8 دروغ بی‌شرمانه‌ای که فروشنده‌های ایرانی به گیمرها می‌گویند

8 دروغ بی‌شرمانه‌ای که فروشنده‌های ایرانی به گیمرها می‌گویند

"به قلم علیرضا رزمجویی"

به عنوان یک رسانه‌ی ایرانی، وظیفه‌ی پردیس‌گیم است تا به دغدغه‌هایی که گریبان‌گیر گیمرهای علاقه‌مند و خوش ذوقِ ایرانی شده است، بپردازد و از افراد سودجویی که سعی دارند به هر طریقی از علاقه‌ی این قشر پرشور و اشتیاق، سوء استفاده کنند، اعلام بیزاری کند. در این مقاله به سراغ فروشنده‌های سودجو رفته‌ایم و به 8 دروغ بی‌شرمانه‌ای که آنها به گیمرها می‌گویند می‌پردازیم. در بازاری که نظارت و ثبات وجود ندارد، مطمئنا دروغ و دورویی به اوج خود خواهد رسید و اگر هدف این دروغ‌گویی‌ها، گیمرهایی باشند که صرفا می‌خواهند به علاقه‌ی خود پرداخته و حداقل چند ساعتی از این شرایط دور باشند، شاهد وضعیتی بحرانی خواهیم بود که قشر بزرگی را از سرگرمی‌ سالم، مفرح و آموزنده‌ای مانند گیم دور می‌کند و آنها را در معرض خطرات و سرگرمی‌های ناسالم قرار می‌دهد. مطمئنا فروشنده‌های درستکار و محترم بسیاری وجود دارد که خود نیز گیمر هستند و از شرایط آگاه بوده و برای بهتر شدن تجربه‌ی گیمرها تلاش می‌کنند. این افراد لایق قدردانی هستند اما هدف ما فروشنده‌های بی‌شرمی هستند که قشر گیمر را منبع سودجویی خود می‌دانند.

شاید شما نیز چندین و چند بار هدف این دروغ‌ها قرار گرفته‌اید و بدلیل عدم اطلاع به دام آن‌ها افتاده‌اید؛ شاید هم مانند بسیاری از گیمرها از تمام مواردی که در این مقاله ذکر شده است اطلاع دارید و صرفا از شنیدن چنین دروغ‌هایی خسته شده‌اید. در هر دو صورت وظیفه‌ی ما این است که این موارد را به اشتراک بگذاریم تا همه این رفتارها را شناسایی کنند، از آنها جلوگیری شده و حداقل قدم کوچکی تا دست‌یابی به یک فضای گیمینگ سالم برداشته شود.

دروغ شماره 1: "دوست عزیز این بازی دو تا دیسک داره، برای همین قیمتش گرونتره!"

تا حالا شده است که حس کنید در عصر حجر و در حال مبادله‌ی کالا به کالا هستید؟! زمانی که قیمت معنایی ندارد و کالای موردنیاز هر چقدر حجیم‌تر به نظر برسد، ارزشمند‌تر است!

تا زمانی که قیمت بازی 60 دلار است، چه اهمیتی دارد که یک بازی با یک دیسک عرضه شود یا هزار دیسک داخل خود داشته باشد؟ برای بسیاری از بازارهایی که نظارت و قانون در آنها وجود دارد، این مورد اهمیتی ندارد اما برای بازارِ پیشتازِ ما (در دروغگویی!)، اهمیت بسیاری دارد! بازیهای دو دیسکی از زمان عرضه‌ی مجموعه‌ی Beyond Two Souls و Heavy Rain و چند مجموعه‌ی دیگر پا به بازار بازیهای نسل هشتمی گذاشتند اما اخیرا با عرضه‌ی Red Dead Redemption 2 بود که به یک معضل جدی تبدیل شدند. یکی از موردانتظار‌ترین بازیهای نسل + بهانه‌‌ی دو دیسکی شدنِ بازی = فرصتی عالی برای دریافت پولِ مفتِ بیشتر!

اگر راک‌استار می‌دانست که چه ظلمی در حق گیمرهای ایرانی می‌شود (یا حداقل اگر برایشان اهمیت داشت!)، قید عرضه فیزیکی بازی را می‌زد تا عزیزان فروشنده از مهارت‌های دغل‌بازی خود در حیطه‌های دیگری استفاده کنند!

دروغ شماره‌ 2: "کنسول ریجن 1 بخر تا بتونی راحت آنلاین بازی کنی!"

این مورد بیشتر از همه‌ی دروغ‌های خلاقانه‌ی فروشنده‌ها، توهین‌آمیز به نظر می‌رسد چون از همان بدو ورود کنسول‌های نسل هشتمی به بازار، از آن به عنوان ابزاری برای بالابردن قیمت استفاده شده است و هنوز هم بطور بی‌شرمانه‌ای از این بهانه‌ی احمقانه استفاده می‌شود.

چند بار این را با خود تکرار کنید: "ریجن کنسول اصلا و ابدا برای تجربه‌ی بازیها، آنلاین بازی کردن، خرید بازیها و بقیه‌ی موارد، اهمیتی ندارد. تنها تفاوت، جابه‌جا بودن دکمه‌های X و O در کنسول‌های ریجن آسیا است که آن را هم به سادگی می‌توان تغییر داد."

هر دلیل و بهانه‌ی دیگری صحت ندارد. معمولا زمانی که قیمت کنسول‌های ریجن 1 یا 2 بسته به شرایط بالاتر و پایین‌تر می‌رود، فروشندگان از این بهانه استفاده می‌کنند تا افرادی که تازه با مفهوم ریجن آشنا شده‌اند را به خرید کنسولی که فروشش سود بیشتری برای آنها دارد، فریب دهند. بنابراین زمانی که چنین چیزی از طرف فروشنده شنیدید، دکمه‌ی O را بزنید تا از فروشگاه خارج شوید!

دروغ شماره 3: "همه‌ی بازیهای فیزیکی، 60 دلاری یا بیشتر هستن!"

تنها در ایران است که می‌بینید نسخه‌ فیزیکی Hellblade با قیمت یکسانی نسبت به Hitman 2 به فروش می‌رسد! در حالی که یکی قیمتی 30 دلاری داشته و دیگری 60 دلار است. در این بازار اعدادِ زیرِ 60 تعریف‌نشده محسوب می‌شود و شمارش اعداد از 60 شروع می‌شود! تنها کافی است نسخه‌ی مخصوص عنوانی با قیمت 70 دلاری عرضه شود تا شاهد قیمتی دو برابری باشیم اما زمانی که عنوانی حتی با قیمت 20 دلار در دسترس است، به صورت خودکار در ایران 40 دلار به آن اضافه می‌شود تا قدر آن را بیشتر بدانیم! البته این مورد تنها برای راحتی کار خودمان انجام می‌شود تا نیازی به محاسبه‌ قیمت نداشته باشیم و اصلا و ابدا به طمع‌کاری فروشندگان ارتباطی ندارد!

اینجاست که اکیدا پیشنهاد می‌کنم بازیهایتان را دیجیتالی خریداری کنید. با این کار نه تنها به خودتان لطف می‌کنید و باعث جلوگیری از رفتارهای پول‌پرستانه‌ می‌شوید، بلکه مستقیما تاثیر مثبتی در رشد و موفقیت صنعت گیم خواهید داشت. در این موضوع، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را مطالعه کنید:

چرا خرید بازیهای دیجیتالی برای صنعت گیم مفیدتر است؟

دروغ شماره 4: "دلار امروز صبح رفته روی فلان هزار تومن برای همین قیمتا بالاتر رفته!"

قبل از خرید حتما آخرین آمار لحظه‌ای قیمت دلار را بررسی کنید! یک قانون طلایی در بازار ایران وجود دارد: اگر قیمت دلار بالا رفته باشد، برای خرید پول بیشتری همراه خودتان ببرید و اگر قیمت دلار افت کرده باشد، هیچ اثری در بازار گیم ندارد و با خیال راحت فرض کنید که دلار تغییری نداشته است!

اگر به عنوان یک فروشنده به خوبی بر روی این موجِ پرتلاطم دلار سوار بشید، به راحتی می‌توانید از آن سوءاستفاده کرده و پول خوبی به جیب بزنید. روش کار به این صورت است: اگر قیمت دلار بالا رفت، قیمت تمام اجناسی که از قبل خریداری کرده‌اید و در فروشگاه دارید را طبق آن به روز رسانی کنید و اگر قیمت دلار پایین‌تر آمد قیمت‌ها را تغییر ندهید زیرا آن را قبلا و زمانی که قیمت بالاتر بوده است خریداری کرده‌اید! با عقل جور درمی‌آید!

این را هم باید اضافه کنم که بخش بزرگی از اجناس گیمینگ بازار ایران از امارات وارد می‌شوند و با واحد پولی دِرهم خریداری می‌شود بنابراین ارتباط مستقیمِ افزایش قیمت‌ها به نرخ دلار، از این نظر هم مضحک به نظر می‌رسد.

دروغ شماره 5: "اگه بازی ریجن All نخری، بعدا نمی‌تونی واسش DLC بخری!"

می‌خواهم شما را با یک مفهوم ساده آشنا کنم. می‌توانید اکانت‌های مختلفی با ریجن‌های متفاوت روی کنسولتان درست کنید! فوق‌العادست…نه؟!

بازی شما هر ریجنی که داشته باشد، شما مطمئنا می‌توانید بصورت دیجیتالی برای آن DLC تهیه کنید. تنها لازم است اکانتی با همان ریجن بر روی کنسولتان بسازید و بر روی آن اکانت، DLC موردنظر را خریداری کنید. برای این کار نیاز است که با واحد پولی همان ریجن محتوا را خریداری کنید و قیمت واحد پولی کشورهای مختلف می‌تواند برای شما نسبت به ریجن 1 گرانتر (یا ارزانتر) باشد اما باز هم دلیل نمی‌شود که با اعلام عدم قابلیت خرید DLC برای ریجن‌های دیگر، باوری اشتباه را در جامعه‌ی گیمینگ به وجود بیاوریم.

این یکی از بزرگترین دروغ‌های بازار گیم کشور است که بسیار هم رایج است. اما این دروغ دلیل واضحی برای فروشندگان دارد. وارد کردن بازیهای ریجن 1 یا All به نسبت ریجن 2 هزینه‌ی بیشتری دارد اما به جای اینکه فروشندگان با مشتریان روراست باشند و دلیل واقعی قیمت بالاتر بازی‌های ریجن 1 را بگویند، از دروغی واضح برای اینکه خرید بازیهای این ریجن را توجیه کنند، استفاده می‌کنند.

مطمئنا اگر همه‌ی گیمرها بدانند که بازیهای ریجن 1 برتری قابل‌ملاحظه‌ای نسبت به دیگر ریجن‌ها ندارند، این بهانه برای گرانفروشی و سود بیشترِ فروشندگان از بین خواهد رفت و به همین دلیل فروشندگان تاکید دارند که خریداران DLC و محتویات درون‌برنامه‌ای، حتما بازیهای ریجن 1 یا All تهیه کنند.

علاوه بر این، حتی سابقه داشته است که فروشندگان، این مفهوم ریجن بازیها را به قابلیت آنلاین بازی کردن و حتی ریجنِ کنسول نیز ربط داده‌اند که از پایه و اساس غلط است.

دروغ شماره 6: "تهیه فقط بصورت سفارشی!"

هر جایی که این جمله‌ی نفرین شده را شنیدید، پس انتظار قیمت‌های سر به فلک کشیده را داشته باشید! در مواردی که به تهیه بازیها و لوازم خاص و کمیاب مربوط می‌شود (مانند تصویر بالا)، این قابل درک است که قیمت‌ها آنها در ایران بسیار بیشتر از ارزش تعیین شده‌ و قانونی بازی باشند.

اما این جمله زمانی یک دروغ محض به شمار می‌آید که برای بازیها و لوازم رایجِ بازار نیز از آن استفاده می‌شود. بازی و لوازمی که وارد شده باشد و در اختیار فروشنده قرار گرفته باشد، دیگر معنایی ندارد که سفارشی محسوب شود. تنها اقلامی که با درخواست مشتری بطوری مخصوص برای تهیه آنها اقدام می‌شود، سفارشی به شمار می‌آیند زیرا مبلغی برای هزینه‌های تهیه و وارد کردن آن نیز به قیمت آن اضافه می‌شود. تعریف آن ساده و واضح است، نه؟!

اما درکِ این برای بسیاری از فروشندگانی که در واقع خودشان نمی‌خواهند متوجه شوند، از به پایان رساندنِ Super Meat boy بدون یک بار مرگ نیز سخت‌تر است! در بسیاری از موارد شاهد فروش سفارشی بازیهایی هستیم که از ابتدای عرضه به صورت معمولی در بازار قابل یافت بودند اما پس از مدتی کمیاب شده و حالا با قیمتی نجومی و برچسبی سفارشی به فروش می‌رسند. حتی کالاهایی که کارکرده بوده و از خودِ گیمرها تهیه می‌شود نیز در صورت مشاهده‌ی کمیاب شدنِ آن به صورت خودکار قیمت بسیار بالایی به آن اختصاص داده می‌شود. این در حالی است که در منبعِ تهیه‌ی این بازیها و لوازم، این موارد ابدا کمیاب نبوده و دقیقا مانند دیگر بازیهای پرطرفدار قابل تهیه هستند.

بنابراین قبل از خریدِ سفارشی اطمینان حاصل کنید که محصول موردنظر شما در بازار موجود نبوده و در واقع هزینه‌ی تهیه‌ی آن از منبع اصلی را بدهید؛ نه هزینه‌ی جوسازی‌های فریب‌دهنده‌ی داخلی.

دروغ شماره 7: "اگه به توصیه‌هایی که میگم عمل کنید و اطلاعات اکانت رو تغییر ندید، اکانت هکی امکان نداره قفل بشه!"

بازار اکانت‌های هکی، شاهکاری در زمینه‌ی دروغ و فریب است و اگر می‌خواهید پول هنگفتی برای بازیها بدهید و همزمان از تجربه‌ی آنها منع شوید، حتما به این بازار سر بزنید!

اکانت‌های هکی در هر شرایطی برای کنسول و اکانت شما خطر دارند. هیچ تضمینی برای اینکه بتوانید از بازی خریداری شده‌ی خود یک دقیقه استفاده کنید یا یک سال، وجود ندارد و این ریسکی است که اصلا و ابدا ارزشش را ندارد. هر توضیح متناقض دیگری که توسط فروشنده‌های اکانت‌های هکی به شما داده شود، صحت ندارد و اکثرا برای فریب شما و راضی‌کردنتان به خرید اعلام می‌شود. این را به سادگی می‌توان از عدم تضمین اکانت‌ها توسط آنها متوجه شد. پس از خرید اگر مشکلی پیش بیاید به هیچ وجه مسئولیت آن را نمی‌پذیرند. نمونه‌ای آشکار از بازار گیمی که سودجویی در آن حرف اول را می‌زند و هیچ کنترل و قانونی برای جلوگیری از آن وجود ندارد.

بنابراین کانال‌های تلگرامی، سایت‌ها و پست‌های تبلیغاتی بسیاری برای اکانت‌های هکی وجود دارند و اکثرا به شما وعده‌هایی را می‌دهند که صحت ندارد. اگر به تمام توصیه‌ها گوش دهید، باز هم امکان از دست رفتن بازی شما و به خطر افتادن اکانت‌تان وجود دارد. شاید بتوان گفت که اکانت‌های هکی نسخه‌ای کاملا بی‌شرمانه از هکِ واقعی کنسول‌هاست. بی‌شرمانه از این نظر که شما بدون اجازه، از اکانت فرد دیگری استفاده می‌کنید و حتی در شرایطی خاص ممکن است باعث شوید او دیگر دسترسی به بازیهای خود نداشته باشد. نمونه‌ای بارز از اینکه گیمرها اتحاد کافی را ندارند و به جای دلسوزی برای یکدیگر و حل کردن مشکلات خود با هم‌صدا شدن، حاضر هستند به یکدیگر ضربه بزنند.

حالا اگر فردی که بدون اجازه به اکانتش وارد شده‌اید متوجه شود و در واقع در موقعیت و کشوری قرار داشته باشد که بتواند این قانون‌شکنی را پیگیری کند، مطمئنا نه تنها اکانت موردنظر، حتی کنسولتان در معرض بن شدن از طرف شرکت سونی قرار خواهد گرفت.

همینطور اگر می‌خواهید مطمئن شوید که اکانت خودتان هیچوقت هک نخواهد شد، حتما از قابلیت تایید دو مرحله‌ای (Two Step Verification) استفاده کنید تا کسی نتواند بدون اجازه به محتویات اکانت شما دسترسی پیدا کند.

دروغ شماره 8: "پلمپ اصلِ!"

وقتی که در سرتاسر جهان و برخی بازارهای دیگرِ ایرانی، همه در حال یادگیری تکنیک‌های جدید بازاریابی، جذب و احترام به مشتری هستند؛ بازار گیم ایران شیوه‌های نوینی برای کلاه‌برداری و خالی کردن جیب گیمرها ابداع می‌کند! هر چیزی که می‌توانید در بازار گیم ایران تهیه کنید، به راحتی می‌تواند تقلبی یا کپی باشد. فکر می‌کنید بازیهایی که به دورشان سلفون کشیده شده است، آکبند و اصل هستند؟! پس فروشندگان ایرانی را دست‌کم گرفته‌اید!

برای تشخیص بازیهای پلمپ واقعی و بازیهایی کارکرده‌ای که فروشندگان به جای آکبند می‌فروشند، باید دقت بالایی به نحوه‌ی بسته‌بندی داشته باشید. با این حال تشخیص آن برای بسیاری از افراد می‌تواند سخت باشد و به همین دلیل مطمئنا در بازار گیم ایران شاهد رواج این نوع از فریب بوده‌ایم. نمونه‌ی بارز و اخیرِ آن، نسخه‌هایی از Red Dead Redemption 2 است که دارای قاب اصلی بازی نیستند و پک آنها باز شده و دوباره در قاب دیگری قرار گرفته‌اند. توصیه می‌شود که بازیهای خود را از فروشندگانی که به آنها اعتماد دارید تهیه کنید یا اینکه برای همیشه خیال خودتان را از بازیهای فیزیکی راحت کرده و دیجیتالی خرید کنید.

به جز سودی که فروشندگان از فروش بازیهای کارکرده به عنوانِ پلمپ بدست می‌آورند، همینطور بعضا محتوای بسته را نیز می‌دزدند. بسیاری از کدهای 20 درصد تخفیف و همینطور کدهای PS Plus و Gold که در بازار ایران با قیمت‌های نسبتا بالایی فروخته می‌شود، بصورت رایگان از داخل بازیها و باندل‌ها برداشته شده و دوباره بسته‌بندی می‌شوند. حتی نمونه‌های تقلبیِ کنترلرهای بازی و دیگر لوازم جانبی نیز به وفور در بازار موجود است و با تکنیک‌هایی که برای اصل نشان دادن آنها به کار می‌رود، ممکن است به راحتی فریب این فروشنده‌ها را بخورید.

این نمونه‌هایی رایج از دروغ‌‌های متعددِ فروشنده‌های بی‌شرم بود. حالا نوبت شماست! مطمئنا در بازاری که خلاقیت بالایی در فریب گیمرها دارد، شما نیز به احتمال زیاد با نمونه‌های متفاوت و نوآورانه از دروغ‌ها و فریب فروشنده‌ها مواجه شده‌اید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تجربیات خود را در بخش نظرات با گیمرهای دیگر به اشتراک بگذارید تا آگاهی در این مورد بیشتر شده و به کمک هم حداقل سهمی کوچک در بهبود شرایط فرهنگیِ بازار گیم داشته باشیم. در شرایط کنونی جامعه‌ی گیمینگ ایران، تنها کاری از من و شما برمی‌آید این است که هوای یکدیگر را داشته باشیم و در کنار هم بایستیم.