نقد و بررسی بازی Onimusha Warlords

بازی Onimusha Warlords پس از 18 سال به کنسول‌های مدرن آمده تا یک فرصت عالی هم برای طرفداران قدیمی این سری بازی و هم گیمرهای جدید ایجاد کند. با پردیس‌گیم همراه باشید تا نقدی را بر این بازی محبوب داشته باشیم.

نقد و بررسی بازی Onimusha Warlords

"به قلم متین نصیری"

نقد این بازی براساس نسخه ارسالی سازندگان برای سایت پردیس‌گیم نوشته شده است.

در سال 2001 بازی Onimusha Warlords برای اولین بار برروی PlayStation 2 عرضه گردید و پس از یک سال برای کنسول Xbox نیز پورت شد. حال پس از 18 سال، نسخه‌ی بازسازی شده‌ی این بازی برروی کنسول‌های مدرن منتشر شده تا یک فرصت عالی هم برای طرفداران قدیمی این سری بازی و هم برای اشخاصی مثل من که فرصت تجربه این اثر را نداشته‌اند ایجاد شود تا به سراغ تجربه‌ی سری بازی Onimusha برویم؛ اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا نسخه بازسازی شده‌ی Onimusha Warlords می تواند نظر مخاطب های جدید را هم جلب کند؟

برخلاف Resident Evil 2 Remake که با توجه به استانداردهای امروزی مجددا از پایه بازسازی شده، بازی Onimusha Warlords یک اثر کاملا کلاسیک با مکانیک‌های قدیمی است و به شخصه تا یک ساعت اول، سعی داشتم خودم را با ساختار 18 سال پیش وقف دهم! که خوشبختانه ارزشش را داشت؛ به گونه‌ای که پس از حدود 10 ساعتی که به تجربه این بازی پرداختم، از نظر من حتی حدود دو دهه بعد از عرضه بازی هم می‌توان ماجراجویی و قصه تاریک سامانوسکِ آکِچی را تجربه کرد و از آن لذت برد. اما اونیموشما وارلردز چه چیزی در بطن خود دارد که برای من دارای اهمیت است؟

بازی با صحنه ای از "نبرد اوکزاما" (Battle of Okehazama) آغاز می شود. در طی این نبرد، لرد فئودالی Nobunaga Oda علارغم اینکه نبرد را تقریبا پیروز شده بود، مورد ضرب تیر قرار می‌گیرد و در Honno-ji کشته می شود؛ یا به عبارتی، یک شیطان قدرتمند جایگزین آن می‌شود! یک سال پس از این نبرد، داستان بازی تازه آغاز می‌شود. شما در نقش یک سامورایی به نام Samanosuke Akechi قرار می گیرید؛ یک جنگجوی شجاع و شرافت‌مند که در تلاش است تا پرنسس "یوکی" (Yuki) را از دست شیاطین نجات دهد. هرچند که در این راه، افراد عجیب و غریب، و اتفاقات غیرقابل منتظره‌ای در انتظار شما خواهند بود!

داستان بازی شاید در نگاه اول بسیار ساده و کلیشه‌ای به نظر برسد؛ یک جنگجوی قهرمان که قصد دارد پرنسس زیبا و جوانی را از دست دشمنان خبیث نجات دهد! اما عاملی که باعث شد که داستان این بازی برای من تا حدودی جذاب‌تر شود، وجود پیچش‌هایی در روایت داستان و وقوع اتفاقات غیرمنتظره‌ای که نهایتا ماموریت شما را دشوارتر می‌سازد، بود. از طرف دیگر، گیم پلی بازی هم با آمیختن سیستم مبارزاتی که مداوما خود را بروز می‌کند و معماهایی که گاهی اوقات شدیدا درگیر کننده می‌شوند، تجربه‌ی این بازی را برای من بسیار لذت بخش کرد.

عنوان Onimusha Warlords برروی کنسول های مدرن، از بهبود های جزئی‌ای بهره برده است. رزولوشن بازی افزایش یافته و همانطور که انتظار می‌رفت، از صفحه‌ی عریض (16:9) نیز پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، کیفیت بافت‌ها (تکسچرها) و سایه زنی‌های بازی نیز بهبود یافته است. به طور کلی، بازی از لحاظ گرافیکی بهتر شده و ظاهر بروزتری دارد اما انتظار ارتقای گرافیکی چندان بالایی را نداشته باشید. شکل و شمایل Onimusha برروی PS4 تفاوت زیادی با نسخه‌ی اریجینال PS2 ندارد.

شاید مخاطب‌های اصلی نسخه بازسازی شده‌ی Onimusha Warlords طرفداران قدیمی این سری باشند؛ کسانی که کودکی و نوجوانی خود را با این بازی سپری کرده‌اند و برای احیای خاطرات و حس نوستالژی‌ای که از تجربه‌ی یک اثر 18 ساله به آن ها دست می دهد، این بازی را مجددا خریداری کنند. اما نکته‌ی جالب اینجاست که بازی Onimusha Warlords فارق از تمام بخش های قدیمی و فرسوده‌ی خود که دیگر جایی در دنیای مدرن صنعت گیم ندارند، همچنان یک اثر خوب و لذت بخش محسوب می‌شود که می تواند مخاطب های جدید را هم خشنود کند!

گیم پلی بازی، ترکیبی از مبارزات و حل معماها می‌باشد. شما در محیط‌های بازی با موجودات شیطانی مختلفی مواجه می شوید و یا باید معماها و پازل‌های متفاوتی را حل کنید. سیستم مبارزات بازی بسیار ساده است. در اکثر مواقع، تنها استراتژی‌ای که باید به کار ببرید، این است که پشت سر هم و بدون وقفه به دشمنان ضربه بزنید تا فرصت حمله را از آن ها بگیرید. بازی فقط در درجه‌های سختی بالا، شما را مجبور می‌کند تا از ترفندها و فنونی که در این بازیِ بدون آموزش (Tutorial) نهفته اند، استفاده کنید! با این حال، لحظاتی وجود دارند که به لطف پیچش‌های داستانی، همین گیم پلی ساده، شما را به شدت درگیر خواهد کرد!

یکی مواردی که در این بازی نظرم را جلب کرد، ساختار کلی روند پیشروی بازی است که به گونه‌ای طراحی شده که شما مدام به محیط‌های قدیمی بازمی‌گردید و سپس شاهد تغییرات و وقوع اتفاقات جدید خواهید بود! و یا به محیطی که قبلا قسمتی از آن غیرقابل دسترسی بود برمی‌گردید و با استفاده از آیتمی که جدیدا بدست آورده‌اید، وارد آن قسمت جدید می‌شوید.

در طول بازی شما سه شمشیر با قابلیت‌های مختلف، یک تیر و کمان، و یک تفنگ بدست می‌آورید. در هر محیط با تعدادی از دشمنان متفاوت مواجه می‌شوید و بازی کاملا به شما این آزادی عمل را می‌دهد که یا از فاصله‌ی نزدیک، دشمنانتان را با کاتانا سلاختی کنید و یا ریسک نزدیکی به دشمن را نپذیرفته و از دور آن‌ها را با تیر و کمان و تفنگ شکار کنید! هر کدام از دشمنان بعد از مرگ، مقداری XP از بدنشان خارج می‌کنند و شما با فشردن دکمه B در اکس باکس و یا «دایره» در پلی استیشن، می توانید آن ها را دریافت کنید. سپس با استفاده از این XP ـها، می توانید قدرت قابلیت های شمشیرهایتان را افزایش دهید، تیر های کمان و تیرهای تفنگتان را آپگرید کنید، و یا گیاه های دارویی را به قرص تبدیل کنید. بدین صورت، بخش مبارزات بازی به یک چرخه‌ی کامل می‌رسد؛ به گونه‌ای که شما وارد محیط‌های جدید می‌شوید، دشمنان بیشتری را از بین می‌برید، قوی‌تر می‌شوید و سپس با دشمنان جدیدتر و قوی‌تری مواجه خواهید شد! از طرف دیگر، معماها و گشت و گذار در محیط‌ها هم نقش مهمی را در جذابیت بازی ایفا می‌کنند. در بازی Onimusha Warlords محیط های مخفی زیادی وجود دارند. شما با کاوش در محیط‌ها و حل معماهای مختلف، می توانید آیتم‌هایی را بدست آورید که به واسطه‌ی آن‌ها، نوار میزان سلامتی و نوار مقدار قدرت شما افزایش می‌یابند. علاوه بر این، لباس های جدید و تعدادی از اسلحه‌های منحصر به فرد نیز در محیط‌های بازی مخفی شده‌اند و تنها در صورتی که محیط‌ها را با دقت بگردید، می توانید آن ها را به عنوان پاداش دریافت کنید.
از طرفی دیگر، وجود یک کرکتر قابلِ بازیِ دوم، هم از لحاظ روایت داستانی و هم از لحاظ تنوع در گیم پلی، تجربه‌ی این بازی را قوی‌تر و لذت بخش‌تر کرده است. بانو Kaede شخصیت دوم قابل بازی است که متاسفانه خودِ بازی او را چندان معرفی نمی‌کند و اطلاعات زیادی در دسترس شما قرار نمی‌دهد اما به طور کلی، می‌دانیم که این بانوی نینجا مصمم است که سامانوسکِ را در ماموریتش هدایت کند.

نسخه بازسازی شده‌ی اونیموشا، در زمینه گیم پلی هم بهبود‌های جزئی اما الزامی‌ای نیز داشته است. به عنوان مثال، حالا که صفحه‌ی بازی به سایز 16:9 افزایش یافته، دوربین بازی هم بر اساس حرکت بازیکن، مقداری به اطراف حرکت می‌کند تا تمامی قسمت‌های یک محیط قابل مشاهده باشند. همچنین پشتیبانی از استیک‌های آنالوگ (LS و RS در اکس باکس، L3 و R3 در پلی استیشن) هم به بازی اضافه شده‌اند. علاوه بر این، درجه سختی "آسان" هم از همان ابتدا در منوی اصلی بازی قابل انتخاب است.

یکی از آزار دهنده‌ترین بخش‌های این بازی، زاویه دوربین و تغییر ناگهانی آن در حین ورود به محیط‌های جدید است. مثلا در یک محیط، شما آنالوگ کنترلر خود را به سمت بالا فشرده اید تا به قسمت شمالی صفحه حرکت کنید. سپس وارد یک محیط جدید با زاویه‌ی دوربین متفاوت می شوید و سریع باید جهت حرکت خود را تغییر دهید! حالا تصور کنید که در این محیط جدید، تعدادی از شیاطین هم در انتظار شما باشند! چنین چیزی، می تواند باعث سردرگمی شما شود و آزاردهنده باشد. هرچند که پس از مدتی می‌توانید به این مسئله عادت کنید و دیگر مشکل جدّی‌ای برایتان به شمار نرود. به هر حال حل کردن چنین مشکلی در یک بازی ریمستر، امکان پذیر نیست.

بازی Onimusha Warlords با یک نبرد حماسی و نفس‌گیر به پایان می‌رسد؛ مبارزه‌ای که با در نظر گرفتن در اوج بودن توانایی‌های سامانوسکِ و شمشیرهایی که با تلاش‌های زیاد شما به بالاترین درجه‌ی قدرت خود رسیده‌اند، می‌تواند بهترین و جذاب‌ترین بخش بازی باشد. اما شما می‌دانید که هنوز محتوای بیشتری برای تجربه کردن وجود دارد؛ اسرار، آیتم های محرمانه، و محیط‌های مخفی مختلفی به احتمال خیلی زیاد در دور اول نتوانسته‌اید پیدایشان کنید. علاوه بر این، بعد از اینکه یک بار بازی را تمام می کنید، یک لباس جدید به شما اهدا می شود و در شرایطی خاص، یک حالت (Mode) جدیدی برایتان باز خواهد شد. از همین رو، بازی Onimusha Warlords ارزش تجربه‌ی مجدد نسبتا بالایی هم دارد.

بازبینی تصویری

پرنسس یوکی که ماموریت نجاتش را دارید

در Onimusha Warlords با چنین صحنه های زیبا و هنرمندانه‌ای زیاد رو به رو می‌شوید

جنگل‌های بارانی بزرگ و ترسناک در اونیموشا!

… و غارهای خوفناک و ترسناک!

(محیط‌های بازی از تصاویر از پیش رندر شده استفاده می‌کنند)

نبردها با باس‌ها، جذاب و چالش انگیز هستند

نکات مثبت :

گیم پلی جذاب و سرگرم کننده که ترکیبی از مبارزات و حل معماهای متفاوت است

تم دارک و خونین واقع گرایانه

موسیقی‌های دوست داشتنی

داستان و کرکترهای جالب

نکات منفی:

زاویه دوربین فرسوده که گاهی اوقات آزاردهنده است

کات‌سین‌های غیر قابل رد (Skip)

سخن پایانی :

عنوان Onimusha Warlords یک اثر کلاسیک با 18 سال قدمت است که علارغم فرسودگی و کهنگی، هنوز هم می‌تواند تجربه‌ی لذت بخش و به یاد ماندنی‌ای ارائه دهد و بازیکنان را برای چند ساعت درگیر دنیای تاریک و خونین خود کند! فارغ از اینکه تیم شرکت کپکام تلاش چندانی برای نوسازی و مدرنیزه کردن (نوین کردن) عنوان Onimusha Warlords نکرده است، ما تجربه‌ی این بازی را چه برای طرفداران قدیمی و چه برای مخاطبین جدید پیشنهاد می کنیم!

Verdict

Onimusha Warlords is a 18-year-old classic game which despite of being too outdated, is still enjoyable and can leave some unforgettable moments in players' memories. In other words, it still can engage gamers in its dark bloody world! In spite of the fact that Capcom didn't do much in order to modernize Onimusha Warlords, we recommend playing this game to both Onimusha fans and the newcomers.

Score: 9 – Xbox One X Version