رأی گیری در مراسم اسکار؛ بهترین فیلم سال آکادمی چگونه انتخاب می شود؟

بزودی مراسم اسکار ۲۰۱۹ برگزار شده و در کنار جوایز متعدد این جشنواره سینمایی بزرگ، بهترین و ارزشمندترین جایزه این مراسم که جایزه بهترین فیلم سال است نیز به فیلمی اهدا می شود که از نظر داوران اسکار بهترین فیلم سال بوده است. اما داوران چگونه بهترین فیلم سال را انتخاب می کنند؟ چرا گاهی اوقات اتفاقاتی غیرمنتظره رخ می دهد؟ شیوه رأی گیری و انتخاب بهترین فیلم در طول دهه های گذشته تغییرات زیادی داشته و به همین دلیل حتی جان سخت ترین سینماروها نیز گاه در مورد چگونگی انتخاب این دسته دچار ابهام می شوند.

شاید فکر کنید این پروسه بسیار پیچیده است اما اگر آن را جزء به جزء بررسی کنید متوجه سادگی و قابل درک بودن آن خواهید شد. در حالی که تمامی علاقمندان و دست اندرکاران صنعت سینما در سراسر جهان خود را برای مراسم اسکار ۲۰۱۹ آماده می کنند، می خواهیم شما را با شیوه تصمیم گیری داوران اسکار برای باارزش ترین جایزه این جشنواره معتبر سینمایی آشنا کنیم.

چگونه نامزدهای بهترین فیلم سال اسکار انتخاب می شوند؟

بهترین فیلم اسکار 2019

بین سال های ۱۹۴۵ تا ۲۰۰۸، داوران آکادمی اسکار به طور معمول ۵ فیلم را برای دریافت جایزه بهترین فیلم سال نامزد می کردند اما به دلیل خشم و جنجال پس از نادیده گرفته شدن فیلم «شوالیه تاریکی» (The Dark Knight)، داوران آکادمی اسکار از سال ۲۰۰۹ تصمیم گرفتند که ۱۰ فیلم را در این دسته بندی نامزد دریافت جایزه اسکار کنند. در سال ۲۰۱۱ آن ها سبک رأی گیری و انتخاب بهترین فیلم را بار دیگر تغییر داده و به شکل حذفی و رده بندی به اجرا گذاشتند. بر اساس قوانین موجود، می توان بین ۵ تا ۱۰ فیلم را در این بخش نامزد کرد. به ادعای آکادمی، این سبک از انتخاب نامزدها باعث می شود که یکپارچگی رأی گیری حفظ شده و نامزدی تنها به فیلم هایی خواهد رسید که ارزش و شایستگی قرار گرفتن در این فهرست را داشته باشند.

بهترین فیلم اسکار 2019

بدین سبک انتخاب، در سال های اخیر به طور معمول بین ۸ تا ۹ فیلم در بخش بهترین فیلم سال نامزد شده اند اما تعداد نامزدها هیچگاه به ۱۰ عنوان نرسیده است. وقتی که رأی گیری اسکار آغاز می شود، هر یک از اعضای آکادمی اسکار (نزدیک به ۸٫۰۰۰ عضو دارای قدرت و اجازه رأی دادن) می توانند انتخاب های خود در دسته بندی بهترین فیلم را اعلام کنند. از رأی دهندگان آکادمی خواسته می شود که اسم ۵ فیلم برتر سال از نظر خود را به ترتیب اولویت اعلام کنند، به طوری که بهترین فیلم از نظر آن ها در رتبه اول قرار گیرد. پس از پایان رأی گیری و اعلام نتایج اولیه، یک فیلم برای قرار گرفتن در میان نامزدهای بهترین فیلم اسکار، باید دستکم در ۵ درصد رأی گیری ها در رتبه اول قرار داشته باشد.

بهترین فیلم اسکار 2019

همچنین آکادمی اسکار از یک سیستم خاص در فرآیند رأی گیری استفاده می کند که فیلم هایی که رأی کافی دریافت نمی کنند را حذف کرده و ظرفیت آن ها را به فیلم هایی می دهد که هنوز در عرصه رقابت قرار دارند. این سبک به هر مقدار و مرحله که لازم باشد تکرار می شود تا تنها فیلم هایی که آرای قابل توجهی دریافت کرده اند در پروسه انتخاب و رأی گیری باقی بمانند.

بیشتر بخوانید: پیش بینی اسکار ۲۰۱۹: بازیگرانی که بیشترین شانس را برای کسب جایزه اسکار دارند [قسمت اول]

چگونه بهترین فیلم سال اسکار انتخاب می شود؟

بهترین فیلم اسکار 2019

پس از آن که فهرست نهایی نامزدها مشخص شد، نوبت به انتخاب برنده می رسد. در ۵ سال از ۷ سال گذشته، ۹ فیلم در این بخش با هم رقابت داشته اند. بهترین فیلم سال بر اساس سیستم رأی گیری ترجیحی یا اولویتی انتخاب می شود، بدین معنی که از اعضای آکادمی خواسته می شود که فیلم های نهایی نامزد شده را به ترتیب اولویت و ترجیح خود رده بندی کنند. وقتی که رأی گیری به پایان برسد، مقدار رأی هایی که هر فیلم در جایگاه های مختلف دریافت کرده به صورت جداگانه محاسبه می شود. ساده تر بگوییم این که فیلم ها بر اساس بیشترین رأی هایی که در جایگاه اول داشته اند رده بندی خواهند شد. اگر فیلمی بیش از ۵۰ درصد آرا را در مکان اول به خود اختصاص داده باشد به عنوان بهترین فیلم سال انتخاب خواهد شد.

بهترین فیلم اسکار 2019

این بدان معنی است فیلمی که بیشتر از بقیه در جایگاه نخست آرا قرار گرفته برنده نخواهد بود بلکه باید بیش از ۵۰ درصد رأی ها آن را به عنوان گزینه اول خود انتخاب کرده باشند. اگر هیچ کدام از فیلم ها نتوانند در مرحله اول رأی گیری بیش از ۵۰ درصد آرا را در مکان اول به خود اختصاص دهند، فرآیند انتخاب بهترین فیلم سال بسیار جذاب تر خواهد شد. فیلمی که کمترین میزان رأی را در رتبه اول بدست آورده و در جایگاه آخر قرار گرفته حذف شده و حق رأی آن به دیگر فیلم ها داده می شود که در بیشترین رتبه دوم قرار گرفته اند. بدین ترتیب به وضوح، رده بندی و ترتیب اولویت های داوران در انتخاب بهترین فیلم سال موثر خواهد بود.

بهترین فیلم اسکار 2019

در واقع داوران باید در انتخاب گزینه های دوم و سوم خود نیز دقت خاصی داشته باشند زیرا این انتخاب ها نیز نقش مهمی در تعیین برنده نهایی خواهند داشت. بدین ترتیب رأی دهی ترجیحی می تواند باعث شود که یک فیلم با دریافت رأی های بیشتر و بهتر در برابر یک فیلم هنرمندانه و زیبا اما با رأی های ترجیحی متفاوت پیروز شود. این فرآیند همچنان تکرار خواهد شد تا در نهایت برنده اصلی انتخاب گردد. بدین ترتیب فیلمی که بیشترین اجماع بر سر آن وجود داشته باشد به عنوان برنده معرفی شده و بهترین فیلم سال لقب خواهد گرفت.

بهترین فیلم اسکار 2019

نکته جالب این که در نهایت فیلمی که بیشترین جایگاه در رتبه اول داشته به عنوان برترین فیلم سال انتخاب نمی شود بلکه فیلمی به این عنوان دست می یابد که طرفداران بیشتری در بین داوران آکادمی داشته است یعنی بیش از هر فیلم دیگری در جایگاه های بالاتر قرار گرفته است. این سبک رأی گیری فقط مختص بهترین فیلم سال بوده و در دیگر دسته بندی ها تنها ۵ فیلم یا نفر نامزد شده و هر عنوان یا شخصی که بیشترین آرا را بدست آورد برنده اعلام خواهد شد. برای درک بهتر این سیستم رأی گیری به این لینک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید: نادیده گرفته‌شدگان؛ ۱۰ بازیگر هالیوودی که سال‌ها جایزه اسکار از آن‌ها دریغ شد [قسمت دوم]

نوشته رأی گیری در مراسم اسکار؛ بهترین فیلم سال آکادمی چگونه انتخاب می شود؟ اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.