک هفته این کار را انجام دادیم. دیوانه کننده بود».

فرش قرمز مراسم اسکار

در حالی که تیک تاک ساعت برای شروع مراسم اسکار ۲۰۱۹ شنیده می شود، طراحان لباس آخرین ریزه کاری های لباس های بازیگران و چهره های مشهور هالیوود را انجام می دهند و کفش ها، جواهرات و اکسسوری ها را با هم هماهنگ می سازند تا چیزی که قرار است حدود بیش از ۲۶٫۵ میلیون نفر در سراسر جهان شاهد آن باشند را آماده کرده و شاید بتوانند مسیر شغلی خود را به سمتی هیجان انگیزتر تغییر دهند. لینکلن می گوید: «تجربه به من و جوردن آموخته که هر آنچه که می توانید برنامه ریزی می کنید اما اتفاقاتی که هیچ وقت فکر نمی کنید امکان پذیر باشند رخ می دهند. امابا توجه به این که ما تجربه ۱۸ مراسم اسکار را داشته ایم اکنون دیگر یاد گرفته ایم چگونه استرس خود را کنترل کنیم».

بیشتر بخوانید: رأی گیری در مراسم اسکار؛ بهترین فیلم سال آکادمی چگونه انتخاب می شود؟

نوشته مراسم اسکار؛ بازیگران مشهور چگونه لباس «فرش قرمز» خود را انتخاب می کنند؟ اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.