همراه با گلدن گلوب ۲۰۱۹: بهترین بازیگر زن سال ۲۰۱۸ کدام یک خواهد بود؟

سالیان سال است که گلدن گلوب جوایز سینمایی خود را به دو دسته کلی تقسیم کرده و هم به فیلمی در بخش بهترین فیلم کمدی یا موزیکال جایزه می‌دهد و هم به بهترین فیلم درام. این نوع چینش جوایز به این مساله برمی‌گردد که حق فیلم‌های مردمی‌تر خورده نشود و سینمای عامه پسند تر هم در نظر گرفته شود. در رسته بازیگران نیز با همین تقسیم بندی روبرو هستیم (البته فقط در بخش بازیگر اول) و هر ساله نامزدهای گوناگونی برای هر دو ژانر معرفی می‌شوند و دو جایزه به بازیگران اهدا می‌شود. گلدن گلوب امسال در قسمت بهترین بازیگر زن سال ۲۰۱۸ شاهد ۱۰ نامزد مختلف برای دو دسته متفاوت فیلم‌هاست.

بازیگرانی که امسال در این رقابت حضور دارند از تنوع خاصی برخوردار هستند و در بین آنها اسامی خواننده مشهور آمریکایی لیدی گاگا هم به چشم می‌خورد که در آخرین گفتگوی خبری خود اظهار داشته که کلا علاقگی به بازیگری قبل از خوانندگی در خونش وجود داشته است. منتقدان و مردم هم به قدرت بازیگری او ایمان آورده‌اند و لیدی گاگا نشان داده که در بازیگری هم می‌تواند به اندازه خوانندگی بدرخشد و خوشبختانه قرار نیست در هنر سینمایی او شاهد کارهای عجیب و غریبش در عرصه آوازخوانی‌اش باشیم.

با هم نگاهی داریم به لیست بهترین بازیگران زن سال ۲۰۱۸ در هر دو دسته کمدی و درام مراسم گلدن گلوب ۲۰۱۹ که کمتر از یک هفته تا شروع آن باقی مانده است. در این لیست می‌خواهیم نگاهی موشکافانه‌تر نسبت به اسامی حاضر داشته باشیم و نخست به نامزدهای بخش درام می‌پردازیم؛ پس با روزیاتو همراه باشید.

بهترین بازیگر زن سال ۲۰۱۸

۱- گلن کلوز برای فیلم The Wife

کلوز ۷۱ ساله از مسن‌ترین اسامی لیست امسال نامزدها به حساب می‌آید؛ او پیش از این دو بار در گلدن گلوب افتخار آفرینی کرده اما هر دو بار برای بازیگری‌اش در زمینه سریال‌های تلویزیونی بوده است نه فیلم سینمایی. گلن کلوز شش بار هم در مراسم اسکار شرکت کرده که هر بار بازی را به رقبایش باخته است. با توجه به بازیگری زیبایی که او در فیلم The Wife انجام داده و در حقیقت تمام بار فیلم را به تنهایی بر دوش کشیده؛ بعید نیست که داوران امسال گلدن گلوب چراغ سبز به بردنش نشان دهند.

او تاکنون برای فیلم جدیدش چند جایزه‌ای را از جشنواره‌های معتبری چون سان دیه‌گو برده و به احتمال زیاد برای همین نقش آفرینی در مراسم اسکار امسال هم حضور داشته باشد. بسیاری فیلم The Wife را بهترین اثر کارنامه هنری گلن کلوز می‌دانند.

بهترین بازیگر زن سال ۲۰۱۸

۲- لیدی گاگا برای فیلم A Star Is Born

استفانی جوان آنجلینا گرمانوتا که با نام لیدی گاگا شناخته می‌شود بیش از ده سال است که در زمینه موسیقی و خوانندگی فعالیت دارد و از بزرگترین سلبریتی‌های نسل حاضر شناخته می‌شود. به احتمال زیاد با نحوه پوشش و آرایش‌های عجیب او به اندازه کافی آشنا هستید و اگر تنها چند کلیپ کوتاه از وی دیده باشید؛ دیدن لباسی از جنس گوشت استیک که پوشیده بود را از دست ندادید. او اما بعد از شهرت بسیاری که در زمینه خوانندگی پیدا کرد تصمیم گرفت که قدرت بازیگری خود را در پرده نقره‌ای نیز محک بزند و برای شروع این کار نقش‌های کوتاهی در فیلم شهرگناه ۲ و ماپت‌ها بازی کرد.

او در نهایت با نقش افرینی خارق‌العاده‌اش در سریال ترسناک American Horror story توانست قدرت بازیگری خود را نشان دهد و خبرهای جدید دلالت بر این دارند که کوئنتین تارانتینو هم قصد دارد از او در فیلم‌ جدیدش استفاده کند. امسال لیدی گاگا با بازی در فیلم A Star Is Born ترکیبی از بازیگری و خوانندگی خود را به رخ کشید و توانست نخستین فیلم بردلی کوپر (بازیگر هالیوودی که با A Star Is Born پا به عرصه کارگردانی هم گذاشته) را یک سر و گردن بالاتر ببرد. لیدی گاگا توانسته تحسین بسیاری از منتقدان را به دست بیاورد و رقیب سرسختی در لیست حاضر برای همگان خواهد بود؛ بخصوص آنکه این جوایز غالبا روی خوشی به اولین‌ها نشان می‌دهند.

بهترین بازیگر زن سال ۲۰۱۸

۳-نیکول کیدمن برای فیلم The Destroyer

راستش را بخواهید چند سالی بود که نیکول کیدمن افول پیدا کرده بود و همانند شوهر سابق خود تام کروز، کمتر اسمش به عنوان یک بازیگر قدر شنیده می‌شد. نیکول کیدمن در سال‌های دور توانسته با نقش آفرینی‌های جنجالی و شگفت انگیز از خودش؛ بارها و بارها نقل محافل سینمایی باشد اما حد فاصل سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷ میلادی ستاره بخت و اقبالش کم فروغ شد.

کیدمن با بازی در فیلم Lion در سال ۲۰۱۷ توانست بار دیگر خودش را نشان دهد و نامزدی و برنده شدن چند جایزه سینمایی را به واسطه این نقش به دست اورد. او سپس با بازی در سریال چیزهای بزرگ کوچک شبکه HBO توانست به دوران اوج خود نزدیک‌تر شود و تقریبا همه جوایز سینمایی این بخش را در سال گذشته درو کند. تمام اینها نشان می‌داد که کیدمن قصد کرده بار دیگر به صحنه بازگردد و کولاک به پا کند و امسال با فیلم The Destroyer این طوفان را آفریده است. کیدمن نزدیک به ۱۷ بار در گلدن گلوب نامزد شده و ۵ باری هم توانسته جایزه گوی طلایی را از آن خود کند و برای همین بعید به نظر می‌رسد که بار دیگر هم این جایزه را تصاحب کند؛ هرچند نقشی که در The Destroyer بازی کرده یقینا یکی از به یاد ماندنی‌ترین نقش‌آفرینی‌های او خواهد بود.

فیلم The Destroyer فیلم شاهکاری نیست اما بازی نیکول کیدمن در آن و گریم سنگینی که او برای این نقش انجام داده توانسته ان را به یک اثر دیدنی تبدیل کند و همینکه یک بازیگر و هنرنمایی‌اش؛ ارزش یک فیلم را دوچندان سازد برای اثبات قدرت بازیگر کافی است.

بهترین بازیگر زن سال ۲۰۱۸

۴-ملیسا مک کارتی برای فیلم Can You Ever Forgive Me?

فیلم Can You Ever Forgive Me? یکی از بهترین فیلم‌های امسال به شمار می‌رود که ملیسا مک کارتی نقش اول آن را برعهده گرفته است. مک کارتی تاکنون در فیلم‌های کمدی بازی می‌کرد و پله پله فیلم‌های کمدی را در نوردید تا بتواند تبدیل به یک کمدین قابل شود. او هیچ وقت در دنیای بازیگری چندان جدی گرفته نمی‌شد و اینکه حالا در یک فیلم درام نقشی جدی را ایفا کند، باعث تعجب همگان شده است. اما تاریخ نشان داده که اکثر کمدین‌ها در فیلم‌های جدی خود می‌توانند بدرخشند (رابین ویلیامز، چارلی چاپلین و جیم کری تنها چند نمونه از این موارد هستند) و مک کارتی هم توانسته بار دیگر مهر تاییدی بر این سند نانوشته بزند.

بهترین بازیگر زن سال ۲۰۱۸

مک کارتی با نقش های کمدی خود شناخته شده است

بازیگری مک کارتی در فیلم Can You Ever Forgive Me? تماشاگر را میخکوب می‌کند و شگفت زده؛ میخکوب از این جهت که مک کارتی مانند یک بازیگر کارکشته در نقش‌های درام نقش‌آفرینی می‌کند و شگفت زده از این سبب که بسیار فراتر از حد انتظار ظاهر می‌شود. مک کارتی با فیلم Can You Ever Forgive Me? فدتر دیگر و جدیدی را در کارنامه سینمایی خود باز کرده و با توجه به محبوبیت فوق‌العاده‌ای که دارد و کمتر به این جوایز سینمایی راه پیدا کرده؛ بعید نیست که داوران برای تشویق ادامه این راه او را برنده اصلی خطاب کنند.

بهترین بازیگر زن سال ۲۰۱۸

۵-رزاموند پایک برای فیلم A Private War

پایک بیشتر از آنکه یک بازیگر هنری باشد به جذابیت‌های ظاهری‌اش شهرت دارد ولی چند سالی است که تصمیم گرفته از این نگاه جنسیتی خودش را رها کند و هنر بازیگری‌اش را رونمایی کند. پایک با فیلم Gone Girl توانست از هر دو عنصر قدرتمند خود یعنی زیبایی و خوش اندامی و همچنین قدرت بازیگری‌اش ترکیبی جادویی بسازد و خوش بدرخشد. اما هم اسکار و هم گلدن گلوب (دو جایزه مهم سینمایی بین هالیوودی‌ها) صرفا به نامزد اعلام کردن او در لیست بازیگران اکتفا کردند و او از این نقش آفرینی دست خالی ماند.

امسال فیلم A Private War به نویسندگی «آرش عامل» فیلمنامه نویس ایرانی‌الاصل آمریکایی از رزاموند به نمایش در آمده که او را در هیبت ماری کالوین نشان می‌دهد. کالوین خبرنگاری انگلیسی بود که در طی پوشش‌های خبری‌اش از جنگ سوریه کشته شد و فیلم مذکور نگاهی به روند زندگانی او دارد. فیلم A Private War از معدود آثار جدی ساخته شده درباره جنگ سوریه است و نگاه هالیوود به این جنگ را نشان می‌دهد؛ نگاهی که البته با نگاه دولتمردان ایرانی تفاوت‌های عمده‌ای دارد.

بهترین بازیگر زن سال ۲۰۱۸

پایک چند سالی است که رویه انتخاب فیلم هایش را عوض کرده است

رزاموند پایک که دور قبل ناکام از مراسم رفته بود، بعید نیست بخاطر مسائل سیاسی فیلم بتواند جایزه را از آن خود کند به خصوص آنکه این جوایز سینمایی در سال‌های اخیر رنگ و بوی سیاسی شدیدی به خود گرفتند. باید منتظر ماند و دید که داوران قصد دارند سیاست زدگی را وارد لیست برندگان بکنند یا خیر.

و اما می‌رسیم به نامزدهای بهترین بازیگر زن سال ۲۰۱۸ در بخش فیلم‌های کمدی و موزیکال که به این ترتیب هستند.

بهترین بازیگر زن سال ۲۰۱۸

۱- امیلی بلانت برای فیلم Marry Poppins Returns

بلانت بیشتر از همه تیم فیلم بازگشت مری پاپینز وظیفه خطیر و سنگینی را بر عهده داشت. فیلم دوم این کاراکتر دوست داشتنی بعد از ده‌ها سال توسط استودیو دیزنی ساخته شده و پیر و جوان و کودک نگاه ویژه‌ای به ان دارند چرا که شاهد بازگشت یکی از بهترین آثار موزیکال کلاسیک چند دهه اخیر بودند. بلانت برای مری پاپینز جدید شدن با ده‌ها بازیگر دیگر وارد رقابت شد و در نهایت توانست این نقش را از آن خود کند؛ نقشی که پیش‌تر جولی اندروز با آن به اوج رسید و ستاره‌ای به یاد ماندنی شد.

بعد از اکران فیلم اما مشخص شد که این انتخاب بی دلیل نبوده و بلانت توانسته به بهترین نحو ممکن مری پاپینز را به سینماها بازگرداند و بار دیگر به او هویت انسانی ببخشد. جولی اندروز در مصاحبه‌هایش از رضایت کاملش در قبال نقش آفرینی بلانت سخن گفت و او را مری پاپینز دنیای جدید نامید. بلانت توانسته در فیلم Marry Poppins Returns یک عملیات غیرممکن را انجام دهد و بی‌شک شایسته تقدیر بزرگی از سوی محافل سینمایی خواهد بود و احتمال برنده شدنش در گلدن گلوب امسال نیز بسیار بالاست.

بهترین بازیگر زن سال ۲۰۱۸

۲-الیویا کلمن برای فیلم The Favourite

کلمن تقریبا تا به امروز در سینمای هالیوود حرفی برای گفتن نداشته و اگر هم جایی اسم و رسمش شنیده شده به نقش‌آفرینی‌های او در سریال‌های انگلیسی برمی‌گردد. شروع کارنامه هنری او در آمریکا با بازیگری‌اش در چند سریال تلویزیونی بود که در بین آنها توانست با The Night Manager خودی نشان دهد و راهش را به سینمای هالیوود هم باز کند. او اما این راه را به درستی پیمایش کرده و تقریبا در اول راه خود توانسته با بازی‌اش در فیلم The Favourite بدرخشد.

همانطور که گفته شد کلمن بازیگر کمتر شناخته‌ شده‌ای در هالیوود است ولی با The Favourite ثابت کرده که راه روشنی را در این سینما دارد و تقریبا بیشتر جوایز سینمایی را از آن خود کرده است. کلمن رقیب سرسختی برای بلانت خواهد بود و اگر سینمای عامه پسند در بین داوران کمتر تحویل گرفته شود، احتمال بردن کلمن بسیار بالا می‌رود.

بهترین بازیگر زن سال ۲۰۱۸

۳-السی فیشر برای فیلم Eighth Grade

فیشر پدیده امسال اسامی نامزدهای بهترین بازیگر زن سال ۲۰۱۸ به شمار می‌رود و با ۱۵ سال سن جوان‌ترین آنها و یکی از جوان‌ترین‌ها در تاریخ نامزدهای گلدن گلوب است. Eighth Grade تقریبا اولین اثر سینمایی جدی فیشر محسوب می‌شود (او پیش‌تر در انیمیشن من نفرت انگیز صداپیشگی کرده و در یکی دو تا فیلم نقش‌های فرعی را بر عهده گرفته) و توانسته در اولین هنرنمایی خود خارق‌العاده ظاهر شود. فیشر تاکنون برای فیلمش هفت هشت جایزه سینمایی مهم را برده و تبدیل به یکی از پدیده‌های تازه کشف شده هالیوود شده است.

بهترین بازیگر زن سال ۲۰۱۸

فیشر تقریبا تداعی کننده نوجوانی داکوتا فانینگ است؛ بازیگری که در زمان کودکی و نوجوانی خود توانست فوق‌العاده ظاهر شود ولی هم‌اکنون از آن دوران کمی عقب مانده؛ و همگان امیدوار هستند که این نقش آفرینی زیبا به صورت تصادفی و شانسی از آب در نیامده باشد. فیشر در فیلم Eighth Grade به خوبی نقش دختری در سن بلوغ را بازی می‌کند و می‌تواند بیننده را به شدت درگیر خود کند. او رنگ و بویی از زنانگی و دخترانگی را با یکدیگر آمیخته است و کاراکتری را آفریده که نمی‌توان به ان دل نبست و برای او دل نگران نشد.نقش فیشر در فیلم دقیقا یک دختر با دغدغه‌های مدرن امروزی در جوامع غربی است و این نقش به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده شده است.

بهترین بازیگر زن سال ۲۰۱۸

۴-چارلیز ترون برای فیلم Tully

زمانی که فیلم تالی را در روزیاتو معرفی می‌کردم؛ به بازی بی‌نظیر چارلیز ترون و سختی‌هایی که برای ایفاگری این نقش کشیده اشاره کردم و دیدن نام او در لیست بهترین‌ بازیگران زن سال ۲۰۱۸ دور از انتظار نبود. او برای فیلم تالی سنگ تمام گذاشته و با اینکه پیش‌تر در آثاری چون Monster توانسته بود قدرت بازیگری‌اش را به رخ بکشد؛ اما در فیلم تالی این قدرت را پرورش داده و آن را به حد اعلا رسانده است.

ترون در فیلم Young Adult (که به نوبه‌ای پیش زمینه‌ای برای فیلم تالی به حساب می‌آید؛ برای درک بیشتر این موضوع بد نیست نگاهی به این مقاله بیندازید) هم در گلدن گلوب نامزد شد اما ناکام ماند و حالا توانسته با تالی بار دیگر به این لیست بازگردد. ترون بازیگری بود که به واسطه زیبایی بیش از حدش بارها و بارها نقش‌هایی را از دست داده بود و با فیلم Monster و گریم سنگینی که رویش انجام شد؛ تصمیم گرفت این نگاه بت زیبایی را از خودش دور سازد. او پس از Monster اما تا حد زیادی مسیر را اشتباه پیش رفت و مدتها طول کشید تا دوباره بتواند از این هنر به درستی استفاده کند.

تالی می‌تواند سکوی پرتاب دیگری برای او باشد و شاید ترون بتواند جواب تمام مشقت‌هایی را که برای درست به تصویر کشیدن نقشش در فیلم تالی کرده از داوران گلدن گلوب بگیرد؛ هرچند با حضور کلمن این امر کمی بعید به نظر می‌رسد.

بهترین بازیگر زن سال ۲۰۱۸

۵-کنتانس وو برای فیلم Crazy Rich Asians

فیلم سینمایی Crazy Rich Asians موهبتی از نوع چینی برای هالیوود به شمار می‌رود و سرآغازگر ساخت سلسله فیلم‌هایی شده که اثر بعدی آن سال آینده اکران خواهد شد. توجه هالیوود به ملت چین در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته و با چراغ سبز نشان دادن دولتمردان این کشور؛ هالیوود بازار بکری را کشف کرده که بر خلاف بالیوود سینمای مستقل چندان درست و درمانی ندارد و به شدت تشنه دیدن آثار هالیوودی است. در بین تمامی استودیوهای سازنده فیلم نیز؛ استودیو برادران وارنر پیش دستی کرده و توانسته بهتر از سایر رقبا در سینمای چین حضور پیدا کند و بزرگانی چون دیزنی را در این عرصه کنار بزند.

فیلم Crazy Rich Asians هم دستپخت همین استودیوی آمریکایی است که با عوامل و بازیگران تمام آسیایی ساخته شده و بر اساس یک رمان پرفروش به همین نام هم است؛ رمانی که چند دنباله دارد و همانطور که گفته شد قرار است این دنباله‌ها نیز به صورت سینمایی در بیایند. Crazy Rich Asians به واسطه مخاطبین میلیاردی چینی‌اش در دنیا فروش بسیار خوبی کرده و الحق و الانصاف هم نسبت به سایر آثار ساخته شده در این کشور؛ یک سر و گردن بالاتر قرار دارد. کنتانس وو در فیلم Crazy Rich Asians بازی قابل قبولی را از خود ارائه می‌کند ولی حضورش در این لیست احتمالا به واسطه احترام به نژادها و اقوام گوناگون است چرا که بازی او در آن حدی نیست که بتواند لقب بهترین بازیگر زن سال ۲۰۱۸ را از آن خود کند؛ هرچند اگر بحث احترام به نژادها بیش از حد جدی گرفته شود بعید نیست که بتواند این جایزه را از آن خود کند.

بیشتر بخوانید:

همراه با گلدن گلوب ۲۰۱۹: بهترین کارگردان سال ۲۰۱۸ کدام یک خواهد بود؟

همراه با گلدن گلوب ۲۰۱۹: بهترین فیلمنامه سال ۲۰۱۸ کدام یک خواهد بود؟

همراه با گلدن گلوب ۲۰۱۹: بهترین انیمیشن سال ۲۰۱۸ کدام یک خواهد بود؟

نوشته همراه با گلدن گلوب ۲۰۱۹: بهترین بازیگر زن سال ۲۰۱۸ کدام یک خواهد بود؟ اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.