پیش نمایشی بر بازی Anthem

Anthem روایت گر دنیایی دیستوپیایی با تکنولوژی فوق مدرن را روایت می‌کند. در این بازی، بشریت برای ادامه‌ی بقا و برای مقابله با تهدیدهای بیشمار موجود در سرزمین‌های ماقبل تاریخ این دنیا پشت دیوار بزرگ قلعه‌ی Tarsis پناه برده است. با پردیس‌گیم همراه باشید تا به مرور ابعاد مختلف این بازیِ موردانتظار بپردازیم.

پیش نمایشی بر بازی Anthem

پیش نمایشی بر بازی Anthem

"به قلم شهاب زارعی"

Anthem جدیدترین عنوان استودیوی BioWare Edmonton است. این بازی یک شوتر آنلاین بر پایه‌ی لوت مانند سری Destiny و The Division است که در آن بازیکنان سوار بر exosuitهای قدرتمندی که Javelin نامیده می‌شوند به انجام مراحل مختلف می‌پردازند. این نخستین بار است که این استودیوی با تجربه در ساخت بازی‌های نقش‌آفرینی تکنفره، دست به ساختن یک بازی تماماً آنلاین زده است و از این جهت علاقه‌مندان به بازی‌ّهای ویدئویی منتظر هستند که ببینند آیا Anthem یک مدئی جدی در سبک خودش است و یا یک عنوان دلسرد کننده‌ی دیگری مانند Mass Effect: Andromeda است؛ عنوانی که در اثر دلایلی همچون عجله در انتشار بازی و نبود منابع انسانی کافی، به فروش ناامید کننده‌ی این بازی منجر شد و باعث شد استودیوی BioWare Montreal با Motive Studios ترکیب شود. با اینکه سرنوشت Anthem تا زمان انتشار آن همچنان نامعلوم خواهد ماند، ما با بررسی اطلاعات منتشر شده از این بازی تلاش می‌کنیم شما را با این بازی بهتر آشنا کنیم.

همیشه یکی از نقاط قوت بازی‌های BioWare، داستان آن‌ها بوده‌اند. در نگاه اول به نظر می‌رسد که Anthem نیز از این قاعده مستثنی نیست. این بازی، داستان دنیایی دیستوپیایی با تکنولوژی فوق مدرن را روایت می‌کند. در این بازی، بشریت برای ادامه‌ی بقا و برای مقابله با تهدیدهای بیشمار موجود در سرزمین‌های ماقبل تاریخ این دنیا پشت دیوار بزرگ قلعه‌ی Tarsis پناه برده است. این دیوار، سازه‌ی عظیمی است که The Wall نامیده می‌شود و شهر را محاصره کرده‌است. قلعه‌ی تارسیس یکی از سازه‌ّهای ساخته شده توسط Legion of Dawn است، گروهی از قهرمانان افسانه‌ای که رهبری انسان‌ّها را در تاریک‌ترین دوران تاریخ بشر به عهده گرفتند. آن‌ها به رهبری هِلِنا تارسیس، موفق به اختراع و هدایت Javelinها شدند و شهرهای مستحکمی برای محافظت از انسان‌ّها بنا کردند. پس از گذشت زمان، عده‌ای از این گروه جدا شدند و Freelancerها را تشکیل دادند. در Anthem شما در نقش یک Freelancer تازه‌کار قرار می‌گیرد و مانند همپایان خود وظیفه‌ی جمع‌آوری منابع لازم برای حفظ بقای شهر و از بین بردن تهدیدهای موجود در آن سوی دیوار را به عهده دارید.

به گفته‌ی سازندگان Anthem، شما با پیشروی در بازی می‌توانید رابطه‌ی عمیق‌تری با شخصیت‌ها مختلف این دنیا برقرار کنید، البته برخلاف عنوان‌ها گذشته‌ی BioWare اینبار خبری از روابط عاشقانه نیست. به نظر می‌رسد که این روابط مانند دیگر بازی‌های نقش‌آفرینی به انتخاب‌های شما هنگام مکالمه با شخصیت‌های مختلف بستگی دارد. این ویژگی در دیگر بازی‌ّهای شوتر بر پایه‌ی لوت کمتر دیده می‌شود و می‌تواند نشانگر یک تجربه‌ی نقش‌آفرینی لذت‌بخش باشد. البته در بِتای خصوصی Anthem چنین انتخاب‌هایی به ندرت روی می‌دادند و بازیکنان هیچگاه بیشتر از ۲ گزینه برای انتخاب نداشتند. این مسئله حاکی از این است که این عنصر نقش‌آفرینی خیلی ساده اعمال شده و از پیچیدگی و عمق سیستم مکالمه‌ی بازی‌های نقش‌آفرینی خالص برخوردار نیست. البته داستان Anthem تنها نقطه‌ی قدرت این بازی نیست، بلکه گیم‌پلی Javelin محورش نیز تجربه‌ی تازه‌ای برای سبک شوتر بر پایه‌ی لوت است.

Javelinها سلاح‌هایی پوشیدنی مانند پاورآرمورهای سری Fallout یا نانوسوتهای سری Crysis هستند و عملاً کلاس بازیکن را در Anthem تعریف می‌کنند. در این بازی چهار نوع Javelin با سلاح‌ّها و توانایی‌های منحصربه‌فرد وجود دارد. برای مثال، Ranger یک کلاس متعادل و همه فن حریف محسوب می‌شود، درحالی که Colossus تانک سنگینی است که به یک سپر مجهز است. Interceptor نوع دیگری از Javelin است که سرعت بالایی دارد و بر نبردهای در فاصله‌ی کم تمرکز دارد. Javelin آخری که در بازی وجود دارد Storm است که قدرت طوفان را در دست دارد و توانایی حمله‌ی منطقه‌ای را داراست. تمام این Javelinها، چه از نظر ظاهر و چه از نظر تجهیزات، قابل شخصی‌سازی هستند. شما قادر هستید رنگ و جنس تمام قسمت‌های Javelin خود را مطابق سلیقه‌تان تغییر دهید و حتی طرح‌ها و اسکین‌های جدید به آن اضافه کنید. با پیشروی در بازی سلاح‌ها و توانایی‌های جدیدی نیز در دسترس شما قرار خواهد گرفت که به کمک آن می‌توانید به سبک خود بازی کنید.

یکی از مهم‌ترین عناصر گیم‌پلی هنگام نبرد، سیستم کامبو این بازی است. هر نوع Javelin، کامبو مخصوص خود را دارد که در صورت اجرای موفق آن‌ها صدمه‌ی بالایی به دشمنان وارد می‌کند. برای مثال، در صورتی که با استفاده از Colossus موفق به اجرای یک کامبو شوید، صدمه‌ی بالایی به محیط اطرافتان وارد خواهید کرد. با توجه به اینکه اجرای این کامبوها برای شکست دادن دشمنان کشنده‌ی این بازی بخصوص در سختی‌های بالاتر الزامی است، بدون شک نقش کلیدی درشکل‌گیر سبک بازی شما خواهد داشت. نکته‌ی مهم دیگر قابلیت‌های راندومی مانند قابلیت شلیک گلوله‌های بیشتر هستند که به سلاح‌های مختلف اضافه شده و Inscription نامیده می‌شوند. این سیستم، در کنار سیستم معمول طبقه بندی آیتم‌ها براساس میزان نایابی، شما را وادار می‌کند تا آیتم‌های خود را هوشمندانه‌تر انتخاب کنید. از آنجا که پس از رسیدن به بالاترین لِول ممکن سلاح‌ها نیز قدرتمندتر نمی‌شوند، در پایان بازی Inscriptionها اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. حیات این سبک از بازی‌های آنلاین به محتوای پایانی آن‌ّها مانند Raidها بستگی دارد ولی به نظر می‌رسد BioWare قصد داشته باشد چنین محتوایی را پس از انتشار عرضه کند.

Anthem نه تنها داستانی جذاب و عناصر گیم‌پلی تازه‌ای‌ دارد، بلکه توسط تیمی با تجربه و استودیوی شناخته شده‌ای نیز ساخته شده است. این ویژگی‌ها Anthem را آماده‌ی رقابت با دیگر عناوین شوتر آنلاین بر پایه‌ی لوت کرده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد EA در انتشار این بازی کمی عجولانه عمل کرده باشد و به همین دلیل در حال حاضر سرنوشت Anthem مبهم است. علاقه‌مندان می‌توانند با توجه به روش خرید خود در تاریخ ۱۵ فوریه مطابق با ۲۶ بهمن یا در تاریخ ۲۲ فوریه مطابق با ۳ اسفند، سوار بر Javelinهای خود شوند و این بازی را از نزدیک تجربه کنند.