معرفی کامل فیلم‌های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر (قسمت اول)

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از هفته آینده کار خود را آغاز خواهد کرد و آثار متعددی در ژانرهای گوناگون در آن با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. تیم روزیاتو قصد دارد امسال پوشش کاملی از فیلم‌های پخش شده در این جشنواره را برای شما خوانندگان داشته باشد و تمامی آثار پخش شده در جشنواره را معرفی و بررسی کند. حال که تا شروع جشنواری چیزی نمانده، بد نیست نگاهی دقیق‌تر به فیلم‌هایی که قرار است در طی چند روز آینده به نمایش در بیایند داشته باشیم. پوشش کامل فیلم‌های جشنواره سی و هفتم فیلم فجر توسط روزیاتو از دهم بهمن ماه آغاز خواهد شد. با معرفی کامل فیلم‌ های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر همراه باشید.

البته قبل از آن لازم به ذکر است که پیش‌تر در مطلبی جداگانه به آثار راه یافته به بخش نگاه نو پرداخته بودیم که بد نیست برای خواندن آن به این لینک مراجعه کنید.

۱- آشفته‌گی

فریدون جیرانی کارگردانی است که تقریبا به تمامی ژانرها سینما سرک کشیده و در آخرین فیلم خود به اسم خفه‌گی (که البته مانند آشفته‌گی املای نادرستی دارد و پسوند ه نباید باشد!) به ژانری سر زد که در سینمای ایران کمتر به چشم می‌خورد. او وارد وادی فیلم‌های جنایی۰تریلر شد و با حال و هوای خاصی که در خفه‌گی ایجاد کرده بود توانست شبه شمایلی از از چنین ژانری را در سینمای خود خلق کند. جیرانی در خفه‌گی نتوانست به آن ایده‌آلی که می‌خواهد برسد و حال که برای پانزدهمین بار روی صندلی کارگردان نشسته، دوباره خودش را این نوع سینما محک زده و به نظر می‌رسد این بار کار بهتری ارائه کرده است.

فیلم‌ های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

مهناز افشار و بهرام رادان، دوبازیگر اصلی فیلم جدید جیرانی هم زوج سینمایی هستند که تقریبا با یکدیگر حرفه سینما را آغاز کردند و هر دو در فیلم شور عشق به سینما معرفی شده اند و بعد از بازی در فیلم پل چوبی باز هم در کنار هم قرار گرفتند. این زوج هم مانند زوج شاکردوست و محمدزاده در خفه‌گی هیجان خاصی را در تماشاگر ایجاد می‌کنند و امید می‌رود که جیرانی این بار فرم فیلم خود را محتوای فدای آن نکند و بیشتر از پیش روی فیلمنامه و قصه‌ای که قصد روایتش را دارد کار کند.خفه‌گی برای جیرانی سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه میدانی را به همراه داشت و همین موضوع نشان می‌دهد که این کارگردان با سابقه کشورمان بیشتر روی مسائل تکنیکی و صحنه‌پردازی اثر سینمایی خود کار کرده بود تا محتوای آن.

عکس‌هایی که از آشفته‌گی به بیرون درز کرده هم تا حدی تداعی کننده همین موضوع است و به نظر می‌رسد بازهم با یک فضای وهم آلود با قاب‌های تصویر زیبا روبرو هستیم. فیلم همچنان استایل خاص جیرانی در آثارش را حفظ کرده و شاید این بار بتواند بهتر از اثر قبلی کارگردان خودی نشان دهد.

اسامی کامل عوامل و دست‌اندرکاران فیلم عبارتند از:

كارگردان، نویسنده، تهیه کننده: فریدون جیرانی/ مدير فيلمبردارى: مسعود سلامى/ طراح چهره پردازی: ايمان اميدوارى/ طراح صحنه: كامياب امين عشايرى/ طراح لباس: مارال جيرانى/ صدابردار: امين ميرشكارى/ مدير توليد: محمدرضا منصورى/ دستيار اول كارگردان و برنامه ريز: آلاله هاشمی/ مجری طرح: محمدرضا سهرابی/ سرمايه گذاران: محمدرضا سهرابى، احسان محمدی/ تدوین : بهرام دهقان/ صداگذار: علیرضا علویان/ آهنگساز: کارن همایونفر/ عكاس: يوسف عبدالرضايى/ مشاور رسانه ای: بیتا موسوی/ تیزر و آنونس: مسعود رفیع زاده/ تصویربردار پشت صحنه: علی فرآورده

فیلم‌ های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

۲- ایده اصلی

فیلم ایده اصلی یکی از آثار بلندپرواز جشنواره سی و هفتم به شمار می‌آید و فیلمبرداری آن در چندین کشور از جمله اسپانیا و قبرس و کانادا صورت گرفته است. البته کارگردان فیلم اظهار داشته که برخلاف تصور، بودجه بالایی برای فیلم در نظر گرفته نشده اما چنین ادعایی تاحدی بعید به نظر می‌رسد به ویژه اینکه سه بازیگر خارجی نیز در فیلم حضور دارند (که البته هیچ کدام شهرت چندانی حتی در کشورهای خود ندارند) ایده اصلی درباره پولشویی و ورود تهیه کنندگان سینمایی با پول‌های کثیف به سینماست و بازیگران مشهوری همچون بهرام رادان، هانیه توسلی و پژمان جمشیدی در آن بازیگری می‌کنند.

آزیتا موگویی کارگردان فیلم، کار خودش را منشی صحنه بودن شروع کرده و اصول سینما را در کنار کارگردانان حاذق سینما پله پله یاد گرفته و رشد کرده است. او چند سال پیش فیلم تراژدی را ساخت که چندان موفق نبود و به نظر می‌رسد حالا با ایده‌ای دیگر به اسم ایده‌ اصلی روی کار آمده تا خودش را نشان دهد. موگویی کارهای مختلفی از جمه دستیار کارگردانی، برنامه‌ریزی و حتی نویسندگی فیلمنامه (برای فیلم هزاران زن مثل من) انجام داده و با سینما آشنایی تجربی خوبی دارد.

فیلم‌ های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

خلاصه داستان منتشر شده رسمی فیلم اینچنین است: ایران و اسپانیا برای راه اندازی یک پروژه بزرگ در جزیره هندورابی در جنوب ایران به توافق رسیده‌اند، شرکت‌ها و افراد بسیاری به طمع برنده شدن در این مناقصه شرکت کرده‌اند. مهندس سعید پارسا که چندسالی است از همسرش رؤیا عضدی جدا شده و رئیس یکی از شرکت‌های حاضر در مناقصه است. دیگران نیز با اهداف متفاوت سعی در برنده شدن در این مناقصه سرنوشت ساز را دارند. رسیدن به موفقیت برای آدم‌های این قصه منجر به پیچیدگی‌هایی در روایت آن می‌شود.

بهرام رادان ، مریلا زارعی ، هانیه توسلی و با حضور پژمان جمشیدی و هنرمندی مهرداد صدیقیان و شهباز نوشیر بازیگران اصلی این فیلم هستند.

۳- بنفشه آفریقایی

فاطمه معتمد آریا پس از سالها دوباره در جشنواره فجر حضور دارد و قرار است در فیلم بنفشه آفریقایی شاهد بازیگری او در کنار رضا بابک و سعید آقاخانی باشیم. کارگردان فیلم نیز پس از بیش از ده سال دوری از سینما بار دیگر به خانه فیلمسازی خود بازگشته و همه اینها نوید یک بازگشت جانانه به سینما را می‌دهد.

«شکو» زنی میانسالی است که متوجه می شود همسر اولش فریدون توسط فرزندانشان به خانه سالمندان منتقل شده است. او به همراهی همسر دومش رضا تصمیم می گیرند تا مرد را به خانه خود بیاورند. با آوردن فریدون در خانه رابطه شکو و فریدون تغییراتی می کند که در زندگی با رضا هم تاثیر می گذارد و اتفاقات تازه ای در زندگی هر سه رخ می دهد.

فیلم در ابتدا قرار بود با نام باران تابستان ساخته و اکران شود که بعد از مدتی اسم فیلم تغییر پیدا کرد.

عوامل فیلم عبارتند از: فاطمه معتمدآریا, سعید آقاخانی, رضا بابک, رویا جاویدنیا, مهدی حسینی نیا, مریم شیرازی, ندا جبرائیلی

فیلم‌ های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

۴- ۲۳ نفر

فیلمی در ژانر دفاع مقدس که معمولا فیلم‌های این ژانر در جشنواره سی و هفتم از بخت و اقبال مناسبی برخوردار هستند. این فیلم بر اساس یک داستان واقعی از گروهی به همین نام ساخته شده که در جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۱ به اسارت نیروهای عراقی در آمدند. اعضای این گروه متشکل از نوجوانان ۱۳ تا ۱۷ ساله بودند و همین موضوع داستان آنها را به یک تراژدی عظیم مبدل می‌سازد.

سازمان هنری رسانه‌ای اوج که سال گذشته تنگه ابوقریب را با بودجه عظیمی روانه جشنواره کرد، امسال با ۲۳ نفر وارد این رویداد شده و کارگردانی کار را هم به مهدی جعفری سپرده است؛ فردی که پیش‌تر در اثری چون به وقت شام مدیر فیلمبرداری بوده و تا حدی با ساخت یک فیلم عظیم آشنایی دارد. مهدی جعفری بیشتر از بهرام توکلی با سینمای جنگی آشناست و شاید بتواند با انتخاب سوژه داغی که انجام داده، خلا داستانی حاکم بر تنگه ابوقریب (که از انتقادات برخی تماشاگران و منتقدین نسبت به فیلم بود) را جبران سازد.

اکثر بازیگران فیلم چهره‌های ناشناخته‌ای هستند و در ساخت فیلم از تمامی این اسرا (که در حال حاضر در وطن زندگی می‌کنند) مشورت گرفته شده است.

عوامل فیلم عبارتند از: نویسنده و کارگردان: مهدی جعفری، مدیر فیلمبرداری: مرتضی قیدی، طراح صحنه: کامیاب امین عشایری، طراح لباس: سارا سمیعی، جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی، جلوه‌های ویژه بصری جنگ: هادی اسلامی، جلو های ویژه بصری بخش عراق: امیر سحرخیز، مدیر تولید: رضا زنجانیان، عکاس: محمد بدرلو، مشاوران: احمد یوسف‌زاده، محمد ساردوئی، تدوین: میثم مولایی، صدابردار و صداگذار: بهمن اردلان، طراح چهره‌پردازی: عباس عباسی، مشاور رسانه‌ای: مهرداد معظمی.

فیلم‌ های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

۵- پالتو شتری

پالتو شتری توانسته در هر دو بخش نگاه نو و سودای سمرغ شانس حضور داشته باشد و از این حیث یک شانس مضاعف برای دیده شدن در بین منتقدین و تماشاگران را دارد.

پالتو شتری در خلاصه داستانی که به جشنواره ارائه کرده این جملات را نوشته است: فیلم در مورد یک دانشجوی فلسفه است که یک پالتو از پدرش به ارث برده که با پوشیدنش افکار وسوسه آمیز و موذیانه به سراغش می آید. «اگه دشمنید چرا اینقدر با هم می پرید؟ اگه دوستید چرا اینقدر به هم می پرید؟»

کارگردان فیلم علی میرزایی است، شخصی که پیش‌تر در فیلمنامه نویسی دستی داشته و آثاری چون گشت ارشاد (قسمت اول) و فیلم «در مدت معلوم» را نوشته است، دو اثری جنجالی که تابوشکنی‌هایی در خود داشتند و خط قرمزها را تا حدی رد کرده بودند. به همین دلیل هم به نظر می‌رسد که فیلم جدیدش که با توجه به ترکیب بازیگران و نام و دیگر وجناتش، یک فیلم کمدی به نظر می‌رسد، کمدی جسورانه‌ای باشد و حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

فیلم‌ های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

۶-تیغ و ترمه

دیبا زاهدی با اینکه بیش از ۵ سال است در سینمای ایران فعالیت دارد اما تاکنون موفق به دریافت نقش اصلی یک فیلم سینمایی نشده بود و حالا در آخرین فیلم کیومرث پوراحمد، نقش اصلی به او سپرده شده است. پوراحمد که چند سالی است با آثار فاخر و شاخص خود فاصله گرفته و دوران سینمایی رو به افولی دارد، بار دیگر توانسته در جشنواره فیلم فجر شرکت کند تا بلکه بتواند به دوران اوج خود بازگردد؛ به هر حال او فردی است که فیلم های ماندگاری چون خواهران غریب و شب یلدا را ساخته و سریال جاودان قصه‌های مجید نیز ساخته ذهن اوست.

پور احمد این بار به سراغ داستانی زنانه رفته و یک درام فمنیستی تولید کرده است؛ «تیغ و ترمه» دارای موضوعی اجتماعی – حادثه‌ای است که به نظر می‌رسد ملتهب بودن فیلمنامه یکی از ویژگی‌های اصلی آن است. آنطور که گفته می‌شود فیلم جدید پوراحمد اقتباسی از یک رمان است که همین موضوع سینمای اقتباسی نیز در کشور ما مهجور واقع شده و این عملکرد کارگردان قدیمی و نام آشنای کشورمان در نوع خود ستودنیست؛ فیلمنامه فیلم اقتباسی از رمان «کی از این چرخ فلک پیاده می شوم» نوشته گلرنگ رنجبر است.

تیغ و ترمه چند باری برای دریافت پروانه نمایش به مشکل خورده و به نظر می‌رسد مضمون و فیلمنامه فیلم دقیقا روی خط قرمزهای وزارت ارشاد حرکت می‌کند.

رضا یزدانی خوانندگی ترانه‌های فیلم را بر عهده دارد و علیرضا زرین دست هم فیلمبرداری فیلم را بر عهده دارد. به جز دیبا زاهدی نیز بازیگرانی چون پژمان بازغی، لاله اسکندری، مهران رجبی، کوروش سلیمانی، آویسا سجادی، هومن برق نورد و شراره رنجبر در فیلم بازی می‌کنند.

فیلم‌ های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

۷-جمشیدیه

یلدا جبلی کارگردان پرکاری در سینمای کشورمان نیست و کارنامه هنری اندک ولی پرباری دارد. جبلی کار خود را به عنوان تدوینگر در سینمای ایران آغاز کرده و پس از آن فیلم «داره صبح میشه» را نویسندگی و کارگردانی کرده است؛ فیلمی که توانست در زمان خود کاندیدای بهترین فیلم جشنواره فجر هم بشود.

جمشیدیه درام اجتماعی است که جبلی با کمک بازیگرانی چون سارا بهرامی و حامد کمیلی (این زوج هنری بعد از ایتالیا ایتالیا دوباره در کنار هم قرار گرفتند) ساخته و نکته جالب توجه حضور کیومرث پوراحمد، کارگردان شاخص سینما در یک نقش کلیدی است. به جز پوراحمد (که تجربه بازیگری‌های افتخاری را در کارنامه خود دارد ولی تاکنون نقشی کلیدی را در فیلمی بازی نکرده بود) بهرام عظیمی، انیمیشن ساز مشهور کشورمان (که فیلم تهران ۱۵۰۰ را ساخته) هم در این فیلم بازیگری می‌کند.

فیلم‌ های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

خلاصه داستان فیلم منتشر شده رسمی از سوی عوامل فیلم اینگونه است: ترانه و امیر (زن و شوهر ۳۴ و ۳۷ ساله) در شب تولد امیر، درگیر حادثه‌ای شده و برای کشف حقایق نهفته در دل این حادثه، وارد مسیر پیچیده‌ای می‌شوند که هرچه در آن پیش می‌روند، امکان بازگشت‌شان کمتر می‌شود.پانته آ پناهی ها, ستاره پسیانی, شادی کرم‌رودی, ندا جبرائیلی, حمیرا نونهالی, سعید چنگیزیان, از دیگر بازیگران فیل جمشیدیه به شمار می‌آیند.

فیلم‌ های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

۸- خون خدا

علی کارتن خوابی‌ست که دورانِ نقاهت ترک اعتیادش در خیابان‌ها، مصادف شده است با دهه اول محرم. او شب عاشورا در جعبه‌ی غذای نذری که برایش آورد‌ه‌اند، پاکتی آغشته به خون می‌یابد. این خلاصه داستان جذاب نشان دهنده فیلمی درام با مضامین مذهبی است که البته خشونت هم در آن وجود دارد؛ نشانه‌هایی که در نام بامسمای فیلم نیز به وضوح دیده می‌شود.

مرتضی علی عباس میرزایی پیش از این فیلم انزوا را در سینما ساخته که در ژانر تریلر بود و نتوانست آنطور که باید نظر منتقدین و تماشاگران را به خود جلب کند. فیلمی که حال و هوای آثار اکشن را هم داشت ولی به هیچ وجه نتوانسته بود اثری در خور توجه در این ژانر باشد و به جز بازی نسبتا خوب بازیگران و موسیقی بی‌نظیر حرفی برای گفتن نداشت. مرتضی علی عباس میرزایی حالا با ساخت فیلم خون خدا بار دیگر خودش را محک زده و به نظر می‌رسد این بار توانسته بهتر از قبل عمل کند و نظر داوران جشنواره سی و هفتم را به خود جلب کند و فیلمش را مانند اثر قبلی خود بار دیگر در لیست سودای سیمرغ امسال نیز قرار دهد.

اطلاعات و عکس‌های چندانی از فیلم به بیرون درز نکرده و خون خدا یکی از آثار مرموز جشنواره امسال به شمار می‌آید؛ فیلمی که احتمالا همچنان سبک اکشن کارهای مرتضی علی عباس میرزایی را حفظ کرده باشد و باید دید آیا این بار توانسته کارش را به نحو احسن انجام دهد یا خیر؟

اسامی عوامل فیلم عبارتند از:

کارگردان: مرتضی علی عباس میرزایی، فیلمنامه‌نویس: مرتضی علی عباس میرزایی، مدیر فیلمبرداری: شهرام نجاریان، چهره‌پردازی: هاشم فغانی، طراح صحنه و لباس: بهزاد جعفری طادی، تدوین: لعیا عباس میرزایی، صدابردار: علی ذوالفقاری، صداگذاری: سیدعلیرضا علویان، بازیگران: رضا اخلاقی‌راد، فرید سجادی حسینی، سعید داخ، علیرضا ثانی‌فر، خسرو احمدی، شیوا ابراهیمی، تهیه کننده: سیاوش حقیقی.

نوشته معرفی کامل فیلم‌های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر (قسمت اول) اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.