نقد و بررسی بازی Monster Energy Supercross 2

MES بازی رسمی مسابقات موتورکراس (موتورسواری خارج از جاده در مدارهای پر شبی و خم و محصور) آخرین ساخته‎ی استدیوی ایتالیایی Milestone S.r.l است. با پردیس‌گیم همراه باشید تا به نقد این بازی بپردازیم.

نقد و بررسی بازی Monster Energy Supercross 2

نقد و بررسی بازی Monster Energy Supercross 2

"به قلم کسری کریمی اصل"

تجربه‎ی Monster Energy Supercross: The Official Video Game (به اختصار MES) پیش از هر فعل و انفعالی، حسی نوستالژیک از کارکرد بازی‎ها را در من تداعی و زنده کرد، بازگشتی به آن گذشته‎ی شاید خیلی دور، مربوط به اوقاتی از خردسالی که بازی‎ها نقشی به مثابه‎ای دریچه‎ای به نارنیا را ایفا می‎کردند، یعنی تجربه‎ای از محدودیت‎ها و کنش‎هایی که به هزار علت منجمله جبر جغرافیایی، در دنیای واقع از لمسشان محروم بودیم. امروز بازار گیم از هر ژانر و کیفییتی تا حد انفجار اشباع است، ارمغان این گستره وسیع اما برای خیلی از ما، طیف محدودتری از انتخاب‎هاست، راستش را بخواهید ما آثاری را تجربه می‎کنیم که بیش از مقوله کیفیت، در تبلیغاتشان از ما دل ربودند، ما بنده تبلیغاتیم و در این اهریمنی که شرکت‎های بزرگ هر روز بیش از پیش در دهانش پول می‎ریزند، بداعتی که پیشتر از گیم سراغ می‎گرفتیم نیست و نابود گشته.

MES بازی رسمی مسابقات موتورکراس (موتورسواری خارج از جاده در مدارهای پر شبی و خم و محصور) آخرین ساخته‎ی استدیوی ایتالیایی Milestone S.r.l است، تیمی که کارنامه پر بارش با انواع و اقسام بازی‎های MotoGP و حتی اثر متاخرترشان Gravel (که در کمال تعجب زمان عرضه‎اش تنها دو هفته جلوتر از MES بود) به ما ثابت کرده، اگر توسط ناشران و سیاست‎های بازاری تحت فشار قرارش نگیرند و برای اعمال خلاقیت دستش باز بماند، سازنده‎ای چیره دست و متخصص در ژانر ریسینگ متمایل به شبیه‎ساز (به‎طور ویژه ژانر تقریبا مهجور مانده موترسیکلت‎ها) به حساب می‎آیند.

نقد و بررسی بازی Monster Energy Supercross 2

MES در مقام بازی رسمی مسابقات موتورکراس Monster از تمامی رانندگان مشهور، پیست‎های رسمی، و موتورسیکلت‎های مورد استفاده در این مسابقات بهره می‎برد و در عین جذاب بود بگذارید در همان گام نخست به یک حقیقت عینی اعتراف کنم: این بازی به پهنای کلام تجربه‎ای سخت و دشوار است. این سختی شاید در مراحل اولیه و بخش آموزش ابتدایی آنچنان به چشم نیاید ولی راستش حتی در آسانترین درجه سختی با پیشروی بیشتر کم کم سر و کله‎اش پیدا خواهد شد و تا آخرین لحظه رمق بازیکنان را خواهد گرفت.

راه‎حل من برای مقابله به مثل با این سختی زیاد حفظ خونسردی، تمرکز و عین حال دوری از هر گونه حرکت و کنش اضافی در طی مسابقات بود، نکته‎ای که از اواسط بازی خاصیت خود را از دست داد و ملزم به آموزش بیشتر شدم. ولی از کجا؟ یکی از نکات منفی بزرگ MES درست در همین نقطه سر و کله‎اش پیدا می‎شود، پخش تمرینی در بازی وجود دارد و ولی به احتمال بدون کمک راهنمای اینترنتی در منوهای لایه‎لایه بازی که با UI و UE کهنه و از مد افتاده‎ای همراه شده مدتی طول می‎کشد تا پیدایش کنید. و حتی بعد از یافتن آن درخواهید که این بخش تمرینی، کمک آنچنانی به شما نخواهد کرد. احتمالا اگر از پیشکسوتان و کهنه‎کاران این ژانر محسوب می‎شوید، MES مناسب شماست، ولی برای تازه واردهای مثل من اخت شدن با مکانیزم‎ها و قوانین بازی پروسه‎ای نه چندان کوتاه به طول خواهد انجامید و بعید نیست که رفیق نیمه‎راهی برای این بازی باشید.

اصولا چالش اصلی عناوینی که در ژانری مهجور عرضه می‎شود، در گام نخست راضی نگهداشتن معدود طرفداران و سپس جذب تازه‎واردهاست. MES برای کهنه‎کارها دست کمی از بهشت ندارد، گیم‎پلی پیچیده و متناسب، گرافیک قابل قبول و حتی فراتر از حد انتظار با بافت‏ها، انیمیشن‎ها و سیستم مناسب (خوب ولی نه در حد عناوین AAA) و در آخر محتوای کافی و اعتیادآوری (باور کنید دزش بالاست) که مدت‎ها می‎تواند پای کنسول میخکوبتان کند. ولی مخاطبین تازه وارد از همان منوی آغازین، خشک بودن فضای بازی و عدم تنوع آنچنانی که توام با درجه سختی بالاست، احتمالا جذابیتی در بازی کردن MES نیابند. از طرفی سازنده باهوش گویا به مشکلات خود آگاه است. سیستم Rewind یک راه حل تقریبی و موقت برای درجه سختی بالا ارائه می‎کند، شما به تعدادی نامتنهی حق استفاده از آن و رفع ایرادات خود در مسابقات را دارید، ولی با استفاده از آن باید پی عدم کسب بالاترین امتیاز ممکن را به تن بمالید، نکته بعدی عدم توانایی استفاده از این مکانیزم در مسابقات آنلاین و مدهای مولتی‎پلیر بازیست. به بالطبع امری منطقی به حساب می‎آید. سرورهای بازی فعلا پر از بازیکن است و بدون ایرادی آنچانی (هر چه هست از اینترنت خود ماست) می‎تواند میزبان شما باشد. هر چند به شخصه توان مسابقه دادن با خوره‎های موتورکراس را در خود نمی‎بینم.

از لحاظ بصری، بازی زیبا و قابل قبول است. در چهارچوب واقع‎گرایی که سعی در ارائه‎اش دارد شگفت‎زده نخواهید شد اما گرسنه هم از سر سفره پا نمی‎شوید. به شخصه انتظار افکت ذرات پر و پیمان‎تری را داشتم اما در عوض طراحی استادیوم‎ها و پیست‎ها فراتر از حد انتظارم بودند. در کمال تاسف بارگذاری‎های بازی بی‎نهایت طولانی، خسته کننده و کشدار هستند و نکته منفی بزرگی در ادامه مسیر تجربه با آن مواجه می‎شوید کمبود تنوع و در نهایت خسته‎کننده شدن بازی است. شاید همین بزرگترین دلیل برای نساختن و توسعه ندادن بازی‎هایی که به ژانر‎هایی خیلی خاص آن هم در ابعادی محدود می‎پردازند باشد. نمی‎شود از یک ورزش محدود، توقع یک تجربه گسترده در چهارچوب بازی‎ را داشت. ولی شاید امکان‎ها مدیوم بازی در صورت خرج خلاقیت و از فرم واقعیت محض و محدود فراتر رفتن می‎توانست ناجی بازی شود (کاری که سری گرن‎توریسمو و بعدتر فورتزاها سر دم دار آن هستند) ولی در نهایت محصول نهایی، هیچ گاه در ورطه چنین ریسکی نمی‎افتد.

نکات مثبت

مکانیزم‎های عمیق و جذاب

گرافیک قابل قبول

ارائه تجربه‎ای جدید و منحصر به فرد

نکات منفی

بسیار بسیار سخت

لودینگ‎های اعصاب خردکن

بخش آموزشی ناکافی

کشش پایین و در نهایت خسته‎کننده.

و در پایان

Monster Energy Supercross 2 در کارنامه استدیوی ایتالیایی Milestone S.r.l یک خط ممتد و خاکستری است. نه یک تجربه مفرح و شگفت‎انگیز و نه یک اثر ناامید کننده. بازی حتی می‎تواند برای مخاطبینی خارج از حیطه بسته ژانری خود تجربه‎ای جذاب و منحصر به فرد باشد، هر چند معدود مشکلات فنی، کمبود تنوع و ریسک‎پذیری سازندگان از تبدیل این بازی به یکی از شگفتی‎های 2018 جلوگیری می‎کند.

Verdict

Monster Energy Supercross: The Official Video Game is in the middle of the pack of Milestone S.r.l games. It’s not fun or amazing or even disappointing. It might actually be unique for players who aren’t into this genre though technical issues, lack of variety and risk stops this from being an incredible game

Score: 7 – PS4 Version