همراه با گلدن گلوب ۲۰۱۹: بهترین بازیگر مرد سال ۲۰۱۸ کدام یک خواهد بود؟

اسامی حاضر در لیست بهترین بازیگر مرد سال ۲۰۱۸ مراسم گلدن گلوب هم مانند بازیگران زن به دو دسته فیلم‌های کمدی و درام تقسیم می‌شود و در بین این نام‌ها، هنر گزیده انتخاب کردن داوران گلدن گلوب هم بار دیگر دیده می‌شود. هرچند سالیان سال است. که برخی از منتقدین باور دارند باید شکاف بین بهترین بازیگر زن و مرد برداشته شود و صرفا به یک بازیگر، فارغ از جنسیتش، جایزه‌ای اعطا شود اما به نظر می‌رسد وزنه طرف مخالفین این نظریه بسیار سنگین‌تر از وزنه طرف موافقین است و حالا حالاها شاید تحقق چنین موردی نباشیم.

در سلسله مطالب گلدن گلوب ۲۰۱۹ روزیاتو نگاهی به لیست بهترین بازیگر مرد سال ۲۰۱۸ از نظر این رویداد و داوران آن خواهیم داشت و واکاوی می‌کنیم که کدام یک از نامزدها احتمال برنده شدنشان بیشتر از سایرین است. با روزیاتو همراه باشید.

بهترین بازیگر مرد سال ۲۰۱۸

۱- بردلی کوپر برای فیلم A Star Is Born

کوپر یکی از پدیده های امسال به شمار می‌رود چرا که با فیلم A Star Is Born هم در بخش بهترین کارگردانی نامزد شده و هم در بخش بهترین بازیگر و کمتر کسی در تاریخ بوده که بتواند اینچنین با یک تیر دو نشان بزند. بردلی کوپر با همکاری لیدی گاگا، دیگر پدیده امسال هالیوود که به تازگی از صنعت موسیقی به طور جدی به این سمت کشیده شده، فیلمی درام-موزیکال ساخته و آنچنان در نقش خود طبیعی فرو رفته تو گویی چند سال است که آهنگساز است. این بازی قوی و روان از حس و حال موسیقایی و علاقه مفرط کوپر به موزیک نشات می‌گیرد و توانسته عشقی که به این حوزه دارد را در بازیگری خود نیز متبلور سازد.

بهترین بازیگر مرد سال ۲۰۱۸

۲-ویلم دفو برای فیلم At Eternity’s Gate

شخصیت ونسان ون گوگ در واقعیت تاریخی به اندازه کافی پیچیده بود که هر بار اثری بر اساس زندگانی‌اش ساخته شود (و یا حتی کتابی درباره‌اش نوشته شود) مورد توجه همگان قرار بگیرد. ون گوگ یکی از بزرگترین نقاشان هلندی به شمار می‌رفت که در زمان طول عمر حیات خود جدی گرفته نشد و سالها بعد از مرگش بود که هنرش توسط هنرشناسان کشف شد. روحیه جنون وار ون گوگ و زندگی در کنار فقر و تنگدستی‌اش و از همه مهم‌تر روابط پیچیده‌اش با دوستان و معشوقه‌های خود همگی می‌توانند دستمایه ساخت یک فیلم سینمایی ناب اقتباسی از زندگی او شوند.

داستان زندگی ون گوگ چندین باری به تصویر کشیده شده و حتی سال گذشته انیمیشنی نیز بر اساس آن ساخته شد که توانست تحسین منتقدین را برانگیزد. امسال اما ویلم دفو در کالبد این نقاش مجنون و خلاق فرو رفته و در فیلم At Eternity’s Gate طوری جای او بازی می‌کند انگاری که شخص ون گوگ از دل تاریخ بیرون کشیده شده و در برابر دوربین مشغول نقش آفرینی است.

At Eternity’s Gate سعی کرده به زوایای دیگری از زندگی ون گوگ بپردازد که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده و ویلم دفو بهترین بازیگری در تاریخ محسوب می‌شود که تا به امروز به این شخصیت هنرمند در پرده سینما جان داده است. پیش از او بزرگانی چون کرک داگلاس در این نقش فرو رفته بودند اما ویلم دفو به مراتب بهتر از بازیگران پیشین این نقش را بازی می‌کند و از آنجایی که اصولا سینماگران علاقه خاصی به ون گوگ دارند، بعید نیست که مورد مهر و محبت داوران نیز قرار بگیرد.

بهترین بازیگر مرد سال ۲۰۱۸

۳-لوکاس هجز برای فیلم Boy Erased

فیلم Boy Erased از آن حیث اهمیت دارد که بر اساس خاطراتی واقعی ساخته شده و روایتگر سختی‌های زندگی یک خانواده به شدت مذهبی است. پدر کشیش و مادری با گرایشات تندروی مذهبی و پسرشان که همجنسگراست و نمی‌داند این موضوع را باید چگونه به خانواده خود تعریف کند و از سمت آنها طرد نشود.

هجز تا پیش از این فیلم نتوانسته بود آنطور که باید و شاید خودش را در سینما نشان داد و غالبا در آثاری بازی می‌کرد که نقش‌های کوتاه و فرعی در آن به او سپرده می‌شد. او حالا در Boy Erased توانسته قدرت بازیگری خود را رونمایی کند و یکی از جوان‌ترین نامزدهای گلدن گلوب در تاریخ تلقی شود (و جوان ترین در میان لیست کنونی، او ۲۲ سال سن دارد) البته نقش آفرینی هجز بخاطر فیلمنامه پر از حفره فیلم نمی‌تواند یک شاهکار تلقی شود و به نظر می‌رسد که داوران از ترس محکوم شدن به ضد همجنسگرایی او را در میان نامزدهای حاضر جای داده‌اند. نقش هجز به هیچ عنوان مانند شان پن که در سال‌های گذشته با فیلم Milk نقش یک همجنسگرا را ایفا کرد قابل مقایسه نیست چرا که در فیلم چندان به آن پرداخت نشده و هجز هم نمی‌تواند کاراکترش را از قالب مقوایی بیرون بکشد.

بهترین بازیگر مرد سال ۲۰۱۸

۴- رامی ملک برای فیلم Bohemian Rhapsody

از زمانی که اعلام شد قرار است بر اساس گروه موسیقی Queen معروف یک فیلم سینمایی تولید شود و فردی مرکوری به تصویر کشیده شود، میلیون‌ها طرفدار دو آتشه در دنیا نسبت به ساخت این فیلم دل نگرانی‌هایی داشتند. پس از عرضه تریلرهایی از فیلم اما مشخص شد که تیم سازنده درس خود را به درستی بلد است و بارزترین نکته تریلرها دیدن رامی ملک در نقش مرکوری بود. گریم خاص و دقیق او و اداهای بازیگری‌اش در این نماها نشان می‌داد که او نقشش را خورده و قرار است یکی از بهترین بازیگران امسال شود.

با اکران فیلم تمام این شایعات رنگ واقعیت به خود گرفت و مشخص شد که رامی ملک توانسته بهترین نقش آفرینی دوران کارنامه هنری خود را به ثبت برساند. او تا پیش از بازی در سریال «آقای روبات» چندان خودش را در بازیگری نشان نداده بود و حالا با نقش آفرینی جدیدش کولاکی به پا کرده و تقریبا همگان را به تحسین وا داشته است. ملک یکی از جدی‌ترین گزینه‌های برندگان لیست حاضر است و تاکنون جوایز سینمایی مختلفی را برای هنرنمایی خارق‌العاده‌اش درو کرده است.

بهترین بازیگر مرد سال ۲۰۱۸

۵-جان دیوید واشنگتن برای فیلم Blackkklansman

جان دیوید واشنگتن در همان نوجوانی و به واسطه پدرش، دنزل واشنگتن، بیش از بیست سال پیش وارد عرصه سینما شد اما پس از آنکه دید توفیقی در آن پیدا نمی‌کند به حرفه اصلی زندگی‌اش یعنی بازیکن فوتبال امریکایی شدن روی آورد. او سالیان سال در این حرفه بازیگری کرد. اما شهرت و قدرت بازیگری پدر بار دیگر او را واداشت که به دنیای بازیگری رو بیاورد و جان دیوید با بازی در فیلم کمدی-درام بلکککککنزمن نشان داد که همچون پدرش بازیگر قابلی است. او البته حالا حالاها تا رسیدن به پدرش فاصله دارد ولی به عنوان کسی که تازه پا به عرصه هالیوود گذاشته، عالی حضور پیدا کرده است.

جان دیوید واشنگتن درس‌های زیادی از پدرش گرفته و آنها را تماما در فیلم خود پیاده سازی می‌کند و احتمالا در آینده شاهد حضور قوی‌تر و بهتر او در آثار سینمایی هستیم. اگر لابی گری در آنور آب و گلدن گلوب هم معنا داشته باشد (که ان شالله نداشته باشد!) جان دیوید به گوی طلایی امسال خواهد رسید وگرنه الحق که رقبایش در این لیست ۵ تایی از او شایسته‌تر برای دریافت این جایزه هستند.

و اما نگاهی داریم به بهترین بازیگران فیلم درام در گلدن گلوب امسال، پنج بازیگری که با هنر انتخاب هیات داوران گلدن گلوب به شایستگی تام در این لیست قرار دارند:

بهترین بازیگر مرد سال ۲۰۱۸

۱-کریستین بیل برای فیلم Vice

بیل در فیلم معاون یا همان Vice یکی از شخصیت‌های تاریخ معاصر آمریکا را به تصویر می‌کشد؛ دیک چنی معاون رییس جمهور پیشین آمریکا. کریستین بیل از همان ابتدای راه خود نشان داد که بازیگر قابلی است و می‌تواند برای نقش‌هایش چهره و اندام خود را درگوگون کند و از مهارت بسیار بالایی در این زمینه برخوردار است. او در فیلم Vice هم همینکار را دوباره تکرار کرده و آنچنان خودش را از نظر فیزیکی تغییر داده که شناسایی‌اش در ابتدای امر کاری مشکل است.

دیک چنی و زندگی پر فراز و نشیب وی و البته فیلمنامه نسبتا قرص و محکم اثر باعث شده که کریستین بیل بتواند نقش خود را به زیباترین شکل ممکن از آب در بیاورد و یک هنرنمایی جنجالی و سحرامیز دیگر را به لیست کارنامه هنری خودش اضافه کند. کریستین بیل از سال ۲۰۱۱ به اینور جایزه سینمایی گلدن گلوب یا اسکار را از آن خود نکرده و نامش فقط به عنوان نامزد مطرح شده و شاید امسال بتواند دوباره این طلسم را بشکند و جایزه را از آن خود کند، هرچند در بین رقبایش نام‌های هستند که با توجه به پیشینه گلدن گلوب احتمال بیشتری برای بردن جایزه را دارند.

بهترین بازیگر مرد سال ۲۰۱۸

۲-لیل مانوئل میراندا برای فیلم Mary Poppins Returns

همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردم، تمامی تیم بازیگران و عوامل فیلم مری پاپینز جدید در موقعیت بسیار ریسک پذیر و خطرناکی در ساخت این فیلم قرار گرفتند. آنها قرار بود که یکی از بهترین آثار موزیکال کلاسیک تاریخ سینما را به تصویر بکشند و دنباله ای در خور برای آن بسازند. خوشبختانه با اکران شدن فیلم تمام این واهمه‌ها و شک‌ها فرو ریخته و همگی با دنباله بی‌نظیری روبرو شدند که دستکمی از فیلم نخست ندارد. لیل مانوئل میراندا که بیشتر به خاطر آهنگسازی‌های خود مشهور است و در آثاری چون «موانا» و «جنگ ستارگان:بیداری نیرو» هم نوای موسیقی‌اش را جاری کرده است، در فیلم بازگشت مری پاپینز نقش جک را ایفا می‌کند که سالیان سال پیش توسط دیک ون دیک اجرا شد و همگی او را با این نقش به یاد دارند.

لیل مانوئل میراندا بیشتر در تلویزیون و یا در زمینه دوبلوری فعالیت می‌کرده و اینکه بتواند در یک نقش آفرینی جنجالی خود به چنین موفقیت‌هایی برسد کاری بس هنرمندانه است و البته یقینا به تمام عوامل قوی فیلم او ربط دارد. فیلم بازگشت مری پاپینز کاراکترهایی آشنا دارد که پرداخت دوباره به آنها با دقت و وسواس زیادی صورت گرفته و لیل مانوئل میراندا توانسته از پس این رسالت به خوبی بربیاید. او البته شانس چندان زیادی برای بردن جایزه ندارد ولی ای کاش برخلاف دین ون دیک که نتوانست به جز نقش آفرینی‌اش در مری پاپینز، نقش ماندگار دیگری بازی کند، آینده سینمایی بهتری برای خودش دست و پا کند.

بهترین بازیگر مرد سال ۲۰۱۸

۳-ویگو مورتنسن برای فیلم Green Book

مورتنسن بازیگری است کم کار که در انتخاب فیلم‌های بسیار دقت و وسواس دارد و گزیده عمل می‌کند. او در سال‌های اخیر نقش آفرینی‌های کمی از خود به جای گذاشته که جملگی توانستند تحسین منتقدان را برانگیزند. او در فیلم Green Book هم بار دیگر به این روند خود ادامه داده و نقشش را طوری بازی می‌کند که یک سر و گردن از بازیگران دیگر فیلم بهتر عمل می‌کند.

مورتنسن عملا در هر فیلمی که بازی می‌کند، آن را تصاحب می‌کند و ناخودآگاه فیلم حول محوریت او می‌چرخد، حتی در اثر عظیمی چون ارباب حلقه‌ها توانست نگاه‌ها را روی خود نگهدارد و خودش را متمایز جلوه دهد. نکته عجیب در کارنامه هنری مورتنسن این است که او در اکثر وقت‌ها مورد بی مهری جوایز سینمایی قرار گرفته و مشخص نیست که چرا فقط توانسته یک بار به لیست نامزدهای بهترین بازیگر مکمل مرد اسکار راه پیدا کند و بس. او در Green Book این فرصت را پیدا کرده که بار دیگر خودی نشان دهد و داوران هم شاید پاسخ این بی‌محبتی‌ها را با اعطای جایزه به او جبران کنند.

بهترین بازیگر مرد سال ۲۰۱۸

۴-رابرت ردفورد برای فیلم The Old Man & the Gun

فارست تاکر در واقعیت تاریخی شخصیتی عجیب و غریب داشته و جنایتکاری به شمار می‌آمده که در حین دزدی از بانک‌ها، بی‌نهایت آقامنش رفتار می‌کرده و با ادب و نزاکت خود ترتیب سرقت را می‌داده است. بانکدارهایی که با پلیس مصاحبه می‌کردند همواره از او به عنوان یک جنتملن واقعی نام می‌برند که مرد محترمی به نظر می رسید و صد البته که خندان و خوشحال بود. تاکر جنون دزدی داشت و از این کار بی‌نهایت لذت می‌برد و تا زمان پیری خود نیز این کار را ادامه داد و بیش از ۱۵ بار هم از زندان‌های مختلف در سراسر دنیا فرار کرد.

رابرت ردفورد، بازیگر قابل و توانای هالیوودی که با وجود سن ۸۲ ساله‌اش هنوز دست از کار نکشیده، نقش او را در فیلم The Old Man & the Gun بازی می‌کند و با وجود کهنسالی‌اش، همچنان مانند روزهای اوج خود جلوی دوربین ظاهر می‌شود. او که چندی پیش شایعه بازنشستگی‌اش نیز به گوش رسیده بود، ثابت می‌کند که این شایعات نمی‌تواند جلوی او قد علم کند و برخلاف بسیاری از بازیگران همتا و هم سن و سال خود (مانند جک نیکلسون و یا جن هکمن)، همچنان می‌تازد. ردفورد یک بازی روان و قوی از خود در فیلم The Old Man & the Gun به جای می‌گذارد و تاکر را دقیقا همانگونه که در ذهن‌ها و کتاب‌ها از او یاد می‌شد، به تصویر می‌کشد. از آنجایی که او چندین و چندین بار جوایز سینمایی گوناگونی برده، بعید است امسال بتواند به این بخت و اقبال برسد و احتمالا باید راه را به جوان‌تر بدهد، مگر آنکه هیات داوران رعایت سن و سال او را کنند و از اینکه او در آستانه ۸۲ سالگی همچنان در سینما با این قدرت پابرجاست، تقدیر کنند.

بهترین بازیگر مرد سال ۲۰۱۸

۵-جان سی رایلی برای فیلم Stan & Ollie

جان سی رایلی بازیگری است که بیشتر به مثابه آثار کمدی خود شناخته می‌شود و میمیک صورتش نیز در این امر بی‌تاثیر نبوده است. او هنرپیشه قدری در عرصه کمدی محسوب می‌شود ولی در طول فعالیت سی ساله‌اش در سینما چندباری هم متفاوت ظاهر شده و نشان داده که می‌تواند از پس دیگر نقش‌ها هم به درستی بر بیاید. آخرین بازی متفاوت او در فیلم Stan & Ollie به نمایش در آمده که او را در قالب کمدین مشهور تاریخ یعنی الیور هاردی نشان می‌دهد. Stan & Ollie داستان زندگی لورل و هاردی است و دو بازیگر قدر هالیوودی یعنی جان سی رایلی در نقش هاردی و استیو کوگان در نقش لورل ظاهر شده‌اند که در این بین رایلی فیلم را از آن خود کرده و بسیار بهتر از همبازی‌اش ظاهر می‌شود.

رایلی و گریم هنرمندانه او در کنار فیلمنامه دقیق و حساب شده فیلم، یک پکیج بی‌نظیر از بازیگری را عرضه می‌کند که به طور قطع به یقین نقطه عطفی در تاریخ بازیگری‌اش محسوب می‌شود. او هاردی را جوری به تصویر می‌کشد که انگار خود این بازیگر فقید بار دیگر احیا شده و در پرده سینما ظاهر شده است. رایلی با فیلم Stan & Ollie چند پله صعود کرده و از آنجایی که این کار را به بهترین نحو ممکن انجام داده، بعید نیست که هیات داوران از زحماتش تشکر کنند و او را برای ادامه این راه تشویق نمایند.

بیشتر بخوانید:

همراه با گلدن گلوب ۲۰۱۹: بهترین کارگردان سال ۲۰۱۸ کدام یک خواهد بود؟

همراه با گلدن گلوب ۲۰۱۹: بهترین فیلمنامه سال ۲۰۱۸ کدام یک خواهد بود؟

همراه با گلدن گلوب ۲۰۱۹: بهترین انیمیشن سال ۲۰۱۸ کدام یک خواهد بود؟

همراه با گلدن گلوب ۲۰۱۹: بهترین بازیگر زن سال ۲۰۱۸ کدام یک خواهد بود؟

همراه با گلدن گلوب ۲۰۱۹: بهترین موسیقی متن فیلم سال ۲۰۱۸ کدام یک خواهد بود؟

نوشته همراه با گلدن گلوب ۲۰۱۹: بهترین بازیگر مرد سال ۲۰۱۸ کدام یک خواهد بود؟ اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.