نقد و بررسی بازی Wargroove

این روزها سبک استراتژی میزبان بازی‌های نوبتی بسیاری است و Wargroove جدیدترین مسافر از این قطار است. با پردیس گیم همراه باشید تا به بررسی این بازی زیبا و عمیق بپردازیم.

نقد و بررسی بازی Wargroove

"به قلم شهاب زارعی"

این روزها سبک استراتژی میزبان بازی‌های نوبتی بسیاری است، ولی چنین بازی‌هایی همیشه از محبوبیت کنونی خود برخوردار نبوده‌اند. حقیقت این است که بازی‌ّهای نوبتی خارج از ژاپن شناخته‌شده نبودند و ناشران ژاپنی، مانند نینتندو، اعتقاد داشتند که مخاطبان غربی استقبال خوبی از این سبک نخواهند کرد. این بازی Advance Wars برای Game Boy Advance بود که با موفقیت چشمگیرش در عرصه‌ی جهانی توانست نظر ناشران را تغییر دهد و بازار را برای ورود انواع بازی‌های تاکتیک نوبتی، بخصوص برای کنسول‌ّهای دستی، آماده کند. بازی‌هایی چون XCOM و Fire Emblemاز جمله عنوان‌هایی هستند که به لطف این فضای ایجاد شده توانستند بدرخشند. سال‌ها پس از انتشار این بازی، Wargroove، با اقتباس گیم‌پلی منحصربه‌فرد آن، توانسته باردیگر فرصت تجربه‌ی یکی از سبک‌های کلاسیک بازی‌های تاکتیک نوبتی را در اختیارمان قرار دهد.

Wargroove، بازی جدید استودیو و ناشر انگلیسی، Chucklefish است. این استودیو بیشتر برای ساخت بازی اکشن ماجراجویی Starbound و انتشار بازی‌ّهای محبوبی همچون Stardew Valley شناخته می‌شود. گرافیک رِترو و پیکسلی زیبای این دو بازی در Wargrooveنیز به خوبی پیاده شده‌است. علاوه بر این، استانداردهای سابق صنعت بازی، که امروزه کم رنگ‌تر شده‌اند، در این بازی حیات دوباره‌ای یافته‌اند. قابلیت ساخت نقشه‌ها و سناریوهای متنوع توسط بازیکنان به همراه مولتی‌پلیر محلی و آنلاین بین تمام پلتفورم‌ها قول ساعت‌ها سرگرمی را می‌دهند. بازی‌های تاکتیک نوبتی چند سال اخیر پر از عناصر نقش آفرینی، مثل کنترل شخصیت‌های منحصربه‌فرد و تقویت آن‌ها پس از کسب تجربه در نبرد بوده‌اند. با این حال، گیم‌پلی این بازی بر پایه‌ی جمع‌آوری منابع و ساخت سرباز استوار است و از این نظر به سبک استراتژی همزمان (RTS) نزدیک‌تر است.

در Wargroove شما می‌توانید از میان ۱۲ فرمانده منحصربه‌فرد و ۴ فَکشن یکی را انتخاب کنید. در هر مرحله معمولاً به حداقل یکی از این فرمانده‌ها و تعدادی سرباز دسترسی دارید. با تسخیر ساختمان‌هایی مانند سربازخانه می‌توانید سربازهای بیشتری بدست آورید و با فتح روستا‌های پراکنده شده در نقشه قدرت خرید خود را افزایش دهید. کسی که موفق شود فرمانده دشمن را شکست دهد و یا قلعه‌ی اصلی آن‌ّها را نابود کند به پیروزی دست می‌یابد. این فرمانده‌ها نه تنها طراحی و شخصیت خاص خود را دارند بلکه هریک از آن‌ّها به توانایی‌هایی که Groove نامیده می‌شوند نیز دسترسی دارند. فرمانده‌های شما با شکست دادن سربازان دشمن به این توانایی‌ها دسترسی پیدا می‌کنند و تاکتیک‌های گسترده‌تری در اختیارتان قرار می‌دهند. برای مثال، Ragna، که از بهم پیوستن اجزای بدن قهرمانان بزرگ به وجود آمده، می‌تواند با ضربه‌ی سپرش به دشمنان اطراف صدمه وارد کند، و یا Nuru، که مانند نژادش Floranها از بازی Starbound آمده، می‌تواند مانند یک سربازخانه سیار عمل کند. سربازان هر فَکشن، برخلاف فرمانده‌ها، فقط در ظاهر تفاوت دارند و از نظر گیم‌پلی یکسان هستند. این مسئله باعث می‌شود که سلیقه‌ی شخصی و توانایی‌ فرمانده‌ تنها فاکتورهای مهم در انتخاب یک فَکشن باشند. البته وجود این شباهت به این معنی است که با فراگیری طرز کار سربازان موجود در فهرست متنوع یک فَکشن شما آماده‌ی بازی به عنوان دیگر فَکشن‌ها هستید. این فهرست شامل واحدهای زمینی، هوایی و دریایی است که هریک از آن‌ّها ویژگی‌های خود را دارند.

سربازهای شما یکی از ارزشمندترین سرمایه‌هایی هستند که در این بازی در اختیار دارید. سربازخانه‌ها معمولاً در گوشه‌های نقشه واقع شده‌اند و هر نوبت می‌توانند فقط یک سرباز تولید کنند. علاوه بر این، با کاهش سلامتی سربازها، قدرت حمله‌ی آن‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه، برای دست یافتن به پیروزی لازم است که بیشترین آسیب ممکن را به سربازان دشمن وارد کرد و در عین حال، کم‌ترین صدمه ممکن را متحمل شد. به همین دلیل، لازم است از تمام ابزارهایی که بازی در اختیارتان می‌گذارد بهره برد. یکی از این ابزارها پوشش‌های طبیعی مختلف موجود در نقشه است. برای مثال، با مستقر کردن سربازها در یک منطقه‌ی کوهستانی آن‌ها ۴+ دفاع دریافت می‌کنند ولی در صورت قرار دادن آن‌ها در یک رودخانه ۱ واحد از قدرت دفاع آن‌ّها کاسته می‌شود.

شرایط آب و هوایی نیز می‌توانند شرایط نبرد را تغییر دهند برای مثال، طوفان شن باعث می‌شود نیروهای دور بُرد مانند کمانداران دید کمتری داشته باشند و در نتیجه مجبور به تیراندازی از فاصله‌ی کمتری شوند. نیروهای شما ابزار دیگرتان هستند. این نیروها انواع مختلفی دارند و هریک از آن‌ها در شرایط خاصی قادر هستند صدمه‌ی بیشتری وارد کنند. برای مثال، نیزه‌دارها با در کنار یکدیگر قرار گرفتن قدرتمندتر می‌شوند، درحالی که کمانداران درصورت ثابت ماندن در ابتدای نوبت کشنده‌تر می‌شوند. قسمت کَمپِین بازی مانند یک حالت آموزشی نسبتاً طولانی عمل می‌کند و، در قالب داستانی ساده، به تدریج سربازهای مختلف را به شما معرفی می‌کند تا برای دیگر حالت‌های بازی، مانند مولتی‌پلیر و پازل، آماده شوید.

با وجود این که داستان کَمپِین این بازی تکراری و گاهی کسل کننده است، گیم‌پلی سرگرم کننده‌ای دارد و به خوبی شما را با تاکتیک‌های مختلف و شخصیت‌های مهم آشنا می‌کند. این کَمپِین، از مراحل اصلی و فرعی تشکیل شده که به ترتیب توسط آیکن‌های مربعی شکل و دایره‌ای شکل روی نقشه‌ی سرزمین Aurania قرار گرفته‌اند. مراحل اصلی داستان ملکه Mercia را روایت می‌کنند که پس از قتل پدرش به قدرت رسیده و باید قلمرو خود را از موجودات شرور Felheim نجات بدهد. مراحل فرعی نیز داستان دیگر فرمانده‌های بازی را روایت می‌کنند تا بازیکنان با آن‌ها نیز آشنا شوند. کامل کردن این کَمپین پایان بازی نیست، بلکه پس از کسب تجربه بازیکنان آماده لذت بردن از بقیه‌ی قسمت‌های بازی می‌شوند. یکی از سرگرم کننده‌ترین این قسمت‌ّها قسمت پازل است که در آن بازیکنان باید از دانش حاصل شده از کمپین بازی استفاده کنند و در ۲۵ سناریو این قسمت در یک نوبت به پیروزی برسند.

در قسمت Arcade می‌توانید با انتخاب یکی از فرمانده‌ها بر ۵ فرمانده‌ی دیگر غلبه کنید و سلاحی اسرارآمیز را شکار کنید. بازیکنان در بخش مولتی‌پلیر می‌توانند با حداکثر ۴ نفر دیگر رقابت کنند. به دلیل اینکه در هر نوبت حرکات شما باید حساب شده باشند هر بازی ممکن است زمان زیادی طول بکشد ولی Wargrooveبه شما اجازه می‌دهد در چنین شرایطی از بازی خارج شوید و توسط استیم از فرا رسیدن نوبتتان آگاه شوید. حالت آخر موجود در مولتی‌پلیر Chessgroove است. در این حالت دو بازیکن در نقشه‌ای مانند صفحه شطرنج در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند و، طبق قوانین شطرنج، هریک قادرند فقط یکی از سربازان خود را در هر نوبت حرکت دهند. کسی که موفق شود فرمانده حریف را شکست دهد به پیروزی می‌رسد. تمام این حالت‌های مولتی‌پلیر را می‌توان بین تمام پلتفورم‌ها و یا به صورت محلی و در یک کامپیوتر بازی کرد.

اما تحسین برانگیزترین قسمت بازی، قسمت Custom Content است. در این قسمت، که شامل ادیتور قدرتمند بازی Wargrooveاست، بازیکنان می‌توانند کمپینهاو نقشه‌های دلخواه خود را خلق کنند. این ادیتور قدرتمند، با اینکه رابط کاربری نسبتاَ ساده‌ای دارد، به شما اجازه می‌دهد محتوایی با کیفیت برابر و حتی بهتر از محتوای اصلی بازی خلق کنید. شما به راستی قادر هستید یک کمپین کامل خلق کنید که نه تنها دارای مراحل اصلی و فرعی است، بلکه شامل کات‌سین‌های ساخته‌شده‌ بدست شما نیز می‌باشد. کات‌سین ادیتور بازی هم بسیار قدرتمند است و سازه‌های شما چیزی از کات‌سین‌های سازندگان اصلی بازی کم نخواهند داشت.

علاوه‌بر این شما هنگام طراحی سناریوهای جدید به اِونت ادیتور هم دسترسی دارید و با تعیین شرایط خاص می‌توانید داستان مورد نظرتان را به خوبی روایت کنید. البته ادیتور بازی محدود به ساختن کمپینها و سناریوهای جدید نیست، بلکه شما قادر خواهید بود نقشه‌های رقابتی و پازل‌های جدید نیز خلق کنید. شما می توانید سازه‌های خود را از درون خود بازی با دیگر بازیکنان به اشتراک بگذارید و یا سازه‌های آن‌ها را دانلود کرده و تجربه کنید. بازیکنان می‌توانند به محتوای دانلود شده رأی مثبت یا منفی بدهند تا محتوای با کیفیت‌تر به آسانی دیده شود. این ادیتور قدرتمند، به همراه طرفدارانی که با وجود گذشت زمان اندکی از انتشار این عنوان صدها سازه آپلود کرده‌اند، اطمینان حاصل می‌کند که شما همیشه محتوایی تازه برای بازی کردن داشته باشید.

البته این بازی از یک سری مشکلات جزیی نیز رنج می‌برد. بسیاری از مراحل Wargrooveزمان‌بر هستند و بعضاً از مرز یک ساعت می‌گذرند. سازندگان بازی ابزارهای مختلفی برای کاهش این زمان در اختیار بازیکنان گذاشته‌اند، ولی برخی از این ابزارها هنوز جای پیشرفت دارند. برای مثال، شما می‌توانید انیمیشن‌های حمله را، که یکی از وقت‌گیرترین بخش‌های هر مرحله هستند، کاملاً غیر فعال کنید و یا با نگه داشتن راست کلیک برای ۳ ثانیه آن‌ها را رَد کنید. نگه داشتن راست کلیک در نوبت دشمن نیز مؤثر است و حرکات آن‌ها را سریع‌تر می‌کند تا نوبت شما سریع‌تر فرابرسد. با وجود این، بهتر بود این انتظار ۳ ثانیه‌ای برای هر انیمیشن اصلاً وجود نداشت و راهی وجود داشت که نوبت دشمن همیشه و خودکار سریع باشد.

مسئله‌ی دیگر این است که بازیکنان امکان ذخیره کردن بازی را در حین مراحل را ندارند. این خود بازی است که، در صورت خروج از بازی یا مرحله، پیشرفت شما را ذخیره می‌کند و هنگام ورود دوباره به شما گزینه‌ی ادامه‌ی مرحله یا رها کردن آن را می‌دهد. این سیستم ذخیره‌سازی مشابه بازی‌های Fire Emblemاست ولی شروع دوباره‌ی یک مرحله‌ی طولانی بخاطر یک اشتباه کشنده می‌تواند دلسرد کننده باشد. درس دیگری که این بازی باید از سری Fire Emblem می‌گرفت سیستم این سری برای نشان دادن خانه‌های در معرض حمله‌ی دشمنان است. در Wargroove راهی برای نشان دادن میزان حرکت تمام نیروهای دشمن نیست و تنها ممکن است در یک زمان از حرکت یکی از این نیروها مطلع شد. مشکل دیگر در Codex بازی است که در نشان دادن ضعف و قوت سربازان در مقابل یکدیگر کمی گنگ است چراکه به این منظور، فقط از تصویر سر هر نوع سرباز استفاده می‌کند. این تصاویر نه تنها، مانند بازی، پیکسلی هستند، بلکه با توجه به فکشن نیروهای دشمن هربار تغییر می‌کنند و در نتیجه شناسایی آن‌ها معمولاً دشوار است. خوشبختانه بسیاری از این مشکلات به سادگی قابل ترمیم هستند و سازندگان وعده داده‌اند که تعدادی از آن‌ها را در اولین پَچ بازی رفع کنند.

بازبینی تصاویر:

روستاها تنها منبع درآمد شما هستند و تسخیر آن‌ها حیاتی است.

در هر زمان تنها منطقه‌ی خطر یکی از نیروهای دشمن قابل دیدن است.

طوفان شن دید سربازان شما را کاهش می‌دهد.

پوشش‌های طبیعی مختلفی در مراحل وجود دارد.

Chessgroove یکی از حالت‌های جالب مولتی‌پلیر است.

با ادیتور بازی می‌توانید هرچه بخواهید خلق کنید.

با این ادیتور توانایی ساخت کات‌سین نیز دارید.

طرفداران این بازی نقشه‌های بسیاری برای آن ساخته‌اند.

قسمت Codex بازی اطلاعات زیادی ارائه می‌دهد ولی کمی گیج کننده‌است.

عملکرد شما پس از هر مرحله ارزیابی می‌شود.

با ستاره‌های بدست آمده از این مراحل می‌توانید کانسپت‌آرت‌های بازی را باز کنید.

نکات مثبت:

  • گیم‌پلی تاکتیکی تازه، سرگرم کننده و عمیق
  • پشتیبانی از دسته‌های بازی
  • مولتی‌پلیر بین تمام پلتفورم‌ها
  • ادیتور بسیار قدرمتند با رابط کاربری ساده
  • فرمانده‌های منحصربه‌فرد

نکات منفی:

  • داستان ضعیف
  • مراحل طولانی
  • در ارائه‌ی اطلاعات به بازیکن

و در پایان

Wargrooveتجسم دوباره‌ای از Advance Warsاست، بازی‌ای که سبک تاکتیک نوبتی را آنطور که امروزه آن را می‌شناسیم شکل داده‌است. کمپین بازی داستان فانتزی ساده‌ای را روایت می‌کند که همه‌ی ما قبلاً آن را شنیده‌ایم ولی معرف خوبی برای گیم‌پلی تاکتیکی و عمیق بازی است. بخش مولتی‌پلیر نقشه‌هایی با طراحی خوب دارد و قسمت‌های دیگر مثل پازل از سرگرم ماندن بازی اطمینان حاصل می‌کنند. با اینکه ادیتور درون بازی قدرتمند است، رابط کاربری ساده‌ای دارد و وعده‌ی محتوای تازه بیشماری، در سینگل‌پلیر و مولتی‌پلیر، را می‌دهد. با وجود اینکه این بازی مشکلات کوچکی دارد که می‌توانند موجب ناراحتی برخی بازکنان شوند، گیم‌پلی سرگرم کننده‌ی آن به خوبی بر آن‌ها غلبه می‌کند.

Verdict

Wargroove, is an excellent reimagining of Advance Wars, a game that has defined turned-based tactics as we know it. The campaign tells a typical fantasy story we have all heard before, but it serves as a great and fun introduction to Wargroove’s deep strategic gameplay. The multiplayer has well-designed maps, and extra modes like the puzzle mode to keep things interesting. The built-in editor is powerful, yet easy to use, and promises endless fresh content in both singleplayer and multiplayer. Although it has some minor issues that could cause inconveniences, they are overshadowed by the game’s very enjoyable gameplay.

Score: 8.5 – PC Version