پیش بینی اسکار ۲۰۱۹: آن هایی که برنده می شوند و آن هایی که باید برنده شوند

علاوه بر نداشتن مجری، نبود اجماع بی سابقه در میان اظهارنظرها در مورد برندگان احتمالی جوایز اسکار ۲۰۱۹ باعث شده که اسکار امسال از متفاوت ترین اسکارهای تاریخ سینما باشد. مراسم اسکار ۲۰۱۹ در روز یکشنبه ۲۴ فوریه مصادف با ۵ اسفند برگزار خواهد شد. اگر چه با توجه به شیوه رأی گیری در میان داوران اسکار برای انتخاب برنده ها و همچنین اتفاقات غیرمنتظره ای که در اسکارهای سال های گذشت رخ داده، گمانه زنی با قاطعیت بالا در مورد این که چه فیلم های یا شخصیت هایی در بزرگ ترین شب سینمای جهان با دست پر به خانه بر می گردند دشوار شده است.

با این وجود، در حالی که تنها چند روز با اهدای جوایز اسکار سال فاصله داریم، فیلم ها و شخصیت هایی که بیشترین شانس برای بردن جایزه را دارند مشخص هستند اما رقابت سخت و تنگاتنگی میان آن ها وجود دارد که بی سابقه بوده و اظهار نظر در مورد برندگان نهایی را دشوار کرده است. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را برندگان احتمالی جوایز اسکار ۲۰۱۹ و آن هایی که ممکن است نادیده گرفته شوند در هر بخش آشنا کنیم.

بهترین فیلم سال

برنده احتمالی: کتاب سبز (Green Book)

لایق برنده شدن: «روما» (Roma)

پیش بینی اسکار 2019

علیرغم انتقادهای قابل توجهی که متوجه فیلم «کتاب سبز» شده و همچنین جنجال های پشت پرده در مورد این فیلم، این فیلم که بر اساس واقعیتی تاریخی ساخته شده شباهت زیادی به بسیاری به فیلم های دیگری دارد که در سال های گذشته برنده اسکار شده اند و از قبل برنده بهترین جوایز گلدن گلوب و گیلد شده است. چیزی که شانس فیلم «روما» را، علیرغم شایستگی محض اش، برای دریافت جایزه این بخش کم می کند غیرانگلیسی بودن زبان فیلم است هر چند تبلیغات نتفلیکس و فروش خوب فیلم می تواند تا حدودی این موضوع را جبران نماید. «پلنگ سیاه» (Black Panther) نیز که از همه لحاظ مورد مقبولیت قرار گرفته در این دسته شانسی برای برنده شدن دارد.

اگر چه فیلم های «کتاب سبز»، «سوگلی» (The Favourite)، «پلنگ سیاه» و «ستاره ای متولد شده است» (A Star Is Born) هر یک به نحوی شایستگی برنده شدن در این بخش را دارند اما «روما» تاثیری بسیار عمیق تر از دیگر فیلم ها بر روی مخاطبین و منتقدین داشته است. در مورد «پلنگ سیاه» باید گفت که در طول سال ها، فیلم های ابرقهرمانی همواره مورد بی توجهی داوران قرار گرفته اند و به نظر می رسد که این فیلم نیز تنها باید به افتخار قرار گرفتن در میان نامزدهای نهایی اکتفا کند. با این وجود می توان گفت که احتمال برنده شدن «کتاب سبز» با توجه به تجربیات گذشته و سبک رأی گیری اسکار بیشتر از دیگر فیلم هاست.

بهترین بازیگر مرد نقش اول

برنده احتمالی: رامی مالک

لایق برنده شدن: رامی مالک

پیش بینی اسکار 2019

فیلم زندگینامه ای «راپسودی بوهمیایی» (Bohemian Rhapsody) فیلم بی نقص و کاملی نبود اما میزان خوب بودن فیلم به مقدار بسیار زیادی به بازی تاثیرگذار و روان رامی مالک وابسته است. کریستین بیل در این بخش سرسخت ترین رقیب رامی مالک است اما به نظر می رسد که فیلم «معاون» (Vice) باید در بخش گریم به دنبال اسکار باشد.

بیشتر بخوانید: نامزدهای اسکار ۲۰۱۹ معرفی شدند

بهترین بازیگر زن نقش اول

برنده احتمالی: گلن کلوز

لایق برنده شدن: گلن کلوز

پیش بینی اسکار 2019

گلن کلوز برای بازی در فیلم «همسر» (The Wife) جوایز سینمایی ماه های اخیر را درو کرده است و به نظر می رسد که او در هفتمین بار نامزدی خود در بخش بهترین بازیگر زن بالاخره این جایزه را بدست خواهد آورد. اگر چه لیدی گاگا نیز در اولین حضور سینمایی خود بازی فوق العاده ای ارائه کرده اما وقتی به سابقه او در بازیگری و نامزدی اسکار در مقایسه با کلوز نگاه می کنیم می بینیم که شانسی در مقابل او ندارد. الیویا کلمن نیز اگر چه در فیلم «سوگلی» بازی تحسین برانگیزی داشته اما قرار گرفتن او در میان نامزدهای بهترین بازیگر زن نقش اول و منتقل کردن راشل ویز و اما استون به بخش بازیگران بخش مکمل با حرف و حدیث هایی همراه بوده است. با همه این تفاسیر باید گفت که گلن کلوز بیشتر از دیگران شایستگی دریافت جایزه اسکار این بخش را داشته و به احتمال فراوان اسم او به عنوان برنده نهایی اعلام خواهد شد.

بهترین بازیگر مرد نقش مکمل

برنده احتمالی: ماهرشالا علی

لایق برنده شدن: ماهرشالا علی

پیش بینی اسکار 2019

دو سال بعد از «مهتاب» (Moonlight)، ماهرشالا علی بار دیگر برای در بخش بهترین بازیگر مرد نقش مکمل نامزد شده اما براحتی می توانست در کنار همبازی اش در فیلم، ویگو مورتنسن، در بخش نامزدهای بهترین بازیگر مرد نقش اصلی قرار بگیرد. اگر چه رقابت در این بخش نیز به اندازه مورد دیگر شدید است و علیرغم انتقاداتی که به «کتاب سبز» شده اما شنیدن اسمی غیر از ماهرشالا علی به عنوان برنده بهترین بازیگر مرد نقش مکمل ناامید کننده خواهد بود.

بهترین بازیگر زن نقش مکمل

برنده احتمالی: رجینا کینگ

لایق برنده شدن: رجینا کینگ

پیش بینی اسکار 2019

رجینا کینگ برای نقش آفرینی مسحور کننده اش در نقش یک مادر نگران در فیلم «اگر خیابان بیل می توانست حرف بزند» (If Beale Street Could Talk) برنده جایزه گلدن گلوب شد، هر چند در این فیلم بازیگران شناخته شده تری با بازی هایی قوی در کنار او حضور داشتند. ایمی آدامز نیز در فیلم «معاون» به همین اندازه بی نقص بازی کرده است اما به نظر می رسد که در مقایسه با کینگ، داوران تمایل کمتری به اعلام اسم او به عنوان برنده اسکار این بخش داشته باشند.

بهترین کارگردانی

برنده احتمالی: آلفونسو کوارون

لایق برنده شدن آلفونسو کوارون

پیش بینی اسکار 2019

آلفونسو کوارون، کارگردان سرشناس مکزیکی فیلمی بسیار شخصی در مورد زنانی ساخته که او را بزرگ کرده اند که وی احساس عشق خود را در ساخت آن دخیل کرده است، هر چند ساخته شدن فیلم توسط سرویس نتفلیکس برایش دردسرساز بوده است. با این وجود باید گفت که کوارون برای شکست دادن اسپایک لی، کارگردان فیلم «بلککلنزمن» (BlacKkKlansman) کار سختی نداشته باشد. علاوه بر این، به نظر می رسد که کوارون باید دو متن سخنرانی آماده کند زیرا انتظار می رود که در اسکار ۲۰۱۹ او جایزه دیگری در بخش فیلم برداری برای همین فیلم نیز به خانه ببرد.

بهترین فیلمنامه اورجینال

برنده احتمالی: سوگلی

لایق برنده شدن: سوگلی

پیش بینی اسکار 2019

هوشمندی نیشدار و شرایط پرتنش فیلم «سوگلی» می تواند شب خوبی را در مراسم اسکار ۲۰۱۹ برای نویسندگان فیلمنامه این فیلم، دبورا دیویس و تونی مک نامارا، رقم بزند، اگر چه باید اذعان کرد که فیلم «کلاس هشتم» (Eighth Grade)، بهترین فیلم مستقل سال ۲۰۱۸، در این بخش نادیده گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: بازیگران هالیوودی که بیشترین نامزدی جایزه اسکار را داشته اند

بهترین فیلمنامه اقتباسی

برنده احتمالی: بلککلنزمن

لایق برنده شدن: اگر خیابان بیل می توانست حرف بزند

پیش بینی اسکار 2019

اگر چه داوران اسکار با قرار دادن نام «هرگز می توانی مرا ببخشی؟» (Can You Ever Forgive Me?) در این بخش رقابت را جنجالی کردند اما به نظر می رسد که اسپایک لی با همکارانش، چارلی واچتل، دیوید روبینوویتز و کوین ویلموت بیشترین شانس را برای بردن جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی دارند. با این وجود، اقتباس شاعرانه بری جنکینز از رمان جیمز بالدوین با ترکیب بی عدالتی نژادی و یک داستان عاشقانه تلخ از هر لحاظ شایستگی بردن جایزه اسکار این بخش را دارد.

بهترین موسیقی متن

برنده احتمالی: نیکلاس بریتل (اگر خیابان بیل می توانست حرف بزند)

لایق برنده شدن: نیکلاس بریتل (اگر خیابان بیل می توانست حرف بزند)

موسیقی متن مالیخولیایی بریتال شانس و شایستگی زیادی برای بردن جایزه اسکار این بخش دارد هر چند «پلنگ سیاه»، «بلککلنزمن» و البته «ستاره ای متولد شده است» نیز شایستگی دریافت این جایزه را دارند. با این وجود بعید به نظر برسد کسی غیر از نیکلاس بریتل این جایزه را به خانه ببرد.

بهترین آهنگ

برنده احتمالی: Shallow (ستاره ای متولد شده است)

لایق برنده شدن: Shallow (ستاره ای متولد شده است)

پیش بینی اسکار 2019

هم خوانی لیدی گاگا و بردلی کوپر شایستگی بالایی برای کسب جایزه اسکار بهترین آهنگ دارد اما اگر اینطور نبود نیز سخت بود تصور کرد که داوران اسکار از دادن فرصتی دیگر به گاگا برای سخنرانی پس از کسب جایزه اجتناب کنند.

بهترین فیلم انیمیشن

برنده احتمالی: مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی

لایق برنده شدن: مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی

پیش بینی اسکار 2019

کمپانی دیزنی در سال گذشته دو دنباله بی نقص «شگفت انگیزان ۲» و «رالف اینترنت را خراب می کند» (Ralph Breaks the Internet) را عرضه کرد اما نبوغی که کمپانی سونی در ساخت انیمیشن «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی» (Spider-Man Into the Spider-Verse) به کار برده و تازگی آن شاانس زیادی برای این دو دنباله نگذاشته و به نظر می رسد که از همین الان رقابت در این بخش پایان یافته است.

بیشتر بخوانید: رأی گیری در مراسم اسکار؛ بهترین فیلم سال آکادمی چگونه انتخاب می شود؟

بهترین فیلم مستند

برنده احتمالی: آر بی جی

لایق برنده شدن: سولوی آزاد

پیش بینی اسکار 2019

رقابت در این بخش تنگاتنگ است و انتخاب برنده نهایی کمی دشوار اما به نظر می رسد که مقاومت داوران اسکار برای ارج نهادن به تلاش های یک ابرقهرمان لیبرال به نام روث بیدر گینزبرگ، از قضات دیوان عالی ایالات متحده، بسیار سخت است و احتمالاً مستند «آر بی جی» (RBG) برنده نهایی این بخش اعلام خواهد شد. با این وجود مستند کوهنوردی «سولوی آزاد» (Free Solo) و تصاویر خیره کننده این فیلم بسیار منحصربفرد جلوه می کند، هر چند باید اعتراف کرد که فیلم های مستند «همسایه من نمی شی؟» (Won’t You Be My Neighbor?) و «سه غریبه یک شکل» (Three Identical Strangers) که در میان نامزدها جایی ندارند از این دو فیلم بهتر هستند.

بهترین فیلم خارجی

برنده احتمالی: روما

لایق برنده شدن: جنگ سرد

اگر چه کمتر کسی می تواند مخالف این ایده باشد که «روما» شایستگی بالایی برای بدست آوردن جایزه بهترین فیلم سال را دارد اما فیلم لهستانی «جنگ سرد» (Cold War) در بخش فیلم های خارجی یا غیرانگلیسی فیلمی متفاوت و تاثیرگذارتر است. فیلم شخصی، ویرانگر و سیاه و سفید پاول پاولیکوفسکی در این بخش توجهات بسیاری را به خود جلب کرده هرچند ممکن است نامش به عنوان بهترین فیلم این بخش اعلام نشود.

بهترین جلوه های ویژه

برنده احتمالی: انتقام جویان: نبرد ابدیت

لایق برنده شدن: سولو: داستان نبرد ستارگان

پیش بینی اسکار 2019

دنباله «انتقام جویان» با عنوان «انتقام جویان: نبرد ابدیت» (Avengers: Infinity War) بسیار موفق و پرزرق و برق بود اما کیفیت جلوه های ویژه «سولو: داستان نبرد ستارگان» (Solo: A Star Wars Story) و ترکیب رنگ های زیبای آن قربانی نقدهای منفی آن و شکست خوردنش در گیشه شدند.

بهترین طراحی تولید

برنده احتمالی: سوگلی

لایق برنده شدن: پلنگ سیاه

پیش بینی اسکار 2019

اگر چه آکادمی اسکار همواره علاقه خاصی به درام های قدیمی و تاریخی داشته اما ظاهر حیرت انگیز قلمرو داستانی واکاندا در فیلم «پلنگ سیاه» را می توان یکی از دستاوردهای مهم سال و از عوامل اصلی موفقیت این فیلم دانست. با این وجود به نظر می رسد که این فیلم در بخش جوایز تکنیکی مانند طراحی لباس و صداگذاری شانس بیشتری برای کسب جایزه اسکار داشته باشد.

بیشتر بخوانید: از ۱۰ فیلم و سریال برتر سال ۲۰۱۸ از نگاه «موسسه فیلم آمریکا» تا اجرای اسکار توسط «کوین هارت»

نوشته پیش بینی اسکار ۲۰۱۹: آن هایی که برنده می شوند و آن هایی که باید برنده شوند اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.